یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آخرین وضعیت پلنگ لرستان - یافتهطی چند روز گذشته آزمایش‌های نهایی بر روی لورا (ماده‌پلنگ جوان خرم‌آباد) انجام‌ شد و برگشت‌ناپذیر بودن ضایعات این حيوان مجدداً تایید گردید.

به گزارش دیده‎بان محیط زیست و حیات‌وحش ایران، متاسفانه اقدامات درمانی صورت گرفته در بهبود وضعیت پلنگ خرم‌آباد بی‌نتیجه بود و به دلیل برگشت‌ناپذیر بودن ضایعات نخاعی و ایجاد زخم‌های عمیق در اندام تحتانی، با تشخیص دام‎پزشکان و به‌ منظور جلوگیری از درد و رنج بیش‌تر حیوان، زندگی این ماده پلنگ جوان باید هر چه سریع‌تر به روش مرگ آرام با تزریق دارو خاتمه خواهد یابد.

دکتر ایمان معماریان دام‎پزشک کلینیک حیات‌وحش پردیسان در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته دراین‌باره گفت: از غشاء تخمدان این ماده پلنگ نمونه‌برداری شده و این نمونه جهت استفاده احتمالی در آینده به‌منظور لقاح مصنوعی با اسپرم پلنگ نر، فریز شده است.

با فریز نمودن تخمک و اسپرم پلنگ ایرانی، در آینده و در شرایط ضروری می‌توان با استفاده از لقاح مصنوعی نسبت به ادامه نسل این‌گونه امیدوار بود.

ایمان معماریان  دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان - یافتهدی‌ماه سال گذشته ماده پلنگ جوانی در حالی‌ که هدف گلوله چهار پاره افراد ناشناس قرارگرفته و خود را بروی زمین می‌کشید در اطراف خرم‌آباد مشاهده و پس از بیهوشی جهت درمان به تهران منتقل شد.

پس از تهیه عکس رادیوگراف و انجام سی‌تی‌اسکن در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مشخص شد ۴ ساچمه گلوله چهارپاره به بدن ماده پلنگ جوان برخورد نموده که ۳ ساچمه پس از برخورد از سمت دیگر بدن حیوان خارج‌شده و یکی از ساچمه‌ها با برخورد به ستون مهره‌ها در زیر یکی از مهره‌ها ثابت و منجر به ایجاد ضایعه نخاعی در پلنگ شده است.

این پلنگ در حال حاضر به دلیل برخورد گلوله با ستون فقرات، فلج کامل است و توانایی حرکت دادن دم، پاها و اندام تحتانی خود را ندارد و به همین دلیل دچار زخم بستر عمیق شده و اندام تحتانی حیوان کاملا از بین رفته است.

حیوان بدون احساس درد، اندام تحتانی خود را بر روی زمین می‌کشد، از همین رو دچار زخم‌های عمیقی نیز در ناحیه مقعد، شکم و زیر پاها شده و یکی از پنجه‌های پایش را نیز با دندان قطع کرده است.

تصاویر این گزارش مربوط به انجام آزمایش‌های نهایی بر روی پلنگ خرم‌آباد است که توسط آقای علیرضا شهرداری تهیه‌شده است.

باوجود تاکید دامپزشکان بر انجام یوتانایز (مرگ آرام)، سازمان محیط‌زیست با در نظر گرفتن ملاحظاتی هنوز موافقت خود را با مرگ آرام پلنگ خرم‌آباد اعلام نکرده است که با توجه به درد و رنج زیاد این حیوان ضروری است مسئولان سازمان هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف نهایی در مورد این پلنگ تصمیم‌گیری و اقدام نمایند.

مرگ آرام در انتظار ماده‌پلنگ جوان خرم‌آباد

مرگ آرام در انتظار ماده‌پلنگ جوان خرم‌آباد

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1393-04-11 17:59
تکلیف شکارچی انسان نما مشخص شد یا نخواستند مشخص شود؟
نقل قول کردن
#2 ضحی 1393-05-23 15:12
خاک توسر شون کنم باید با این شکارچی های بی همه چیز برخورد بشه الهی که خیر نبینند الهی خودشون به این روز بیفتند حیوون زبون بسته
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا