یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

تصویربرداری از گربه جنگلی در اشتران‌کوه لرستان براي اولين بار + عكسمسوول منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان عنوان داشت: بر اساس گزارش‌هاي محیط‌بانان هوشیار محیط‌زیست منطقه مبنی بر وجود یک گونه‌ي کمیاب گربه جنگلی‌، نيروهاي ما به منطقه مورد نظر عزیمت كرده و توانستند از گربه جنگلی اشتران‌كوه تصویربرداری نمايند.

به گزارش روابط عمومي محيط زيست لرستان، کورش لشنی اظهار داشت: پس از یک هفته تلاش شبانه‌روزی و عملیات میدانی و رو‌زنی، در نهایت مسیر تردد گربه جنگلی و همچنین لانه و مخفی‌گاه اين حیوان کمیاب مشخص گردید و توانستیم از گربه جنگلی و 5 توله‌اش عکس و فیلم تهیه نماییم.

وي در ادامه افزود: اين گربه جنگلی که در یکی از باغ‌هاي حاشیه منطقه در ملک شخصی فردی از اهالی اقدام به لانه‌سازی نموده است و ما در مسیر ورودی لانه اقدام به کاشت دوربین تله‌ای نمودیم و پس از گذشت چند روز، در پنج‌شنبه هشتم خردادماه هنگام تخلیه‌ي فيلم دوربین متوجه شدیم که اين گربه ماده می باشد و دارای 5 توله نیز هست.

لشني افزود: مامورین محيط زيست به طور نامحسوس محل زندگی حیوان را برای حفظ سلامت توله‌ها و مادر زیر نظر دارند تا کسی به آن‌ها آسیبی نرسد.

کارشناس مسوول محیط طبیعی نيز اظهار داشت‌: گربه جنگلی با نام علمی felis chaus با صورتی گرد همراه با چشمانی کهربایی نام گونه‌ای از گربه سانان می باشد که نسبت به گربه وحشی از جثه‌ی بزرگی بهره می‌برد به طوری که طولی معادل 50 تا 94 سانتی‌متر و 4 تا 16 کیلو‌گرم وزن دارد و به lynx باتلاقی هم شهرت دارد و همانند دیگر هم‌خانواده‌های خود شکارچی ماهري است.

محسن امیری افزود: یکی دیگر از خصوصیات گربه جنگلی صدای منحصر به‌فرد اوست که شبیه صدای پارس یک سگ بزرگ است‌، رنگ بدن آن‌ها اغلب از خاکستری مایل به زرد به قهوه‌ای مایل به قرمز تغییر می‌کند و خال‌هایی قهوه‌ای‌رنگ مایل به سیاه در روی دست و پا، حتی دم گربه جنگلی وجود دارد‌‌‌‌‌.‌(‌دم گربه جنگلی ایرانی کوتاه است).

وي بيان داشت: زیستگاه این نوع حیوان در مصر‌، غرب‌، مرکز‌، جنوب شرقی آسیا در مناطق جنگلی اما کم‌باران و  بوته‌زار‌ها و نیزارها است.

اميري افزود: غذای اصلی این جاندار پرندگانی چون قرقاول‌، کبک و پرندگان آبزی نظیر مرغابی می‌باشد ولی گاهی اوقات سری هم به پستاندارانی چون بچه شوکا‌ و گوزن می‌زنند.

وي در مورد تولید مثل آنها نيز گفت:  بعد از 66 روز، 3 تا 5 توله به دنیا می‌آورند؛ این نوزادان تا 5 ماهگی درس زندگی را در کنار مادر خود فرا می‌گیرند و بعد از طی تقریباً در دو سال به بلوغ می‌رسند‌.

اميري خاطرنشان ساخت: عمر این جاندار 14 تا 15 سال می‌باشد و در ایران در نواحی بوشهر‌، شیراز‌، گرگان‌، گیلان‌، مازندران‌، جیرفت و ... مشاهده شده است‌.

تصویربرداری از گربه جنگلی در اشتران‌کوه لرستان براي اولين بار + عكس

تصویربرداری از گربه جنگلی در اشتران‌کوه لرستان براي اولين بار + عكس

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا