یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

حكم اعدام مه‌آفريد اميرخسروي اجرا شددادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد، حکم محکومیت به اعدام محکوم علیه زندانی "مه‌آفرید امیرخسروی" فرزند منصور، سحرگاه روز شنبه سوم خردادماه 1393 در محل زندان اوین اجرا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، «حکم محکومیت به اعدام محکوم‌علیه زندانی مه‌آفرید امیرخسروی فرزند منصور، که از بابت افساد فی‌الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی و توسل به روش‌های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شرکت در پول‌شویی و پرداخت رشوه، به اعدام محکوم و حکم صادره در دیوان عالی کشور تأیید شده بود، سحرگاه روز شنبه سوم خردادماه 1393 در محل زندان اوین اجرا شد.»

مه‌آفرید امیرخسروی اهل رودبار گیلان که با نام "امیرمنصور آریا" نیز از وی نام برده شده، در شهریور ۱۳۹۰ به اختلاس چند هزار میلیارد تومانی (۲۸۰۰ یا ۳۰۰۰ میلیارد تومان) متهم شد. در آن زمان گفته شد که این فساد بزرگ‌ترین فساد مالی تاریخ ایران است.

ماجرای "فساد سه هزار میلیارد تومانی" به پرونده اتهام‌های صاحب چند شرکت ارتباط دارد که گفته می‌شود از طریق تبانی با رئیس شعبه بانک صادرات در کارخانه فولاد خوزستان، اسناد اعتباری به مبلغ چند میلیارد تومان گشوده‌، بی آن که تمام یا دست‌کم بخش عمده‌ای از وجه این اعتبارنامه‌ها را پرداخته باشد.

او سپس این اسناد اعتباری (ال‌سی‌ها) را با قیمتی پایین‌تر از قیمت رسمی به بانک‌های دولتی و خصوصی دیگر می‌فروخته است.

بنابر اعلام بانک صادرات، این اختلاس در سال ۱۳۸۶ آغاز شده و در سال ۸۸ رقمش کمتر از ۸۰ میلیارد تومان بوده اما در سال ۱۳۸۹ به ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال 90 به ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

در بهمن‌ماه سال 90 و چند ماه پس از اعلام کشف این فساد اولین جلسه دادگاه به ریاست قاضی سراج برگزار شد، دادگاه بررسی این پرونده در تیرماه سال 91 به پایان رسید و در مرداد ماه احکام اولیه پرونده صادر شد. قاضی سراج برای 4 تن از متهمان آن از جمله مه‌آفرید امیر‌خسروی حکم اعدام صادر کرد.

در بهمن ماه سال 91 دیوان عالی کشور نیز حکم اعدام این افراد را تائید کرد. دادگاه برای 2 تن دیگر از متهمان حبس ابد صادر کرد و تعدادی دیگر هم به زندان های طولانی مدت محکوم شدند.

فساد 3 هزار میلیاردی یکی از پر سرو صدا ترین پرونده‌های اقتصادی تاریخ ایران است که نام برخی از مقامات بلند پایه سیاسی و  نمایندگان مجلس دولت گذشته در آن مطرح شد.

یکی از متهمان اصلی پرونده، "محمودرضا خاوری" مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران است که به کانادا رفته است. به گفته مقام‌های قوه قضائیه، خاوری به طور غیابی محاکمه می‌شود. پی‌گیری‌هایی نیز برای دستگیری خاوری توسط پلیس اینترپل صورت گرفته است که تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

در ماه‌های اخیر و پس از تائید حکم اعدام مه‌آفرید امیر‌خسروی تلاش‌هایی برای جلوگیری از اعدام او صورت گرفت. چند روز پیش از غلام‌علی ریاحی وکیل امیر‌خسوری اعلام کرد که او  موکلش به مقام معظم رهبری نامه نوشته است.

ریاحی جزییات محتوای نامه را اعلام نکرد اما گفت: «درخواست موکلم این است که محتوای نامه با کسب اجازه از سوی قوه قضاییه به اطلاع مسوولان و مردم برسد.»

طبق گفته سخنگوی دستگاه قضا، اجرای حکم اعدام مه‌آفرید امیر‌خسروی منوط به اتمام مزایده اموال وی بود و این در حالی است که جزای نقدی مه‌آفرید خسروی حدود 600 میلیار تومان به حساب دولت واریز شده است.

قابل ذكر است وي مالك شركت صنايع غذايي و باشگاه فرهنگي ورزشي گهر دورود لرستان نيز بود. همچنين شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا، سال ۸۹ جهت خصوصی‌سازی، در اقداماتی مشکوک توانست ۹۴٫۹۶ درصد از سهام ماشین‌سازی لرستان را نيز خريداري كند.

 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر 1393-03-03 12:40
تکلیف رشوه گیر ها معلوم نشد.تبرئه نشده باشند
نقل قول کردن
#2 المیرا 1394-03-17 13:27
3هزار ملیار رو چجوری میخواسه بخوره واقعا خدا باغث و بانی این گونه اختلاسها رو لعنت کنه....
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا