یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آخرین وضعیت پلنگ لرستان - یافته

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان گفت: برخورد گلوله با ستون مهره‌ها منجر به ضایعه نخاعی در پلنگ خرم آباد شده‎است.

به گزارش پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، "ایمان معماریان" در خصوص آخرین وضعیت پلنگ زخمي لرستان (لورا) گفت: برخورد گلوله با ستون مهره‌ها منجر به ضایعه نخاعی در اين پلنگ شده است.

"معماریان" افزود: این پلنگ در حال حاضر فلج کامل است و توانایی حرکت دادن دم، پاها و اندام تحتانی خود را ندارد.

وی گفت: وضعیت عمومی "لورا" خوب است و تغذیه مناسبی دارد اما یکی از معضلات بزرگ ما زخم‌هایی است که در ناحیه شکم، مقعد و زیر پاهای حیوان ایجاد است.

او اضافه کرد: دلیل زخم‎ها این است که پلنگ در اندام فلج شده احساس درد ندارد، شکم و پاهای حیوان به زمین چسپیده و بدون هیچ گونه احساسی آن‌ها را روی زمین می‌کشد. با وجود اینکه کف محل نگهداری لو را با علوفه پوشانده شده است اما زیر شکم و پاهای پلنگ به زمین سابیده و زخمی می‌شود.

ایمان معماریان  دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان - یافتهدکتر معماریان گفت: به لحاظ علمی امکان این که هر روز پلنگ را بیهوش کنیم تا زخم‌ها را ضدعفونی کرده و پانسمان زخم‌ها تعویض شود وجود ندارد و این یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که در نگه‌داری یک پلنگ فلج با آن روبه‌رو هستیم.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در مورد آخرین وضعیت درمانی پلنگ لرستان گفت: پس از عمل جراحی که ۲۲ دی‌ماه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران بر روی ستون مهره‌ها صورت گرفت، از مغر استخوان پلنگ نمونه‎گیری شده و سلول‌های بنیادی گرفته شده از مغز استخوان هم اکنون در حال تکثیر در آزمایشگاه می‌باشد.

وی اضافه کرد: پس از تکثیر سلول‌های بنیادی در محیط آزمایشگاه و رسیدن به تعداد مناسب، سلول‌های بنیادی به قسمت آسیب دیده نخاع پلنگ تزریق خواهد شد.

"معماریان" افزود: احتمال ترمیم ضایعه نخاعی با استفاده از سلول‌های بنیادی با توجه به تکامل سیستم عصبی در گونه‌های مختلف کام لا متفاوت است و میزان موفقیت این روش هنوز مشخص نیست.

استفاده از این روش تا کنون در انسان نتیجه‎بخش نبوده اما در ترمیم آسیب‌های نخاعی در برخی از پستانداران کوچک موفقیت آمیز بوده‎است.

"معماریان" در پایان گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی جهت ترمیم ضایعه نخاعی در پلنگ برای نخستین بار در کشور انجام خواهد شد و امیدواریم که این روش به عنوان تنها روش درمانی موجود، در بهبود وضعیت پلنگ لرستان نتیجه بخش باشد.

لازم به ذکر است، حدود یک ماه قبل ماده پلنگ جوانی در حالی که هدف گلوله چهار پاره افراد ناشناس قرار گرفته‎بود در اطراف خرم آباد مشاهده و پس از بی هوشی جهت درمان به تهران منتقل شد.

جدیدترین تصاویر تهیه شده از پلنگ خرم آباد در کلینیک حیات وحش پردیسان مربوط به ( ۱۳۹۲/۱۱/۲۲ )- یافته

جدیدترین تصاویر تهیه شده از پلنگ خرم‌آباد در کلینیک حیات وحش پردیسان مربوط به بهمن 1392

 

دیدگاه‌ها  

#1 مسعود رشنویی 1392-11-23 17:43
با سلام
دل هر انسان آزاده ای به درد می آید.
چند ثانیه لذت کاذب شلیک تفنگ برای آن به ظاهر شکارچی که خود را انسان و اشرف مخلوقات می داند و در مقابل یک عمر زجر وعذاب برای پلنگ بی گناهی که می توانست اکنون باباروری در فصل جفتگیری (فصل جفت گیری پلنگ 15 بهمن تا اول اسفند است) حامل دو یا سه توله در شکم خود با شد و سختی شبهای سرد و برفی کوهستان را با شوق و گرمای حس مادری سپری کرده و نعره های شادی سر دهد .
به راستی چه میکنیم ، زخمی کردن این موجود زیبا و حذف او از طبیعت چه سودی برای ما داشت .
نقل قول کردن
#2 مسعود رشنویی 1392-11-23 17:44
اکنون شاید اگر تمامی امکانات موجود و تمامی پزشکان و دام پزشکان دنیا را بسیج کنیم نتوانیم آسیب وارد شده به این پلنگ را که تنها با حرکت انگشت اشاره یک انسان بوجود آمده است را جبران کنیم ؟
این در حالی است که پلنگ بی گناه نه می تواند اعتراضی کند نه شکایتی به جایی ببرد و نه اصلآ میداند چرا و چه بلایی بر سرش آمده ....
آیا دیگر کشتن کافی نیست،؟؟؟؟؟؟؟؟
بیاییم و به جای کشتن حیوانات و بردن لذت کاذب و زود گذر و نهایتآ پشیمانی نکشتن حیوانات را تجربه کنیم .
یادش به خیر سهراب که میگفت چشمها را باید شست جور دیگر باید دید .
به امید آن روز
نقل قول کردن
#3 مسعود رشنویی 1392-11-23 17:48
مجبور شدم نوشته ام را در دو قسمت ارسال کنم لطفآ و در صورت امکان و صلاحدید واگر لازم دانستید بر روی سایت قرار دهید دو قسمت آن را سر هم کنید. با تشکر مسعود رشنویی
______________________________
سلام و سپاس آقاي رشنويي. براي انتشار در قالب يادداشت، بايد كمي طولاني‌تر باشد، مقمه‌اي در يك پاراگراف 2-3 خطي و در پايان نيز جمع بندي از نوشته‌اي يك صفحه‌اي در قالب يادداشت نياز است
ممنون مي‌وشيم اگر نوشته‌ها را براي انتشار در يافته به نشاني ما ايميل كنيد
موفق باشيد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا