یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

در 24 ساعت گذشته وقوع دو انفجار ناشی از تجمع و نشت گاز در بروجرد، موجب خسارات به واحدهای تجاری و مسکونی شد.
به گزارش پایگاه خبری یافته، در حادثه اول که بامداد امروز به دلیل نشت و انفجار گاز در یک واحد تجاری در بروجرد اتفاق افتاد، یک تن مصدوم شد و 2 خودرو و برخی از واحدهای مسکونی اطراف آن نیز خسارت دیدند.
دومین حادثه هم عصر پنجشنبه در خیابان فروردین رخ داد و طی آن یک باب ساختمان تخریب و یک تن مصدوم شد.
عامل هر دو انفجار نشت  تشخیص داده شد.
به نظر می‌رسد با توجه به در پیش بودن فصل سرما، شهروندان لازم است نکات ایمنی را در خصوص استفاده صحیح از وسایل گازسوز به کار بگیرند.
برخی از این نکات عبارت‌اند از:
http://yaftenews.ir/images/95/1-95/Home%20Explosion.jpg -مهم‌ترین ویژگی وسایل گازسوز داشتن تاییدیه استاندارد (آرم استاندارد) و برچسب مصرف انرژی است که نشان می‌دهد این وسیله از نظر ایمنی و مصرف منطبق با اصول استاندارد بین‌المللی روز می‌باشد.
- ظرفیت حرارتی وسیله گرما زا را منطبق با ظرفیت موردنیاز فضای اتاق انتخاب نمایید.(ظرفیت بالاتر موجب مصرف بی‌رویه گاز طبیعی خواهد شد و مبلغ گازبها به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.)
 -از انتخاب بخاری‌های بدون دودکش برای فضاهای بسته جدا خودداری کنید.
 -هنگام خرید وسایل گازسوز از فروشنده بخواهید که وسیله را آزمایش نماید تا از عدم نواقص ایمنی و مصرف آن مطمئن شوید.(البته این آزمایش باید بعد از نصب وسایل گازسوز و قبل از استفاده از آن مجدداً از سوی تعمیرکار مجاز تکرار شود.)
 -قبل از نصب وسایل گازسوز از سلامت و عملکرد صحیح وسیله کاملاً مطمئن شوید.
 -مسیر خروج دود (دودکش) را به‌وسیله چراغ‌قوه یا طناب و سنگ بررسی نمایید تا از مسدود نبوده راه آن اطمینان یابید.
 -برای اتصال وسیله گازسوز به لوله‌کشی گاز خانه از شیلنگ‌های استاندارد با اندازه مناسب استفاده نمایید و هر دو طرف آن را با بست فلزی محکم کنید و بعد از اتمام کار، محل‌های اتصال را با کف صابون آزمایش نمایید.
 -از لوله دودکش‌های غیراستاندارد با قطر کم‌تر از 10 سانتی‌متر به‌هیچ‌عنوان استفاده نکنید.
 -لوله دودکش باید به‌طور کامل به فضای خارج از خانه و در هوای آزاد هدایت شود تا دود حاصل از احتراق وسیله گازسوز را به‌کلی از محل دور نماید، بنابراین در این زمینه دقت و تدابیر لازم را بی اندیشید و از گذاشتن لوله بخاری در ظرف آب شدیداً اجتناب کنید.
 -مطمئن باشید که دودکش وسایل گازسوز به‌درستی در جای خود وصل و محکم شده و هیچ راهی برای خروج دود نمانده باشد.
 -دود حاصل از سوختن گاز طبیعی در وسایلی همچون بخاری، شومینه و آبگرمکن بدون بو و رنگ می‌باشد که در صورت انتشار در فضا جای اکسیژن را گرفته و باعث خفگی می‌شود؛ بنابراین بعد از نصب این وسایل کنترل و آزمایش لازم را جهت اطمینان از عدم نشت دود به عمل آورید و این کار را به‌صورت دوره‌ای انجام دهید.
 -از کلاهک‌های H شکل استفاده کنید تا باد و طوفان وارد مسیر دودکش نشود و دود را پس نزد و کبوتران نیز بر روی آن لانه نسازند.
 -اگر دود حاصل از سوختن گاز طبیعی (گاز منواکسید کربن) در فضای اتاق وجود داشته باشد معمولاً (نه همیشه) رنگ شعله وسیله گازسوز به رنگ زرد و نارنجی تغییر می‌کند. بنابراین هرگاه شعله وسایل گازسوز از رنگ آبی به رنگ زرد یا نارنجی تغییر کرد فورا وسیله را خاموش کنید و پنجره‌ها را باز بگذارید و وسیله گازسوز را بررسی و مشکل آن را رفع نمایید.
- هنگام ورود به منزل جدید، مسیر دودکش وسایل گازسوز را بررسی کنید تا راه آن مسدود نباشد و نقص و مشکل فنی نداشته باشد.
- به کودکان بیاموزید اسباب‌بازی‌های خود را داخل بخاری یا شومینه، نیندازند هنگام روشن بودن این وسایل بیش از اندازه به آن‌ها نزدیک نشوند.
 بیشترین استفاده از وسایل گرمازا از اواخر فصل پاییز تا اوایل فصل بهار است، بنابراین لازم است در این مدت هفته‌ای یک‌بار از عملکرد صحیح و بدون نقص این وسایل مطمئن شوید و درزهای دودکش از داخل و خارج ساختمان را به‌دقت بررسی کنید.
 وسایل گازسوزی مانند، بخاری، شومینه و آبگرمکن نیاز فراوانی به اکسیژن دارند، به همین دلیل لازم است حتی در شب‌هایی که دمای هوا بیش از حد کاهش می‌یابد محفظه‌ای را برای ورود هوای تازه در نزدیکی وسایل گازسوز در نظر بگیرید. لازم به تذکر است که هرچه تعداد افرادی که در محلی که وسیله گرمازا وجود دارد بیشتر باشد، نیاز به اکسیژن و هوای تازه بیشتر است.
 یادتان باشد بخاری 44 درصد، آبگرمکن 25 درصد، موتورخانه 20 درصد، شومینه 8 درصد، اجاق‌گاز 2 درصد و سایر وسایل گازسوز 1 درصد در مرگ خاموش افراد نقش دارند.

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا