رضاشاه اولين بار پس از پادشاهي در آبان 1308 براي افتتاح جاده شوسه سراسري در بخش لرستان به خوزستان در خرم‌آباد حضور يافت.
البته نقل است كه وي زماني كه قزاق بود، هنگام مأموريتي در سال 1286 هجري شمسي نيز از خرم‌آباد كه به سمت پشتكوه (ايلام) مي‌رفت، مدتي در اين شهر ساكن شد و حتي اين‌جا ازدواجي نيز نمود كه فرزند پسري به نام "غريب" نيز حاصل آن ازدواج است. البته اثبات اين ادعا‌، نياز به اسناد و مدارك كافي دارد كه روزي به آن خواهيم پرداخت.
به هر حال، رضاشاه پس از آن نيز سفرهاي ديگري به لرستان و بروجرد داشت؛ از جمله سال 1315 و پس از واقعه كشف حجاب نيز در خرم‌آباد حضور يافت.
در تصوير فوق كه مربوط به آبان سال 1308 مي‌باشد وي به همراه امير لشكر احمدآقا اميراحمدي و شماري از همراهانش كه عمدتاً وزرا هستند، در حال ديدن مناظر اطراف قلعه تاريخي فلك‌الافلاك خرم‌آباد ديده مي‌شود. البته فلمی هم از این بازدید توسط عباس‌آقا عتیقه‌چی برداشته شده است.
 اميراحمدي حدود 4 ماه بعد از تاریخ گرفته شدن این عکس يعني ابتدای سال 1309 از رضاشاه درجه سپهبدي گرفت و كتاب خاطرات وي نيز بعدها با نام "خاطرات نخستين سپهبد ايران" منتشر شد كه در بسياري از صفحات اين كتاب به خاطرات وي از لرستان نيز برمي‌خوريم.
 
رضاشاه در قلعه فلك‌الافلاك خرم‌آباد 1308
توضيحات: رضا جايدري / خرم‌آباد