یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

عكس قديمي خرم آباد (لرستان)

تصويري قديمي و جالب از "پيرمرد 120 ساله خرم‌آبادي"

تصوير مربوط به پيرمرد 120 ساله خرم‌آبادي از "آلبوم‌خانه كاخ گلستان" تهران است كه در سال 1279 هجري شمسي توسط "اميرخان جليل‌الدوله" قاجار گرفته شده است.

به احتمال زياد جليل‌الدوله اين تصوير را در محوطه عمارت گلستان (باشگاه افسران كنوني) در جوار قلعه فلك‌الافلاك گرفته است. از نوع پوشش اين پيرمرد كه يك عصا زير بغل و چوب‌دستي در دست راست دارد، بر مي‌آيد كه بزرگان خرم‌آباد يا ريش‌سفيدان طوايف است.

جليل‌الدوله در حاشيه اكثر عكس‌ها، شرحي در مورد آن‌ها با ذكر تاريخ نگاشته است. در حاشيه اين عكس نيز همين عنوان يعني "پيرمرد 120 ساله خرم‌آبادي" ذكر شده كه با توجه به تاريخ عكس(سال 1279 شمسي)، بايد گفت كه تولد اين پيرمرد در دوره زنديه روي داده است.

اميرخان جليل‌الدوله فرزند "عبدالمحمدميرزا سيف‌الدوله" (محمدميرزا ملقب به آقاي داماد- متوفي 1300 شمسي) است. پدرش فرزند "احمد ميرزا معتمدالدوله" و احمدميرزا نيز فرزند "فتح‌علي‌شاه" قاجار بود.

اميرخان از عكاسان دوره ديده در عصر قاجار به شمار مي‌رفت كه بين سال‌هاي 1277 تا 1279 خورشيدي در زماني كه عمويش عبدالمجيدميرزا عين‌الدوله از طرف مظفر‌الدين شاه حاكم لرستان شده بود، همراه وي به گشت و گذار در اين خطه مي‌پرداخت.

تصاوير باارزشي از خرم‌آباد و لرستان در آلبوم‌خانه گلستان موجود است كه اكثراً توسط جليل‌الدوله در همين بازه زماني گرفته شده‌اند. در همان سال‌ها حاكم خرم‌آباد از سوي عين‌الدوله منصوب مي‌شد. ظرف اين 3 سال، ابونصر ميرزا حسام‌السلطنه(1277)، ابراهيم‌خان ظفرالسلطان نهاوندي(1278) و مهدي‌خان ظفرالملك(1279) به ترتيب از سوي وی به عنوان حاكم خرم‌آباد در عمارت گلستان حضور داشتند.

عكاسان دوره قاجار، به عنوان اولين نسل، تصاوير جالبي از اشخاص و امكان مختلف كشورمان از دهه 1220 شمسي به بعد ثبت و ضبط كردند. در آلبوم‌خانه کاخ گلستان تصاوير بسیاری موجود است که عکس‌برداری آن‌ها توسط شخص ناصرالدین‌شاه انجام گرفته است.(ناصرالدين‌شاه نيز به عكاسي علاقه‌مند بود)

امیرخان جلیل‌الدوله قاجار در كنار آقا رضا عکاس‌باشی، حسن‌علی عکاس، آقایوسف عکاس، میرزا احمد صنیع‌السلطنه، ابوالقاسم ابن محمد تقی نوری، میرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشی، آنتوان سوریوگین(عكاس ارمنستاني مظفرالدين‌شاه) و عبدالله‌خان قاجار از عکاسان پُرکار و نام‌دار دوران قاجار به شمار می‌‌آیند که نمونه آثار آنان در میان مجموعه‌های باقی‌مانده از اين دوره تاريخي و نزد اشخاص، به فراوانی دیده می‌‌شود. (منبع: كتاب تاريخ عكاسي ايران)

اميرخان جليل‌الدوله قاجار در سال 1306 هجري شمسي درگذشت.

پژوهش: رضا جايدري/ پايگاه خبري يافته

 

دیدگاه‌ها  

#1 علی یوسفوند 1393-11-10 15:27
عظمت خدا را میبینی
نقل قول کردن
#2 رضا یاراحمدی 1393-11-24 12:43
در کتاب تیمور جهانگشا در قسمت خاطرات سفری به لرستان آمده است تیمور در مشاهداتش در مسیر مردی با 170 سال سن که تقویم عمرش با آمدن اولین برف زمستانی یک ضربه خنجر به درختی بالای کوه مشرف به محل سکونتش بوده (دره حسین آباد)
نقل قول کردن
#3 همشهری 1394-04-26 08:35
کتاب تیمور جهان گشا توسط ذبح آله منصوری تخیلی نگاشته شده واقعیت ندارد
نقل قول کردن
#4 لر 1394-07-11 22:14
زندگی چقدر ساده و زیبا بوده این عکس منو یاد پدر بزرگم انداخته که در سن صدو شانزده سالگی فوت کردن ایشان همیشه از زمان سربازی از کوچ عشایر از شیر مردان و شیر زنان لر تعریف میکرد با تشکر از سایتتون.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا