عكس قديمي محله شاه آباد (مطهري) خرم‌آباد در سال 1330 - يافته

تصويري جالب از محله شهوا يا شاه‌آباد خرم‌آباد و خيابان معلم (شمالي و جنوبي) در سال 1330

عده‌اي ذكر مي‌كنند در زمان‌هاي گذشته، دليل ناميدن اين منطقه به نام شاه‌آباد، اين بوده كه "شاه‌عباس صفوي" زماني كه به دنبال شاهوردي‌خان (آخرين اتابك لرستان) در خرم‌آباد حضور مي‌يابد، منطقه‌ي باصفايي در شمال شهر قديمي خرم‌آباد (پشت‌بازار و دلاكي تنها محله‌هاي شهر خرم‌آباد بوده‌اند) مي‌بيند و چون از آب و هواي آن‌جا خوشش مي‌آيد چادرهاي اردوي خود را در اين منطقه برپا مي‌كند و ساخت و سازهايي به دستور وي در آن‌جا صورت مي‌گيرد.

از غلامرضاخان (آخرين والي) نقل است كه شاه‌عباس بازماندگان شاهوردي‌خان را به طور دسته‌جمعي قتل عام مي‌كند و اجساد آن‌ها در كنار همين تپه كه موسوم به شاه‌آباد(به لري: شَهوا) است دفن مي‌نمايند. فقط خواهر يا دختر شاهوردي‌خان را باقي مي‌گذارد و او را به عقد حسين‌خان سلويزي(سلاح‌ورزي) از نزديكان شاهوردي كه سفير وي در دربار شاه‌عباس بوده در مي‌آورد و سلسله‌ي واليان لرستان از آن زمان تشكيل مي‌شود.

در سمت راست تصوير كه درختان مشاهده مي‌شوند، خيابان "شاه‌بختي" قرار داشت. (دهه 1320 پي‌ريزي شد) اين خيابان بعدها به "كتيرايي" تغيير نام داد و نامش پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز به خيابان "شهيد مطهري" تغيير كرد.

ساختماني كه در بخش جنوبي تپه مشاهده مي‌شوند از املاك شخصي به نام "رضا مرشديان" در آن زمان (دهه 30) هستند. مرشديان از نظامياني بود كه به تجارت مي‌پرداخت و در اين محدوده ساختماني نيز براي منزل خود بنا كرد. بعدها اين ساختمان به مقر ساواك (سازمان امنيت و اطلاعات رژيم شاه) بدل شد و اين خيابان نيز كه به نام "ثريا" شهرت داشت، به اين نام(سازمان) تغيير پيدا كرد و البته پس از پيروزي انقلاب اسلامي ابتدا به خيابان "امت" و سپس "معلم" نام‌بردار شد.

در سمت چپ تصوير نيز محل كنوني خيابان معلم جنوبي كه اكنون مكان ساختمان‌هاي اداري دانشگاه علوم پزشكي لرستان است، ديده مي‌شود. البته تنها ساختماني كه در آن قسمت ديده مي‌شود به بهداري لشكر ارتش اختصاص داشت. اين محدوده در زمان قاجار اراضي خاندان "جوادي" بود.

چشمه و رودخانه شاه‌آباد (موسوم به حسين‌خاني) نيز در وسط تصوير قابل مشاهده است. در عقب تصوير نيز قلعه فلاك‌الافلاك ديده مي‌شود كه البته امروز به دليل احداث پارك مطهري در اين تپه و آپارتمان‌هاي چند طبقه در شهر خرم‌آباد، ديگر چنين دورنمايي قابل تماشا نيست.

نفرات حاضر در عكس، از راست: مرحوم سيد مصطفي قاسمي، مرحوم سيدكريم جزايري و مرحوم مهندس علي قمري (از طايفه رومياني)

عكس از آرشيو آقاي: محمدصالح(رحيم‌خان) زرين‌قدم طولابي

عكس قديمي محله شاه آباد (مطهري) خرم‌آباد در سال 1355 - يافته

تصويري ديگر از سرچشمه آب سراب شاه‌آباد خرم‌آباد در تيرماه 1355

اين منطقه داراي سرسره‌اي سنگي بود. بچه‌هايي كه براي شنا به اين نقطه مي‌آمدند، از اين سرسره هم براي بازي استفاده مي‌كردند.
در اوايل دهه 70 موتورخانه آب روي اين چشمه احداث شد و سيماي قبلي آن به تاريخ پيوست تا اين تصاوير تنها يادگارهاي خاطرات كودكي ما از اين منطقه باشند. (عكس از آرشيو آقاي محمود ساكي)

توضيحات: رضا جايدري/ پايگاه خبري يافته