صندوق قائم دهه 50 به پیشنهاد آیت‌الله سيد اسدالله مدنی در خرم‌آباد تشكيل شد.
ايشان از بزرگان، تجار و متمکین مؤمن شهر براي تشکیل صندوق و اعطاي وام‌های بدون سود به متقاضیان در راستای گره‌گشایی مشکلات مردم دعوت‌نامه فرستادند كه اين حركت خداپسندانه مورد استقبال افراد متدين خرم‌آباد قرار گرفت و تداوم يافت.
کاش امروزه با هجوم بانک‌هایی که مردم را به تشویق دریافت سودهایی کلان از سرمایه‌های مادی‌شان می‌نمایند، متمکین شهر از جمله پزشکان، مهندسین، صنعت‌گران، معدن‌داران، بازاریان و طلا فروشان و ... از حرکت خداپسندانه آن مردان بزرگ سرمشق می‌گرفتند و برکت را به جان و مال خود و مردم شهر برمي‌گرداندند؛ ‌صندوقی که زندگی هزاران نفر را با وام‌های بدون سود سرمایه اعضا انگشت‌شمار هیات امنايش منتفع می‌کرد، با گذشت زمان و در اثر فوت اکثر آن مردان بزرگ و بی‌ادعا و بی‌توجهی برخي سرمایه‌داران تازه به دوران رسیده، نفس‌های آخر را می‌کشد. با چنین تغییر روی‌کردی در زندگی امروزه نظير سپرده‌های 20 درصدی و وام‌های 28 درصد سود، نباید انتظار داشت کسب و کار و زندگی‌ها برکت داشته باشند!
 اندکی تأمل عمیق در شیوه زندگی پر از اخلاص و گذشت و گذشتگان‌مان قطعاً می‌تواند مُسَکِن و داروی این همه بی‌سر و سامانی نظام اقتصادی شهر و کشور باشد.
نام برخي از اعضاء هیات امناي صندوق قائم خرم‌آباد به شرح زير بوده است:
حاج سید فضل‌الله صورتیان، حاج سید‌مجتبی موسوی‌، حاج علی‌رضا مختاری، حاج ولی‌الله مجیدی، حاج اسماعیل حقیر، حاج دانش، دكتر محمدحسين حجاریان، حاج کریم‌پور، حاج عابدین دباغ، حاج غلام‌علي نوري، حاج خيرالله معماري، حاج خيرعلي شيرزاي، اسلام‌دوست و ...
آرشيو: سيد نادر صورتيان