یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پل صفوي خرم‌آباد در سال 1279

در توضيحات عكس "پيرمرد 120 ساله خرم‌آبادي" آورده شد: اميرخان جليل‌الدله قاجار در زمان حكم‌راني عبدالمجيدميرزا عين‌الدوله در لرستان حضور داشت و تصاوير ارزشمندي از اماكن مختلف و شخصيت‌هاي لرستان گرفته است.

يكي از اين تصاوير، طبيعت زيباي بخش شمال شرقي خرم‌آباد قديم را نمايش مي‌دهد. حدود خرم‌آباد قديم در اواخر عصر قاجار از بخش شمالي به سبزه‌ميدان كنوني و از بخش جنوبي به پل حاجي محدود مي‌شد.

تاريخ دقيق ساخت پل صفوي كه در زبان لري خرم‌آبادي مردم آن را پل گپ (بزرگ) هم مي‌نامند، مشخص نيست اما عده‌اي بناي آجري كنوني را مربوط به دوره صفوي نسبت مي‌دهند.

اواسط عصر قاجار ميرزا محسن‌خان مظفرالملك كه از طرف ظل‌اسلطان نايب‌الحكومه خرم‌آباد و لرستان بود، مرمتي اساسي از اين پل نمود. به همين خاطر از آن به عنوان پل "محسنيه" نيز ياد مي‌شد.

جليل‌الدوله در حاشيه‌ي اين تصوير، احداث شكل كنوني آن(نماي تصوير) را به حسن‌خان‌ والي پدر حسين‌قلي‌خان ابوقداره نسبت مي‌دهد كه چندان درست نمي‌نمايد. شايد دوران حسن‌خان مرمتي كامل از پل صورت گرفته باشد.

به هر حال اميرخان جليل‌الدوله ذكر كرده است كه طول اين پل 500 قدم، عرضش 8 قدم و ارتفاعش 10 زرع مي‌باشد.

همچنين بخش‌هايي از عمارت حكومتي لرستان در زمان قاجار موسوم به گلستان ارم در تصوير قابل مشاهده است و در بخش شمالي پل نيز باغ‌ها و درخت‌هاي فراوان ديده مي‌شود كه در محل پارك شهر كنوني، آب اسكي، خيابان شهيدمطهري كنوني و خيابان و پل شهدا قرار داشته‌اند.

اين پل تا كنون بارها مرمت شده و قرار است طي سال‌هاي آينده به منظور حفاظت از آن، پل ديگري در كنارش احداث شود. آن‌گاه عبور و مرور وسائل نقليه از روي اين پل ممنوع و همچون 33 پل اصفهان فقط مختص عبران پياده و گردشگران باشد.

 

رضا جايدري- خرم‌آباد

دیدگاه‌ها  

#1 لرکوچک 1392-06-20 15:05
واقعآ خرم آباد بهشتکده ای بوده
نقل قول کردن
#2 مرادی 1392-08-04 21:01
اگه عکسهایی از محله های قدیمی مانند پشت بازار، خیابان حافظ، درب دلاکان و... بزارید ممنون میشم
__________________________________
یافته: چشم. به نوبت در سایت قرار میگیرند
نقل قول کردن
#3 عاطفه 1394-01-20 03:25
چه میشود اگر پل باشکوه وتاریخی صفوی مرمت وبازسازی واحیا شود؟
نقل قول کردن
#4 نرگس 1394-01-22 01:05
پل صفوی اگرمورد توجه مسولان استان قراربگیرد ومرمت وبازسازی شود هم تمدن وآثارتاریخی لرستان محفوظ می ماندهم موجب زیبایی شهروونشاط شهروندان ورونق اقتصادی ازلحاظ جذب گردشگران خواهدشدوپل صفوی دست کمی ازسی وسه پل اصفهان وپل خواجو ی اصفهان نداشته است
نقل قول کردن
#5 ناصررستمی 1394-01-26 16:11
مسولان محترم لطفا پل صفوی را دریابید وبه آن رسیدگی کنید ومورد مرمت وبازسازی قراردهید واطراف آن فضای سبز ودرختان باثمر قراردهیدوپل دیگری برای عبورومرورمردم و خودروهااحداث کنید
نقل قول کردن
#6 مژده ولی پور 1394-01-27 17:04
تصویر بسیار زیبایی است مسولان بامرمت واحیای پل صفوی وآزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک زیبایی شهرونشاط و طراوت را به لرستانیهای خوب و صبور و نجیب هدیه دهند
نقل قول کردن
#7 نفیسه پیامنی 1394-01-31 01:14
ازمسئولان استان لرستان انتظارداریم همت به خرج دهندوپل تاریخی صفوی خرم آبادرامرمت وبازسازی کنند
نقل قول کردن
#8 مهرشاد سعادت 1394-02-13 01:57
پل صفوی خیلی زیبابوده اما الان هزاران حیف
سی و سه پل اصفهان چقدر جذبه داره حال و روز پل صفوی خرم آباد رو اونوقت ببینید چه می شود اگر دوباره مرمت و بازسازی شود و پل دیگری برای خودروها وعابران احداث شود مسئولان سخت کوش پل صفوی را دریابید. باتشکر
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا