یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نام کتاب: پیشینه‌ ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد

مولف: سید فرید قاسمی

ناشر: سیفا

چاپ: اول - زمستان 1387

قطع: وزیری – جلد گالینگور

شمارگان:  1500 نسخه

قیمت:  22 هزار تومان

تعداد صفحه:  1104

شابك:  4 - 21 - 5055 - 600 - 978

 

نزدیک به سه دهه از آن روزی که خبرنگار جوان خرم‌آبادی به دنبال روزنامه‌های قدیمی منطقه می‌گشت، می‌گذرد.

اکنون آن جوان در قامت مورخی نامی سربلند کرده و حاصلش کتابی همه جانبه شده است به نام«پیشینه‌ ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم آباد»

سید فرید قاسمی که به عشق روزنامه‌‌نگاری وارد فضای مطبوعات شد، اکنون غرق کارهای تاریخی مطبوعاتی شده است.

کتاب «پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد» نشان می‌دهد که ما نیازمند این گونه آثار در تاریخ هر حوزه و موضوع هستیم و تا این گونه تاریخ‌های تفصیلی از هر منطقه فراهم نشود به قطع و یقین نمی‌توانیم تاریخ عمومی مطبوعات دقیق و قابل اعتنایی داشته باشیم.

پیشینه ‌ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد نشان می‌دهد که تنها با کوشش و تلاش می‌توان چنین حجمی از کار را با این همه جزییات و شاخه شاخه کردن آن هم در شهری همانند خرم‌آباد فراهم کرد و انتشار داد.

کتاب از روی جلد و عطف و تا داخل صفحه گالینگور همه و همه از ظرافت‌هایی خبر می‌دهد که تنها خواننده آشنا به تاریخ مطبوعات می‌تواند چنین دقت ورزیهایی را درک کند و دریابد.

قاسمی خود در مقدمه کتاب از چگونگی گرد آوردن این منابع سخن گفته و ‌آورده است که چگونه شماری با گشاده رویی و گشاده دستی اگر تک نسخه‌ای داشتند مرحمت فرمودند و یکی دو تن از نسخه‌هایی که از دیگران مفت و مجانی گرفته بودند، با قیمت گزاف و دولا پهنا فروختند! گروه سوم هم به گشت و گذار پرداختند و هر آنچه را یافتند معدوم فرمودند تا این پیشینه نگاشته نشود!

کتاب قرار بود عنوان لرستان را بر خود داشته باشد، اما کوتاهی‌های برخی دوستان و عدم همکاری‌ها سبب شد تا مولف به صرافت کوچک کردن حوزه مورد نظر بیفتد و آن را به نام زادگاهش انتشار دهد.

کتاب همچنان که از نامش پیداست پیشینه ارتباطات را هم در خود دارد و مولف سعی کرده است ارتباطات را در معنی وسیع‌ترش که شامل ارتباطات بین شهری و با وسایل نقلیه و ... است هم ببیند. بناهای ارتباطی، کتاب آفرینان،‌کتابفروشان، کتابخانه‌ها، اعلان‌های دولتی ،‌نظامی نویسی، برق، تلفن، سینما و نشریات و ... از دیگر حوزه‌های ارتباطی هستند که مولف به آنها اشاره کرده و درباره هر کدام از آنها مصادیقی ذکر می‌کند.

شب‌نامه‌نگاری، سانسور، رادیو، نشریات ادواری و ناشران از دیگر بخش‌های بخش ارتباطات این کتاب به شمار می‌رود. بخش مطبوعات وسیع‌تر از بخش قبلی است و قاسمی سعی کرده است نکته‌ای را در این زمینه فرو نگذارد و از نشریات اداوری تا نشریات موسمی و حتی ویژه‌نامه‌ها را در این بخش بیاورد و درباره شناسنامه و صاحبان و کارکنان آنها سند و مدرک بیاورد.

بخشی از کتاب (نزدیک به 200 صفحه) به پیوست‌ها اختصاص دارد که از جمله جذاب‌ترین آنها تصاویری از فعالان مطبوعاتی و برخی نشریاتی است که در تاریخ مطبوعات خرم آباد فعال بودند.

استاد سيدفريد قاسمي در ارتباط با اين اثر آورده است: اندیشه تدوین کتاب حاضر روزگاری شکل گرفت که خبر نگار مطبوعات در خرم‌آباد بودم‌. راه دشواری برای رسیدن به مقصد پیش رو داشتم. نسخه‌های نشریه‌های قدیم لرستان در کتابخانه‌های کشور موجود نبود. گریزی جز جستو و جوی خانه به خانه وجود نداشت. به همه کهن‌سالان مراجعه کردم. شماری با گشاده‌رویی و گشاده‌دستی اگر تک نسخه‌ای داشتند مرحمت فرمودند و یکی دو تن نسخه‌هایی که از دیگران مجانی گرفته بودند با قیمت گزاف فروختند! گروه سوم نیز به گشت و گزار پرداختند و هر آن‌چه یافتند معدوم فرمودند تا این پیشینه نگاشته نشود.

این قسمتی است از در‌آمدی بر پیشینه ارتباطات و تاریخ مطبوعات خرم‌آباد‌. اثر ارزشمند محقق برجسته مطبوعات ایران استاد سید فرید قاسمی.

قاسمی در ادامه مقدمه کتاب می آورد که :به هر روی؛ شرح خون جگرها را هیچ‌گاه نمی‌توان گفت و نوشت و «وقت دگر» نیز نداریم تا آنچه رنج برای احیای میراث مکتوب شهر و دیارمان کشیده‌ایم، به قلم آوریم، بگذریم!

جور و درد و رنج طاقت‌فرسای استاد قاسمی طی سالیان اخیر بر هیج وجدان آگاهی که دستی بر کتاب و کتاب‌خوانی و تحقیق و پژو‌هش دارد پوشیده نیست  اما؛ ارزشمندی آثار استاد قاسمی چنان است که بی‌شک ماندگاری‌شان همانند فلک‌الافلاک و دیگر آثار بر جای مانده از تاریخ دیر پای لرستان جاودان خواهد بود!

قاسمی در خصوص شکل‌گیری کتاب آورده است که پیشینه ارتباطات و تاریخ شهر خرم‌آباد، دفتری است که نخست تاریخ مطبوعات لرستان را بر پیشانی داشت؛ همراه شد با سه دهه تأخیر. تأخیری که سبب شد تا کوشش‌های 30 سال اخیر را گرد آورده و اثر را روز آمد سازم.

استاد قاسمی در ارتباط با محدود شدن اثر فوق به شهر خرم‌آباد همانجا آورده است که :با پای پیاده سیر شهر کردم. همه‌ی اداره‌ها و سازمان‌ها را در نوردیدم. شماری از دوستان هر آن‌چه می‌یافتند برایم می‌فرستادند. اما همکاری شایسته‌ای از دیگر شهرها نشد. با وجود گفت‌وگوهای تلفنی و مراجعه‌های حضوری مکرر؛ و پیغام و پسغام‌ها؛ چاره‌ای جز این که گستره پژوهش را به خرم‌آباد محصور کنم نداشتم. در خرم‌آباد با انواع مهرورزی‌ها و نامهربانی‌ها مواجه شدم. بارها از تهران به آن امید راه خرم‌‌آباد را پیش گرفتم که با مراجعه مستقیم مجموعه را تا جایی که توان دارم کامل کنم.

قاسمی در ادامه‌ی درآمد کتاب خود می‌نویسد: اکنون خوشوقتم که این اثر با عنایت الهی توفیق نشر می‌یابد و برگی بر فرهنگ زادگاهم افزوده می‌شود.

 

دیدگاه‌ها  

#1 خدا یارت باشد 1395-05-12 12:39
خدا حفظش کنه این مرد چقدر پرکاره برای شهر و استانش چقد کسب آبرو کرده برای ما…درود بر روان و اندیشه پاکت…احسنت…
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا