یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

8080 سال در گردباد حوادث سال در گردباد حوادث

یادواره‌ای از: محمدباقر عباسی – متولد 1305
قطع: وزيري با جلد گالينگور
تعداد صفحات: 215 ص
نوبت چاپ: اول – زمستان 1393
شمارگان: هزار نسخه
ناشر: شاپورخواست خرم‌آباد 09163984011
امور رايانه‌اي: افسانه هنامي
طرح جلد: سهيمه اسدزاده
عكس روي جلد: رضا جايدري (سال 1387)
شماره شابك: 9 – 133 – 260 – 600 – 978
شماره كتاب‌شناسي ملي: 3537212
قيمت: 14 هزار تومان
 
 نوشته‌ی پیش روی خوانندگان و پژوهندگان دانشمند، دستاورد سالیانی چند از عمر و زندگی آقاي محمدباقر عباشي از فرهنگيان پيشكسوت خرم‌آباد است.
در بخشي از مقدمه كتاب به قلم وي مي‌خوانيم: کوششی فراوان به کار برده و از هر خرمن خوشه‌ای برچیده، از هر نوشته گزیده‌ای اندوخته و به هم در پیوسته، دانه‌ای افشانده، زمینی را شیاریده، گیاهی را پرورانده، تا گلی فراهم آید، شایسته‌ی گلستان ایران زمین و امید آن‌که چنین شود؛ شاید که در بارگاه آنان‌‌‌که پارسی می‌گویند، جایگاهی آراسته و پایگاهی پیراسته یابد، که بهین پاداش برای این نگارنده و گرد‌آورنده است.
می‌دانیم که زندگی بشر از خلقت تاکنون تابع موقعیّت جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی زمان خاص خود بوده است و بی‌شک شرایط ویژه‌ی هر زمان چون نوع حکومت، وضع صنعت و کشاورزی، مناسبات جهانی و اجتماعی به طور مستقیم و غیر مستقیم در فرهنگ جامعه و خانواده نقش داشته است. دوران زندگی من و هم‌نسلانم نیز متأثر از تغییر و تحولات داخلی و خارجی بوده که هم ما در آن نقش داشته‌ایم و هم عوامل موجود بر زندگی ما سایه افکنده است، به طوری‌که در بخش "از کودکی تا مکتب" خواهد آمد، دوران طفولیّت و کودکی و نوجوانی را با مشقت و سختی پشت سر گذاشته‌ام. دوران جوانی و میان‌سالی را از سال 1329، که با همّت والای "دکتر محمّد مصدق" فضای سیاسی مملکت باز شد و آن زمان نفت ملی گردید، به فعالیّت سیاسی پرداختم و متحمل تعلیق از خدمت فرهنگی و تبعید و اخراج از دانشگاه و چند دوره زندان شده‌ام، به طور کلی زندگی آرامی نداشته‌ام. در طول زندگی، مختصری از جریانات و وقایع زشت و زیبا، دلنشین و دلخراش خود را در تقویم‌های جیبی و اوراقی متفرقه یادداشت نموده بودم. پ
س از اقامت در اصفهان فراغتی دست داد که از مجموع این یادداشت‌ها خاطرات گذشته‌ی خود را به قلم آورم. هم‌ اکنون دوست دارم بنویسم - که هستم - که بوده‌ام - و درصدی از اعمال و کردار خود را از سه سالگی تا دیروز و از دیروز تا به امروز و مسلم از امروز تا فردا بشمارم و به قلم آورم که باید گفت: شمارشی به منزله‌ی شمردن قطره‌های باران است بر روی دریا.
اين اثر كه اطلاعات تارخي جالبي در مورد خرم‌آباد قديم در دوره‌‌ي پهلوي اول تا كنون دارد، داراي 7 بخش است:
بخش اول: از كودكي تا مكتب
بخش دوم: از مكتب تا دانشگاه
بخش سوم: از ازدواج تا استخدام
بخش چهارم: از استخدام در آموزش و پرورش تا بازنشستگي
بخش پنجم: سياسي
بخش ششم: تجارت و زراعت
بخش هفتم: ياد ياران
اثر حاضر مي‌تواند براي آنان كه به تاريخ خرم‌آباد يا آموزش و پرورش اين خطعه علاقه‌مند باشند، به عنوان منبعي مناسب به كار رود و حاوي تصاوير، اسناد و اطلاعات جالبي از خرم‌آباد و لرستان است چذا كه كتاب "80 سال در گردباد حوادث" تقريباً شبيه به اثر پرمخاطب "خاطرات من از خرم‌آباد قديم" اثر آقاي "ماشاء‌الله محمدي‌روحي" نگاشته شده است.
اين كتاب در كتاب‌فروشي‌هاي معتبر شهر خرم‌آباد از جمله: كتاب شهر(علوي)، كتاب‌سراي خايدالو(بين بازارچه و ناصرخسرو)، بانك كتاب فتحي(چهارراه بانك)، كتاب‌فروشي مقدم (چهارراه فرهنگ)، كتاب‌فروشي كيهان (ميدان شهدا)، كتاب‌فروشي نظرزاده (ابتداي خيابان شهيد دلفان بلوار انقلاب) و دفتر انتشارات شاپورخواست(جنب هتل رنگين‌كمان در خيابان شهداي شرقي) قابل تهيه است.
 

دیدگاه‌ها  

#1 زنده باد قوم بزرگ لر 1395-05-12 02:30
درود بر تو
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا