یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

 دانش‌نامه مطبوعات ایران(جلد نخست)

دانش‌نامه مطبوعات ایران (جلد نخست)
سرپرست و سرويراستار: محمدجعفر محمدزاده،  1347
نوبت چاپ: اول - بهار 1393
شمارگان:  1500 نسخه
ناشر:  دانش‌نامه مطبوعات ايران
قطع: رحلي
تعداد صفحه:  501 - مصور
شابك: 9 – 9 – 93857 – 600 – 978
قيمت: 90 هزار تومان
 
محمدجعفر محمدزاده معاون سابق مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه اهل كوهدشت لرستان است به عنوان سرپرست دانش‌نامه مطبوعات ایران، اثر ارزشمند به اتفاق همكارانش روانه بازار كتاب كرد.
در جلد نخست اين كتاب، معرفي سوابق و جزييات كار حدود 240 نشريه توسط 100 نفر از صاحب‌نظران و کارشناسان تاریخ مطبوعات ایران گردآوری شده است.
مراحل مختلف نگارش مقاله‌ها از سال 1391 پیش آغاز شده و اکنون جلد نخست منتشر شده است.
مطبوعات ايران قدمتي 170 ساله دارد و به همین دلیل تصمیم بر این شد در موسسه دانش‌نامه مطبوعات ایران، اين تاريخ ارزشمند و پر فراز و نشیب در قالب دانشنامه ثبت و ضبط شود.
تدوین دانشنامه مطبوعات ایران دربردارنده سه دوره است: در دوره نخست عناوین نشریه‌ها و اسامی، دوره دوم اشخاص فعال و نام‌آوران این حوزه از ابتدا تا زمان حال را در برمی‌گیرد و دوره سوم نیز به کلید واژه‌ها، اصطلاحات و موضوع‌های مرتبط با مطبوعات اختصاص دارد.
کار تالیف جلد نخست دانش‌نامه که در بردارنده مداخل «آ» و «الف» است تمام شد و در اثر حاضر منتشر گرديد و جلد دوم نیز با تالیف مداخل «ب» و «پ» و «ت» آغاز شده است.
مقاله‌ها و شرح نشريات با استناد به نشریه‌های موجود در کتابخانه‌ها، مقاله‌ها و کتاب‌هایی که پیش از این توسط محققان و پژوهشگران نوشته شده، تالیف شده و مي‌شوند.
محمدزاده در خصوص انگيزه انتشار اين اثر گفت: از آن‌جا كه در اغلب حوزه‌های علمی و تخصصی، دانش‌نامه منتشر شده اما در حوزه مطبوعات دانش‌نامه جامع، فراگیر و منسجمی به دلیل پراکندگی اطلاعات وجود نداشت، گرچه باید قدردان کارهای انجام شده برخی پژوهشگران و روزنامه‌نگاران باشیم اما در هر صورت امیدواریم این کار بتواند به انسجام و یکدستی اطلاعات و پژوهش‌های موجود کمک کند و با حفظ امانت‌داری کارهای قبلی بتواند خلاء موجود در این حوزه را از بین ببرد.
وي افزود: در این دانش‌نامه پس از معرفی هر نشریه، اطلاعاتی درباره رویکرد و محتوا، صاحب امتیاز و مدیرمسوول، سردبیر، تعداد صفحات، قیمت، زمان انتشار، محل توزیع همچنین زمان تداوم، توقف و سال‌های انتشار یک نشریه آورده شده است.
سرپرست «دانش‌نامه مطبوعات ایران» زمان انتشار جلد نخست این دانش‌نامه‌ را پایان سال 92 اعلام کرد و گفت: دانش‌نامه مطبوعات ایران، دانش‌نامه‌ای مصور است و با توجه به حجم گسترده این کار، پیش‌بینی می‌شود در 8 تا 10 مجلد منتشر شود.
قابل ذكر است اين اثر با مشاركت گروهي از روزنامه‌نگاران و فعالان اين عرصه كه بعضاً لرستاني هستند منتشر شده است.
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا