كتاب لرستان در انقلاب مشروطيتلرستان در انقلاب مشروطیت

نویسنده: سعادت خودگو

ویراستار: مهتاب بازوند

ناشر: شاپورخواست

قطع: وزیری

قیمت سال 86:   2500 تومان

قيمت سال 93:   7 هزار تومان

نوع جلد: شومیز

قطع: وزیری

تیراژ:  3000 نسخه

تعداد صفحات:  200

تاریخ نشر: 1386/12/28

رده دیویی: 0950552

شابک: 978-964-2707-21-8

سال 1285 خورشیدی یكی از حوادث بزرگ تاریخ ایران، انقلاب مشروطیت، اتفاق افتاد. این انقلاب بر اثر یك سلسله علل و عوامل داخلی و خارجی رخ داد كه در نهایت منجر به موج عظیمی از اعتراضات مردمی شد.

انقلاب پایه‌های نظام سیاسی كهن ایران را متزلزل كرد و نخستین نشانه‌های حكومت مردمی در ایران به وجود آمد. بر اثر مشروطیت، كشور به مدت چند سال دچار آشوب شد و تب و تاب انقلاب، شمال، جنوب، غرب و شرق ایران را درنوردید، به طوری كه كم‌تر منطقه‌ای از ایران بود كه فریاد مشروطه‌خواهی از آن شنیده نشود.

در این میان، تهران و تبریز سردمدار این انقلاب بودند، ولی شهرهای دیگر هم‌چون قزوین، اهواز، لرستان و... درگیر انقلاب بودند. خودگو در كتاب حاضر تلاش كرده است تا اوضاع و احوال لرستان را در جریان انقلاب مشروطیت بررسی كند.

بدون تردید درك و فهم آن‌چه در این مناطق اتفاق افتاده است، موجب درك عمیق‌تر و جامع‌تری از تحولات ایران در دوره‌ی انقلاب مشروطیت می‌شود. در این كتاب پیش از ورود به هر مبحثی حوادث و رخدادهای لرستان در پیوندی منطقی با تحولات تهران و سایر مناطق كشور بررسی شده است. هم‌چنین مطالب كتاب، فاصله‌ی سال‌های 1285 تا 1293 خورشیدی یعنی از صدور فرمان مشروطیت تا جنگ جهانی اول را دربرمی‌گیرد.

 

براي مشاهده‌ي شناسنامه و فهرست كتاب، اين‌جا را كليك كنيد