یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كتاب خرم‌آباد از دیدگاه برنامه‌ریزی شهریخرم‌آباد از دیدگاه برنامه‌ریزی شهری

مؤلفان: سلیمان میرزاپور، سمیه تیموری، مریم حاتمی

قطع: وزيري

تعداد صفحات: 199 ص

شابك: 2-145-260-600-978

شماره كتاب‌شناسي: 3468611

ناشر: شاپورخواست 1393

قيمت: 12 تومان

 

شهر خرم‌‌آباد دارای مسائل زیادی می‌باشد، اما امکانات موجود در هر منطقه و یا شهر، معمولاً کفاف حل همه مشکلات را نمی‌‌دهد و ما مجبور به اولویت‌بندی مشکلات و اهداف با توجه به شرایط و امکانات هستیم.

اگر از یک شهروند عادی (شهروندی که تخصص آکادمیک در مورد شهر و برنامه‌ریزی شهری ندارد) سؤال کنیم که راهکارهای عمده حل مشکلات شهر خرم‌‌آباد کدامند؟ به احتمال زیاد احداث کارخانه، ترمینال برون‌شهری، پروازهای منظم فرودگاه و ... را عنوان می‌کند، که البته بی‌ربط به موضوع نیست، اما راه‌کارهای توسعه هر شهر و منطقه کلی‌‌تر و فراتر از این‌ها است.

بسیاری از مسوولان شهری و استانی و حتی برخی نمایندگان مجلس هم‌استانی، نیز در مورد توسعه و پیشرفت، ایده‌‌‌هایی این‌چنینی دارند و خواسته‌ها و مطالبات واقعی این شهر را تا به این حد تقلیل می‌‌دهند. کارهای انجام شده توسط مسوولان پیشین نیز بیان کننده همین مسأله است. حال آن‌که لازمه‌ي توسعه هر شهر ارائه برنامه‌ریزی‌های مناسب، جامع و انتخاب راهبردهای مشخص است.

بسیاری از مشکلات شهرهای امروز ناشی از عدم برنامه‌ریزی و یا به عبارت بهتر عدم برنامه­‌ریزی مناسب و متناسب با وضعیت شهرها می‌‌باشد. بدین معنی که برنامه‌ریزی با توجه به مقتضیات زمان و نیز شرایط جغرافیایی و محلی ایجاب می‌کند که هر شهر با ویژگی‌‌های مربوط به خود، برنامه‌‌ریزی خاص خود را داشته باشد.

در این نوشتار سعی شده است که ابتدا با برشمردن وضعیت موجود شهر خرم‌‌آباد و نیز با مرور برنامه‌های گذشته و کنونی این شهر، ارزیابی لازم از وضعیت موجود برنامه‌ریزی شهری در این شهر صورت بگیرد، که در این راستا ابتدا وضعیت طبیعی و انسانی شهر به طور مختصر بررسی شده و با پژوهش در طرح‌‌های جامع و تفضیلی و نیز طرح‌‌هایی که هم‌اکنون در دست تهیه است وضعیت موجود برنامه‌‌ریزی، مشکلات و موانع در شهر خرم‌آباد مشخص شده و سپس با توجه به شرایط محیطی و انسانی این شهر، راه‌کارهایی ارائه شده و برنامه‌های مناسب در جهت توسعه این شهر بیان شده است.

یکی از ویژگی‌‌های این کتاب پرداختن به بحث‌های انسانی و اجتماعی، به‌ خصوص بحث در مورد سرمایه اجتماعی و نیز حس تعلق به مکان می‌باشد که در برنامه‌ریزی شهرها حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 دیناروند 1395-06-06 01:18
ایکاش کارکنان شهرداری این کتابو بخونن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا