یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كتاب گزیده‌ ديوان اشعار اسفندیار غضنفري‌امراییگزیده‌ ديوان اشعار

سراينده: اسفندیار غضنفري‌امرایی(1371-1294)

به اهتمام: اسعد غضنفري

تعداد صفحه: 279 مصور

شابك: 9 – 005 – 260 – 600 – 978

شماره كتاب‌شناسي ملي: 2559963

ناشر: شاپورخواست

شمارگان: 1000 نسخه

نوبت چاپ: اول 1393

قيمت: 12 هزار تومان

 

گزیده‌ ديوان اشعار اسفندیار غضنفري‌امرایی شامل قصايد، غزليات، قطعه‌ها، مرثيه‌ها، مثنوي‌ها، رباعيات و چهارپاره مرحوم اسفنديار غضنفري‌امرايي است كه 22 سال پس از خاموشي او، به اهتمام فرزند اسعد غضنفري منتشر شده است.

اسعد غضنفري همچنين به زودي كتاب تاريخ غضنفري از تأليفات پدرش را تدوين و منتشر خواهد كرد.

بخشی از پیش‌گفتار کتاب به قلم اسعد غضنفری(فرزند مرحوم اسفنديار غضنفري): فرزند پدری فرزانه و ادیب بودن، موهبتی است که در کنار سرمستی بهره‌مندی از وجود گران‌قدر و سراسر فضلش، مسؤولیت خطیر پاس‌داشت تلاش‌ها و انتشار آثار او را بر دوش من نهاده است.

آثاری که خود شاهد بوده‌ام در تنگنایی سیاسی و اجتماعی و در فقدان مکنت مالی، با چه پشتکار و رنجی، بدون حمایت و بل با انواع مرارت و سختی، آفریده شدند.

گنجینه‌ای که حاصل عمر سراسر عزّت و افتخار مردی است که با وجود فراهم بودن فرصت برخورداری از کمک‌های دولتی در روابط معمول جاری، هرگز منّت بندگان را بر خود نپذیرفت.

او که با تکیه بر توجّهات هستی‌بخش خرد‌آفرین، و برخورداری از هوش و استعداد خدادادی و اصالت خانوادگي‌اش، هماره آزاده زیست و تاوان آزادگی‌اش، سال‌ها کشمکش با عوامل دولتی و درگیری‌های مداوم  با صاحبان قدرت و ثروت بود.

انتقادات تند و گزنده از اوضاع اجتماعی و سیاسی و خفقان حاکم بر مملکت ستم‌شاهی كه بخش اعظم سروده‌هايش مبيّن آن است، باعث تبعید به متروک‌ترین نقاط ایران‌زمین و دست آخر کنج عُزلت نشستن و سر در جیب مطالعه فرو بردن و سُرايش شعر و برگزیدن کتاب به عنوان تنها دوست و همدم قابل اعتماد بود.

او به خوبي به رسالت اصلي خود به عنوان يك هنرمند كه همانا آيينه‌ي تمام‌نماي اجتماع زمان خود بودن و درد جامعه را بازگو كردن است واقف بود و اشعارش گوياي اوضاع كلّي سه دهه از كشور ايران و خصوصاَ لرستان است.

در نتیجه‌ي انتخاب چنین طریقتی با آرزوی چاپ آثارش که هر کدام روشنی‌بخش گوشه‌ای تاریک از تاریخ‌، ادبیات و فولکلور لرستان هستند دار‌ فانی را وداع و به دیار باقی شتافت.

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 امرایی 1402-01-12 19:00
عالی است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا