یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كتاب قوم لر در آينه تاريخ- يافتهقوم لر در آينه تاريخ

نویسنده: حشمت‌الله رحمتي (متولد 1313 سلسله)

ناشر: شاپورخواست (تلفن 09163984011)

قطع: وزيري

تیراژ: 3000  نسخه

تعداد صفحه: 174

شابک: 978-964-2707-24-9

رده دیویی: 955

قيمت: 3500 تومان (سال 1386)

كتاب «قوم لُر در آينه تاريخ» سير تحول قوم لر، ‌ا‌ين قوم‌ كهن و فراز و نشيب‌هاي تاريخي آن را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

اين كتاب، از ظهور و طلوع قوم لر، در شما‌ل‌ شرقي آسيا؛ تقريباً نزديك رودهاي مهم سيحون و جيحون در هزاران سال پيش خبر مي‌دهد كه به علل نامعلوم و شايد به دليل جريانات جوّي هجرت نموده‌اند و پس از طي هزاران كيلومتر، بالاخره در زاگرس مياني‌ محل استقرار فعلي 4 استان لرستان، ايلام، بختياري، كهگيلويه و پراكندگي در چندين استان همجوار و غيرهم‌جوار اين استان‌ها ساكن گرديده‌اند.

سپس طي تحولات شگرفي، تا بين‌النهرين پيش رفته‌اند و ساليان متمادي بر اين منطقه تاريخي حكومت نموده‌اند.

كتاب مزين به عكس‌ها بسياري از بزرگان لر بزرگ (بختياري) و لر كوچك (لرستان) است.

براي مشاهده‌ي شناس‌نامه و فهرست مطالب كتاب، اين‌جا را كليك كنيد

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 کوهدشتی 1393-01-29 17:50
با مهاجر بودن قوم لر از جای دیگر اصلا موافق نیستم-این قوم کهن و باستانی حداقل هفت هزار سال سابقه مکتوب در ضلع جنوب غربی ایران دارد و تمدن کهن باستانی ایلام مربوط به قوم لر می باشد
نقل قول کردن
#2 مهدی محرابی 1393-02-11 22:28
بحث مهاجرت قوم لر از شمال شرق آسیا (حدود شرق روسیه، چین و مغلستان) تا به حال حتی به عنوان یک ایده هم مطرح نشده است، چه برسد به اینکه اثبات شود!
بنده نگاهی بسیار کوتاه و اجمالی به این کتاب داشته ام و یکی دیگر از ایرادات این کتاب اعلام آمار جمعیتی قوم لر است که در این کتاب اگر اشتباه نکنم حدود 3 میلیون نفر بیان شده است! که فقط جمعیت ایل بختیاری به مراتب بیش از این آمار است!
نقل قول کردن
#3 حسین 1393-02-13 23:47
سلام. من بانظرشما که نوشتید لرها از شمال شرقی آسیا وارد منطقه ی کنونی شده اند مخالفم چون درهیچ کتابی نخوانده ام وهیچ باستان شناسی هم نگفته است ضمنا طبق تاریخ محلی و سینه به سینه مردم لرستان فقط در دشت تهی (طایی ) رشنوها حود سه هزار سال است ساکن هستند
نقل قول کردن
#4 دانیال هداوندازتهران 1393-02-14 17:43
باسلام ۰قوم لر تنها قومی است که از ابتدا ساکن ایران بوده و تنها قومی است که به هیچ کشور خارجی وهمسایه ای خود را نمیچسباند و اصالتش را از خود دارد
نقل قول کردن
#5 کوهدشتی 1393-02-16 11:21
قوم کهن و باستانی لر حداقل هفت هزار سال سابقه مکتوب بر روی لوحه های گلی و یا ظروف سفالی دارد .متاسفانه برخی از فارسها بدون هیچ گونه تحلیل و بررسی روایتهای برخی افراد را مستند جلوه داده و گفته می شود قوم پارس از شمال روسیه یا سیبری وارد ایران شدند .بهره برداری اروپاییان اینست که می گویند چون در ایران قدیم هم تمدن وجود داشته بخاطر این است که این اقوام نیز اصالتاً از اروپا وارد ایران شده اند .برخی از برادران فارس نیز این گفته را چسبیده اند و می گویند ایران توسط فارسها ایجاد شده و...-در صورتی که اسناد مکشوفه باستان شناسان بی طرف نشان می دهد ایران حداقل 4000هزار سال قبل از ابراز وجود پارسها دارای تمدن بوده و ایرانیان یکی از نقش آفرینان اولیه تاریخ بشر بوده اند.
نقل قول کردن
#6 کوهدشتی 1393-02-16 11:21
خود پارسها یکی از خاندانهای (خاندان کورش اول)ایلامی بودند که در منطقه باستانی انشان بختیاری که قسمت مهمی از ایلامیان بوده حکومت می کردند و وقتی که آشور بانپال به ایلامیان حمله کرد این گروه با آشوریان مصالحه کردند و بر حکومت خود باقی ماندند و بعدها خاندان کورش در انشان مقتدر شده ابتدا مادها و سپس بابل را فتح و حکومت بزرگ کورش ایجاد شد.کورش در اسناد و سنگ نوشته ها خود را از ایلامیان می دانسته و خود را زنده کننده حکومت اجداد پیشن خود یعنی ایلامیان یاد کرده است.والتر هینتز در کتاب شهریار ایلامی می نویسد تا قبل از ایجاد هخامنشیان پارسها جذب ایلامیان شده بودند و کلیه اداب و رسوم و فرهنگ و زبان ایلامیان را بخود گرفتند. و والتر هینتز ایلامیان را نیاکان قوم کهن لر می دانند . بنابراین همین گویش فارسی اصولاً همان گویش ایلامیان است و ریشه آن در واقع زبان لری می باشد.
نقل قول کردن
#7 رضا 1394-01-10 10:15
نداشتن اتحاد بین قوم لر باعث ضعیف شدن و درنتیجه سوء استفاده دیگران می شود. چرا لک ها و یا بختیاری ها به جای متحد بودن با هم ، علیه هم هستند. چرا بجای لر بختیاری می نویسید بختیاری ؟ چرا به جای لر لک می گویید لک ؟ اول متحد شوید بعد دیگران را مقصر مسخره شدن خود بدانید.
نقل قول کردن
#8 شمامه 1396-08-20 14:50
گروهی از ساکنان این منطقه از مناطقی در شمال آسیا به ویژه جمهوری های واقع در شمال شرق ایران به منطقه لرنشین وارد شده اند اما نمیتوان همه لرها را اعقاب همان مهاجران دانست. این اشتباه محضه.
نقل قول کردن
#9 کشوری 1398-11-03 22:16
این کتاب حاصل زحمت نویسنده است اما ایرادات دارد مثلا بدون ارائه هیچگونه سند تاریخی دست اول ایرانیها و از جمله لرها را مهاجران آریایی میخواند؟ در صورتیکه پروفسور والتر هینتس آلمانی و دنیل تی پاتس و مارسلا رمپوف هلندی و دیگر محققان خارجی لرها را بومی ایران و میراثدار تمدن کاسیت_ایلامی میدانند
نقل قول کردن
#10 سلاحورزی 1399-10-27 15:57
فقط لرهای بختیاری 44 ایل دارند و بزرگترین ایل ایرانند با 7 میلیون جمعیت و اصفهان و اهواز بیشتر جمعیتش لربختیاری هستند حالا زده جمعیت لرها 3 میلیون!!!
نقل قول کردن
#11 هداوند دورودی 1401-08-03 17:10
تشکر. اصل ما هداوندها از دورود لرستان است که زمان شاه عباس صفوی بعد از کشتن میر شاهوردی خان آخرین اتابک لرکوچک ایل هداوند را به ورامین تبعید میکند ولی هنوز بعد از گذشت چند قرن ما زبان لری را که زبان مادری ماست حفظ کردیم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا