یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كتاب نقش میرهای سیمره در تاریخ لرستان- يافتهنقش میرهای سیمره در تاریخ لرستان

نویسنده: مهدی فهیمی

ناشر: شاپور‌خواست 1388

شمارگان:  1000  نسخه

تعداد صفحه: 126 مصور

قطع: رقعي

 

مسعود فرج‌الهي: آن چه که در این مختصر نوشتار می آید درد و مبحث ذیل است:

1. معرفی اجمالی از کتاب؛

2. اشاره اجمالی به شرح حال نویسنده ی کتاب.

1 .کتاب نقش میرهای سیمره در تاریخ لرستان (در عصر قاجار و پهلوی) به قلم "مهدی فهیمی" است.

این اثر 126 صفحه، مشتمل بر پیش گفتار به انضمام 18 بخش است. نویسنده هدف خود را از نگارش کتاب در پیش گفتار این گونه بیان می‌دارد: «باید اقرار کنم از دیرباز، از خداوند بزرگ می‌خواستم نیرویی به من عطا فرماید تا بتوانم دفتری درباره‌ی چگونگی زیست، سرگذشت و سرنوشت نیاکانم فراهم سازم؛ باشد که حقی از آن مردم ستودنی ادا شود.»

کتاب در نظمی منطقی از شرح حال اتابکان لر به ویژه میرشاهوردی خان آخرین اتابک لر شروع و در آخر به شجره دودمان میرکریم و اسناد و تصاویر به پایان می‌آید.

آن‌چه در این اثر بسیار پر اهمیت جلوه‌گر است این که نویسنده خود شاهد برخی از حوادث و رخ‌دادها بوده و آن چه را که هم از گذشتگان به رشته ی تحریر درآورده است؛ سعی نموده از بزرگان و ریش سفیدان طایفه‌ی میر و حتی دیگر بزرگان خارج از این طایفه نیز پرس و جو کند و از مطالب مهم یادداشت برداری نماید و در آخر سوگند یاد می‌کند که تنها حقایق را نوشته و هزگر مطلبی خلاف واقع درج نکرده است، زیرا اعتقاد دارد نوشته ای که دروغ در آن راه یافته باشد ارزش پژوهش ندارد.

2. در تبعیدی دل‌خراش توسط عمال رضاخان که طایفه‌ی میر را از دره شهر به بجنورد (خراسان شمالی) کوچانده بودند، میرمهدی فهیمی در آبان‌ماه 1309 در بجنورد دیده به جهان گشود. او فرزند میرهادی فرزند میرجمشید فرزند میرتیمور است. میرتیمور مردی دانا، زیرک و دیندار بود. در اوصاف دینداری او همین بس که با پای پیاده برای انجام وظیفه‌ی دینی، در آن زمان رنج سفر را بر خود هموار ساخت. در چنین اوضاع نابه‌سامان و رنج تبعید و از چنان خانواده‌ای متقی و اصیل از نسل حضرت ابوالفضل عباس‌(ع) فرزندی نیک‌سرشت پای به عرصه گیتی می‌نهد که سراسر عمرش بر مدار حق و حقیقت و مبارزه با ظلم و بیدادگری سپری گشت.

مرحوم حاج مهدي فهيمي - يافتهفهیمی در تمام دوران مبارزات امام خمینی‌(ره) منزلش مأمن علما و مبارزان علیه طاغوت بود و در ایام انقلاب و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با تشکیل کمیته انقلاب اسلامی به پاسداری از انقلاب نوپا برخاست.

نگارنده درک محضر حاج مهدی فهیمی را در ایام چاپ و نشر کتاب یادشده داشته‌ است.

مصاحبت با این مرد عارف وارسته و دل به حق بسته و از زندگی دنیوی گسسته و به معنویات پیوسته را هرگز از یاد نخواهم برد.

بی گمان او مردی از تبار وارستگان و اندیشه ورزان بود که هر آینه نقشی از صداقت و درست کرداری در حرکات و وجناتش موج می‌زد. چهره‌ی نورانی و بدور از رنگ و نیرنگ او در بازکاوی خاطرات نیاکانش مملو از شوق و شور بود.

از ژرفای جان، هر بند بندگی جز بندگی حق را می‌گسلاند و هنرمندانه با نوشتن سرگذشت مبارزات نیاکان خود، افتخارآمیز بودن گذشتگان را برای آیندگان رقم می‌زد گویی که برای آن‌ها تابلویی از چراغ راه به جا می گذاشت.

نخواستم تا پایان سخن از کلمه ی مرحوم برای آن واصل به حق استفاده نمایم. با اظهار تاسف بعد از 83 سال زندگی شرافت‌مندانه حاج مهدی فهیمی در 19 بهمن ماه 1392 دیده از جهان فروبست و در سینه‌ی خاک آرمید. یاد و هماره خاطرش گرامی باد و خداوند   او را با صالحان محشور نماید.

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 امیر محمحد 1393-10-10 14:37
روحش شاد
نقل قول کردن
#2 اکبر بازوند 1393-10-10 14:37
خدا رحمتش کند
نقل قول کردن
#3 حسین 1394-11-09 23:10
روحش شاد ویادش گرامی باد
نقل قول کردن
#4 احمدرضا فهیمی 1397-01-17 04:47
روحت شاد پدر بزرگ
نقل قول کردن
#5 احمد 1397-07-09 07:03
با سلام دوستان این صحبتهای بی سند شما همش اشتباهه. طبق تمام منابع معتبر تاریخی هیچکدام از اتابکان لرستان اسمشان پیشوند یا پسوند میر نداشتن. نوادگان آنها غضنفریها. امراییها و طولابیها هستند که از نسل میرجنت. میر قیصر و میرناصرند. میرهای سیمره خود طایفه ای جدا میباشند. با تشکر
نقل قول کردن
#6 روحت شاد پدربزرگ عزیز 1401-05-18 21:44
روحت شاد پدربزرگ
نقل قول کردن
#7 عباس فهیمی 1401-08-22 23:25
روحت شاد پدر بزرگ عزیز
نقل قول کردن
#8 میرمقدم 1402-01-12 19:04
به نقل از احمد:
با سلام دوستان این صحبتهای بی سند شما همش اشتباهه. طبق تمام منابع معتبر تاریخی هیچکدام از اتابکان لرستان اسمشان پیشوند یا پسوند میر نداشتن. نوادگان آنها غضنفریها. امراییها و طولابیها هستند که از نسل میرجنت. میر قیصر و میرناصرند. میرهای سیمره خود طایفه ای جدا میباشند. با تشکر
ایل بزرگ میر از نسل آخرین اتابک لرستان هستند شاهوردی خان و هم شجره‌نامه دارند و هم تاریخ شفاهی و هم سنگ قبرهایشان موجود است
نقل قول کردن
#9 محمد فهیمی 1402-05-30 12:02
روحت شاد پدر بزرگ عزیزم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا