یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

كتاب فواید شطرنج در آموزش‌ و پرورش - يافتهفواید شطرنج در آموزش و پرورش

نویسنده: دکتر رابرت فرگوسن

مترجم: مجید کرامتی‌مقدم، اصغر کیان‌زاده، رقیه کرامتی‌مقدم

تيراژ: 1000 نسخه

قطع: وزيري

تعداد صفحه: 116

نوبت چاپ: اول 1391 – چاپ دوم 1392

ناشر: مؤلف/ مجید کرامتی‌مقدم

شابک:  1-9063-04-964-978

قيمت: 6 هزار تومان

 

سایت شطرنج ایرانیان: کتاب «‌فواید شطرنج در آموزش و پرورش» اثر ارزشمند دکتر "رابرت فرگوسن" با تلاش مجيد کرامتي‌مقدم (شطرنج‌باز لرستاني) و همکارانش به زبان فارسي برگردانده شد و روانه بازار نشر گرديد.

از نكات سودمندي که جا داشت پيش از اين خود فدراسيون در اين زمينه تلاش و کوشش داشته باشد اهميت گنجاندن رشته شطرنج در مدارس کشور بود. اما شوربختانه حرکت قابل ملاحظه‌اي در اين زمينه مشاهده نشد. با اين وجود مجيد کرامتي‌مقدم از فعالات عرصه شطرنج در استان لرستان که پيش از اين نيز دو اثر ارزشمند در‌باره شطرنج به نام‌هاي "راهنمای آموزش شطرنج برای معلمین و والدین (1389)" و "خواندنی های شطرنج (1388)" داشته است يک‌بار ديگر پيش‌قدم شد و کتاب "فواید شطرنج در آموزش و پرورش" اثر ارزشمند دکتر رابرت فرگوسن را به زبان فارسي برگرداند.

اما به نظر مي‌رسد يکي از اقداماتي که فدراسيون شطرنج کشور مي‌تواند در اين خصوص داشته باشد ارايه حداقل همين آثار  و تحقيقات به مدارس و مراکز آموزشي و همچنينن ارايه چکيده‌هاي آنها به مسئولين مربوط مي باشد تا مرکز آموزشي ،‌ مسئولين و بخصوص خانواده‌‌هاي دانش‌آموزان با اهميت رشته علمي- هنري شطرنج بيش از پيش آگاهي يافته و در جهت ترغيب دانش‌آموزان و فرزندان خويش به فراگيري شطرنج گام بردارند.

شايان ذكر است این اثر به بیش از 20 مقاله علمی‌- پژوهشی درباره مزایای بازی شطرنج می‌پردازد.

 

مقدمه کتاب فواید شطرنج در آموزش و پرورش

در حال حاضر شطرنج به عنوان علمی ترین رشته ورزشی درحالی خودنمائی می کند که علاقه‌مندانش در سراسر جهان هر روز بیشتر می شود.

جایگاه ممتاز شطرنج در کتب تاریخی، ادبی و حجم عظیم اطلاعات این رشته نشان دهنده‌ي ژرفای این ورزش می‌باشد.

جدای از زیبایی‌های این رشته، فواید آن هم بر کسی پوشیده نیست. هرچند تا به حال این فواید بیشتر متکی بر افکار عمومی‌بوده تا نتایج تحقیقات علمی‌پژوهشی!

به عنوان مثال در بین شطرنجبازان و غیرشطرنجبازان اتفاق نظر است که شطرنج باعث پیشرفت، تفکر منطقی، تصمیم گیری، هوش، ریاضیات، زبان و ... مي‌شود.  برای تأیید و تأکید این فواید و اثر آن بر آموزش، بر آن شدیم که نتایج پژوهش‌های علمی‌دو سه دهه اخیر را دراین مجموعه گردآوری کنیم.

خوشبختانه دکتر «رابرت فرگوسن» پیش از ما این کار را تحت عنوان «خلاصه‌‌اي از پژوهش‌هاي شطرنج در آموزش» انجام داده بود. که به طبع، بدنه‌ي اصلی کتاب برگردان کار ایشان است. پیش گفتار را از مقاله‌ي «گری راین» انتخاب کردیم که به گونه ای مکمل مطالب کتاب است. امیدوارم این کار نقطه شروعی برای مطالعات علمی‌و گسترده¬تر در رشته¬های مختلف ورزش، بخصوص شطرنج باشد.

در ادامه از تمامی‌دوستان و اساتید گرامی‌که در مراحل مختلف این کار بنده کمترین  و همکارانم را همراهی کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

در پایان ضمن تشكر از اساتید و خوانندگان عزیز خواهشمندم؛ نظرات، پیشنهادات و اشکالاتی که در امر برگردان و چاپ ممکن است به وجود آمده باشد را به آدرس اینترنتی زیر جهت اطلاع و اصلاح ارسال نمایند.

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

مجید کرامتی‌مقدم- زمستان 1391

 

مراکز پخش:

تهران/ خیابان انقلاب/ بامداد کتاب

تهران/ خیابان انقلاب/ انتشارات حتمی

تهران/ خیابان انقلاب/ انتشارات آرمان رشد

تهران/ خیابان انقلاب/ خیابان دانشگاه/ فروشگاه فرزین

لرستان/ خرم‌آباد/ بین چهارراه بانک و میدان شهدا/ کتاب‌فروشی فتحی

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا