یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

پیشینه مطبوعات و رسانه‌های گروهی کوهدشتپیشینه مطبوعات و رسانه‌های گروهی کوهدشت
کیانوش رستمی
قطع: وزيري
تعداد صفحه: 304
شمارگان: 1000 نسخه
نشر: شاپورخواست (زمستان 1393)
شابک: 978-600-260-147-6
قطع کتاب: وزیری
شماره كتاب‌شناسي ملي: 3476090
قيمت: 18 هزار تومان

نويسنده اثر در بخشي از مقدمه آورده است:
نخستین اثرم با نام «دستور خط برای مطبوعات و رسانه‌های گروهی»، سال گذشته چاپ شد؛ اما اندیشه‌ی تدوین و چاپ كتاب «پیشینه‌ی مطبوعات و رسانه‌های گروهی كوهدشت» به 4 سال پیش برمی‌گردد، در آن سال‌ها كه سرگرم درس و مشق بودم و در مقطع دكترا تحصیل می‌كردم، بر آن شدم تا موضوع پایان‌نامه‌ام را بررسی مطبوعات محلی ایران با تأكید و شاهد مثال‌هایی از مطبوعات ولایت خودم (لرستان) انتخاب نمایم. موضوع رساله در شورای دانشكده تأیید شد. البته پیش از این مقالاتی در این حوزه در برخی از نشریات محلی به‌ویژه هفته‌نامه‌ی سیمره به چاپ رسانده بودم. به هر روی، یادداشت‌های پراكنده‌ی خود را سامان دادم.
سال 2013 چكیده‌ای از پایان‌نامه‌ام را با عنوان «سیری در تاریخ مطبوعات لرستان» به همت انتشارات “عرفان” شهر دوشنبه‌ی تاجیكستان منتشر كردم كه اگر خدا بخواهد و عمری باقی باشد این اثر را مفصل‌تر و مشروح‌تر با نام «تاریخ تحلیلی مطبوعات لرستان» از خط سریلیك (كریلیك) به فارسی، برگردان خواهم كرد.
همان‌گونه كه گفته آمد؛ آن‌چه پیش روی دارید «پیشینه‌ی مطبوعات و رسانه‌های گروهی كوهدشت» نام دارد. آن‌گونه كه در صفحات بعدی گفته‌ام، پای مطبوعات و رسانه‌های گروهی نسبت به دو شهر خرم‌آباد و بروجرد دیرتر به كوهدشت باز شده است. اما به دلیل نقش مهم و تأثیرگذار رسانه‌های همگانی روی افكار عمومی، بر آن شدم تا هم دِینم را نسبت به زادگاهم ادا كرده باشم و هم به معرفی خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه این شهرستان محروم بپردازم و آنان را كه در آگاه كردن و بیداری مردم نقشی انكارناپذیر داشته‌اند، به جامعه بشناسانم.
در گام نخست بر آن بودم تا تنها به مطبوعات چاپی بپردازم اما چون تاریخ مطبوعات این دیار عمری بسیار كوتاه- ولی پُربار- دارد و كتاب كوچكی سامان می‌یافت، بدین‌روی، بخش‌های معرفی روزنامه‌نگاران، معرفی تارنماها با توجه به ظهور این نوع جدید و تأثیرگذار رسانه‌ی مجازی،معرفی فروشندگان روزنامه‌ها و … را به كتاب افزودم.

كتابی که در پیش رو دارید در 10 بخش تنظیم شده است:
بخش نخست: موقعیت،آثار تمدن و نهادهای فرهنگی کوهدشت،
بخش دوم: تاریخچه‌ی مطبوعات در ایران،
بخش سوم: نگاهی به تاریخ مطبوعات محلی لرستان،
بخش چهارم: پیشینه‌ی مطبوعات در کوهدشت،
بخش پنجم: معرفی نشریاتی‌كه روزنامه‌نگاران كوهدشتی‌ در خارج از این شهرستان منتشر كرده و یا می‌كنند،
بخش ششم: ویژه‌نامه‌های مطبوعاتی،
بخش هفتم: معرفی روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و عکاسان مطبوعاتی،
بخش هشتم: فروشندگان مطبوعات،
بخش نُهُم: وبلاگ‌نویسان و پایگاه‌های خبری،
بخش دهُم: پیوست‌ها (اسناد و تصاویر)

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا