یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

طلای سرخ لرستانطلای سرخ لرستان

(اقیم لرستان در ربطه با کشت زعفران)

نویسنده: علی جودکی - 1347

انتشارات: سیفا

تاریخ انتشار: بهار 1390

قیمت:  4 هزار تومان

در مقدمه اين کتاب به قلم علي جودكي مؤلف آن آمده است: «‌این کتاب برگرفته از نتیجه یافته‌های یک پروژه تحقیقی است تحت عنوان "اقلیم کشاورزی استان لرستان در رابطه با کشت زعفران" که در سال 1385 توسط نگارنده انجام شد. جهت پرهیز از بسط کلام و شرح موضوع مورد بحث این کتاب که در راستای تغییر الگوی فعالیت اقتصادی نوع اول (کشاورزی) در استان لرستان نگارش شده، لازم است ابتدا آمار جمعیتی این استان در کنار نرخ بیکاری، تعداد افراد شاغل در بخش کشاورزی و وسعت اراضی کشاورزی دیم که قابلیت کشت زعفران به عنوان جایگزین محصولات سنتی را دارد سنجیده شود.

جمعیت استان لرستان بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1385 معادل 1691991 نفر می‌باشد. از مجموع جمعیت این استان تعداد 667913  نفر در روستاها زندگی می‌کنند.(جمعیت قابل توجه روستایی، زمینه ساز توسعه کشاورزی) همچنین میزان باسوادی در سال 1385 بر اساس آخرین برآورد 82 درصد می‌باشد.(سواد زمینه ای برای امکان استفاده از کتب و نشریات ترویجی به منظور بهره‌برداری از روشهای علمی در کشاورزی نوین و محصولات جایگزین) نرخ بیکاری در استان لرستان بر اساس جدیدترین آمار که مربوط به آذرماه 1388 می‌باشد به مقدار بی‌سابقه 20.2 درصد رسیده به نحوی که اختلاف نرخ بیکاری کشور در کم‌ترین و بیش‌ترین استان- هرمزگان با 3.6 و لرستان با 20.2 درصد- به 16.6 درصد رسیده است.

این استان علاوه بر زمینه‌های فوق به میزان 800 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که از این تعداد 200 هزار هکتار به صورت آبی و 600 هزار هکتار به صورت دیم کشت می‌شود.

موضوع عدم تامین مناسب آب کشاورزی در سطح استان یکی از مشکلات عدیده کشاورزی است که جا دارد مسئولین استان نگاه دقیق‌تر و عزم جدی‌تری نسبت به این مسئله داشته باشند.

استان لرستان گرچه با وجود مشکلات موجود از لحاظ تولید حبوبات مقام اول را در کشور دارد و از لحاظ انجیر، انار و سایر محصولات باغی جزء استان‌های دارای مقام نسبتا مناسب است، اما شرایط آب و هوایی این استان زمینه بسیار مناسبی برای گسترش و کشت محصولات پربازده و پر منفعت‌تر دیگری چون زعفران را نیز دارا است.

بی‌شک هرجا توسعه‌ای رخ می‌دهد این توسعه مدیون زحمات و تلاش تحقیقات است و تنها فعالیت‌های تحقیقاتی است که با ارائه الگوهای مناسب زمینه را برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی نوع اول(کشاورزی) فراهم می‌کند. این کتاب به خواننده خود می‌گوید جمعیت استان لرستان به مرز 2 میلیون نفر رسیده است و نرخ بیکاری در این جمعیت میلیونی بیش از 20 درصد است، از طرفی شرایط اقلیمی و زمین‌های کشاورزی فراوانی به صورت آبی و دیم برای کشت زعفران فراهم است.

محصول پر بازدهی که سودآوری آن ده‌ها برابر محصولات سنتی نظیر گندم و جو است... این کتاب گرچه با عنوان طلای سرخ لرستان نگارش شده اما حاوی مطالب متنوعی اعم از موقعیت جغرافیایی، ویژگی‌های طبیعی، تقسیم بندی سیاسی، ساختار زمین شناسی، آب و هوا، خاک، پوشش گیاهی و مراتع استان لرستان می‌باشد که این موضوعات برای هر مخاطب عام می‌تواند جالب توجه باشد.

موضوعات تخصصی‌تر که شامل تجزیه و تحلیل داده‌های اقلیمی‌آماری و بحث و نتیجه‌گیری است برای مخاطبین خاص اعم از دانشجویان، مهندسین و مروجین امر کشاورزی قابل استفاده خواهد بود.

در پایان کتاب نیز روش کاشت، داشت و برداشت زعفران به زبان بسیار ساده همراه با معادل‌سازی لغات و اصطلاحات کشاورزی به صورت بومی آورده شده است.

با این توصیف به نظر می‌رسد هر فرد علاقه‌مند به مطالعه با هر انگیزه‌ای بتواند با این کتاب ارتباط برقرار کند»

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا