یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با نضج گرفتن مکاتب اجتماعی در سده‌های اخیر، توجه به منزلت زن و حفظ کرامت این مقام که نیمی از پیکره‌ی جامعه‌ی بشری را تشکیل می‌دهد، بیش‌تر گردیده است.
سپيده زيردستبه این جهت و برای تکریم مقام والای زن، در تقویم اکثر کشورها روز هشتم مارس روز زن نام‌گذاری گردیده است. در ازمنه‌ی پیش، در ایران باستان پنجم اسفند و پس از انقلاب بیستم جمادی‌الثانی روز تولد حضرت فاطمه برای قدر‌دانی از زنان و مادران گرامی نام گذاری شده است. معرفی  دختران شایسته یا نمونه در سطوح ملی و جهانی، در جهت نشان دادن توانمندی زنان و برای ابهام‌زدایی از باورهای اشتباه در ناتوانی زنان، از جمله راه‌کارهای موثر این زمینه است.
فارغ از نگاه‌های جنسیتی – با این تمثیل- اگر هر روز سال را روز زن بنامیم و زن شایسته‌ای به جامعه معرفی نماییم، در ارتقا و شناساندن این مقام به خطا نرفته‌ایم. به موازات این امر گفت‌وگویی با دختری شایسته از جامعه‌ی ورزش لرستان انجام داديم با اين اميد كه خوانندگان محترم يافته را با شخصیت، دغدغه و آمال این بانوی خرم‌آبادی كه نمونه‌اي از همتايان بااستعداد و پرشمار خويش در اين ديار است آشنا سازیم.
 
سرکارخانم سپیده زبردست! خودتان را به اختصار براي خوانندگان ما معرفی كنيد.
اسفند 1366 در خانواده‌ای تحصیل‌کرده به دنیا آمدم. به دلیل وضعیت شغلی پدرم كه پزشك است، دوران کودکی و مقاطع دبستان و راهنمایی را در تهران گذراندم‌. آموختن زبان انگلیسی، تمرین ژیمناستیک و دو و میدانی را از دوره‌ی دبستان آغاز کردم‌. از اول راهنمایی در باشگاه "خوش" در رشته کاراته و سبک "کان‌ذن‌ریو" به تمرین پرداختم. اول دبیرستان که بودم؛ به درخواست همشهریان و نیاز شهر و استان به داشتن پزشک متخصص به اتفاق خانواده به خرم‌آباد نقل مکان نمودیم. همان سال مادرم مرا در باشگاه کاراته بنت‌الهدی خرم‌آباد ثبت نام نمود.
 
پس شغل پدر باعث تغییر در تمرین‌های شما شد؟ آیا پدر با ورزش حرفه‌ای شما موافق بودند؟
بله، در خرم‌آباد سبک شیتوریو را انتخاب کردم. پدرم در زمان تحصیل در دانشگاه ملی(شهید بهشتی) عضو تیم کشتی این دانشگاه بوده و همواره من را به ورزش کردن تشویق می‌کرد، ولی در دوران تحصیل دانشجویی، زمانی که می‌خواستم به صورت حرفه‌ای ورزش را پی‌گیری نمایم، پدر و مادرم با کاستن حمایت‌های خود می‌خواستند شیوه‌ای غیر‌ورزشی به سبک زندگی من بدهند.
 
 چه عناوینی در رقابت‌های ورزشی کسب كرده‌ايد؟
علاوه بر مقام‌های شهرستانی و استانی، 4 سال متوالي قهرمان کاراته و مسابقات آمادگی جسمانی دانشجویان کشور شدم. یک مقام سوم مسابقات کشوری سبک شیتوریو و 2 بار قهرمانی لیگ کشور را به دست آوردم .دان 3 کاراته سبک شیتوریو، خط 4 کنگ‌فو توآ، مربی در جه 3 ملی، مربی کنگ‌فو توآ و داوری رفری(c) از دیگر فعالیت‌های ورزشی من است.
 
چند سال اخیر زیر نظر چه کسانی تمرین كرده‌ايد؟
بنده مفتخر به شاگردی استاد آزاده عقیلی هستم که زحمات شایانی برای من و سایر قهرمانان كاراته خرم‌آباد متقبل شده‌اند. فعلاً در باشگاه ذوالفقار تهران زیر نظر استاد مریم کاظمی تمریناتم را انجام می‌دهم.
 
بهترین دوست دوران ورزشی شما؟
در این چند ساله دوستان زیادی داشته‌ام که با هم تمرین نموده و یا به مسابقات اعزام شده‌ایم، خانم اعظم داوطلب بهترين دوستم بوده است.
 
امکانات ورزشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کلاً امکانات و فضاهای ورزشی در کشور ما از سرانه کافی برخوردار نبوده و استاندارد مطلوبی ندارند. با این وصف امکانات زنان در مقایسه با ظرفیت‌های مردان ناچیز است. نگاه‌های جنسیتی و عدم مقبولیت ورزش از جانب زنان خود از دلایل اصلی این انزواست. جای تاسف است که  امر ورزش جز مطالبات زنان نیست. در جامعه‌ای که زنان متقاضی بالاترین میزان مصرف مواد آرایشی و عمل جراحی زیبایی در قاره‌ی آسیا و حتی دنیا هستند، فکر آن‌ها کم‌تر به ورزش معطوف می‌گردد. در حالي كه همين ها ضد سلامتي هستند و ورزش مي‌تواند سلامتي را به زنان هديه كند. این نگرش سبب شده، ورزش بانوان چشم‌انداز مثبتی نداشته باشد. به تبع این موانع عرفی و سنتی مسوولان نیز کم‌تر برای ورزش بانوان هزینه می‌کنند.
 
شیرین ترین خاطره ورزشی شما؟
بعد از چند سال اقامت و تمرین در خرم‌آباد و باز‌گشت به تهران در باشگاه"‌خوش‌" سالن اولیه‌ای که تمرین را از آن‌جا شروع کرده بودم، سبک و رشته‌ام را تغییر دادم. پس از اندک‌زمانی، اراده کردم در مسابقات قهرمانی استان تهران در رشته‌ی کنگ‌فو توآ شرکت نمایم. مربیان من را از این کار منع کردند و با وجودی که در آن رقابت‌ها همه‌ی هم تیمی‌هایم نتیجه را به حریف‌های شان واگذار کرده بودند، در اولین تجربه‌ام در رشته مذکور و با عدم تسلط به قوانین، داوری و مهارت‌های اختصاصی در این رشته، با ناباوری مقام اول وزن منفی 60 کیلو را کسب كردم. متاسفانه به دلیل تداخل زمانی مسابقه‌ی کشوری با زمان آزمون دکترا، از شرکت در مسابقات کشوری در آن رقابت منصرف شدم.
 
از دیگر علائق ورزشی‌تان بگویید.
علاوه بر ورزش کاراته به ورزش شنا و دو و میدانی علاقه‌مند هستم. مدت‌ها زیر نظر مربیان شنا و به صورت کلاسیک در این رشته فعالیت نمودم‌. دوره‌ی کارشناسی ارشدم در رشته‌ی دو ومیدانی دو مقام دوم و مقام سوم دانشگاه تهران را در مواد 200 و 800 متر کسب کردم.
 
آیا تا کنون مسابقه برون‌مرزی داشته داشته‌اید؟
بانوان در مسابقات برون‌مرزی با موانعی مواجه‌اند. چند سال پیش برای حضور در اردوی تیم ملی دعوت شدم‌. متعاقب آن در دوره‌ی کارشناسی ارشد، سازمان تربیت‌بدنی منطقه‌ی آزاد کیش مرا را به مسابقه جام جهانی هندوستان دعوت نمود و چون در آن ایام می‌خواستم از پایان‌نامه‌ام دفاع کنم نتوانستم در این مسابقه که هزینه‌ی آن را سازمان مذکور به عهده گرفته بود، شرکت نمایم.
 
شما دانش‌آموخته‌ی چه رشته‌اي هستيد؟
کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه تهران. من و برادرم هم‌زمان در یک دانشگاه دانشجو و با هم فارغ‌التحصیل شدیم. در حال حاضر قصد دارم در آزمون دکتری شرکت نمایم.
 
از مشاغل حقوقی به کدام شغل یا حرفه علاقه‌مند هستید؟
من به حرفه‌ی وکالت علاقه‌مند هستم و تمایل دارم در کنار ورزش به وکالت دعاوی نیز بپردازم. در سال نود رتبه‌ی 37 کانون وکلای لرستان را اخذ کردم‌. اگر توفیقی حاصل گردد می‌خواهم به عنوان مدرس در گرایش حقوق بین‌الملل در دانشگاه تدریس كنم.
 
نظر شما درباره‌ی اخلاق ورزشی چیست؟
رکن اصلی اخلاق خوش‌برخوردی و حسن سلوک است. مسلماً خوش‌رویی و تبسم سبب می‌شود تعاملات انسانی با سهولت انجام پذیرد. فارغ از آن در احوال فتیان و جوانمردان از قدیم‌الایام آموزه‌هایی در فرهنگ ورزشی ما ایرانیان وجود داشته که گُردان گردن فراز را به ضعیف‌نوازی دلالت نموده است. شخصاً معتقدم برای ارزیابی شخصیت انسان‌ها باید رفتار آن‌ها را نسبت به ضعفا وزیر دستان‌شان ملاحظه کرد. با این توضیح ضرورتی ندارد که شخص حتماً ورزشکار بوده و بازوان ستبری داشته باشد. در یک جمله؛ هر شخصی اعم از زن و مرد که در موضع قدرت باشد و به یک کودک، زن یا سالمند احترام بگذارد یک پهلوان است.
 
به عنوان یک دختر شایسته چه پیامی برای هم‌جنسان خود دارید؟
همان طور که مستحضر هستید، با توسعه‌ی شهر‌نشینی فضاهای نا امنی برای زن‌ها و آزار آن‌ها به وجود آمده است. دولت‌ها و خانواده‌ها نمی‌توانند در کاهش این آسیب‌ها به صورت گسترده مشارکت داشته باشند. توصیه من به سایر هم‌جنسانم این است که برای دفع مزاحمت‌های خیابانی به جای حمل اسپری فلفل، شوکر، چاقو ... تکنیک‌های رزمی بیاموزند تا علاوه بر سلامت روح وروان و قلب و عروق از مال و جان و آبروی خود دفاع کنند. ضمناً شخصی که توانایی جسمی نداشته باشد در مواقع خطر نمی‌تواند حتی واکنشی مثل فریاد زدن و استمداد طلبیدن از خود نشان دهد؛ قطعاً این فرد نمی‌تواند برای دفع تهاجم و رفع خطر از اسپری‌، شوکر يا وسايلي از اين قبيل استفاده نماید.
 
و کلام آخر خانم زبردست؟
تا زمانی که زنده‌ام تحصیل توام باورزش برنامه اصلی زندگی‌ام است. در پایان شایسته است از زحمات بی‌دریغ مادر و پدر عزیزم که در طول زندگی، تحصیل و ورزش حمایت‌های بی‌دریغ نسبت به این من مبذول داشتند و در سختی‌ها و مشکلات قوت قلبم بوده‌اند، سپاسگزاری نمایم.
در نهايت از شما و مسوولان پايگاه خبري يافته كه در معرفي ورزشكاران و هنرمندان و ساير مفاخر لرستان ساعي هستيد تشكر مي‌كنم.

 
منتشر شده در روزنامه خبر ورزشی (ضمیمه لرستان)
 بازنشر در پایگاه خبری یافته
 

دیدگاه‌ها  

#1 داوود 1393-10-01 12:11
درود بر دختر شایسته ی خرم آبادی
نقل قول کردن
#2 ایرانی 1393-10-01 20:07
تبریک می گم و باعث افتخاره واقعا...به امید درخشش و افتخار آفرینی همه ی دختران و پسران سرزمین من...
نقل قول کردن
#3 azam 1393-10-01 20:19
به امید موفقیت بیشتر و بیشتر زنان ایران
نقل قول کردن
#4 سپيده 1393-10-01 20:28
ما به داشتن دختر شايسته اى مثل شما افتخار ميکنيم سپيده جون ...
انشالله موفق و سلامت باشى دوست عزيزم
نقل قول کردن
#5 مهدی 1393-10-01 20:57
بزرگترین سرمایه یک انسان شخصیت اوست به امید موفقیت شما ,سربلند ومانا باشید
نقل قول کردن
#6 بیرانوند 1393-10-01 21:09
سلام خانم زبردست
به ماهوحق شما را به عنوان شیرزنی ایرانی که الگویی فراملی برای بانوان را از خویشتن ساخته ایید می ستاییم و به اینکه هنوز هم دختری از این دیار کهن فلسفه خلقت زن را که همانا حیا و نجابت اوست همچون رایحه ایی از عطرگل یاس در عالم می افشاند به خویشتن میبالیم وبدین سان در وصف شما چنین لب به تکریم گشوده و شعری پیشکش مینماییم چراکه چنین بوده ایید و چنین نیز خواهید بود :
تو شاهکار خلقتی
تحقیر را باور مکن
بر روی بوم زندگی نقاش خوب و بد تویی
تقدیر را باور مکن
بر روی بوم زندگی نقشت اگر زیبا نبود
از نو دوباره رسم کن
تصویر را باور مکن
خالق تورا شاد آفرید
آزاد آزاد آفرید
پرواز کن تا آرزو
زنجیر را باور مکن
نقل قول کردن
#7 ستاره 1393-10-01 21:39
شما باعث افتخار جامعه ایرانی هستید....به امیده موفقیت های بیشتر شما....
نقل قول کردن
#8 رویا 1393-10-01 21:40
باعث افتخار این مرز و بوم هستی... ما افتخار میکنیم به زن بودن....
نقل قول کردن
#9 جلال 1393-10-01 21:42
آفرین بر شما بانوی ایرانی، انشالا که همیشه موفق و موید باشید
نقل قول کردن
#10 احسان 1393-10-01 21:44
انشالا که در مسابقات آسیایی افتخار آفرین شوید
نقل قول کردن
#11 دکتر زبردست 1393-10-01 21:48
به امید موفقیت در زندگی تحصیلی و ورزشی و اجتماعی
نقل قول کردن
#12 شمیم جهانبخشی 1393-10-01 23:02
سپیده عزیزم من هم به عنوان یک زن و به خصوص یک زن بختیاری به تو افتخار میکنم و آرزومندم که موفقیتهای زیادی رو در تحصیل و ورزش و زندگی کسب کنی.
نقل قول کردن
#13 آذر 1393-10-01 23:02
زنده باد شیر لرستانی ...
نقل قول کردن
#14 همشهری 1393-10-02 00:00
افرین بر چنین دخترانی که هم در عرصه و ورزش موفقیت کسب می کنند و می توانند الگویی برای کلیه جوانان همشهری و استانشان اعم از دخت و پسر باشند زیرا در جامعه امروز جنسیت موضعیت ندارد بلکه موفق بودن نشانه سرامدی است همچنان درا پیمودن پله های ترقی موفق باشی.
نقل قول کردن
#15 هما رادمان 1393-10-02 01:54
سلام سپیده عزیزم به وجودت افتخار میکنم.ارزوی موفقیت روزافزون شما را درتمام عرصه های زندگی دارم.
نقل قول کردن
#16 علی 1393-10-02 02:00
امثاله شما الگوهای خوبی برای جوانان به خصوص دختران کشورمون هستن. پیروز و سربلند باشید
نقل قول کردن
#17 سجاد 1393-10-02 16:23
من همدوره خانم زبر دست در دوره لیسانس بودم ایشان بانویی محجبه و بسیار کاربلد بودند و به لحاظ تحصیل نیز جز برترین ها بودند امیدوارم هم در تحصیل و هم در ورزش بسیار موفق و بهروز باشند که هر لرستانی باید به افتخارات مرز و بومش افتخار کند
نقل قول کردن
#18 یگانه 1393-10-02 18:45
ای بانو؛ ای افتخار آمیز لرستان
نقل قول کردن
#19 مژگان. منتصریان 1393-10-02 20:32
با سلام
بعد از این که این مصاحبه رو مطالعه کردم اول از ته دل یه نفس عمیق کشیدم به خاطر اینکه در میان دختران سرزمینم هنوز هم هستند دخترانی که جدا از دخترانگی های صرف به درجه ای از خود باوری رسیده اند که "می توانم " را با همه وجود اثبااات می کنند ..دومین حسم کمی دلخوری بود از مسئولان جامعه ورزشی بانوان که کم لطفی هاشون باعث میشه که بانویی همچون خانوم زبر دست رو تعدادی بشناسند و یا تعدادی به این مطلب دسترسی پیدا کنند و بتوانند مطالعه کنند ..
به هر حال خوشحالم که من جزو کسانی بودم که ایشون رو شناختم و با افتخاراتشون آشنا شدم ..برای همه دخترااااااانه هاشون آرزوووهایی طلایی دارم ..همواره موفق و موید باشند :-) :-) :-)
نقل قول کردن
#20 مژگان. منتصریان 1393-10-02 20:36
با سلاااام
آرزووووومند طلااایی ترین روزهاااااااتون هستم
همواره موفق باشید
نقل قول کردن
#21 فرزانه 1393-10-02 21:58
سپیده جان شما الگوی معرفت و مهربونی هستید
موفق باشید
دوست خوبت فرزانه
نقل قول کردن
#22 مادربزرگ 1393-10-03 00:08
قند عسلم ایشالا سلامت و خوشبخت باشی
نقل قول کردن
#23 امید 1393-10-03 00:52
شاهد تلاش و پشت کار ایشان بوده ام و خوشحالم که ثمربخش بوده... به امید موفقیت های بیشتر در همه ی عرصه های زندگی.
نقل قول کردن
#24 lمعصومه 1393-10-05 15:55
همیشه و همه جا موفق باشی سپیده بانو :-)
نقل قول کردن
#25 فرزانه 1393-10-06 01:33
سلام دوستان
من از دوستان سپیده خانم هستم
با عنایت به اینکه ایشون بسیار بسیار انسان باجنبه ای هستن و از سطح فکر فوق العاده ای برخوردارن و روحیه شادی دارن من یه کامنتی به اسم مادربزرگ برا سپیده جان گذاشتم که یه شوخی بین من و ایشون هست ولی احساس کردم شاید سایر عزیزان برداشت مناسبی از موضوع نداشته باشن لذا به همین مناسبت از سپیده جان کمال عذرخواهی رو دارم .
ان شاءالله که کمافالسابق شاد و موفق باشید.
همکلاست فرزانه
نقل قول کردن
#26 یه دوست خیلی قدیمی 1393-10-09 11:56
وای سپیده جون تبریک میگم . ایشالا در همه ی مراحل زندگیت موفق باشی . خیلی اتفاقی این صفحه رو پیدا کردم . خیلی خوشحال شدم عزیزمممم
نقل قول کردن
#27 مهتاب منتصریان 1393-10-24 11:01
عززززیییییییییز م...امیدوارم همیشه در اوج ببینمت دوست خوبم :) :-*
نقل قول کردن
#28 مهتاب منتصریان 1393-10-24 11:03
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
نقل قول کردن
#29 صمد متش 1393-10-30 23:21
درود بر شیر زن بیرانوند، تو مایه ی افتخار لرستانی
نقل قول کردن
#30 هومن صادقی 1393-12-10 18:05
:P :lol: وجود بانوانی با دانش و ورزشکاری همانند شما،مایه سرافرازی و غرور قومی و سرزمینی است.
نقل قول کردن
#31 احمد 1393-12-13 00:28
به امید روزهای بهتر
نقل قول کردن
#32 س ش ر 1394-01-15 02:19
سلام ارزوی توفیق روز افزون براتون دارم و امیدوارم بزودی شما رو هم در کسوت وکالت و هم در مقطع دکترا ببینم، حسن خلق، تواضع و مهربانی از ویژگی های بارز شخصیتی خانم زبردست است و به عنوان همکلاس دوره کارشناسی به وجود شیرزنی چون سپیده افتخار میکنم
نقل قول کردن
#33 رخشنده 1394-03-20 14:42
قهرمان، عمه به قربونت بره...
نقل قول کردن
#34 بهار 1401-09-27 01:39
تنها وصفی که میتونم برات بکار ببرم تو فوق العاده ای
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا