یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

هر كجاي لرستان را كه بنگري، قهرماني پرآوازه مي‌بيني كه مايه‌ي فخر و مباهات ديارش شده است.
جالب اين كه اكثر اين قهرمانان لرستاني يك فصل سرگذشت مشترك دارند و آن هم سر برآوردن از زمين‌ها، سالن‌ها و باشگاه‌هايي با حداقل امكانات بوده است.
اين مي‌رساند كه اين‌جا چيزي عادي نيست و آن هم استعداد و توانمندي فوق‌العاده جوانان لرستاني است كه علاوه بر حريفان، محروميت‌ها را نيز مقهور خويش كرده‌اند.
اينك آشنا شويد با يكي از كارته‌كاهاي توانمند لرستاني:
 
خودتان را براي ورزش استان معرفي كنيد و بفرمایید در چه سالي فعاليت ورزشي خود را شروع كرده‌ايد؟
احسان تقي‌زاده متولد 1369 در روستاي نمكلان بخش بيران‌شهر(چغلوندي) به دنيا آمدم. در محله‌ي پل كرگانه خرم‌آباد باليده شدم. فعاليت ورزشي‌ام را در رشته‌ي كيوكوشين‌كاراته در باشگاه آسيا زير نظر شيهان حاج هوشنگ بيرانوند آغاز نمودم و از سال 1379 تا كنون به صورت حرفه‌اي در اين رشته فعاليت دارم.
 
زماني كه وارد رشته كاراته شديد، مكان‌هاي ورزشي كه در آن تمرين مي‌كرديد چه امكاناتي داشت؟
زماني كه من به اين رشته روي آوردم سالن‌ها و باشگاه‌هاي استان در سطح بسيار پاييني بودند و با حداقل امكانات تمرينات انجام مي‌گرفت. ما حتي از داشتن تاتمي محروم بوديم و روي موزائيك و سيمان در بعضي از باشگاه‌ها تمرين مي‌كرديم. آن زمان از داشتن تجهيزات مربوط به رشته‌ي رزمي نسبت به الآن محروم بوديم.
احسان تقي‌زاده 
اصلاً چطور شد كه به كاراته روي آورديد؟
بنده از دوران نوجواني علاقه شديدي به رشته‌ي رزمي داشتم و هميشه به اين كه روزي يك ورزشكار حرفه‌اي باشم فكر مي‌‌كردم. به لطف خدا و تلاش خودم به اين خواسته رسيده‌ام البته وجود باشگاه رزمي در محله‌ي‌مان در گرايش به اين سبك ورزشي بی‌تأثير نبوده است.
 
علاوه بر ورزش در چه زمينه‌اي فعاليت داريد؟
دانشجوي ترم آخر كارشناسي رشته تربيت‌بدني هستم و در حال حاضر بيكار و اميدوار به اين كه بعد از تحصيلات و داشتن مدارك ورزشي متناسب با رشته‌ي درسي‌ام صاحب شغل مناسبي شوم تا در آينده خدمتگزار خوبي براي جامعه باشم.
 
آقاي تقي‌زاده به فكر درآمد در اين رشته بوده است يا هدف خاصي را دنبال مي‌كرده؟
چون خودم از قشر ضعيف جامعه وارد حيطه ورزش شدم تمام سعيم بر اين بوده كه اول شاگرد خوبي و بعد در حد توانم شاگرداني تحويل جامعه ورزشي دهم و هيچ وقت به ماديات در اين زمينه فكر نكردم. اميدوارم كه خدمتگذار خوبي براي جوانان شايسته، با غيرت و با استعداد هم‌استاني باشم.
 
در طول مدت فعاليت ورزشي خود چه مقام‌هايي براي استان و كشور كسب كرده‌ايد؟
مقام‌هاي استاني فراواني را كسب كرده‌ام لذا به مقام‌هاي كشوري اكتفا مي‌كنم: داراي 14 مقام اول كشوري و 4 نايب‌قهرماني و 4دوره سومي كشور هستم و سال‌هاي 92 و 91 به عنوان فني‌ترين مبارز وزن 60 كيلوگرم و عنوان قهرمان قهرمانان كشور را در سال 92 در كارنامه دارم.
 
بي‌شك رسيدن به تيم ملي در هر رشته ورزشي آرزوي هر ورزشكار است. در اين زمينه، چقدر موفق بوده‌ايد؟
به لطف خدا از سال 89 عضو ثابت وزن 60 كيلوگرم تيم ملي كيوكوشين تزوكا هستم و در حال حاضر در اردوهاي آماده‌سازي تيم ملي براي مسابقات برون‌مرزي به سر مي‌برم‌.
 
آقاي تقي‌زاده حمايت‌هاي مسوولان ورزشي استان و هيأت كاراته را چگونه مي‌بيند؟
اميدوارم كه مسوولين به پايه و اساس هر ورزش در استان بيش‌تر توجه داشته باشند زيرا وجود امكانات و تجهيزات باشگاهي به روز است كه مي‌تواند ورزشار را جذب باشگاه‌ها كند. از آقاي سيد سعيد قاسمي رئيس هيأت كاراته استان به عنوان يك ملي‌پوش تقاضا دارم
كه به رشته‌هاي آزاد كاراته توجه بيش‌تري داشته باشند و از قهرمانان سبك‌هاي آزاد و پيشكسوتان كيوكشين تجليل به عمل آورد.
 
آيا تا كنون سالن ورزشي و تجهيزاتي از سوي مسوولان در اختيار شما قرار گرفته است؟
بله براي مسابقات در سطح كشور كه استان‌ها ميزباني آن‌ها را بر عهده مي‌گيرند سالن و تشك از سوي هيأت كاراته در اختيار مسوول برگزار كننده مسابقه گذاشته مي‌شود ولي متأسفانه در سطح باشگاهي هيچ‌گونه اقدامي صورت نمي‌گيرد. اميدوارم كه توجه بيش‌تري در اين زمينه صورت گيرد.
 
و سخن‌ پاياني؟
در پايان جا دارد از خانواده‌ام و دوستانم كه مشوق من بوده‌اند كمال تشكر را داشته باشم. اميدوارم كه با رسيدن به اين سطح از ورزش گوشه‌اي از زحمات پدر و مادر عزيزم را جبران كرده باشم.
 
توضیح: این مصاحبه در شماره 102 روزنامه "خبر ورزشی" ویژه لرستان منتشر شد.
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 حمیدرضاچراغی 1394-02-14 20:56
حمیدرضاچراغی دارای کمربند مشکی دان ١زیر نظر استاد شیهان حاج هوشنگ بیرانوند
نقل قول کردن
#2 احسان سپهوند 1401-06-24 00:36
از باشگاه شیهان هوشنگ بیرانوند باید هم همچین ورزشکاری پرورش پیدا کنه.
اوس
نقل قول کردن
#3 رضا بیرو 1402-11-06 20:37
استاد با لیاقت که به خاطر بی توجهی مسئولین نتوانست در ردهای جهانی بدرخشه
رضا بیرو از شاگردان استاد کمر بند مشکی دان ۲
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا