یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مربي خرم‌آبادی: يك عده هميشه در فوتبال لرستان هستند و يك عده هميشه نيستند‌!عصر يكي از روزهاي گرم تابستاني، مربي كرنشگر خرم‌آبادي مهمان ما بود. كسي كه صداقت، صميمت و پاسخ‌هاي بدون مصلحت‌انديشي‌اش به دل مي‌نشيند.

اعتراض‌هاي خاص سعيد سپهوند به داور، به بازيكنان خودي، به ناظر مسابقه، به  بازيكن حريف و ... در پاره‌اي اوقات حاضران در ورزشگاه را به خنده‌هاي طولاني وادار مي‌كند‌.

لحن خاص سپهوند علي‌رغم تند و تيز بودن، با صداقت و يك‌رنگي توام شده كه همين خصيصه يكي از رموز موفقيت وي جهت ارتباط مؤثر با بازيكنان تلقي مي‌شود.

سپهوند در تيم‌هاي مختلف خرم‌آباد مربي‌گري كرده و هر گاه تيمي را هدايت نكرده يا فرصت داشته، در مدارس فوتبال به بازيكن‌سازي مشغول بوده است.

آن‌چه در پي خواهيد خواند حاصل يك ساعت گپ دوستانه با سعيد سپهوند مربي موفق و سازنده‌ي خرم‌آبادي است‌:

 

 

در ابتدا با توجه به اين كه تب جام جهاني جامعه را فرا گرفته است، سوال اين است كه امسال استقبال از مدرسه فوتبال شما چگونه بوده‌ است؟

خدا را شكر استقبال خوب بوده و راضي هستيم‌. ولي در مجموع مدارس فوتبال ما از  ساز و كار حرفه‌اي به دور هستند‌. در مدرسه فوتبال مي‌بايست آن‌قدر امكانات داشته باشي كه به صورت بلندمدت برنامه‌ريزي كرد و استعدادها را كشف و پرورش داد. متاسفانه ما در خرم‌آباد با مشكلات فراواني دست به گريبان هستيم‌. 12 مدرسه فوتبال داريم و تنها دو زمين تمرين! به دليل اين كه بتوانيم خرج و مخارج  مدارس فوتبال‌مان را تامين كنيم مجبوريم نفرات زيادي را ثبت نام كنيم كه لين موضوع از كيفيت كار مي‌كاهد. مدرسه فوتبال ما(پرسپوليس) و مدرسه فوتبال سايپا متعلق به آقاي عزيز سليماني‌نژاد از قديمي‌ترين مدارس فوتبال استان هستند با 16 سال سابقه كه خروجي اين دو مدرسه فوتبال تقريبا راضي‌كننده است.

 

 

انتظار شما به عنوان يكي از مديران مدارس فوتبال از مسوولان چيست‌؟

ببينيد خيلي از خانواده‌هاي كم‌درآمد فرزندان مستعدي دارند كه اگر اين استعدادها در مسير درست قرار بگيرند مي‌توانند بازيكنان ملي‌پوش و بزرگي بشوند، ولي متاسفانه ما اين امكان را نداريم كه به صورت رايگان همه را ثبت نام كنيم . ما نيز با اين كار امرار معاش مي‌كنيم. انتظار داريم مسوولان اداره كل ورزش و جوانان و ديگر مسوولان دل‌سوز كاري كنند كه اين استعدادها فرصت عرضه اندام پيدا كنند‌. بنده از حاج ولي خسروي رييس هيات فوتبال شهرستان تقاضا دارم دستور دهد تور دروازه‌هاي زمين شماره دو را بر روي ديرك دروازه قرار دهند‌، چون يك بچه وقتي توپ را به تور مي‌چسباند برايش خيلي لذت‌بخش است و از نظر روحي و رواني تاثير بالاي بر روي  بچه‌ها مي‌گذارد‌.

 

 

به نظر شما نظارت دقيق و ضابطه‌مندي روي مدارس فوتبال صورت مي‌گيرد‌؟

قاطعانه ميگويم خير! به هيچ‌وجه نظارتي وجود ندارد. نظارت اين نيست كه دو نفر بيايند نگاهي بياندازند و بروند‌. خانواده‌ها هزينه مي‌كنند و وجدان حكم مي‌كند كه ما نيز تا جايي كه در توان داريم داشته‌هاي فني خود را به فرزندان آن‌ها منتقل كنيم‌. ما نيز از مسوولان بالادستي خود‌، هيات فوتبال و اداره كل ورزش و جوانان انتظار داريم وسواس بيش‌تري نسبت به خروجي مدارس فوتبال به خرج بدهند.

سعيد سپهوند مربي فوتبال

 

فوتبال لرستان اين روزها در چه حال و هوايي است؟

در فوتبال ايران و در بالاترين سطح آن  ليگ برتر داريم. سپس ليگ يك‌، ليگ دو و ليگ سه كه در اين ليگ‌ها لرستان هيچ تيمي ندارد! پس از اين همه رده به ليگ منطقه‌اي كه سال قبل يك تيم از لرستان در آن حضور داشت. با اين همه فاصله، چه حرفي داريم كه بزنيم و در چه حال و هوايي مي‌توانيم باشيم؟!

 

 

چرا فوتبال باشگاهي در لرستان با سطح اول كشور اين همه فاصله گرفته است‌؟

در وهله‌ي اول ورود پول و بخش خصوصي باعث شد فوتبال ساير شهرها نسبت به لرستان پيشرفت كند و يكي ديگر از عوامل اين است كه ما مربيان در لرستان همش دنبال خالي كردن زير پاي يك‌ديگر هستيم و از يك‌ديگر حمايت نمي‌كنيم‌. البته اين را هم بگويم كه در فوتبال لرستان متاسفانه و در همه‌ي شرايط، يك عده هميشه هستند و يك عده هميشه نيستند‌. وقتي تيمي بسته مي‌شود نمي‌دانم بر چه اساسي برخي‌ها انتخاب مي‌شوند و تيم را به آن‌ها مي‌دهند‌. منظورم با شخص خاصي نيست، كلي مي‌گويم‌. متاسفانه  مربيان ما چشم ديدن موفقيت ديگري را ندارند. بنده اگر دو صعود خاطره‌انگير در كارنامه‌ي فوتبالي‌ام وجود دارد مرهون بخش خصوصي است كه اين فضا را در اختيارم قرار دادند‌، اگر غير از بخش خصوصي در اين استان تيمي وجود داشت تحت هيچ شرايطي آن را به من نمي‌دادند!

 

 

از استاندار لرستان كه سبقه ي ورزشي خوبي در كارنامه دارد چه انتظاري داريد‌؟

مهندس بازوند خودش چهره‌ي فوتبالي محسوب مي‌شود و انتظارمان از ايشان بالا است‌. فوتبال اراك با حضور ايشان دچار تحولات بزرگ و مثبتي شد. از ايشان تقاضا داريم مثل ديگر استان‌ها كه منشاء بركت براي ورزش آن‌جا بوده‌اند برنامه‌ي مدوني براي كمك به فوتبال لرستان در نظر بگيرند‌. وقتي قرار بود بام خرم‌آباد ساخته شود، استاندار وقت تمامي ادارات را ملزم به كمك و حضور در ساخت آن كرد و همه‌ي دستگاه‌ها نيز پاي كار آمدند‌. حالا اگر آقاي بازوند اراده كند و چند درصد سهم ورزش را از ادارات بگيرد، مي‌شود در خيلي از رشته‌ها كارهاي بزرگ انجام داد‌. اين امر مستلزم آن است كه اين اراده وجود داشته باشد.

 

 

نظر شما در خصوص نتايج تيم ملي ايران در جام جهاني برزيل چيست‌؟

به نظرم تيم ملي بد كار نكرد. تيم ما تا وقتي كه در فاز دفاعي بود خيلي عالي كار كرد، ولي در فاز حمله حرفي براي گفتن نداشتيم. من به عنوان يكي از مربيان كوچك اين استان استنباطم اين است كه در اردوهاي گذشته تيم ملي كي‌روش تمام هم و غم خود را بر روي تمرينات هوازي گذاشت. وقتي به ميزان دوندگي بازيكنان نگاه مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه بازيكنان از نظر آمادگي جسماني در شرايط خوبي قرار داشتند‌. دويدن‌هاي بالاي 9 كيلومتر بازيكنان گواه اين حرف است، ولي بايد بپذيرم عيار فوتبال ما در همين حد است و نمي‌توان از يك ليوان انتظار داشت يك ليتر آب را در خود جاي دهد‌.

 

 

مدرسه فوتبال پرسپوليس خرم‌آبادتاثير فوتبال بر جامعه را چگونه ارزيابي مي‌كنيد‌؟

در حال حاضر فوتبال يكي از پديده‌هاي بزرگ اجتماعي است كه مرزها را درنورديده و ملل را به هم نزديك كرده است‌. به نظر شما غير از فوتبال با چه روشي مي‌شود اين همه انسان در سراسر دنيا را يك جا مثل برزيل جمع كرد و ميليون‌ها بيننده را پاي تلويزيون‌ها نشاند؟ فوتبال با اين همه گستردگي مي‌تواند در نقش مهمي را در ارتقا مسائل فرهنگي و اجتماعي جوامع ايفا كند‌. دقايقي قبل از بازي ايران و آرژانتين به خيابان رفتم باور كنيد پرنده هم پر نمي‌زد! همه در مقابل تلويزيون نشسته و در تب و تاب بازي بودند‌. من از نمايندگان محترم مجلس تقاضا دارم توجه بيش‌تري به ورزش كنند‌. ورزش وحدت‌آفرين است و مي‌تواند قلب مردم را به هم نزديك‌تر كند‌.

 

 

در پايان اگر حرف نگفته‌اي باقي‌مانده است در خدمت شما هستيم.

از اين كه اين فرصت را در اختيار من قرار داديد سپاس‌گزارم و اميدوارم تمامي كساني كه دل‌شان براي پيش‌رفت ورزش مي‌تپد با اتحاد و هم‌دلي براي جوانان مستعد لرستاني كاري انجام بدهند‌. پتانسيل ورزشكاران لرستاني بالاست فقط حمايت‌هاي مالي و معنوي مسوولان مي تواند اين استعدادها را شكوفا كند‌.

 

گفت‌وگو‌: رضا  طولابي / که در شماره 98  ویژه‌نامه خبر ورزشی لرستان مورخ 19 تير 1393 منتشر شده است.
بازنشر در پایگاه خبری یافته‌

 

 

 

 

دیدگاه‌ها  

#1 مهدی فاضلی 1393-08-03 17:57
سعید سپهوند مربیه که با دست خالی کارهای بزرگی انجام داده کارهای که فروتن و وطنخواه با اون پول های هنگفت نتونستن انجام بدن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا