نوري آرا - بدنسازي- لرستان- يافتهیک ورزشکار برای این که بتواند مراحل موفقیت را پشت سر بگذارد و برای شهر و کشور افتخار بیافریند، می‌بایست تحمل دشواری‌های پیمودن این راه را داشته باشد.

مسابقات سنگین و فشرده، اردوهای طولانی‌مدت، دوری از خانواده و تجربیات آموزنده شکست‌ها و ... از جمله مواردی است که یک ورزشکار می‌بایست همه آنها را پشت سر گذاشته تا مدال‌های رنگارنگ کشوری و جهانی را کسب کند، اما این مسیر زمانی سخت و دشوار می‌شود که ورزشکار بدون حمایت مادی و معنوی مسوولان و با تقبل هزینه‌های میلیونی شخصی دست و پنجه نرم می‌کند.

صحبت‌هاي "رضا نوری‌آرا" قهرمان لرستاني مسابقات بدن‌سازی جهان مؤید این موضوع است که آن را در پي مي‌خوانيد:

این قهرمان قهرمانان جهان در رشته بدن‌سازي از سال 1381 ورزش پرورش اندام رابه صورت حرفه‌ای آغاز نموده، حاصل چندین سال ورزش به 6 دوره قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشور، یک بار مقام چهارم مسابقات حرفه‌ای در امارات و یک دوره نیز قهرمان قهرمانان جهان در مجارستان که مرد 2013 جهان لقب گرفت.

اين قهرمان لرستانی باشگاه کوروش با مربی‌گری "مرتضی ساکی" اولین مقام خود را در مسابقات در وزن 75 کیلو استان اعلام كرد و اظهارداشت: 6 دوره متوالی عضو تیم ملی هست‌م و در تیم ملی زیر نظر "محرم پناهی" فعالیت دارم.

نوری‌آرا در خصوص سطح مسابقات جهاني 2013 مجارستان گفت: سطح کمی و کیفی این مسابقات بسیار بالا بود و ورزشکاران حرفه‌ای زيادي در آن حضو‌ر داشتند. بهترین حریفم 6 سال قهرمانی جهان را داشت و مسابقات به نام او برگزار مي‌شد و مجسمه‌اش نیز به عنوان سمبل مسابقات نصب شده بود.

وي در ارتباط با مکمل‌های غذایی اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما بعضی پزشکان هستند که مکمل‌ها را رد می‌کنند در صورتی که اگر زیر نظر مربی حرفه‌ای باشد و برای ورزشکاران در حد قهرمانی مصرف گردد هیچ مشکلی ندارد. استفاده از مکمل‌ها بستگی به بدن و وضعیت سلامت ورزشکار هم دارد، یعنی این که ورزشکار نبایستی بیماری داشته باشد و درسلامت کامل به سر ببرد. آن وقت می‌تواند مکمل‌های در حد مبتدی را مصرف نماید.

نوري‌آرا افزود: خودم بیش از 10 سال است که ورزش می‌کنم و مکمل‌های غذایی در برنامه‌ام وجود دارد و کوچک‌ترین مشکلی ندارم اما متأسفانه بعضی از ورزشکاران راه 10ساله را می‌خواهند یک شبه طی کنند که نه تنها این هدف محقق نمی‌شود بلکه مشکلات برای سلامتی‌شان به وجود می‌آید.

مرد برتر سال 2013 بدن‌سازی جهان در خصوص عملکرد مسوولان هيأت پرورش اندام استان لرستان گفت: مسئولین قبلی هیأت کم‌کار بودند، اما در حال حاضر هیأت جدید در حال فعالیت‌های خوبی است و تغییرات بنیادی را شروع کرده که امید است به نفع ورزش پرورش اندام باشد.

وي خاطرنشان ساخت: از مسوولان ورزش انتظار بیش‌تری دارم. وقي از مسابقات جهاني به خرم‌آباد برگشتم، بجز معاون ورزش اداره کل و مسوول هیأت استان و تعدادی از دوستان، کسی به استقبالم نیامد و تا کنون نیز تلفنی خشک و خالی براي تبريك به من نشده است!

اين قهرمان برجسته لرستاني افزود: این ورزش با سایر ورزش‌ها تفاوت زیادی دارد. من برای این قهرمانی 13 ماه کامل در رژیم بودم 30 کیلو کاهش وزن داشتم و برنامه غذایی خاصی در دستور کار ورزشی‌ام قرار داشت و تقریباً 55 میلیون تومان هزینه کردم، در حالی که فدراسیون هیچ کمکی تا کنون به من نکرده است. اگراین همه سختی مادی و معنوی را تحمل کردم به خاطر دینی بوده که برای شهر و کشورم داشته‌ام و همچنين به خاطر علاقه‌ای بوده که به پرورش اندام داشتم.

نوري‌آرا بيان داشت: فقط کسانی می‌توانند مشکلاتم را درك كنند که خودشان در ورزش بدن‌سازی فعالیت داشته باشند. هم اکنون شغلم كار یک باشگاه بدن‌سازی به عنوان مربي است که ماهانه بجز هزینه‌های جانبی، یک میلیون و دویست هزارتومان اجاره پرداخت می‌کنم.در کل سودی برایم ندارد و در هر ماه با مشکل مالی مواجه می‌شوم. مسوولان عزیز تنها کاری که می‌توانند برایم بکنند محلی برای باشگاه در اختیارم بگذارند که بتوانم سایر هزینه‌ها را تامین کنم.

قهرمان قهرمانان بدن‌سازی جهان در خصوص قهرمانان سایر استان‌ها گفت: خوشبختانه دوستان قهرمان در سایر استان‌ها برخوردی کاملاً متفاوت از جانب مسوولان با آنها می‌شود. سراغ دارم که دوستانم بعد از قهرمانی پاداش و قطعه زمین تحویل گرفتند ولی ما تا کنون از این پاداش‌ها ندیده‌ایم!

نوری‌آرا در خصوص برنامه آتی ورزشي خود گفت: مسابقات هندوستان را در پیش دارم. با توجه به این که دعوت‌نامه رسمی از آن کشور دارم قرار است در هند فیگور افتخاری بگیرم و بعد از آن برای مسابقات رومانی نیز آماده می‌شوم.

این قهرمان لرستانی همچنین از مسوولان خواست با توجه به این که علم روز این ورزش را دارد و از آن‌جائی که جوانان علاقه‌مند زیادی نیازمند انتقال این دانش هستند، ترتیبی اتخاذ نمایند تا مقدمات ارائه خدمت برای همشهریانش مهیا شود.

وی در پایان از همه کسانی که برایش زحمت کشیدند بخصوص مربیانش‌، طاهری و سنجری مسوولان هیات و سيد نورالله سیف پیشکسوت ورزش که طي این مدت همیشه در کنارش بوده، تقدير و تشكر كرد.

نوري آرا - بدنسازي- لرستان- يافته

 

مصاحبه: سيداحمد موسوي- خرم‌آباد