یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

محمد‌قاسم خسروانی متولد 1346 جانبازی است که 27 سال فعالانه کار شجره‌نامه‌نویسی را ادامه داده و اکنون توانسته است نتیجه سال تلاش خود را در قالب کتاب "طایفه گله‌دار" به مرحله چاپ برساند.
به گزارش پایگاه خبری سفيرافلاك، با آقای خسروانی به گفت و گو نشستيم و او بخشی از خاطرات زندگی خود در زمان جنگ و نحوه جمع‌آوری اطلاعات این کتاب را برای‌مان بازگو كرد.
شجره‌نامه‌نويس لرستاني: به اتهام قبركني، يك شب بازدداشت بودم!وي می‌گوید: وقتی برای نام‌نویسی جهت اعزام به جبهه به مسجد محله‌مان مراجعه کردم به علت این که 3 تن از برادرانم در جبهه حضور داشتند؛ اجازه نام‌نویسی به من داده نشد و رضایت‌نامه را قبول نکردند.
عشق به حضور در جبهه او را تا جایی پیش می‌برد که فرار از مدرسه و رفتن به مرزن‌آباد از توابع چالوس را انتخاب می‌کند.
خسروانی در این باره می‌گوید: زمانی که به پادگان چهل‌دختر مرزن‌آباد رسیدم در آن‌جا با مدرک سیکل در ژاندارمری به عنوان درجه‌دار ارتش در آزمون شرکت کردم و قبول شدم.
با استخدام در ارتش راه برای ورود به جبهه برایم آسان شده بود اما تمرین‌های سرسخت شبانه‌روزی باعث شد که از آن پادگان فرار کنم باز هم به خرم آباد برگردم.
او ادامه می‌دهد: در خرم‌آباد با یکی از دوستان خانوادگی‌مان آشنا شدم و قول داد در صورتی که تحت آموزش قرار بگیرم مرا عازم جبهه کند. علت حضور 3 برادر دیگرم در جبهه باعث شد که باز هم رفتن من به جبهه با مشکل مواجه شود و من بار دیگر به مدت یک ماه تجدید دوره شدم.
اما وقتی فرمانده‌ام "سرهنگ ذهتاب" متوجه تجدید دوره من شد ابراز ناراحتی کرد و برای رفتن من به جبهه موافقت کرد. برای اعزام به جبهه به کرمانشاه منتقل شدم اما باز هم به دلیل احساسات خانواده‌ام برای رفتن دچار مشکل شدم.
برای رفتن به جبهه برای خدا نامه نوشتم
این رزمنده سال‌های جبهه و جنگ، تا جایی پیش می‌رود که راه رفتن به جبهه را نامه نوشتن برای خدا می‌داند و از او در خواست می‌کند که بتواند به جبهه برود.
او جملاتش را این‌گونه می‌گوید: خداوندا من با شرایط تو آمده‌ام اما بندگان تو اجازه این کار را نمی‌دهند و مانع از گفتن لبیک من شده‌اند.
این جانباز از امام خمینی (ره) به نیکی یاد می‌کند و می‌گوید: امام خمینی(ره) فردی معمولی نبود حتی نفسش هم برکت بود. مردم قلباً امام خمینی(ره) را دوست داشتند‌. الان نیز با عمل به وصیت‌های ایشان باز هم ادامه دهنده راه رهبری ایشان و جانشین به حقش حضرت خامنه‌ای مدظله العالی هستیم.
خسروانی می‌گوید: بعد از نوشتن این نامه، توانستم در سن 16 سالگی به جبهه اعزام شوم و تا پایان جنگ در منطقه دهلران ماندگار شدم.
 پذیرش قطعنامه 598 بزرگ‌ترین ضربه روحی برای من بود
او انگار غرق در خاطرات زمان جبهه و جنگ است. با ناراحتی از قطع‌نامه 598 صحبت می‌کند و آن را ظلم در حق ایران می‌داند و می‌گوید: من دو ماه بعد از پذیرش قطع‌نامه نیز در جبهه حضور داشتم. پذیرش قطع‌نامه بزرگ‌ترین ضربه روحی را به من وارد کرد.
با مشکلات موج گرفتگی دست و پنجه نرم می‌کنم
جنگ برای این رزمنده مشکلاتی را به وجود آورده است. بزرگ‌ترین آسیب جنگ برایش مشکلات ناشی از موج‌گرفتگی است او اکنون از ناحیه دو گوش کم‌شنوا شده و مشکلات فکری شدیدی برایش به وجود آمده است.
این جانباز می‌گوید: بعد از پایان جنگ کم کم مشکلات ناشی از آن در بدنم ظاهر شد و دچار فراموشی مقطعی شدم. اکنون سیستم عصبی‌ام ضعیف شده و دچار کم‌خوابی شده‌ام به طوری که گاهی تا چند شب، نمی‌خوابم.
اما خسروانی با این وجود جنگ را برکت می‌داند و می‌گوید: جنگ باعث شد که کشور بر روی پای خود بایستد در حالی که هیچ تسلیحاتی نداشتیم. اما اکنون به یک قطب قوی در دنیا تبدیل شده ایم که آمادگی هر گونه دفاع را داریم. جنگ باعث خودکفایی ایران شد.
خسروانی در همان زمان جنگ به کار شجره‌نامه‌نویسی و پیدا کردن هویت واقعی خود علاقه‌مند می‌شود. او از پدر و مادر خود شنیده است که از طایفه "گله‌دار" هستند و همین باعث می‌شود در زمان جنگ در مرز دهلران با اهالی چند روستای کوچک از طایفه گله‌دار که نام کنونی آن قلعه زرین‌آباد است آشنا می‌شود و کمر همت را برای پیدا کردن شجره خود می‌بندد.
او می‌گوید: در راه پیدا کردن شجره خود با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدم. برخی در این مسیر حاضر به همکاری نمی‌شدند و اعتقاد داشتند بردن نام کسی که فوت کرده باعث آزار وی می‌شود. بارها برای یافتن سنگ قبر افراد فوت شده طایفه، به قبرستان‌ها می‌رفتم و تا این که بتوانم ثابت کنم که شجره‌نامه‌نویس هستم؛ به جرم قبر‌کنی و پیداکردن گنج، یک شب را در بازداشتگاه گذراندم. تنها عشق و علاقه به این کار بود که باعث شد سختی مشکلات را نادیده بگیرم. جنگ تلاش برای موفقیت را به من آموخت.
این رزمنده ادامه می‌دهد: بسیاری از اطلاعات کتابم را از طریق سنگ قبرها، عقدنامه‌، سند املاک، داستان‌های سینه به سینه و صحبت با ریش سفیدان طوایف گله‌دار و همسایه کسب کردم و ریشه اصلی طایفه خود را در خرم‌آباد پیدا کردم.
در این راه بسیاری اطلاعات غلط می‌دادند و یا مشکل تشابه اسمی رخ می‌داد؛ به همین دلیل من برای یافتن اطلاعات صحیح از ده‌ها نفر از بزرگان طوایف سوال می‌پرسیدم تا به جواب صحیحی برسم. در رابطه با اطلاعات صحیح نیز همین شیوه را پیش می‌گرفتم تا شبهه‌ای در کار به وجود نیاید.
خسروانی از سال 67 به طور رسمی نوشتن کتاب طایفه گله‌دار را آغاز کرده است. او می‌گوید: شجره هویت انسان است و اگر کسی هویت نداشته باشد تاریخ ندارد و اگر تاریخ نداشته باشد یعنی ادبیات ندارد. داشتن ادبیات به گفتن 4 بیت شعر نیست به داشتن اصالت خانوادگی است.
شاید چیزی که در طایفه گله‌دار یافتم برابری است و این که هیچ‌گونه برتری میان 5 تیره گله دار وجود ندارد و همه در یک سطح قرار دارند.
او اولین کسی است که کتاب طایفه گله‌دار را نوشته است و وجه تمایز آن با دیگر کتب آوردن نام مادران و دختران در این کتاب است.
این رزمنده زمان جبهه و جنگ نوشتن این کتاب را افتخاری برای خود می‌داند و می‌گوید: خوشحالم که برای فرزندان و آیندگان هویت واقعی آن را پیدا کرده‌ام و اتحاد، سازش و همکاری در مشکلات را به آن ها آموخته‌ام و برابری و برادری را احیا کرده‌ام.
خسروانی همه طوایف خرم‌آباد را صاحب اصل و ریشه می‌داند و می‌گوید: مردم لرستان با تمدن 40 هزار ساله خود توانسته‌اند اتحاد خود را حفظ کنند و تمام طوایف بدون هیچ مشکلی در آرامش کنار هم زندگی کنند و در مراسمات شادی و غم هم شرکت می کنند.
او می‌گوید: اگر هر فردی از ریشه و نژاد خود خبر داشته باشد دیگر شاهد توهین به طوایف نخواهیم بود. کسانی که به راحتی به طوایف دیگر توهین می‌کنند افرادی ناآگاه هستند و علت این است که بزرگان طوایف این موضوع را مشخص نکرده‌اند که هر طایفه ای بزرگی و افتخاراتی برای خود دارد. اگر ریشه طوایف حفظ شود، در نتیجه اتحاد شکل می‌گیرد و کشور حفظ می‌شود.
تفرقه میان طوایف دسیسه دشمن است
این شجره‌نامه‌نویس لرستانی تفرقه میان طوایف را دسیسه دشمن می‌داند و می‌گوید: کسانی که به تمسخر طوایف می‌پردازند ناخواسته غرب‌گرایی را ترویج می‌کنند. اختلافات محلی و قومی کار دشمنان است و باید افراد به این موضوع آگاه باشند.
او می‌گوید: علت این که نام لرها همچنان جاوید است اتحاد، برادری، صلح و صفایی است که اکنون میان طوایف وجود دارد. هر طایفه‌ای که موضوع ریش‌سفیدی و بزرگی و کوچکی را رعایت کند از فساد دور می‌ماند.
مردم پیامک‌های با مضمون توهین به طوایف را حذف کنند و ان را انتشار ندهند
این شجره‌نامه‌نویس ساخت پیامک‌هایی را با موضوع تمسخر طوایف را بسیار نا‌پسند می‌داند و می‌گوید: منافقان به دنبال ضعیف کردن طوایف در کشور هستند. ما در طایفه گله‌دار ارسال این گونه پیامک‌ها را حرام اعلام کرده‌ایم. اگر افراد هر طایفه‌ای اقدام به این کار کند دیگر شاهد گسترش این پیامک‌ها در جامعه نیستیم.
تنها شجره‌نامه‌نویسی هستم که از حقوق زنان دفاع کرده‌ام
خسروانی اهمیت دادن به جایگاه زنان در اسلام را علت نوشتن نام مادران در این کتاب می‌داند و می گوید: با استناد به اصل ولایت و این که ائمه همگی از فرزند دختری پیامبر(ص) یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) هستند من نیز نام مادران و دختران را در این کتاب در کنار پدران زنده کرده‌ام. زنان نه تنها از نظر شرعی بلکه از نظر قانونی با مردان برابر هستند. من اولین شجره‌نامه‌نویسی هستم که از حقوق زنان دفاع کرده‌ام.
به عنوان مثال شخصی در طایفه خودم با نام ایمان‌علی فرزند مولا هیچ پسری نداشته و این فرد در 150 سال پیش فوت کرده، من در این کتاب به واسطه داشتن 5 دختر نام وی را زنده کرده‌ام.
او می‌گوید: مادران نقش مهمی در عرصه‌های کشور به خصوص در زمان جنگ ایفا کرده‌اند و اکنون نیز در همه عرصه‌ها دوشا‌دوش مردان در حال فعالیت هستند.
برخی از افراد با فرستادن پیام‌هایی برای من مخالفت خود را بردن نام مادران در کتاب اعلام کرده و گفته‌اند نباید سنت‌شکنی کنی ولی من بردن نام مادران را در کنار پدران یک افتخار می‌دانم. من در قبال همه مادران و دخترانی که در زمان جبهه برای رزمندگان مواد غذایی و پوشاک می‌فرستادند مسوولم. من بردن نام مادران شهدا و مادران رنج دیده را تنها مرهمی برای زخم‌های دلم می دانم. نام مادران زحمت‌کش گمنام باید زنده شود.
او می‌گوید: من این کتاب را به مادرم و نیز به همه مادران و دخترانی که برای این مرز و بوم تلاش کرده‌اند هدیه می‌کنم و امیدوارم به درستی از هویت آن‌ها دفاع کرده باشم.
خسروانی در پایان می‌گوید: امیدوارم در کتاب "طایفه گله‌دار" حق مطلب را به درستی ادا کرده باشم و موجب رنجش خاطر کسی نباشم و اگر کسی در این کتاب از قلم افتاده باشد و یا در جایی کوتاهی وجود داشت مرا ببخشند. این کتاب را تنها برای ایجاد اتحاد و برادری میان طایفه‌ام نوشته‌ام و نه برای ایجاد تفرقه.
گفتنی است محمد‌قاسم خسروانی فرزند شارونی توانسته است کتاب طایفه گله‌دار را در 655 صفحه شجره و 300 صفحه عکس به مرحله چاپ برساند.
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 ناصر 1393-11-08 11:35
سلام ،، خسته نباشید . نظر ات خوانندگان را چرا نمیگذارید .
موفق باشید
..................
یافته: سلام و سپاس. نظرات شامل توهین یا افترا به دیگران که مسوولیت قضایی و قابلیت پیگرد قانونی دارند به هیچ وجه منتشر نخواهند شد. ممکن است از نظر نویسنده دیدگاه، مطلب وی حقیقت داشته باشد و انتشار آن مشکلی نداشته باشد اما مدیر مسوول سایت باید در این خصوص تشخیص بدهد چون مدیر مسوول است که باید پاسخگوی مراجع قضایی باشد نه کس دیگر
نقل قول کردن
#2 ناصر 1393-11-08 11:49
قربون برم خدا را ، یک بام و دو هوا را ،، اینور بام زمستون ، اونور بام تابستون .
عزیز دل !! سوالی بود که بی پاسخ ماند .
نقل قول کردن
#3 صداقت 1393-11-08 15:40
با تشکر از سایت یافته به نظرم یکی از نکات برجسته ایشان ذکر نام مادران است که متاسفانه با فرهنگ بد در بعضی از طوایف برابری برای زنان قایل نیستند ولی به گفته امام خمینی {ره} از دامن زن مرد به معراج می رود و در ایجا جا دارد دورد بفرستم به مادر شهیدان زیودار و شهید شاهپور نعمت الهی و شهیدان علی پناه که چنین شیر مردانی تربیت و برای دفاع از دین میهن تقدیم کردند و همچنین کلیه مادران شهدا و جانبازان دفاع مقدس .
نقل قول کردن
#4 علی رضا ش 1395-10-27 00:03
با سلام و خسته نباشید خدمت شماو نویسنده کتاب طایفه گلهدارآقای خسروانی
ایشان زحمات زیادی برای نوشتن و جمع آوری کشیده اند ولی کتاب شامل چند ایراد اساسی است:1)دارای یک نوشته پیوسته ومنتقد تاریخی نیستیم.2)کتاب را نه می توان تاریخی نامید نه نسب نامه مجموعه ای از هر دوست که جایگاه متزلزلی در هردو دارد.3)در نوشتن تاریخ باید گذشته کشور و فلات ایران و طوایف لر و جایگاه طایفه مورد نظر بررسی شود.4)قسمت نسب نامه آن قابل بررسی بيشتراست.5)نویس نده تلاشی در اثبات گفته های خود نمی کند و فقط سعی در گفتن افکار و اندیشه های خود است ولی با این حال قابل تقدیر است.6)...
نقل قول کردن
#5 علی شرفی 1395-11-06 19:20
با سلام و خسته نباشید خدمت شماو نویسنده کتاب طایفه گلهدارآقای خسروانی
ایشان زحمات زیادی برای نوشتن و جمع آوری کشیده اند ولی کتاب شامل چند ایراد اساسی است:1)دارای یک نوشته پیوسته ومنتقد تاریخی نیستیم.2)کتاب را نه می توان تاریخی نامید نه نسب نامه مجموعه ای از هر دوست که جایگاه متزلزلی در هردو دارد.3)در نوشتن تاریخ باید گذشته کشور و فلات ایران و طوایف لر و جایگاه طایفه مورد نظر بررسی شود.4)قسمت نسب نامه آن قابل بررسی بيشتراست.5)نویس نده تلاشی در اثبات گفته های خود نمی کند و فقط سعی در گفتن افکار و اندیشه های خود است ولی با این حال قابل تقدیر است.6)...
نقل قول کردن
#6 امیر حسین 1396-01-13 01:44
ضمن عرض تشکر و قدردانی از شما و نویسنده محترم
از اقای خسروانی سپاسگذارم بخاطر زحمات و تلاش بی وقفه چندین ساله که هویت طایفه گله دار و همه ی مادران و پدران این طایفه بزرگ رو مشخص کردند ، لازم به ذکر است شجره نوسی و کار بسیار سختی است با وجود سنگ اندازی های زیادی مقابل این عزیز در این راه که بنده به سخصه در جریان هستم.
با سپاس فراوان
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا