یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

بی‌شک ایفای نقشی خاص در یک مجموعه تلویزیونی برای بازیگر علاوه بر محبوبیت مشکلات فراوانی را به همراه دارد.
دشواری‌هایی که در زمان فیلمبرداری و حتی پس از شروع و پایان نمایش ادامه خواهد داشت. نقد و تشویق‌ها هم به نوعی وظیفه یک بازیگر را پس از ایفای آن نقش مهم‌تر خواهد کرد. ایفای نقش امام خمینی (ره) در سریال «معمای شاه» از سوی «شکرخدا گودرزی» هم یکی از همین موارد است که موجب شده در کانون توجه قرار گرفته و به گفته خودش سختی‌ها و دشواری‌های زیادی را تحمل کند.
گودرزی هنرمند بروجردی سینما‌، تلویزیون و تئاتر فعالیت در حوزه بازیگری را در دبیرستان امام خمینی (ره) با تئاتر آغاز کرده است و فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبا و دارای کارشناسی ارشد از دانشگاه تربیت مدرس در رشته کارگردانی و بازیگری است.
وی که نشان درجه یک هنری کشور را هم در کارنامه خود دارد، علاوه بر بازیگری، مدرس دانشگاه هم هست. بازی در مجموعه‌های تلویزیونی مانند «شب دهم» و «‌همسایه‌ها» و همچنین حضور در فیلم‌های سینمایی مانند «معبد جان‌»، «فرار از اردو» از جمله کارهای هنری اوست. گودرزی در حوزه تئاتر هم حضور پررنگی دارد و در کار‌های «گلاب آدینه»، «هادی مرزبان» و «حمید امجد» هم ایفای نقش کرده است. ایفای نقش امام خمینی (ره) در سریال «معمای‌شاه» که این شب‌ها روی آنتن شبکه یک است این هنرمند را در کانون توجه قرار داده است. همین بهانه‌‌ای شد تا گپ و گفتی با این هنرمند لرستانی داشته باشیم که در ادامه‌ می‌خوانید.
 
 دلیل انتخاب شما برای این نقش چه بود؟
در نمایش‌ «ساقی» که ایفاگر نقش یک شاعر و مداح بودم «محمدرضا ورزی‌» کارگردان سریال معمای شاه هم حضور داشت. بعد از چند شب متوالی که این نمایش روی صحنه بود این پیشنهاد را من دادند و پس از صحبت، توافقات اولیه در این زمینه انجام شد. آقای ورزی به من گفتند اگر شما تمایل داشته باشید، تست گریم نقش امام خمینی (ره) را بر چهره شما امتحان کنیم و من هم موافقت کردم. پس از انجام تست اولیه، گریم روی چهره من جواب داد.
 
 پس از پایان تست گریم با تغییری که در چهره‌تان ایجاد شده بود، چه حسی داشتید؟
موقعیت خاصی بود. حدود 7 ساعت طول کشید تا گریم تمام شد. جالب بود! اولین کسی که گریم را روی چهره من دید پسرم بود و زمانی که من از اتاق گریم بیرون آمدم او مرا نشناخت. حتی دوستان دیگری هم که آنجا حضور داشتند بعد از گریم من را نشناختند. افرادی که در بطن کار حضورداشتند، هیچ کدام باور نمی‌کردند که چهره من تا این حد نزدیک و شبیه شود. هرچند ایفای این نقش تنها به ظاهر نبود بلکه نیاز به یک درون مایه داشت تا به شخصیت امام (ره) نزدیک شود.
 
 چگونه توانستید در لحن و بیان خودتان همانند امام خمینی (ره) تا این حد شباهت ایجاد کنید؟
نقش من در فاز دوم تصویربرداری آغاز شد و زمان بیشتری برای مطالعه داشتم. این یک نقش معمولی نبود؛ مراحل خاص خود را داشت و نمی‌شد این نقش را تنها بازی کنم بلکه باید آن را زندگی می‌کردم؛ بنابراین یک بخش از مطالعاتم را روی اندیشه و افکار امام (ره) گذاشتم و بخش دیگری هم به اطلاعات تصویری مربوط می‌شد که مشاهده می‌کردم. این دو همزمان با هم انجام شد. همین موضوع باعث شد، زمان بیشتری را برای دیدن تصویر داشته باشم و حرکات بیرونی امام خمینی (ره) را در نظر بگیرم مثل تکان دادن دست، حرکات ابرو و ... . این مسائل برای من یک سال و نیم طول کشید. این نبود که ابتدا همه انجام شده باشد و روی صحنه به وجود بیاید. طبیعی است که شخصیتی چون امام خمینی‌(ره) به شدت مورد توجه و روی مردم تاثیر‌گذار بوده با دیگر نقش‌ها متفاوت باشد. باید توجه می‌کردم که ایشان چطور نگاه می‌کردند‌، چطور می‌نشستند.
 
 از دشواری‌های کار بگویید.
شخصیتی که قرار بود من نقش آن را بازی کنم یک شخصیت عادی نبود و همین دشواری کار را بیشتر می‌کرد. امام خمینی (ره) شخصیت مهم و تاثیرگذار قرن بیستم بود. ازطرفی نقشی نبود که هر طور بخواهم آن را بازی کنم. ایفای نقش باید به گونه‌ای انجام می‌شد که توسط مخاطب باور شود. نمی‌شد با تقلید این نقش را ایفا کرد. باید اعمال و گفتار کاملا طبیعی از آب درمی‌آمد. حرکات می‌بایست از درون زاده می‌شدند و نقش موجه و جذبه‌ای که امام (ره) داشتند باید به مخاطب منتقل می‌شد. ابزار انتقال برای ایفای نقشی چون امام (ره) محدود است و همه اینها هم خاطره بود و هم اینکه به عنوان یک چالش بزرگ مطرح می‌شد و این ویژگی‌های شخصیتی، کار را سخت می‌کرد، بازی کردن شخصیت امام حتی زمانی هم که دیالوگ نداشت سخت بود. علاوه بر این سختی‌هایی هم به دلیل حساسیت‌ها وجود داشت. به عنوان مثال اوایل گریم من چندین ساعت طول می‌کشید و باید فیلمبرداری هم انجام می‌شد که کار را سخت‌تر می‌کرد؛ اما این اواخر به 3 ساعت و نیم رسید. بی‌شک چندین ساعت نشستن برای گریم کار ساده‌ای نبود؛ اما بعد از 26 جلسه بالاخره جواب داد.
 
 از خاطرات بازی در این سریال بگویید.
از سال 90 تا 95 درگیر کار در سریال معمای شاه بودم. بازی کردن درچنین نقشی سراسر خاطره است، اما یکی از مواردی که می‌توانم به آن اشاره کنم سکانس مربوط به سخنرانی امام خمینی (ره) در دولت موقت است که می‌گویند: «ما برای خودمان جوری برنامه‌ریزی می‌کردیم اما طور دیگری اتفاق می‌افتاد چون خواست خدا این بود». این نگاه عجیبی بود که امام به واسطه شخصیت معنوی عمیق‌شان داشتند.
 
 بی‌شک پس از ایفای این نقش وظیفه شما سنگین شده است؟
الان مرحله خاصی است. من تجربه‌های متفاوتی در بازیگری داشته‌ام. تمام نقش‌هایی که بازی کردم یک طرف، نقشی که در معمای شاه بازی می‌کنم از لحاظ جایگاه نقش، ارائه یک کاراکتر در عرصه هنر و ... اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین طبیعی است که الان وسواس در انتخاب نقشم نسبت به گذشته بالاتر برود. من در گذشته هم نقش‌هایم را با وسواس در انتخاب می‌کردم اما این انتخاب در حال حاضر سختگیرانه‌تر شده است.
 
 فاطمه صفری/ همشهری



بیوگرافی شکرخدا گودرزی
تاریخ و محل تولد: ۱۳۳۹ بروجرد/ تخصص: کارگردان، بازیگر، مدرس، منتقد
تحصیلات: لیسانس کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبا (با احراز رتبه اول) و فوق‌لیسانس کارگردانی از دانشکده تربیت مدرس
اجراها/ نمایش‌ها/ کارگردانی:
نمایش”پرواز را به خاطر بسپار“نوشته”مسعود سمیعی“؛ دانشگاه تهران، تالار شهید آوینی؛ ۱۳۷۳
نمایش”توده هیزم“نوشته”آگوست استریندبرگ“؛ تهران، تالار مولوی؛ ۱۳۷۴
نمایش”سرود پال سروش“نوشته”سعید شاپوری“؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ ۱۳۷۵
نمایش”کیست این پنهان مرا“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۷۶
نمایش”ایران“نوشته”حسن باستانی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۷۷
نمایش “نیرنگ‌های اسکاپن“نوشته”مولیر“؛ تهران، تالار شهید آوینی، فرهنگسرای بهمن؛ ۱۳۷۷
نمایش”سوگ مضحکه یادگار زریران“نوشته”حسن باستانی“؛ تهران، تئاتر شهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۷۸
نمایش”خورشید بانو“نوشته”حسن باستانی“؛ تهران، تئاتر شهر، تالار چهارسو؛ ۱۳۷۹
بازی در نمایش”پستو خانه“به کارگردانی”حمید امجد“؛ تهران، تئاتر شهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۸۰
نمایش”سوگمهر“نوشته”حسن باستانی“؛ اهواز، جشنواره ایران‌ زمین؛ (نمایش تقدیر شده)؛ ۱۳۸۱
نمایش”اطلسی نو بر شندره کهنه شهرزاد قصه ساز“نوشته”علیرضا نادری“؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ ۱۳۸۱
نمایش”غول زنگی قلعه سنگ‌باران”نوشته جمشیدخانیان.تهران.تئاترشهر.تا لارنو۱۳۸۳
نمایش “استخوان های طلایی”نوشته دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی: تهران.تئاتر شهر. تالار کوچک:۱۳۸۴
نمایش “حریرسرخ صنوبر”نوشته محمدابراهیمیان:تهران.تئاتر شهر .تالار قشقایی۱۳۸۵
نمایش”هفت خاج رستم”نوشته یارعلی پورمقدم:تهران.تئاتر شهر.تالار قشقایی۱۳۸۷
کارگردانی و نویسندگی نمایش بهرام چوبینه :تهران تئاتر شهر تالار قشقایی ۱۳۸۸
کارگردانی و نویسندگی نمایش خواجه نظام الملک: تهران تئاتر شهر تالار چهار سو ۱۳۹۰
 
بازیگری:
نمایش” زیباترین سکوت”نوشته مسعود سمیعی کارگردان اعظم بروجردی ۱۳۷۳تالارمحراب
کیست این پنهان مرا.نوشته حسن باستانی به کارگردانی خودم ۱۳۷۶تالارچهارسو
نمایش “شبی درتهران”نوشته محمدچرمشیر به کارگردانی گلاب آدینه سالن اصلی تئاترشهر۱۳۳۷
نمایش”حالت چطوره مش رحیم و گلدونه خانوم“به کارگردانی”اسماعیل خلج“؛ تهران، تئاترشهر، تالار سایه؛ ۱۳۸۱
نمایش”آوای سرخ“به کارگردانی”حسین نصرآبادی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۸۱
نمایش”خاطرات هنرپیشه نقش دوم“به کارگردانی”هادی مرزبان“؛ تهران، تالار سنگلج؛ ۱۳۸۲
نمایش”شرق بوسه“به کارگردانی”مصطفی عبداللهی“؛ تهران، تئاترشهر، تالار کوچک؛ ۱۳۸۳
نمایش”ویستک“به کارگردانی”مسعود دلخواه“؛ تهران، تئاترشهر، تالار قشقایی؛ ۱۳۸۴
نمایش “هفت نمایش کوتاه”نوشته وکار اسماعیل خلج.تهران.فرهنگسرای هنر۱۳۸۵
نمایش “ساقی” نوشته و کار امیر دژآکام سالن اصلی تئاتر شهر ۱۳۹۱
 
نمایشنامه خوانی:
کارگردانی نمایشنامه منجی در صبح نمناک در نمایشنامه خوانی آثار زنده یاد اکبر رادی ۱۳۸۸
بازی درنمایشنامه خوانی”دیدار در دمشق”نوشته وکار محمدابراهیمیان فرهنگسرای دانشجو۱۳۸۶
بازی در نمایشنامه خوانی” رودکی”نوشته وکار محمدابراهیمیان تئاترشهر ۱۳۸۶
 
فعالیت های سینمایی و تلویزیونی:
بازیگردان.انتخاب بازیگر وبازیگر سریال حلقه سبز کارگردان ابراهیم حاتمی کیاشبکه ۳
بازیگر فیلم سینمایی جایی برای زندگی محمد بزرگ نیا
بازیگر سریال شب دهم کارگردان حسن فتحی شبکه۱
بازیگر سریال همسایه ها کارگردان حسن فتحی شبکه ۱
بازیگر سریال قصه های شهرک کارگردان بابک محمدی شبکه ۳
بازیگر فیلم داستانی مسافر سپیده دم کارگردان محمدنیاکانی شبکه ۱
بازیگر فیلم داستانی مثل یک پروانه کارگردان محمدنیاکانی شبکه۱
بازیگر فیلم داستانی فسیل زنده کارگردان جواد ارشادشبکه ۳
بازیگر فیلم سنمایی معبد جان کارگردان محمد درمنش ۱۳۸۷
منتقد نشریه‌های مختلف فرهنگی، نقد های نمونه:درج سه نقد در روزنامه شرق باری نمایش های:سانتاکروز (کارگردان-هماروستا)چشم اندازی از پل (کارگردان-منیژه محامدی)خواتین پنج قلعه (کارگردان-مریم کاظمی)شبی که راشل خانه را ترک کرد (پریسا مقتدی)
 
مدرس دانشکده‌های سوره تهران، اصفهان، دانشکده سینما تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی برای تدریس در شهرستان‌های مختلف از جمله کرج، رشت، انزلی، لاهیجان، آستارا، تالش، بروجرد و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و اراک و تنکابن.
مدرس در دانشکده‌های سوره تهران و اصفهان،دانشکده سینما- تئاتر و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
مدرس در شهرستان‌های مختلف از جمله کرج، رشت، انزلی، لاهیجان، آستارا، تالش، بروجرد از طرف مرکز هنرهای نمایشی…
مدرس وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی با برگزاری ورک شاپ در بیست ونهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تالار رودکی برای کارگردانان سراسر کشور
مدرس حوزه هنری در شهرستان های :یزد.قزوین، اصفهان شهر کرد و…
مدرس در موسسات غیر انتفاعی- کانون سینماگران جوان-رسام هنر و…
 
نشر و چاپ:
انتشار مجموعه شعر رویای خدایان کوچک (نشر افراز ۱۳۸۷)
انتشار مجموعه شعر کوچ (نشر مهیستان ۱۳۸۸)
انتشار مجموعه شعر می خواهم به کودکی ام باز گردم (نشر مهیستان و برقعی۱۳۸۸)
انتشار نمایشنامه بهرام چوبینه (نشر افراز ۱۳۸۹)
انتشار نمایشنامه (خواجه نظام الملک))مردی برای تمام فصول ایرانی (نشر افراز ۱۳۹۰)
انتشار نمایشنامه (سیمرغ و سهرورد) نشر نگاه معاصر (زیر چاپ)
انتشار (من شاعر کودکی هایم هستم) نشر نگاه معاصر (زیر چاپ)

دیدگاه‌ها   

#1 خرم آبادمدرن 1395-10-26 11:07
درود بر هنرمند فرهیخته ایران.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

بازگشت به بالا