یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

رئیس لرستانی اداره محیط زیست شهر تهران گفت: باید از هدر رفت آب باران و نفوذ آن به فاضلاب جلوگیری کرده و در جهت حفظ شرایطش، در همان جا آب‌های باران و پشت‌بام به منابع آبخوان بازگردانده شود.
به گزارش پایگاه خبری یافته، "محمدحسین بازگیر" در نخستین نشست تخصصی آب که با پیشنهاد پایگاه خبری یافته در تهران برگزار شد، با بیان اینکه آّب باران یکی از منابع ارزشمند آبی محسوب می‌شود تصریح کرد: متأسفانه این آب از پشت‌بام خانه‌ها به علت تعبیه شدن غیرمجاز از سوی ساکنان به شبکه فاضلاب وصل شده و علاوه بر آلودگی و هدر رفت آن، به دلیل ظرفیت محدود شبکه فاضلاب منجر به آسیب رسیدن به آن و یا بازگشت به لوله منازل می‌شود.
وی درباره نشست زمین نیز تصریح کرد: خالی شدن آبخوان‌ها از یک‌سو و بارگذاری بیش از حد شهر با ساختمان‌ها، جمعیت و آسفالت از سوی دیگر منجر به نشست زمین شده است.
رئیس محیط‌زیست شهر تهران درباره آب‌های سطحی بیان داشت:350 میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی ما به دلیل آغشته شدن به پسماندهای مدیریت نشده در معابر عمومی آلوده می‌شوند.
بازگیر ادامه داد: سلامت آب‌های سطحی به‌عنوان یکی از منابع تأمین‌کننده آب تهران بسیار مورد اهمیت است که رسیدگی به این امر بر عهده شهرداری است.
وی گفت: برای تعادل بخشی به منابع آب‌های زیرزمینی، تخصیص پساب آب استان تهران که به لحاظ قانونی بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است؛ مجدداً بازنگری خواهد شد.
رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران با بیان اینکه ایران به ده کشور خشک‌سال در دنیا نزدیک می‌شود، گفت: بحران آب جدی است و به‌زودی جیره‌بندی شروع می‌شود.
بازگیر با اشاره به مصرف بی‌رویه آب، تصریح کرد: آبیاری فضای سبز، ساخت‌وساز غیرقانونی و غیراصولی از موارد اولویت‌دار شهرها در بیشترین میزان مصرفی آب هستند.
وی گفت: طبق اطلاعات ارائه‌شده از شرکت آب منطقه‌ای، آبی که به دست مردم می‌رسد از سلامت لازم برخوردار است.
رئیس لرستانی اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه بحران آب جدی است و به زودی جیره‌بندی شروع می‌شود، گفت: آبیاری فضای سبز، ساخت‌وساز غیرقانونی و غیراصولی بیشترین میزان مصرفی آب را دارند.
بازگیر افزود: سدهای لتیان، لار، ماملو، امیرکبیر و طالقان سدهای تامین کننده آب استان تهران هستند.
وی افزود: سد لتیان که بر روی رودخانه جاجرود بنا شده در 35 کیلومتری شمال شرق تهران بوده، آب کشاورزی ورامین و شرب تهران را تامین می‌کند و این سد طبق پایش های آب منطقه‌ای دچار تهدیداتی از جانب فاضلاب انسانی و گردشگری است.
رئیس محیط‌زیست شهر تهران در باره سد لار بیان داشت: سد لار در 75 کیلومتری تهران بنا شده و با اینکه آب شرب تهران، کشاورزی مازندران و نیروی برق‌آبی را تأمین می‌کند، از طریق دام عشایر و گردشگران در معرض تهدید قرار گرفته است.
بازگیر در خصوص سد ماملو که در 45 کیلومتری شرق تهران قرار دارد، تصریح کرد: این سد تامین کننده آب شرب شهرهای جنوب تهران و صنعت است.
وی با بیان اینکه سدهای کرج و طالقان تامین کننده آب سامانه‌های غرب تهران هستند، افزود: سد امیرکبیر در حوزه کرج با تنظیم و ذخیره آب کشاورزی و شرب تهران، از جانب گردشگران و فاضلاب انسانی در معرض تهدید قرار دارد.
رئیس محیط‌زیست شهر تهران در باره سد طالقان که در دره طالقان و 12 کیلومتری شمال غرب تهران در جهت تامین آب تهران بنا شده بیان داشت: کنترل و جریان سطحی، تنظیم آب کشاورزی و آب شرب شهر تهران و تنظیم برق‌آبی از اهداف برپایی سد طالقان بوده که در حال حاضر توسط گردشگران و فاضلاب انسانی در معرض تهدید قرار گرفته است.
بازگیر تصریح کرد: علاوه بر آب‌های سطحی رودخانه‌هایی چون لار و هراز که در جهت تأمین آب شرب تهران به کارکرد سدهای نامبرده کمک می‌کنند،30 درصد از شرب پایتخت‌نشینان در شرایط طبیعی از دشت تهران کرج تامین می‌شود.
وی گفت: از آنجایی که میزان تبخیر آب در کشور ما بسیار زیاد است بنابراین با نصب سلول‌های خورشیدی بر بستر سدها، نه‌تنها از تبخیر آب ذخیره‌شده جلوگیری می‌کنیم بلکه می‌توانیم از انرژی خورشیدی نهایت استفاده را ببریم، کاری که بسیاری از کشورهای جهان در حال انجام آن بوده یا انجام داده‌اند.
بازگیر در خصوص چاه‌های مجاز و غیرمجاز موجود در تهران بیان داشت: طبق آمار آب منطقه‌ای هیچ اطلاعی از چاه‌های غیرمجاز در دسترس نبوده و جمع مضربی سالانه استحصال از چاه‌های مجاز موجود در بخش‌های شرب، آبزی‌پروری، داروئی، دام طیور، فضای سبز و کشاورزی؛ 85/862 میلیون مترمکعب برآورد شده است.
رئیس محیط‌زیست شهر تهران تأکید کرد: بحث مدیریت صحیح آب از آمار چاه‌های مجاز و غیرمجاز مهم‌تر بوده و بهتر است با ارائه مجوز به چاه‌های غیرمجاز نسبت به مصرف آن‌ها، مدیریتی اعمال کنیم.
وی درباره راهکارهای بهینه استفاده از آب تصریح کرد: بارگذاری جمعیتی مغایر با توان حوزه آبی تهران است و این اقدام شهرداری درست نیست.
رئیس اداره محیط‌زیست شهر ادامه داد: رشد جمعیت تهران هیچ تناسبی با میزان آب نداشته و تعرفه‌های آبی که به دست مردم می‌رسد بسیار پایین است.
بازگیر افزود: در میزان مصرف و مدیریت آب خلأ قانونی وجود دارد و باید از لحاظ فرهنگی در جامعه روی مسئله مصرف آب کار شود.
وی بیان داشت: متأسفانه آدرس‌های ارائه‌شده به مردم صحیح نیست و همین باعث شده که مجریان؛ تصمیمات، ضروریات و بایدونبایدها را به‌درستی رعایت نکنند.
رئیس محیط‌زیست شهر تهران با بیان اینکه 85 درصد آب مصرف شده به فاضلاب تبدیل می‌شود، افزود: فاضلاب‌ها پس از جمع‌آوری، راهی تأسیسات تصفیه‌خانه شده و خروجی آن‌ها بعد از رسیدن به حد استاندارد، به بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت اختصاص می‌یابد.
بازگیر گفت: تهران در 12 منطقه 20 تصفیه‌خانه دارد و بهبود سلامت جامعه، کاهش بیماری‌های ناشی از آب، ممانعت از آلودگی سفره‌های آبی و برداشت از آن‌ها؛ از اهداف بازچرخانی فاضلاب است.
وی با اشاره به اینکه درگیر فصل‌تر سالی و خشک‌سالی هستیم و منابع آب زیرزمینی جزو منابع آبی استراتژیک تهران هستند، افزود: ازآنجایی‌که در فصل خشک‌سالی تخصیص آب از سدهایمان جوابگوی تأمین نیاز آبی شهر تهران نخواهد بود، بنابراین مجبور خواهیم شد که از این منابع زیرزمینی استفاده کنیم.
وی گفت: متأسفانه شهرداری برای آبیاری فضای سبز سر شیلنگ خود را به دست تعدادی اتباع خارجی داده که هیچ آموزشی ندیده و دلی برای هدر رفت آب نمی‌سوزانند و ما روزانه با شکایت کثیری از مردم دراین‌باره مواجه هستیم.
بازگیر تاکید کرد: پساب تخصیص شده به فضای سبز به نفع آزادسازی منابع زیرزمینی است.
وی افزود: می‌توان از فاضلاب تصفیه‌شده برای کشت محصولاتی چون چغندرقند؛ پنبه و ذرت علوفه‌ای استفاده کرد.
قابل ذکر است این نشست تخصصی با پیشنهاد پایگاه خبری تحلیلی یافته و همکاری اداره محیط زیست تهران با حضور بیش از 30 نفر از مدیران و مسوولان اجرایی در سالن جلسات محیط زیست برگزار و وضعیت آب و منابع آلاینده‌ی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
با پیشنهاد پایگاه خبری تحلیلی یافته و همکاری محیط زیست تهران نشست تخصصي بررسي مسائل آب در پایتخت برگزار شد

مطلب مرتبط: با پیشنهاد پایگاه خبری تحلیلی یافته و همکاری محیط زیست تهران

نشست تخصصي بررسي مسائل آب در پایتخت برگزار شد+ تصاویر

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا