یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماينده مردم بروجرد و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که جریان احمدی‌نژاد در کشور ماندگار نمی‌شود، گفت: دعا می‌کنیم سرنوشت احمدی‌نژاد ختم به خیر شود!

به گزارش يافته، علاءالدین بروجردی با بیان این که جریانی به عنوان جریان احمدی‌نژادی در کشور وجود ندارد، گفت: احمدی‌نژاد باید پس از اتمام دولتش، راهی فضای دانشگاهی شود. مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

 

با توجه به این که آرایش سیاسی انتخابات یازدهم ریاست جمهوری مشخص شده، چه ارزیابی از صحنه رقابت دارید؟

شرایط کشور برای برگزاری انتخابات در روز ۲۴ خرداد مطلوب است؛ کاندیدای تمام سلایق سیاسی کشور در انتخابات حضور دارد و رسانه ملی نیز فرصت بسیار موسّعی در اختیار ۸ نامزد برای تبیین نقطه‌نظرات شان در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی قرار داد که کمک می‌کند مردم بتوانند به یک جمع‌بندی مناسب برای انتخاب اصلح برسند. تسلط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بر تحرک دشمنان انقلاب اسلامی، خوب است و همه باید تلاش کنند تا نقطه‌نظر مقام معظم رهبری تحت عنوان "حماسه سیاسی" محقق شود و شاهد حضور گسترده مردم پای صندوق‌های رای باشیم.

 

با توجه به این که هر سه عضو ائتلاف ۱+۲ همچنان در عرصه انتخابات فعال هستند، سرنوشت ائتلاف‌ چه خواهد شد؟

با توجه به این که هر کدام از این افراد، مخاطبان خاص خود را در جامعه دارند؛ اگر ما به دنبال حضور گسترده مردم در انتخابات هستیم، منطق حکم می‌کند که این افراد در عرصه تبلیغات انتخاباتی حضور داشته باشند و ضمن تبیین مواضع خود، با مردم صحبت کنند. البته هنوز زمان برای جمع‌بندی نهایی ائتلاف وجود دارد؛ زیرا در گفتمان این آقایان، هم موضوع نظرسنجی‌ها مطرح بوده و هم نظر جامعتین و ظرف چند روز آینده نیز نتیجه نهایی ائتلاف حاصل خواهد شد.

 

ولی میثاق اولیه آنها این گونه بود که هر کدام رأی بالایی در نظرسنجی‌ها داشت، به عنوان گزینه نهایی معرفی شود و ۲ نفر دیگر کنار بکشند؟

میثاق، اولیه و ثانویه ندارد. روند کار این ۳ نفر توافقی بود؛ معیار توافق اول، نظرسنجی بود و در توافق دوم، نظر جامعتین اضافه شد و ممکن است در طول زمان توافق دیگری نیز انجام شود. مهم این است که آنها با توافق جلو روند و تفاهم به معنای اتحاد و انسجام نیز همین است. لذا هنوز زمان برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب، ‌باقی است.

 

ولی آقای مظفر به عنوان رییس ستاد آقای قالیباف اعلام کرد که هیچ زمان، نظر جامعتین به عنوان یک فاکتور در تعیین گزینه نهایی ائتلاف موثر نیست؟

این ائتلاف ۳ گانه است و آقای مظفر جزو ائتلاف نیست. اعضای این ائتلاف نسبت به این قضیه نظر داده‌اند بنابراین ملاک ما سخن خود آنهاست نه افراد دیگر.

 

به نظر شما آقای حدادعادل در این ائتلاف باقی می‌ماند؟

اصلاً نیازی نیست برای خروجی ائتلاف شتاب‌زدگی به خرج بدهیم. من معتقدم فرصت تبلیغات و ظهور و بروز افراد در افکار عمومی به حضور بیشتر مردم در عرصه کمک می‌کند. هر کدام از این افراد مخاطب خاص خود را دارند و بنابراین نباید عجله به خرج داد.

 

*  پس احتمال دارد که هر 3 نفر تا انتها در عرصه حضور داشته باشند؟

اگر به هر دلیلی، جمع‌بندی اعضای ائتلاف این باشد که هر سه نفر ادامه کار دهند، این گزینه‌ هم می‌تواند محقق شود.

 

*  با وجودی که در محافل خبری از آقایان روحانی و عارف به عنوان نامزدهای جریان اصلاحات نامبرده می شود ولی برخی از صاحب‌نظران این تفکر معتقدند که آنها گزینه اصلاح‌طلبان نیستند؟

مهم‌تر از آن آقایان، خود افراد هستند؛ بارها آقای عارف عنوان کرده که از جبهه اصلاح‌طلبان هستند؛ باید به نظر کاندیداها احترام بگذاریم و نباید سخن دیگران را ملاک قرار داد.

 

اما برخی این دو نفر را اصلاح‌طلب درجه دو می‌خوانند؟

اصلاح‌طلبی، یک جبهه تعریف شده که در طول زمان شکل گرفته است؛ همانطور که شهروند درجه یک و دو وجود ندارد، اصلاح‌طلب درجه یک و دو نیز نداریم. آیا دلیلی روشن‌تر از این که عارف در بالاترین جایگاه در دولت اصلاحات بعد از رئیس‌جمهور قرار داشت؟ اگر عارف اصلاح‌طلب نبود، در دولت اصلاحات معاون اول نبود.

 

ولی هنوز، آقایان خاتمی و هاشمی رفسنجانی رسما از کسی اعلام حمایت نکردند؟

به نظر می‌آید که باید منتظر این هفته باشیم که چه اتفاقات احتمالی رخ خواهد داد.

 

به نظر شما از بین روحانی و عارف یکی به نفع دیگری کنار خواهد رفت؟

در عالم سیاست، هیچ چیز ناممکن نیست. این هفته، در تصمیم‌گیری نهایی افراد و احزاب و جریانها مهم است و باید منتظر تحولات احتمالی آتی باشیم.

 

وضع ولایتی در قیاس با سایر کاندیداهای اصولگرا چگونه است؟

سابقه وی در قوه مقننه و مجریه و اعتماد رهبر معظم انقلاب به او که ۳۰ سال پیش وی را دو بار به عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی کرد، دلایل بسیار واضحی برای میزان اعتماد نظام به وی است. شناخت مردم، بی‌حاشیه بودن و جایگاه رفیع علمی از ولایتی شخصیتی زیبنده برای ریاست جمهوری ساخته است. البته مجموعه‌ای از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که منحنی رأی ایشان همچنان سیر صعودی دارد.

 

با توجه به این که آقای ولایتی سال ۸۴ در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد ولی کار را تا به آخر ادامه نداد، آیا ممکن است آن رفتار، تاثیری در سبد رأی وی در این دوره داشته باشد؟

وی صریحاً علت این مسئله را اظهار نظر مرحوم آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی اعلام کرد که کناره‌گیری به توصیه ایشان و به نفع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام شد. البته، شرایط امروز متفاوت شده است و ولایتی این بار اعلام کرده‌ که تا آخر ایستاده و به هیچ وجه کنار نخواهد رفت.

 

چه طیف‌هایی از ولایتی حمایت می‌کنند؟

ولایتی از چهره‌های شاخص اصولگرایی است؛ بنابراین مجموعه کسانی که علاقه‌مند به ولایت هستند  و اکثریت قاطع جامعه را تشکیل می‌دهند و افراد معتقد به حکومت‌داری اعتدالی و میانه‌رو در این طیف حضور دارند. سیاست اقتصادی ولایتی بر مبنای چشم‌انداز ۲۰ ساله، قانون برنامه، قوانین مصوب، حمایت از اصل ۴۴ و وارد کردن مردم به عرصه اقتصادی در مصاحبه‌های تلویزیونی تشریح شده که براساس همین مسئله طیف وسیعی از مردم به او رأی خواهند داد.

 

قالیباف در نظرسنجی‌ها رتبه نخست را دارد. به نظر شما رأی وی در جریان اصولگرا چقدر است؟

رأی اصولگرایان بین نامزدهایی که تحت خانواده اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کنند،‌ تقسیم می‌شود. آرایش آرا نیز در روزهای آخر شکل می‌گیرد؛ لذا معتقدم برای قضاوت نهایی زود است و باید منتظر بود تا فرازونشیب‌های سیاسی انتخابات طی شود و ما به نقطه روشنی برای اعلام‌نظر صریح‌تر برسیم.

برخی جلیلی را نامزد منتسب به دولت می‌دانند، نظر شما چیست؟

من هم این خبر را از سایت‌ها و رسانه‌ها خواندم و راجع به صحت و سقم آن اطلاع دقیقی ندارم.

 

وضعیت وی در میان سایر نامزدها چگونه است؟

نظرسنجی‌ها رقم بالایی را برای وی نشان نمی‌دهد و من فکر نمی‌کنم وی از شانس زیادی برای پیروزی برخوردار باشد.

 

به نظر شما آیا انتخابات به مرحله دوم کشیده می‌شود؟

احتمال آن ضعیف نیست.

 

با کدام نفرات؟

قرار نیست ما در کار ملت دخالت کنیم ولی برای تحلیل جدی، باید منتظر روزهای آخر شد.

 

با توجه به این که دولت احمدی‌نژاد در ماه‌های پایان عمر خود است، به نظر شما سرنوشت سیاسی احمدی‌نژاد چه خواهد بود؟

دعا می‌کنیم ختم به خیر شود.

 

برای بعد از دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد چه پیش‌بینی‌ای دارید؟

 

با توجه به این که وی چهره دانشگاهی است، باید از ظرفیت علمی و تخصصی خود در دانشگاه استفاده کند و علی‌الاصول باید به فضای دانشگاهی برود.

 

به وجود جریان احمدی‌نژاد در فضای سیاسی معتقد نیستید؟

جز جریان ولایی، چیز دیگری به عنوان جریان ماندگار وجود ندارد.

 

* به‌عنوان یک گرایش سیاسی چطور؟

تاثیری در تحولات نخواهد داشت، زیرا واقعیت این است که دولت‌ها با گرایش‌های مختلف می‌آیند و می‌روند و آنچه به‌عنوان یک جایگاه ثابت و قابل اتکا هم در سیاستگذاری‌ها و هم در نقطه اتکای ملت قابل ذکر است، جایگاه ولایت است.

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا