یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

یکی از تاثیرگذارترین برنامه‌های فرهنگی مذهبی که هرساله با آغاز محرم در جای جای این کره خاکی برگزار می‌شود برپایی مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) است.
امروزه بعد از گذشت حدود 1400 سال از تاریخ شهادت سرور و سالار شهیدان در ایام شهادتش، میلیون‌ها انسان در سرتاسر کره خاکی از هر رنگ و نژادی مراسم سوگواری آن حضرت را برگزار می‌کنند.
حفظ فرهنگ عاشورا و زنده نگه داشتن نهضت پرشکوه امام حسین (ع) که نماد آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم و ستیز بوده وظیفه همه ماست؛ مکتب پرافتخار امام حسین (ع) در طول تاریخ اسلام همواره سرمشق ابعاد مختلف زندگی انسان‌های آزاداندیش بوده است.
هر ساله در آستانه‌ي محرم شاهد شور و هیجان بی‌نظیر مردم در برگزاری مراسم و سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستیم. این را می‌شود از بر پا کردن تکایا،حسینه‌ها، هیأت‌ها و مجالس روضه مشاهده کرد؛ حتا چندین روز قبل از آغاز محرم شهرها آماده عزاداری می‌شوند.
جای هیچ شکی نیست که این گونه مراسم عزاداری موجب زنده نگه داشتن نهضت امام حسین و احیای فرهنگ و مکتب ائمه اطهار (ع) است؛ همه ما وظیفه داریم حماسه پرشکوه حضرت اباعبدلله الحسین (ع)را با بر پایی تکایا و مجالس روضه زنده نگه داریم و در این راستا هیأت‌های مذهبی به عنوان قدیمی‌ترین نهادهای عزاداری مردمی در ایام شهادت امام حسین (ع) نقش تاثیرگذاری در احیا فرهنگ عظیم عاشورا دارند.
عشق و ارادت مردم لرستان به ائمه اطهار(ع) همیشه زبانزد خاص و عام بوده است؛ برگزاری مراسم عزاداری مردم این دیار  از ناب‌ترین و خالص‌ترین عزاداری‌های حسینی بوده است. گواه این مدعا این است که هر عاشق و دلسوخته اهل بیت‌(ع) در هر جایی از این کره خاکی که باشد در ایام عزاداری امام حسین خود را به لرستان می‌رساند تا از نزدیک در مجلس باشکوه عزاداری لرستانی‌ها شرکت کند.
حاج حسين سهرابي مداح هيأت عزادارن حسيني محله پشت بازار خرم‌آباد از این رو، حال که در آستانه آغاز محرم حسینی قرار گرفته‌ایم با مداح قدیمی‌ترین هیأت عزاداری امام حسین در شهرستان خرم‌آباد گفت و گویی انجام داديم؛ حاج "حسین سهرابی" که سبک و سیاق مداحی‌اش همه ما را به یاد پیرغلام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مرحوم حاج حبیب نیکنام می‌اندازد.
 
 
لطفاً ضمن معرفی خودتان از چگونگی شروع فعالیت‌های مذهبی بگویید.
بسم‌الله الرحمن الرحیم، حسين سهرابي فرزند صيدكريم متولد 25 اسفند ۱۳۵۵ در یکی از محلات قدیمي شهرستان خرم‌آباد به دنیا آمدم؛ دو برادرم به نام‌هاي حسن و سعید در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند. کارمند دانشگاه لرستان و مسوول روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشکده کشاورزی دانشگاه لرستان هستم. از سال 1368 در محافل و مجالس مذهبی مداحی خود را زير نظر استادم حجت‌الاسلام منصوری رییس سازمان تبلیغات خرم‌آباد آغاز کرده‌ام و مرحوم حاج حبیب نیکنام از اساتید ما در هیأت پشت بازار خرم‌آباد مشوقم بود. هيأت پشت‌بازار اولین هیأت هزاداری امام حسین(ع) در خرم‌آباد است که مؤسس و بنیان‌گذار آیین گل‌مالی نیز همین هیأت بوده است.
 
علت این که سبک سنتی را برای مداحی انتخاب کردید چه بود؟
همواره از کودکی عشق و علاقه زیادی به امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) داشتم  و همین هم باعث شد تا از همان کودکی در فعالیت‌های مذهبی شرکت داشته باشم؛ سبک سنتی و اصیل یکی از سوزناک‌ترین نوحه‌سرایی‌هاست که در بین مردم جایگاه خاصی دارد و به خاطر همین اصیل بودن و مطابق با نظر حضرت امام (ره) که فرمودند مداحی سنتی را برگزار کنید تا عاشورا از بین نرود، زمینه‌اي شد تا برای حفظ اصل پیام عاشورا سبک سنتی را برای مداحی و نوحه‌سرایی انتخاب کنم.
 
به نظر شما سبک سنتی چه تفاوتی با دیگر سبک‌های مداحی دارد؟
این سبک به دلیل حزن و اندوهی که دارد و هیچ‌گونه آهنگ و ساز در آن دیده نمی‌شود سبک اصیل و سنگینی است که مردم به آن علاقه زیادی دارند، به دل مردم می‌نشیند و هیچ گاه کهنه نمی‌شود و از بین نمی‌رود اما برخی از مداحی‌های امروزی برای نوحه‌های‌شان از شور و پای‌کوبی که حالت رقص دارد استفاده می‌کنند و آهنگ‌های جدید و غیرمجاز روی نوحه‌ها و شعرها می‌گذارند که مردم را  از عزاداری امام حسین(ع) زده می‌کنند.
 
میزان تاثیرگذاری مداح در جذب جوانان به سمت فعالیت‌های مذهبی را چگونه می‌بینید؟
 مداح  باید خودش را خودسازی کند چیزی را که می‌خواهد مردم را به آن دعوت قبل از آن که بگوید خودش به آن عمل کند و از لحاظ تقوا و تدین خود را تقویت کند و اگر می‌خواهد چیزی را به مردم نشان دهد با رفتارش آن  را نشان دهد یعنی رفتارش  طوری باشد که مردم از او الگو بگیرند.
 
به نظر شما رسالت مداحی چیست؟
امام حسین (ع) با قیام خود درس آزادگی و تسلیم‌ناپذیری را در برابر ظلم و ستم به همه ما داد و یکی از وظایف ما در مراسم عزاداری توجه به این اصل مهم است؛ محافل مذهبی ما باید درس ولایت‌مداری بدهد؛مداح باید  قبل از آن که نوحه‌سرایی کند هدفش این باشد که پیام عاشورا را به مردم برساند و مردم را با فلسفه و قیام  امام حسین (ع) آشنا کند؛ چرا که پیام عاشورا و هدف امام حسین مهم است عزاداری امام حسین این نیست که نوحه‌ای بخوانیم و سینه‌ای بزنیم تمام شود عزاداری امام حسین این است که پیام او را برسانیم. باید از عاشورا درس آزادگی و سربلندی بگیریم و حامی رهبر، ولایت و انقلاب‌مان باشیم.
 
حاج حسين سهرابي مداح مداحی مناسب از نظر شما چیست؟
 مداح باید بر اساس قواعد و اصول مداحی کند. مداحی این نیست که هر کسی به صرف اين كه صداي خوبي دارد يا بدون آگاهی، کاغذی در دست بگیرد و بخواند و بگوید من مداحم! مداحی آدابی دارد و باید آداب ظاهری و باطنی مداحی را حفظ کنیم مداحی فقط این نیست که صدای خوبی داشته باشیم و مابقی سال از جاهایی که در شأن یک مداح نیست حضور داشته باشیم. باید در تمام سال رفتار یک مداح را حفظ کنیم؛ عده‌ای در طول سال در محافل رقاصی و خوانندگی شركت می‌کنند و ایام عاشورا مداح امام حسین می‌شوند. این در شأن مقام امام حسین و اهل بیت (ع) نیست. تربیون امام حسین حرمت دارد. کسی که می‌خواهد برای امام حسین(ع) مداحی کند باید در طول سال حواسش به رفتارش باشد كه چه می‌گوید، چه کار می‌کند، کجا می‌رود. مبادا ادعای ذاکری و نوکری امام حسین (ع) را داشته باشد اما در طول سال رفتار ناشایست و دور از شأن داشته باشد.
 
چه توصیه‌ای برای بهتر شدن مراسم عزاداری امسال دارید؟
 شورای هماهنگی هیئات مذهبی، ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات بایستی با هماهنگی و برنامه‌ریزی عزاداری‌ها را هدایت کنند تا مراسم باشکوه و در شأن و منزلت امام حسین (ع) برگزار شود. اميدوارم مراسم امسال پرشورتر و تاثیرگذارتر از عزاداری سال‌های گذشته باشد.
 
مداحی چه تاثیری بر زندگی شما گذاشته است؟
در راه امام حسین من دلی کار کرده‌ام‌؛ ریالی از کسی پولی نگرفته‌ام و نتیجه هم گرفته‌ام.  27 بار به عنوان خادم زائرین خانه خدا به بیت‌الله حرام مشرف شده‌ام و بارها به زیارت حرم اهل بیت‌(ع) رفته‌ام که همه این‌ها به لطف نوکری امام حسین (ع) شامل حالم شده و از این بابت بسیار خرسندم.
 
سبک مداحی سنتی چقدر تاثیرگذار است؟
عزاداری‌های که سنتی است بسیار تاثیرگذار است. حتا خیلی از مردم در ایام عزاداری امام حسین (ع) در هر جایی از دنيا که باشند خود را به منبر و مراسم عزاداری امام حسین(ع) در خرم‌آباد می‌رسانند و این نشان می‌دهد که عزاداری امام حسین بسیار تاثیرگذار است و من وقتی این را می‌بینم خیلی خوشحالم که امام حسین (ع) در دل مردم ما جایگاه بزرگی دارد.
 
یک خاطره به یاد ماندنی از فعایت‌های مذهبی‌تان را بگویید.
موقعی که حضرت امام(ره) رحلت کرد من بچه بودم به بازار آمده بودم. مثل روز عاشورا  مردم گل درست کرده بودند. مرحوم حاج حبیب نیکنام مداح هیأت پشت بازار دو بیت نوحه خواند که مضمون آن چنین بود:
ای امت حسینی           رفت از جهان خمینی
ماتم به پا نمایید             بحر امام خمینی
 این بیت مربوط به زمانی است که من برای اولین بار استادم حاج حبیب نیکنام را دیدم و از همان سال من به مداحی علاقه‌مند شدم و از همان زمان نیز مداحی را شروع کردم.
 
آیا نوحه جدید برای مراسم امسال آماده کرده‌آید؟
چند تا نوحه جدید که برای محرم امسال آماده کرده‌ام که سربیت آن چنین است:
دستگیر بی‌دسم ابوالفضل وری    ماه بنی‌هاشم ابوالفضل وری
نوحه دیگر
ناصر دین خدا باب‌الحوائج        ای ذبیح دین خدا باب‌الحوائج
نوحه دیگر
روله عباس وری، عطر گل یاس وری          شاخ شمشاد وری،حضرت عباس وری

منبع: پایگاه خبری خبر افلاک

 
 
 
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 خوش طینت 1393-08-06 15:40
با سلام از مصاحبه با مداح اهل بیت انصافا وقتی در ایام محرم در دانشگاه جهت عزداری می روم فقط مداحان دو سه هیت از جمله حاج حسین سهرابی و حاج علیرضا قهرمانی و هیئت شمشیر اباد ما را با نوحه های لری و پر معنای خود به یاد مظلو میت امام حسین می اندازد و علتش هم ان است چه در گذشته و چه در حال اشعار این مداحان را افرادی که اهل علم و تاریخ عاشورا را خوب مطالعه کرده اند تنظیم می کنند .
نقل قول کردن
#2 احمد 1394-03-13 12:41
سلام .باید خاطر نشان کنک قدیمی ترین هئیت مربوط به درب دلاکان می باشد
نقل قول کردن
#3 یا آقا امام حسین 1394-07-20 00:15
سلام . سلام بر حسین....
صدای حاج حسین سهرابی این مداح اهل بیت و سبک مداحیشان واقعا صحنه و واقعه ی عاشورا را زنده میکند من با صدای ایشان ب وجد می آیم باید از چنین خانواده اي تشکر و قدردانی کرد ک همچین فرزند برومند و محترمی تحویل جامعه داده اند
امیدوارم انشالله که خداوند نگهدار این ذاکر اهل بیت باشد من هرکجا که باشم برای عزاداری آقا امام حسین خودم را به خرم آباد هیت پشت بازار میرسانم
نقل قول کردن
#4 حسین 1394-09-22 12:58
باسلام . لطفا در این سایت یادی از قدیم پیرغلامان این شهر مانند عزت الله شمس الدین مقدم معروف به محمد بختیار از محله بزرگ شمشیر آبادو یا مرحوم محمدجعفر زین العبادی از محله کهن درب دلاکان کنید باتشکر از شما
نقل قول کردن
#5 م محمدی 1395-03-19 10:16
با سلام واقعا مداحان خوبی داریم ولی خیلی هاشون سی دی ندارن و زیبا میخونن اقای حمید مرتضوی که مداحی ایشان رحلت مرحوم گلپایگانی ایشان مداح زنجیر زنی پل اناری هستن و از شاگردان حاج محسن طاهری تهران و موسوی در خرم اباد .
نقل قول کردن
#6 طاهري خرم ابادي 1395-05-16 10:06
با سلام .تشكر ميكنم از زحمات همه مداحان مخصوصا ذاكر اهلبيت حاج حسين سهرابي كه همه ما را به ياد بزرگانمنان و صحنه عاشورا با ان نوحه وصداي دلنشين سبك قديمي لرستانيهاي اين ديار رو زنده كرده خداوند اجر معنوي واخروي بهش بدهما به عشق صداي او از هر جاي كه باشد خودمون رو ميرسونيم پاي منبرش جنجره عاشوراي لرستان حاج حسين عزيز
نقل قول کردن
#7 حمید میرزایی 1395-06-24 13:44
با تشکر از مداحان و شما اگه میشه از مداحی حمید رضا مرتضوی هجرا شود و موسیوند شعر و نوحه قاسم ع با صدای مرتضوی که شعر هم از خوده مداح است با تشکر
نقل قول کردن
#8 هادی زمانی 1395-06-29 10:57
جهت اطلاع مخاطبین البوم جدید با نام نوای عشق با صدای شاعر و مداح اهل بیت حمید مرتضوی انتشار یافته با تشکر استودیو اوا
نقل قول کردن
#9 هادی زمانی 1395-06-29 11:00
با سلام البوم جدید نوای عشق با صدای شاعر ومداح اهل بیت منتشر گردید جهت مخاطبین گرامی التماس دعا
نقل قول کردن
#10 ایرج حسنوند 1395-06-31 10:09
با سلام و ممنون از زحمات شما . لطف کنید از نوحه های شهبازی. موسیوند. رحیمی. مرتضوی اجرا شود. اجرکم عندالاه .
نقل قول کردن
#11 ن 1395-07-20 23:27
سلام ضمن تشکر از مداحان شهرم باید متذکر شوم محله قدیمی اسدآبادی هم سال های زیادی است که با مداحان بزرگی همچون داریوش رحیمی. در خدمت عزاداری. امام. حسین. [عنوان]بوده اند
نقل قول کردن
#12 محمدرضاامیدی 1395-09-10 14:14
لطفاازکارهای مداح اهل بیت آقای اصغراحمدی هم نام ببریدکه خودشون هم شاعرهستنواز مداحان حنجره طلایی ارباب هستند
نقل قول کردن
#13 وحید ملکی 1398-07-02 09:56
سلام خسته نباشی خدمت همه دوستان اول که شک نکنید که قدیمی ترین هیت استان لرستان هیت محله بزرگ و قدیمی درب دلاکان بعدم خود مرحوم حاج حبیب نیکنام اول نوحه سرای محله درب دلاکان بود و خود حاج سهرابی بچه درب دلاکانه بعدم مرحوم نصیری اولین مداح شهرخرم اباد و محله باعظمت درب دلاکان بود الانم که پیرغلام اباب عبدالله حاج علیرضا قهرمانی سرتاسرایران میشناس پس لطفا انصاف در حرفهاتون رعایت کنید موفق باشید
نقل قول کردن
#14 رضا 1399-06-10 01:08
درود بر حاج حسین سهرابی که به خوبی تونست جانشین لایقی برای حاج حبیب نیکنام و یک مداح
شایسته برای قدیمی ترین محله ی این شهر باشه
نقل قول کردن
#15 بیرانوند 1400-06-01 00:33
تک تکی حاج حسین صداتون عالیه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا