یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مديريت درمان تامين اجتماعي به عنوان متولي امور درمان سازمان تامين اجتماعي در استان لرستان، داراي 2 بخش درمان مستقيم و غير‌مستقيم مي‌باشد.

به گزارش يافته به نقل از هدف و اقتصاد، مدير درمان تامين اجتماعي در خصوص برنامه‌ها، اقدامات، راه‌كارها و چالش‌هاي موجود در بخش درمان استان به بيان اقدامات آن مديريت پرداخت كه ماحصل اين گفت‌وگو از نظر خوانندگان مي‌گذرد.

سيدمجيد صادقي‌راد مدير درمان تامين اجتماعي لرستاندكتر "سيد‌مجيد صادقي‌راد" با اشاره به فعاليت 3 بيمارستان تامين اجتماعي در شهرستان‌هاي خرم آباد، بروجرد و دورود، اظهار داشت: علاوه بر اين بيمارستان‌ها  تعداد 5 درمانگاه و 2 پلي كلينيك شبانه‌روزي در سطح استان خدمات درماني تامين اجتماعي را در اختيار بيمه شدگان قرار مي‌دهند.

وي ادامه داد: در مجموع 10 مركز به ارائه خدمات درماني به بيمه‌شدگان استان مشغول هستند و در بخش موسسات تشخيصي درماني در سطح استان نيز اين مجموعه با 95 درصد اين موسسات، قرار دارد.

مدير درمان تامين اجتماعي استان خاطر‌نشان كرد: در حال حاضر اين مديريت با 800 مركز تشخيصي درماني جهت ارائه خدمات بيشتر به بيمه‌شدگان تامين اجتماعي، قرارداد دارد.

دكتر صادقي‌راد در خصوص ميزان اعتبارات هزينه شده در سال 91 در اين بخش هم مي‌افزايد: در سال گذشته ميزان هزار ميليارد ريال در حوزه‌هاي فعاليتي مديريت درمان تامين اجتماعي استان، هزينه شده است و پيش‌بيني مي‌شود در سال 92 هم اعتباري بالغ بر يك هزار و 200 ميليارد ريال در اين حوزه‌ها‌، هزينه شود.

وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر پروژه‌هايي مانند ساخت درمانگاه تامين اجتماعي شهرستان نورآباد با استفاده از اين اعتبارات در حال ساخت است.

صادقي‌راد اظهار داشت: ساختمان ستاد مديريت و دفتر اسناد پزشكي استان در شهرستان خرم‌آباد نيز با استفاده از اين اعتبارات در دست اجرا است و مصوبه مربوط براي ساخت پروژه درمانگاهي پل‌دختر هم اخذ شده است.

وي اظهار كرد: پروژه ساختمان پزشكان شهرستان دورود هم از محل اين اعتبارات در مراحل پاياني قرار دارد كه به زودي ساخت  آن به اتمام مي‌رسد.

مدير درمان تامين اجتماعي استان با اشاره به پيشرفت مطلوب مصوبات سفرهاي هيات دولت به لرستان نيز گفت: از 7 پروژه‌اي كه به حوزه درمان تامين اجتماعي استان اختصاص يافته 3 تا از  آن‌ها به سرعت اجرايي شد و 3 تاي ديگر هم در حال اجراست  و ايجاد مركز درماني شهرستان ازنا نيز در سال 92 در دستور قرار گرفته است.

 

مراجعه يك ميليون و 590 هزار نفر به مراكز درماني تامين اجتماعي

مدير درمان تامين اجتماعي استان در پاسخ به سوالي مبني بر ايجاد مركز درماني در شهر‌ستان الشتر هم گفت: متاسفانه جمعيت بيمه‌شدگان اين شهرستان براي ايجاد مركز درماني تامين اجتماعي كافي نيست ولي با اين وجود ما پي‌گيري‌هايي در اين خصوص داشته‌ايم و در صورتي كه اين جمعيت به حد نصاب برسد، در اين شهرستان نيز مركز درماني تامين اجتماعي ايجاد مي‌شود.

صادقي‌راد با اشاره به بخش مهمي از وظايف اين مجموعه در خصوص پاسخ‌گويي به مراجعات درماني و نيازهاي مردمي‌، اضافه كرد: در سال 91 در حدود يك ميليون و 590 هزار نفر به مراكز درماني تابعه تامين اجتماعي مراجعه كرده‌اند و 750 هزار نفر نيز به واحدهاي پاراكلينيكي تامين اجتماعي مراجعه نموده‌اند.

وي خاطر‌نشان كرد: 90 درصد مراجعات بيمه‌شدگان به اين مراكز منجر به مراجعه به داروخانه شده است و داروي مورد نياز خود را از داروخانه هاي تامين اجتماعي دريافت كرده اند و فقط 10 تا 15 درصد مراجعه كنندگان نتوانسته‌اند، داروي خود را دريافت كنند.

صادقي‌راد خاطر نشان كرد: يك ميليون و 200 هزار نفر از بيمه‌شدگان نيز به مراكز طرف قرارداد تامين اجتماعي استان مراجعه كرده‌اند و يك ميليون و 500 هزار نفر نيز به داروخانه‌هاي طرف قرارداد مراجعه داشته‌اند.

 

مشكلي از نظر تامين داروها در استان وجود ندارد

مدير درمان تامين اجتماعي استان در خصوص وضعيت دارويي داروخانه‌هاي تامين اجتماعي استان نيز گفت: در سال 91 ميزان 6 ميليارد تومان دارو توسط مديريت درمان تامين اجتماعي خريداري شده كه به تناسب و ميزان نياز مراكز در داروخانه‌ها، توزيع شده است و از نظر ذخيره دارويي مشكلي در مراكز درماني وجود ندارد.

دكتر صادقي‌راد اظهار داشت: با توجه به مشكلاتي كه در سطح كشور از نظر تهيه و تامين برخي اقلام دارويي وجود دارد خوشبختانه استان لرستان از جمله استان‌هايي است كه از نظر كمبود اقلام دارويي در داروخانه‌ها‌، بامشكلات كم‌تري مواجه بوده است.

وي ياد‌آور شد: در زمينه ارائه دارو نيز بر اساس تجويز پزشك و نياز و ضرورت دريافت دارو براي بيمار‌، دارو در اختيار بيمار قرار مي‌گيرد.

 

ممنوعيتي در زمينه تجويز دارو وجود ندارد

دكتر صادقي‌راد خاطر نشان كرد: ممنوعيتي در تجويز اقلام دارويي براي پزشكان وجود ندارد.

وي ادامه داد: در خصوص داروخانه‌هاي شبانه‌روزي تامين اجتماعي هم بايد بگوييم كه اين داروخانه ها تعطيل نيستند و در مراجعات شبانه بيماران به مراكز درماني در صورتي كه نياز بيمار به دارو از سوي پزشك معالج اورژانسي باشد دارو در اختيار بيمار قرار مي‌گيرد ولي اگر نياز بيمار به دارو جدي نباشد شخص مي‌تواند فرداي روز مراجعه‌، بدون پرداخت هزينه‌اي داروي مورد نياز خود را دريافت كند.

مدير درمان تامين اجتماعي استان مراجعات غير‌ضروري را يكي از ديگر چالش‌هاي موجود در نحوه مراجعات افراد معرفي كرد و گفت: متاسفانه افرادي هستند كه در يك روز دو يا سه بار به مراكز درماني مراجعه مي‌كنند كه اين مراجعات غير‌ضروري باعث هدر رفت زمان، تجهيزات و امكانات و فرصت مراجعه برخي از بيماران ديگر مي‌شوند.

صادقي‌راد اظهار داشت: با اين مراجعات غير‌ضروري تراكم در مراجعات و مدت انتظار براي مراجعه به پزشك بيش‌تر مي‌شود اما اگر بيماران به پزشك اعتماد داشته باشند‌، داروهاي خود را به صورت كامل مصرف كنند و از مراجعات كاذب بپرهيزند، فرصت براي مراجعه ديگر افراد نيز فراهم مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: از طريق سيستم نوبت‌دهي بيمارستان‌هاي تامين اجتماعي نيز عدالت در دست‌رسي به پزشكان براي همه بيمه‌شدگان از همه نقاط و شهرستان‌هاي استان فراهم مي‌شود و حتي با اين روش مراجعات كاذب نيز كم مي‌شوند.

 

رضايتمندي 90 درصدي بستري شدگان از خدمات تامين اجتماعي

مدير درمان تامين اجتماعي استان تصريح كرد: در 3 بيمارستان ملكي تامين اجتماعي استان نيز در سال گذشته، 31 هزار نفر بستري شده‌اند كه 17 هزار مورد از اين بستري‌ها به عمل جراحي منجر شده است.

صادقي‌راد  اظهار داشت: در بيمارستان‌ها و مراكز طرف قرارداد تامين اجتماعي نيز 39 هزار بيمه شده بستري شده اند.

وي افزود: 90 درصد بستري‌شدگان تامين اجتماعي استان از عملكرد مراكز درماني اين بخش رضايت كامل داشته‌اند.

وي ادامه داد: در مجموع 40 درصد از مراجعان بخش بستري تامين اجتماعي را بيمه‌شدگان خدمات درماني، كميته امداد، بيمه روستاييان و ... تشكيل مي‌دهند كه تامين اجتماعي به ارائه خدمت به اين افراد نيز مي‌پردازد.

مدير درمان تامين اجتماعي استان با اشاره به برخي از كمبودها در بحث نيروي انساني مانند پرستار و پزشك متخصص نيز گفت: در برخي از شهرستان‌ها مثل ازنا با كمبود پزشك مواجه هستيم و اين مديريت اقدامات زيادي مانند به روز رساني پرداخت مطالبات  پزشكان در دستور كار قرار گرفته است و در شهرستاني مانند خرم‌آباد 24 واحد مسكوني در اختيار پزشكان قرار دارد‌، در شهرستان دورود نيز ساخت ساختمان پزشكان به طور جدي در دستور كار قرار گرفته است و پي‌گيري‌هايي براي جذب پزشك هم در حال اجراست.

صادقي‌راد خاطر نشان كرد: كمبود كادر پرستاري هم بخاطر عملياتي شدن قانون ارتقا بهره‌وري خدمات باليني ايجاد شده است كه باعث شده ساعات كار پرستاران كم شود و اين وضعيت مشكلاتي را در سطح كشور هم ايجاد كرده است كه اميدواريم در آينده نزديك با ورود فارغ‌التحصيل‌هاي رشته پرستاري مرتفع گردد.

وي ادامه داد: تلاش‌هايي براي اخذ مجوز استخدام پرستار صورت گرفته است تا كاستي‌هاي موجود در اين زمينه نيز برطرف شود.

مدير درمان تامين اجتماعي استان با اشاره به اين كه بيمارستان‌هاي تامين اجتماعي استان تخصصي و اورجينال هستند‌، گفت: امروز پزشكان متخصص در بخش‌هايي مانند قلب، اورتوپدي، نورولوژي و ... رفع شده است و مشكلي در اين بخش‌ها وجود ندارد اما در بخش‌هايي مانند جراحي مغز و اعصاب تعدادپزشك كم است و ما هم اين كاستي‌ها را به سازمان انتقال داده‌ايم.

دكتر صادقي‌راد خاطر‌نشان كرد: 6 هزار نفر در سال 91 به كميسيون‌هاي پزشكي مراجعه كرده‌اند و از طريق پزشكان معتمد و شوراهاي پزشكي به آن‌ها رسيدگي شده است.

وي ادامه داد: 60 دوره آموزشي جهت 1623 نفر از طريق 829 ساعت آموزش در دوره‌هاي مديريتي، درماني و ... برگزار شده است.

صادقي‌راد تصريح كرد: 160 مورد شكايت هم از طريق سامانه رسيدگي به شكايات، تلفني و يا حضوري به مديريت درمان تامين اجتماعي گزارش شده است كه همه آن‌ها پي‌گيري شده‌اند.

 

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا