یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شايد تا چند سال قبل انتخاب يك زن به عنوان مدير يك شركت يا اداره در استان ما باعث تعجب مي‌شد، اما ظرف چند سال اخير، با حضور برخي زنان توانمند در عرصه مديريتي، اين تابو شكسته شد و اكنون ديدها نسبت به اين موضوع بسيار تفاوت كرده است.
حضور "شهناز حمزه‌لويي" به عنوان مديركل تأمين اجتماعي لرستان و يا دکتر "مریم آزادی" مدیر کل بیمه سلامت (بیمه خدمات درمانی مريم آزاديسابق) استان لرستان، نشان از اعتماد مسوولان به مديريت خانم‌ها در مديريت نهادهاي مهم استان دارد. به منظور آشنايي بيش‌تر با مريم آزادي يكي از زناني كه در مجموعه مديريتي استان فعاليت دارند، گفت‌وگويي با وي ترتيب داديم:

 

از معرفي خودتان آغاز كنيد.

با عرض سلام و ادب خدمت همه هم‌استانی‌های عزیز، مریم آزادی هستم دارای مدرک پزشکی عمومی. تقریبا حدود ۸ سال است که در سازمان بيمه خدمات درماني فعالیت دارم. ابتدا به عنوان کارشناس به این سیستم وارد شدم و سمت کارشناس اسناد پزشکی. سپس مدتی به عنوان رییس اسناد و رییس نظارت سازمان بودم و تقریبا ۲ سال معاونت سازمان را عهده‌دار بودم  و الان هم یک سال هست که سرپرست و مدیر کل اداره بیمه سلامت استان لرستان هستم.

 

ازدواج كرده‌ايد؟

بله. سال ۷۱ كه وارد دانشگاه علوم پزشکی لرستان شدم، سال ۷۹ فارغ‌التحصیل شدم و اواخر همان سال ازدواج کردم.  ۲فرزند دارم که پسرم کلاس چهارم ابتدایی و دخترم پیش‌دبستانی است. علی‌رغم مشکلاتی که بعضاض به سبب نگه‌داری بچه‌ها داشتم سعی کردم که فعالیت‌های اجتماعی را به نحو احسنت انجام دهم که با یاری خداوند تا الان هم موفق بوده‌ام. ابتدای سال ۹۰ هم برای اخذ تخصص به یاری خداوند و تلاش خودم قبول شدم اما به خاطر بچه‌ها آن را رها کردم.

 

شما به عنوان یک خانم موفق در مسیر موفقیت‌تان حامی و پشتیبان خاصی داشته‌اید؟

من تمام موفقیت‌هايم را مدیون مادرم و زحمات بی‌دریغ ایشان هستم‌. مادرم با این که سواد نداشتند ولی خیلی علاقه‌مند بودند فرزندان تحصيل كرده‌اي را به جامعه تحویل دهند‌. الان هم خدا را شکر همه فرزندانش چه در کار و چه در زندگی موفق هستند و از ۹ فرزند مادرم بجز ۲ فرزند ارشد خانواده همه تحصیلات عالی داریم و در جامعه فعالیت دارند. بعد از مادرم، تلاش‌های برادر بزرگم که خیلی من را حمایت می‌کردند و ایشان هم به تدریس در دانشگاه مشغول بودند و مشوق من برای ادامه تحصیل بودند. البته من تمام اعضاء خانواده‌ام را در کسب موفقیت‌هایم سهیم می‌دانم و از همه‌ي آن‌ها سپاسگزارم .

 

آیا مشاركت در فعالیت‌های اجتماعی و اشتغال شخصی شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد ؟ مدیریت شما هم به عنوان یک مادر و هم به عنوان یک مدیر کل چگونه است‌؟

وظیفه‌ی مادری وظیفه‌اي مقدس و بزرگ است که حتی از فعالیت بیرون از منزل هم سنگین‌تر محسوب مي‌شود، چون مسوولیت پرورش و تربیت دو انسان را قبول کرده‌ام که قرار است افراد مفید و موثری برای جامعه باشند‌. البته بعضاً ما بین این دو مسوولیت من تداخل هم ایجاد می‌شود که تا کنون با یاری خداوند و همکاری همسرم و برنامه‌ریزی مناسب مشكلي نداشته‌ام. مثلاً به خاطر فرزندانم معمولاً فقط صبح‌ها اداره هستم و کار مطب را تعطیل کرده‌ام تا برتربیت و درس آنها کنترل بیش‌تری داشته باشم‌.

 

شما به عنوان یك خانم موفق علت یا علل موفقیت خود را در چه چیزی می‌بینید؟ آیا ویژگی خاصی را در وجود خودتان احساس می‌کنید‌؟

خوب همیشه موفقیت هر انسانی اول به خاطر لطف پروردگار است که لطف خداوند شامل حال بنده هم شده است. اولین چیزی که همیشه تکیه‌گاهم بوده و هست توکل به خداست بعد هم تلاش و پشتکارخودم. یعنی اگر انسان خودش پشتکار داشته باشد و لطف خدا را هم در نظر بگیرد شک نکنید که این فرد به هدف نهایی که مد نظرش بوده می‌رسد‌. همیشه هدفم حتی در دوران دبیرستان پزشکی بوده و واقعاً پزشکی را دوست داشتم. تمام تلاشم را هم كردم که به هدفم برسم‌ تا به عنوان یک پزشک و فرد موفق به جامعه خود کمک کنم. همیشه هوش و استعداد حرف اول را نمی‌زند بلکه پشتکار هم باید در کنارش باشد. همان طوری که در قرآن آیه‌ای هست با این مفهوم که هیچ تلاشی بی‌نتیجه نخواهد ماند، هر کسی نتیجه‌ی سعی و تلاش خودش را می‌بیند. در یک جمله‌: از تو حرکت از خدا برکت .

 

آیا یک زن با ویژگی خاص موفق می‌شود‌؟

همیشه این توصیه را به همکاران و به فرزندانم می‌کنم که خداوند درون وجود هر انسانی یک ویژگی(استعداد) خاص قرار داده و نگذاشته هیچ بنده‌ای از لطفش بی‌نصیب بماند. ما باید این استعداد را شناسایی کنیم و پرورش بدهیم. به نظر بنده هر خانمی توان موفقیت را دارد و موفقیتش مرهون تلاش خودش خواهد بود، این نیست که فقط من دکتر آزادی بتوانم موفق باشم و دیگر خانم‌ها خیر‌. هر خانمی می‌تواند موفق باشد و بنده معتقد‌م که خداوند این ویژگی را به تمام بندگانش داده است.

 

به نظر شما بین ایمان و موفقیت ارتباطی هست‌؟

بدون شک بین این دو رابطه‌ی مستقیم و قوی وجود دارد. وقتی شما ایمان داشته باشید که در تمام مراحل زندگی کسی هست که دست‌تان را بگیرد و بالا بکشد و به این حرف معتقد باشید که تلاش‌ها بی‌نتیجه نخواهد ماند، مسلماً تلاش‌های خودتان را بیش‌تر می‌کنید. من همیشه سعی‌ام بر این بوده است که  ایمانم را قوی کنم‌. همیشه اعتقادم بر این است که کسی تلاشم را می‌بیند و من را تنها نمی‌گذارد. خود من برای کنکور شاید در شبانه‌روز کم‌تر از ۳ ساعت استراحت داشتم چون معتقد بودم خداوند تلاشم را می‌بیند و من را بی‌جواب نخواهد گذاشت.

 

به نظر شما آیا حجاب مانع پیشرفت است‌؟

به نظرم خیر‌. هیچ وقت حجاب مانع پیشرفت نیست. حجاب باعث امنیت و مصونیت زن در مقابل خطرات احتمالی که در یک جامعه برای یک زن هست می‌شود‌. اعتقاد من بر این است که خانم‌ها برای موفقیت، از آقایان چیزی کم ندارند و با حجاب‌شان می‌توانند به هدف‌های‌شان در  زندگی برسند. من همیشه فکر می‌کنم که حجاب یک مصونیت است در مقابل کسانی که قصد تعرض به حقوق دیگران را دارند و بنده  با حجاب و متانت در رفتارم این اجازه را به کسی ندادم‌. حجاب فقط پوشش ظاهری نیست بلکه انسان بايد حجاب گفتار، حجاب رفتار و حجاب درونی هم داشته باشد‌. یک خانم با رعایت حجاب برای خودش ارزش قائل می‌شود‌. یعنی من آن‌قدر برای خودم انسانیت، شرافت و نجابتم ارزش قائل هستم که با حجاب خودم را بالا می‌کشم.

 

الگوی شما درزندگی چه کسي است‌؟

در تمام مراحل زندگی‌ام به حضرت فاطمه زهرا‌(س) متوسل بوده و هستم. بنده شخصيت این بانوی بزرگوار را بی‌نهایت دوست دارم و خیلی هم به ایشان اعتقاد دارم. همیشه در تمام لحظات، حتی لحظه‌های نا امیدی به ایشان پناه بردم که خدا را شکر تمام لحظات سخت را هم توانستم پشت سر بگذارم.

 

از نظر شما لازمه موفقیت یک زن چیست‌؟

ایمان، مقاومت، متانت و صبر. این‌ها می‌توانند ویژگی‌های باشد که انسان را به درجات عالی موفقیت برساند‌. اگر انسان در برابر مشکلات صبر و ایمان داشته باشد مسلماً مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد و این ویژگی‌ها هستند که جزء فطرت آدمی هستند و می‌توانند انسان را به درجات عالی اجتماعی  فرهنگی برسانند.

 

در مورد شغل‌تان آیا با مشکل خاصي روبه‌رو هستید؟ برخوردتان با مشکلات چگونه است‌؟

ما چون در اداره بیمه هستیم و بیش‌تر با مشکلات درمانی مردم سروکار داریم، معمولاً افرادی به ما مراجعه می‌کنند که به دنبال هزینه‌های درمانی هستند. گاهاً کسانی هستند که ضعف مالی دارند و خیلی پیش آمده که افراد با داد و بیداد پیش من آمدند  و من فقط با گفتار آنها را توجیه کردم و با آرامش با آنها رفتار کردم که اگر حتی کمک مالی نتوانستیم انجام بدهیم یک طوری رضایت آنها را با گفتار به دست آوریم‌. این را هم خدمت‌تان عرض کنم که همیشه توی هر کاری صد در صد افراد راضی نیستند و درصدی هم ممکن هست ناراضی باشند. خوب این طبیعی است ولی تا جایی که امکان دارد سعی ما بر این بوده که با مردم کنار بیاییم و مشکلات آنها رو بر طرف کنیم که بحمدالله تا حالا هم موفق بودیم

 

چه توصیه‌ای برای خانم‌ها دارید تا در عرصه کار و زندگی موفق باشند‌؟

توصیه می‌کنم خانم‌ها برای بالا بردن اعتماد به نفس به خودشان ایمان داشته باشند و در همه حالات خدا را فراموش نکنند. اگر از ائمه معصومین کمک بگیرند می‌توانند موفق باشند. موفقیت هر کسی منوط به ایمان به خدا و پشتکار خودش است‌. مطمئن باشند که با توکل به خداوند می‌توانند یک فرد موفق برای خود و جامعه باشند.

 

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا