یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

نماينده مردم بروجرد و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اگر چه معتقد است که اجماع اصولگرایان به پیروزی آنها در انتخابات ریاست جمهوری کمک نمی‌کرد، در عین حال روحانی را نیز تنها حاصل هم‌افزایی اصلاح‌طلبان می‌داند نه برآمده از آرای آنها.

به گزارش يافته، علاءالدین بروجردی پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را برآمده از جریان اصلاح‌طلبان نمی‌داند زیرا مردم از دوره اصلاحات نیز خاطرات خوبی ندارند. مشروح این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

 

آیا چنین نتیجه‌ای برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری قابل پیش‌بینی بود؟

هیچ‌کس نتیجه انتخابات را در هیچ دوره نتوانست پیش‌بینی کند و این بهترین نشان و گواهی آزادی انتخابات در ایران است. امروز کسانی که به دنبال آن بودند با سیاه‌نمایی القا کنند این انتخابات مهندسی شده و فرد خاصی قرار است انتخاب شود، متوجه پوچی حرف خود شدند، از این رو اینگونه مباحث را ظلم بزرگی به نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران می‌دانم؛ بدون تردید آزادی انتخابات در کشورهای آمریکا و اروپایی بیشتر از ایران نیست چون ما در یک محیط باز و شفاف و در انظار صدها خبرنگار خارجی که به طور فعال و رسمی، تحولات انتخابات را گزارش می‌کردند انتخاباتی به این آزادی را برگزار کردیم، بر همین اساس می توان گفت عدم پیش‌بینی فرد منتخب نشان دهنده اوج آزادی انتخابات در ایران است.

 

این که اصولگرایان نتوانستند یک مدل انتخاباتی واحد را برای خود طراحی کنند و مکانیزم‌های ائتلاف‌های ۱+۲ و ۲+۳ شکست خورد، چقدر در پیروزی روحانی تاثیر داشت؟

تجربه‌ای برای اصولگرایان به وجود آمد و آنها باید بازنگری کلی در مجموعه سیاست‌های خود انجام دهند. البته انتخاب روحانی به هیچ وجه به معنای پیروزی اصلاح‌طلبان نیست زیرا روحانی به‌عنوان یک شخصیت مستقل در انتخابات شرکت کرد.

 

اما وی گزینه ائتلاف اصلاح‌طلبان بود؟

آنها شاید هم‌افزایی کردند ولی واقعیت این است که رای روحانی رای مردم بود و نگاه مردم نسبت به عملکرد دولت به سمت روحانی چرخید و این طور نبود که وی با رای اصلاح‌طلبان پیروز شود. شاید اگر وی با عنوان اصلاح طلب در انتخابات حضور پیدا می‌کرد، چنین نتیجه‌ای دست نمی‌داد. زیرا مردم از آن زمان هم خاطرات خوبی ندارند. مهم آن است که اعتدال و حرکت در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری به‌عنوان یک اصل اسلامی همیشه در جامعه باید مبنا باشد.

 

کناره‌گیری عارف از عرصه انتخابات به نفع روحانی و اجماع نکردن اصولگرایان را چقدر در این نتیجه موثر می‌دانید؟

مجموعه آرا هم به گونه‌ای نیست که بگویم اگر همه‌شان ید واحد می‌شدند، لزوماً موفق می‌شدند که خروجی را به خود اختصاص دهند. پیش از این حرکت‌های ائتلافی و سیاسی فضای جامعه به لحاظ کارنامه ۸ سال گذشته و به لحاظ مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و نقطه امید آنها برای تحول اساسی در وضعیت خودشان نقش اساسی را در انتخابات روحانی ایفا کرد.

 

یعنی شما روحانی را برآمده از جریان‌های سیاسی نمی‌دانید؟

حتی عارف هم اعلام کرد به نفع دکتر روحانی کنار نرفته است. زیرا عارف اصلاح‌طلب است و روحانی مستقل. مردم اصولاً مشی معتدل و آرامش در جامعه را ضمن حفظ مواضع انقلابی و رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌پسندند و در شرایط مشکلات فعلی اقتصادی و معیشتی معتقدند این مشی برای ایجاد آرامش در عرصه اقتصادی و یک تحول جدید برای حل مشکلات مردم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

 

حمایت هاشمی و خاتمی چقدر در انتخاب روحانی موثر بود؟

طبیعتاً این کمک را انجام داده ولی به نظر من اصل ماجرای انتخاب مردم همان فضایی بود که عرض کردم نه تاثیرگذاری جریان‌های سیاسی.

 

روحانی در برنامه‌های خود اعلام کرده در کابینه یازدهم از چهره‌های معتدل هر دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب استفاده می‌کند. به نظر شما چه شخصیت‌هایی شانس حضور در کابینه وی را دارند؟

 

اصل اعتدال و عدم وجود تندروی ملاکی در گزینه‌های وی خواهد بود.

 

به نظر شما دولت ائتلافی گزینه خوبی برای اداره کشور خواهد بود؟

دولت ائتلافی به این معنا نیست که به هر گروه و جریانی سهمیه دهند، بلکه جدا از مقوله تفکرات سیاسی، این است که اشخاص و شخصیت‌های حقیقی با گرایش‌های مختلف - نه به معنای وابستگی به احزاب و تشکل‌های سیاسی - انتخاب شوند. رویکرد دوم، مدنظر روحانی خواهد بود.

 

به نظر شما جریان اصلاح‌طلبی چقدر از فرصت روی کار آمدن دولت روحانی می‌تواند برای بازسازی جریان خود استفاده کند؟

باید منتظر تحولات بود و اینکه سمت و سوی دولت آتی به چه جهت است و چگونه عمل خواهند کرد؛ اکنون قضاوت در این زمینه زود است.

 

بعد از این، اصولگراها چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟

اصولگراها در صحنه حضور دارند. مجلس در اختیار آنها است. نتایج شوراها مهم است. ضمن آنکه روحانی را می‌توان یک چهره اصولگرای اصلاح‌طلب تلقی کرد؛ بنابراین، چنین نیست که اصولگرایان از مجموعه ساختار جدا شده باشند. علاوه بر این،‌من فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل مورد نظر روحانی در دولت آتی خواهد بود.

 

در این شرایط، جریان احمدی‌نژاد چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟

این جریان با آن ویژگی‌هایی که داشت، استمرار پیدا نخواهد کرد. نوعی حاکمیت اعتدال در جامعه ایجاد خواهد شد. به‌عنوان مثال در ارتباط دولت و مجلس که رویکرد دولت وی تنش و ایجاد نگرانی بود، کنار گذاشته می‌شود. اقدام رئیس مجلس در ملاقات با روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب،  به‌عنوان اولین گام مجلس بود که دست دوستی قوه مقننه را به سوی قوه مجریه جدید دراز کرد. این ارتباطات در یک جاده دوطرفه تعریف خواهد شد و جامعه را به آرامش و اعتدال موردنظر نزدیک می‌کنند.

 

تاثیر مشارکت حداکثری مردم در فضای بین‌الملل و اهمیت نقش ایران چیست؟

مردم ایران موفق شدند علی‌رغم تمام سیاه‌نمایی‌ها و طراحی دشمنان انقلاب حماسه سیاسی را رقم بزنند و انصافاً ملت ایران بهترین نمره را در این عرصه گرفت. البته اقدام سایر کاندیداهای سیاسی در ارسال پیام تبریک به رئیس جمهور منتخب نیز نمایشگر بلوغ سیاسی آنها بود و نشان دادند اجازه تحقق طراحی‌های دشمن و خواست آنها را به هیچ وجه نمی‌دهند. ما با چنین قدرت‌نمایی سیاسی در جهان، بدون تردید یک امتیاز بزرگ را در تمام عرصه‌های بین‌المللی در اختیار خواهیم داشت. درواقع، پشتوانه عظیم ملت بزرگ ایران به همراه بلوغ سیاسی کامل مسئولان عالی‌رتبه نظام و انتخاب فردی به عنوان رئیس جمهور که دارای سابقه طولانی قبل از انقلاب است و در تمام تحولات سیاسی کشور حضور داشته، کلید موفقیت ایران پس از این است. اعتدال نیز مشی سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران است و داشتن ارتباط خوب با جهان مبتنی بر منافع ملی و اقتدار اسلامی از ملزومات این موفقیت است. به نظر می‌رسد از هم‌اکنون در عرصه سیاسی منطقه و جهان و وضعیت اقتصادی داخلی و خارجی ایران، شاهد آثار مثبت این حماسه بزرگ خواهیم بود. مهم آن است که مسئولان اجرایی بتوانند از این فرصت طلایی برای حفظ منافع ملی هر چه بهتر، بیشتر و سریع‌تر استفاده کنند.

 

 

با توجه به سابقه حضور روحانی در شورای عالی امنیت ملی، رویکرد دولت وی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران چگونه خواهد بود؟

از آن‌جا که سیاستگذاری کلان نظام براساس قانون اساسی، برعهده مقام معظم رهبری است، خطوط اصلی سیاست‌های کشور ثابت است ولی مدیریت این خطوط و اجرای آن حائز اهمیت است.من فکر می‌کنم با توجه به سیاست اعتدال‌گرایانه و مبتنی بر حفظ منابع ملی کشور، اگر تدبیر و سیاست دولت روحانی نیز اضافه شود، منافع ایران در عرصه مهمی مانند فعالیت‌های هسته‌ای بهتر دنبال خواهد شد.

 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا