استان لرستان، سرزمینی است وسیع با هزار و یک ویژگی که شاید نمونه آن را کمتر بتوان در نقطهای دیگر از کشور پهناور ایران اسلامی یافت. سرزمینی که به یقین آینده از آن است و بسط و گسترش صنعت حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی، در گرو توسعه فرودگاه و همچنین خطوط هوایی این استان است، موضوعی که هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز به آن معتقد است و در این راه بسیار مصمم گام بر میدارد.
در يكي از روزهاي پايان سال 93 فرصتی پیش آمد تا در استانداری لرستان دقایقی را به گفتوگو با هوشنگ بازوند، استاندار لرستان بگذرانیم، مردی که برای پیشرفت این استان در حوزههای گوناگون به ویژه صنعت گردشگری، بهترین راه را توسعه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل هوایی میداند و به همین دلیل بودجه لازم برای انجام طرح توسعه فرودگاه خرمآباد را به عنوان تنها فرودگاه این استان از ردیف بودجه استانداری فراهم کرده است.
گفتوگوی انجام شده با استاندار لرستان را با هم میخوانیم:
آقاي مهندس؛ جایگاه حمل و نقل هوايی به ویژه فرودگاه را در توسعهي استان لرستان را چگونه ارزیابی میکنید؟
ابتدا از آقاي محمدعلی ایلخانی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاههای کشور و معاونان وی به دلیل حمایتهایشان صمیمانه تشکر میکنم و همچنین از [اسفنديار كيانيبيگدلي] مدیر فرودگاه خرمآباد و پرسنل فرودگاه که پیشرفت کنونی آن و حمل و نقل هوایی در این استان را مدیون مدیریت وی و كاركنان هستیم، نهایت تشکر را دارم. به صورت کلی درباره حمل و نقل باید بگویم که این صنعت یکی از زیرساختهای اصلی برای توسعه کشور است که نقش بسیار مهمی را در تولیدات ناخالص ملی کشور دارد.
برای یافتن یک کشور توسعهیافته باید به بخش حمل و نقل و زیرساختهای حمل و نقل آن کشور توجه کرد. اگر قرار است توسعهای صورت بگیرد و بخش خصوصی به توسعه کمک کند، لازمهي آن داشتن زیرساخت حمل و نقلی مناسب است.
حوزه حمل و نقل هوایی به عنوان یک بخش مدرن و توسعه یافته، نیازمند کسانی است که دغدغه توسعه و میل به سرمایهگذاری داشته اشند. در حال حاضر استان لرستان دارای یک فرودگاه در شهر خرمآباد است و طرح توسعه این فرودگاه با مبلغی افزون بر ۵٣ میلیارد تومان در دست اجراست و کارهای لازمه در حال انجام شدن است.
در واقع، ما از وزارت راه و شهرسازی توقع داشتیم که این کارها را انجام دهد و البته میدانیم که منابع درآمد وزارت راه و شهرسازی و شرکت فرودگاههای کشور در چه وضعیتی است. با این وضعیت، طبیعی است که این بخشها منابع را بیشتر صرف فرودگاههایی کنند که پرواز بیشتری را انجام میدهند. لذا ما به این نتیجه رسیدیم که از منابع اعتباری خودمان به حل این موضوع کمک کنیم. البته جا دارد که از دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز تشکر کنم که همین موضوع را تایید و هزینه قیر مورد نیاز برای فرودگاه را تقبل کردند و نیز مبلغی از همین میزان را به ما دادند.
قسمت طرح و توسعه با قرارداد 53 میلیارد تومانی انجام میگیرد و در بخش ساماندهی پروازها هم دوباره همین فرآیند را در پیش گرفتهایم تا خودمان بتوانیم مشکلات خود را حل کنیم.
وابسته بودن خطوط هوایی به وزارتخانه باعث شد که ما با بخشهای خصوصی قرارداد ببندیم و در نتیجه، تعداد پروازهای ما از 6 پرواز در هفته به 28 پرواز در هفته افزایش یابد. در آینده نیز برنامهای برای فرودگاه خرمآباد داریم تا بتوانیم این فرودگاه را فرودگاهی فعال تبدیل کنیم.
فکر میکنید توجه ویژه به بخش حمل ونقل و هوایی و فرودگاهها تا چه حد میتواند به پیشرفت گردشگری در استان کمک کند؟
استان لرستان دارای جاذبههای فراوانی در حوزه گردشگری است و در وضعیت اکوتوریسم وضعیت مطلوبی دارد و پایتخت ژئوتوریسم کشور محسوب میشود.
این استان همچنین دارای ژئوپارکهایی مانند دریاچه گهر، تالابهاي پلدختر و دره شیرز کوهدشت است. در زمینه میراث فرهنگی هم بیش از 2 هزار و 500 اثر تاریخی داریم و این استان معروف به پایتخت پلهای تاریخی ایران است. قلعه فلکالافلاک و پلهای تاریخی در دست اجراست که به ثبت جهانی برسد.
در صنایع دستی بحث مفرغ سابقهي دیرین در این استان دارد که شاید وجود این فلز با اسم استان عجین شده باشد. در بروجرد بحث ورشو بسیار رونق گرفته که با در نظر گرفتن تمامی این موارد، شاهدیم که وجود صنعت حمل ونقل هوایی چقدر برای گردشگران ضرورت دارد. لذا با توجه به این جاذبهها برای جذب گردشگر باید توجه خاصی به فرودگاهها و پروازها داشته باشیم. تا کنون نگاه گردشگران به این استان به عنوان معبر بوده است که ما برای جذب و نگه داشتن گردشگر باید این معبر را به مقصد تبدیل کنیم.
این تغییر نیز دست کم سالانه هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در گردشگری را میطلبد و ما پس از 4 سال قادر خواهیم بود تا به راحتی کلمه معبر را به مقصد تبدیل کنیم.
فکر میکنید که با وجود تنها یک فرودگاه، به ایدهآلهای مورد نظر خود در استان میرسید و آيا برنامهای برای ساخت فرودگاه جدید در استان ندارید؟
در استان لرستان بحث احداث فرودگاه بروجرد را داریم که در قانون بودجه نیز قید شده که البته این قید شدن همراه با همکاری بخش خصوصی بوده است. البته در کشور ما بخش خصوصی میل کمتری به ساخت فرودگاه دارد، به ویژه فرودگاههایی که توجیه اقتصادی بالایی ندارند. با این وجود، طراحیهایی در بروجرد صورت گرفته که از حدود 270 هکتار زمین در این شهر، تملک حدود 50 هکتار آن صورت گرفته است. در توافق انجام شده با بخش خصوصی قرار شده است در این بخش یک منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شود و فرودگاه بروجرد بخشی از این منطقه خواهد بود. با صورت گرفتن این توافقات، ساخت فرودگاه بروجرد نیز با این بخش خصوصی انجام خواهد گرفت.
آیا ابتدا باید زیرساختها صورت بگیرد تا بخش خصوصی برای سرمایهگذاری اقدام کند یا باید خود بخش خصوصی عاملی شود بر ایجاد زیرساختهای لازم؟ به عبارت دیگر، چطور میشود بخش خصوصی را به این حوزه علاقهمند کرد؟
اگر بخش خصوصی بخواهد منطقه ویژه اقتصادی را احداث کند، باید سرمایهگذاری بالایی را انجام دهد و لازمهي شکوفا شدن این سرمایهگذاری، وجود یک فرودگاه در این منطقه است. ما در طرحی که برای بروجرد طراحی کردهایم، مشخص شده است که احداث فرودگاه حدود ١۵ درصد بودجه را به خودش اختصاص میدهد و طبیعی است که توجیهی برای احداث داشته باشد.
به نظر شما چه موانعی بر سر راه توسعه فرودگاه خرمآباد و احداث فرودگاه بروجرد وجود دارد؟
صرف نظر از موانع فنی، ما موانعی دیگر نخواهیم داشت. البته تنها مانع ما کمبود سرمایهگذار است که اکنون اگر با تنها سرمایهگذار به توافق نرسیم، با چالش بزرگی روبه رو خواهیم شد. البته جذب سرمایهگذار کار بسیار دشواری است چون سرمایهگذار منابع و سرمایه و اعتبار خود را میآورد و انتظار دارد که این سرمایهگذاری سودآور باشد.
بگذارید سوالم را از طرف دیگر مطرح کنم. حلقههای گسترش و ارتقای سطح گردشگری از لحاظ آماده کردن فرهنگ گردشگری و اماکن بازدیدی را چطور ارزیابی میکنید؟
ما برای بحث گردشگری در کل کشور نیاز به دو زیرساخت داریم؛ یکی زیرساختهای سختافزاری مثل راه، هتل و فرودگاه که باید فراهم کنیم. البته به عقیده من، مهمتر از آن، فراهم کردن زیرساختهای ذهنی است تا مردم بتوانند خوب با گردشگر صحبت و به خوبی از گردشگر استقبال کنند. همچنین باید احساس کنند که ورود یک گردشگر در سفره مردم و در اقتصاد زندگی مردم نقش خواهد داشت.
ما باید موانع نرمافزاری را که وجود دارد، برداریم. مثل برخورد ما با گردشگر و روابطی که با آنها داریم. البته ما برخی محدودیتها داریم که این محدودیتهای ما حتی مشکل قانونی هم ندارند، ولی بعضی تصمیمها فراقانونی روی آنها گرفته میشود که این تصمیم ها با فراهم کردن زیرساختها کمتر خواهد شد.
با توجه به طرح جامع توسعه فرودگاه خرمآباد با حمایت کامل استانداری، آیا تدبیری در جهت افزایش ایرلاینها یا ایرلاین خصوصی لرستان اندیشیدهاید؟
ایرلاینداری کار سختی است و کشورهای توسعهیافته فقط 3 یا 4 ایرلاین دارند. فعالیت ما بر محور این است که با یکی از ایرلاینهای با سابقه ایران قراردادی ببندیم تا مثلاً یک هواپیما را به پرواز خرمآباد اختصاص دهد؛ آن هم نه به طور صد درصد.
منبع: روابط عمومي فرودگاههاي كشور
بازنشر در پایگاه خبری یافته
بازنشر در پایگاه خبری یافته