یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

با توجه به ابلاغ اجرای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم بر آن شدیم برای آشنایی بیشتر مردم و مودیان مالیاتی در لرستان؛ گفت‌وگویی اختصاصی با مدیرکل امور مالیاتی استان ترتیب دهیم.
محمدرضا محمدی مدیرکل امور مالیاتی لرستان باسابقه معاون ماليات‌هاي مستقيم اداره كل امور مالياتي كردستان از مدیران این استان که از خرداد ماه سال 94 بر این مسند نشست.
حاصل گفت‌وگو ما با محمدی را در باره آخرین تغییرات در قوانین مالیاتی در ادامه بخوانید:

آقاي محمدي، ابتدا بفرمایید درآمد مالیاتی چیست؟
دولت‌ها برای تأمین مخارج جاری و عمرانی خود ممکن است، منابع درآمدی مختلفی داشته باشند از قبیل فروش دارایی آبا و اجدادی مثل نفت، استقراض و غیره، اما مالیات فصل مشترک همه دولت‌هاست، درآمد مالیاتی به دلیل آن‌که نتیجه فعالیت اقتصادی مردم است سالم‌ترین درآمد برای خزانه دولت است.
 
برای نیل به تحقق درآمده مالیاتی، چه اقداماتی برای توسعه ابزارها و روش انجام کار انجام داده‌اید؟
اداره کل امور مالیاتی لرستان در 2 بُعد فعالیت داشته است که یکی از آن بحث فیزیکی و سخت‌افزاری است که تمام ساختمان‌های اداری مالیاتی استان را ضمن به‌سازی، نوسازی و تعمیر اساسی مطابق استانداردهای طرح جامع مالیاتی نموده‌ایم به‌طوری‌که این طرح در کل کشور یکسان اجراشده است.
در بخش پاسخ‌گویی به مراجعین، امکانات کافی در طبقات همکف برای ارباب‌رجوع‌ها در نظر گرفته‌شده است و بخش پشتیبانی خدمات مودیان و کارشناسان تشخیص مالیاتی در طبقات فوقانی مستقر شده و تمامی سیستم‌های رایانه‌ای نوسازی و به‌روز شده‌اند.
در بحث نرم‌افزاری هم در حال پیاده‌سازی نرم‌افزار طرح جامع مالیاتی هستیم به‌نحوی‌که تمامی مراجعات و رسیدگی‌ها در قالب سیستم واحد صورت می‌گیرد و از دریافت مالیات مضاعف و تکراری جلوگیری می‌شود ضمن این‌که این روش از فرارهای مالیاتی هم جلوگیری خواهد کرد.
 
به طرح جامع مالیاتی اشاره نمودید، هدف این طرح چیست؟
طرح جامع اگر بخواهد به‌طور کامل پیاده شود در آینده با سامانه رسیدگی هوشمند و یکپارچه در کل کشور، اکثر اظهارنامه‌ها که مودیان به ما می‌دهند و تسلیم می‌کنند بدون رسیدگی قبول می‌شود و بیشتر مأمورین ما وقت خود را برای پرونده‌های بزرگ و تخلفات مالیاتی اختصاص می‌دهند. این سامانه به بانک‌های اطلاعاتی متعددی دسترسی خواهد داشت و خودش انتخاب می‌کند که چه پرونده‌هایی به دلیل عدم انطباق با اطلاعات موجود باید رسیدگی شوند.
 
لطفا اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم را شرح دهید.
در قانون جدید که از ابتدای سال 1395 اجرایی شده است ما به سمتی می‌رویم که رسیدگی‌ها بر اساس اسناد و مدارک صورت می‌گیرد و دیگر تشخیص علی الراس وجود ندارد.
در قانون جدید مقرر شده است که اگر فرار مالیاتی صورت بگیرد و مودی اسناد را در اختیار اداره مالیات قرار ندهد و ما بعداً به آن‌ها دست پیدا کنیم جرم محسوب می‌شود و برای آن حبس در نظر گرفته‌شده است و افراد متخلف را به مقام قضایی معرفی خواهیم کرد که تحت پیگرد قرار بگیرد. این قانون برای این مقررشده است که فرارهای مالیاتی از بین برود.
اطلاع‌رسانی لازم به مجامع صنفی و تمام نهادهایی که با مالیات در ارتباط هستند اعلام‌شده است و کماکان از طریق رسانه‌ها، صداوسیما در حال آموزش به مردم هم هستیم.
بحث صندوق فروش در اصلاحیه قانون جدید قید شده است و دولت به‌طور کامل هزینه‌های خرید و نصب صندوق فروش را تقبل کرده است. بدین ترتیب مالیات از سال نصب صندوق، کسر می‌شود.
تاکنون سابقه نداشته که هزینه‌های کسب‌وکار از مالیات کسر شود بلکه درنهایت از درآمد مشمول مالیات کسر می‌شود یعنی در عمل حدود یک‌چهارم هزینه‌های مذکور از مالیات کسر می‌شود و سه‌چهارم را مؤدی تقبل می‌کرد اما در قانون جدید قانون‌گذار اجازه داده است که هزینه از مالیات کسر شود یعنی با بودجه دولت صندوق فروش نصب کنند و تا 2 سال معادل 10 درصد از مالیات ابرازی مؤدی بخشوده می‌شود.
اما از طرف دیگر چنانچه صندوق فروش نصب نکنند هرچقدر فروش داشته باشند معادل 2 درصد آن جریمه می‌شوند.
 
برای اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم چه اقداماتی در راستای به‌روزرسانی نیروی انسانی و سیستمی خود انجام داده‌اید؟
به‌منظور اجرای صحیح برنامه‌های جدید سازمان، کلاس‌های تخصصی متعددی برای کارکنان برگزار نموده‌ایم.
یکی از اقدامات مهمی که در دو سال گذشته انجام داده‌ایم تکمیل نیروی انسانی اداره کل امور مالیاتی بوده است. افرادی که در آزمون استخدامی سال 92،93 و 94 قبول‌شده‌اند و مراحل گزینش و استخدام آن‌ها صورت گرفته بود به‌منظور دست‌یابی به اهداف سازمان تعداد حدود 250 نفر را در کل استان جذب نموده‌ایم به‌گونه‌ای که چارت سازمان تکمیل‌شده است و کمبود نیروی انسانی نداریم.
 
مشوق‌های مالیاتی اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم چه مواردی هستند؟
افزایش مشوق‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری مهم‌ترین تغییر در قانون مالیات‌های مستقیم رخ‌داده است به‌نحوی‌که انواع بخشودگی و معافیت‌های مالیاتی در رابطه با سرمایه‌گذاری معدن، کارخانه‌ها، کشاورزی، صادرات، واحدهای آموزشی، مراکز هتل داری و گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیش‌بینی‌شده است.
یکی دیگر از قوانین جدید مالیات‌های مستقیم برای تولیدکنندگان است به‌گونه‌ای که در مناطق کمتر توسعه‌یافته تا 10 سال و در مناطق دیگر 5 سال معافیت مالیاتی در نظر گرفته‌شده است و اگر واحدهای تولیدی درون شهرک‌های صنعتی باشند تا 13 سال شامل معافیت مالیاتی خواهند بود مشروط بر آن‌که پروانه بهره‌برداری خود را از سال 95 به بعد دریافت کرده باشند. البته معافیت‌هایی که قبلاً به پروانه‌های واحدهایی که پرونده خود را قبل از سال 95 گرفته‌اند به روال سابق به قوت خود باقی خواهد بود.
 
در قانون اصلاحیه جدید معافیت‌های مالیاتی بر چه مبنایی محاسبه می‌شود؟
در قانون جدید معافیت‌های مالیاتی بر مبنای نرخ صفر محاسبه می‌شود یعنی برای معاف شدن لازم است اظهارنامه مالیاتی، مدارک و اسناد را به‌موقع تحویل دهند تا رسیدگی شود و چنانچه درآمد و فعالیت کتمان شده‌ای وجود نداشته باشد سود آن‌ها ضرب‌در نرخ صفر درصد می‌شود که درنتیجه مالیات آن‌ها صفر می‌شود.
 
فایده این کار چیست؟
فایده این کار شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و محاسبه دقیق مبلغ معافیت‌ها است تا مشخص شود دولت سالانه به هر بخش از اقتصاد چه مبلغی را معافیت می‌دهد.
 
نرخ‌های مالیاتی در قانون جدید را اعلام بفرمایید:
محمدرضا محمدي مدير كل امور مالياتي لرستاناتفاق دیگر در اصلاحیه جدید کاهش نرخ‌های مالیاتی است که به 2 صورت است:
نرخ عمومی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی که عمدتاً صاحبان مشاغل، املاک اجاره‌ای، کسبه، بازاریان است که سقف آن 25 درصد است درحالی‌که در قانون سابق این مبلغ معادل 35 درصد بود.
در قانون قبل می‌توان گفت یک تبعیض بین اشخاص حقیقی و شرکت‌ها بود به‌گونه‌ای که اشخاص حقیقی 35 درصد بودند و شرکت‌ها 25 درصد بوده است اما با نرخ جدید نرخ مالیاتی یک شخص حقیقی به‌اندازه نرخ مالیات یک شرکت نخواهد بود. لذا نرخ آن‌ها از 15 درصد شروع می‌شود و به‌صورت تصاعدی تا 25 درصد افزایش می‌یابد.
نخستین طبقه درآمدی تا 50 میلیون تومان تعریف‌شده است که شامل 15 درصد است ولی درگذشته تا 3 میلیون تومان 15 درصد و تا 50 میلیون تومان 30 درصد محاسبه می‌شد. بدین ترتیب در این بخش شاهد کاهش 40 درصدی نرخ مالیات هستیم.
از طرف دیگرکسانی که در اظهارنامه تسلیمی سود خود را حداقل 10 درصد بیشتر از سود سال قبل اعلام کنند 1 واحد از درصد نرخ مالیاتی از آن‌ها کاهش می‌یابد.
 
آیا تغییر در زمان تسلیم اظهارنامه مشاغل صحت دارد؟
بله؛ یک مسئله دیگر در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم سررسید اظهارنامه مشاغل است که شامل کسبه و بازاریان است که از تیرماه به خردادماه تغییر پیداکرده است.
 
علت این تغییر چه بوده است؟
علت این کار برای این بوده است که تراکم کاری سامانه دریافت اظهارنامه موجب بروز اخلال و کندی کار نشود که سبب آزار مردم شود از طرفی تسلیم اظهارنامه مشاغل ساده‌تر از شرکت‌ها است چراکه پیچیدگی کمتری دارد لذا قانون گزار مهلت 3 ماهه را برای تسلیم اظهارنامه کافی دانسته است.
 
اگر اظهارنامه در مدت مذکور ارائه نشود چه عواقبی را به دنبال دارد؟
اگر اظهارنامه در مدت مقرر ارائه نشود مشمول جریمه می‌شود و ضمن این‌که از معافیت پایه ماده 101 محروم می‌شود مبلغ 13 میلیون و 80 هزار تومان جریمه خواهند شد. لذا شرط هرگونه معافیت، تسلیم اظهارنامه است.
 
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا