یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

ماجرای به‌کارگیری رفتگران (پاکبان) خرم‌آبادی با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس توسط شرکت‌ پیمانکار طرف قرارداد شهرداری، یکی از اتفاقات عجیبی بود که با واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی همراه و اقشار مختلف جامعه نسبت به آن واکنش نشان دادند.
یکی از کسانی که نسبت به این خبر عکس‌العمل نشان داد، "بهنوش بختیاری" بازیگر لر سینما و تلویزیون بود.
بهنوش بختیاری بهنوش بختیاری هنرمندی که در سال 54 در تهران به دنیا آمد؛ اما پدرش از لرهای بختیاری شهر مسجدسلیمان است و همیشه خود را یک لر می‌داند، او تا کنون در بیش از 60 فیلم سینمایی و تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است.
این بازیگر و دانش‌آموخته ادبیات فرانسه، در یکی از شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این خبر نوشت: «متقاضی شدن چندین فوق‌لیسانس برای پاکبانی! مسلمه که پاکبان‌ها بسیار محترم‌اند و من مدافعشونم، اما آیا برای تحصیل‌کرده‌ها نباید کاری متناسب درسی که خوندن باشه؟!
باید متقاضی آژانس، پاکبانی، نگهبانی، فروشندگی و نظافت منزل باشن؟ همه مشاغل قابل احترام، درست، ولی تکلیف این‌همه سال درس و تلاش چی میشه؟ معلومه که ترس میاد تو جون آدما و برای داشتن پول رشوه، نزول‌خوری، پا روی حق گذاشتن، چند شغله بودن، عصبانیت و استرس پیش میاد. گاهی اوقات هم باید به مردم حق داد. نگاهی به ضمیر جماعت ایرانی، حکایت از خیلی چیزها داره. یاعلی»
عکس‌العمل این بانوی هنرمند و بی‌تفاوت نبودنش نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه باعث شد تا به ملاقاتش برویم و ساعتی از او درس با هم بودن و برای هم بودن را بیاموزیم.
محل قرارمان استودیویی در منطقه 22 تهران بود که برنامه تلویزیونی"گل‌ و بلبل" در آن فیلم‌برداری می‌شد.
خودمان را معرفی کردیم و ایشان با خضوع و فروتنی خاصی درخواست ما را برای انجام گفت‌وگو کوتاهی پذیرفت و در فرصت اندکی که وجود داشت و در فواصل ضبط برنامه تلویزیونی "‌گل‌ و بلبل" – محصول شبکه 2 به سوالات‌مان پاسخ داد.

خانم بختياري ضمن تشکر از این که دعوت ما را برای مصاحبه پذيرفتيد، لطفاً بفرمایید برای اولین بار چگونه از این خبر مطلع شدید؟
این روزها گسترش فن‌آوری باعث شده اخبار در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر شود و من هم این خبر را در فضای مجازی خواندم و بعد از این که مطمئن شدم خبر درست است نسبت به آن واکنش نشان دادم.
 
چرا به فکر نوشتن یادداشتی در این خصوص افتادید؟
خبر مهمی بود و پاکبانان، این قشر زحمت‌کش جامعه، همیشه ارزش ویژه‌ای پیش من دارند و با دیدن تصویر یا خبری از آن‌ها ناخودآگاه کنجکاو می‌شوم، اما این خبر نظرم را جلب کرد و سؤالی ذهنم را مشغول کرد که چرا باید تحصیل‌کردگان جامعه سر جای خودشان به کار گرفته نشوند؟ واقعاً وقتی راننده آژانس یا نگهبانانی را می‌بینم که بیشتر از شغل‌شان دانش دارند و تحصیلات عالیه دارند، قلبم به درد می‌آید و نمی‌توانم ساکت بنشینم، لذا تصمیم گرفتم که مطلبی در این باره منتشر کنم.
 
شما گویا در کنار فعالیت‌های هنری در فعالیت‌های اجتماعی هم مشارکت دارید؟
بله! سعادتی نصیبم شده تا در بسیاری از انجمن‌ها، NGO‌ها و سمن‌های(سازمان‌هاي مردم‌نهاد) اجتماعی و فرهنگی حاضر باشم. با گروهای مختلف از حوزه‌های متفاوت همکاری دارم از جمله بیماران دیابتی و هموفیلی، انجمن‌های زیست‌محیطی، بیماری‌های خاص، بیماران مبتلابه صرع و MS و انجمن‌های دیگر. البته لازم است عرض کنم که اکثر هنرمندان کشور در فعالیت‌های اجتماعی در قالب سمن‌ها حضور دارند و مشارکت می‌کنند ولی قدیمی‌ترهای هنر شاید حضور کم‌تری دارند و سکوت می‌کنند که همین‌جا از آن‌ها دعوت می‌کنم ما را انجام فعالیت‌های اجتماعی و انسان دوستانه تنها نگذارند.
 
 شما اصالتاً بختیاری هستید و همیشه از بختیاری بودن خود باافتخار یاد کرده‌اید. از این پای‌بندی به لرها بگویید.
پدرم اهل مسجدسلیمان و از عشایر هفت‌لنگ (haftlang) بختیاری است، با آن‌که خودم در تهران متولد شده‌ام اما همیشه خودم را یک لر می‌دانم و به آن افتخار می‌کنم. همیشه تلاش کرده‌ام از غرور بختیاری‌ها در کارهایم بهره بگیرم و تلاش کرده‌ام بهترین باشم.
 
این تعصب شما به اصالت، ستودنی است! پیام‌تان برای هویت‌گریزان چیست؟
تعجب می‌کنم از آن دسته آدم‌هایی که گریزان هستند از اصل خویش! مگر می‌شود انسان از ریشه خود فرار کند. به‌ خصوص لرها که قومی با اصالت، شجاع و غیرتمند هستند و هر کسی باید به آن افتخار کند. شخصاً در تمام مسیرهای اجتماعی از لر بودنم به نیکی یاد می‌کنم و متأسفم برای کسانی که تفکرات هویت‌گریزی دارند.
 
از هنرمندان بزرگ قوم لر به کدام‌یک علاقه بیش‌تری دارید؟
علاقه خاصی به اسطوره موسیقی بختیاری استاد بهمن علاءالدین (متخلص به مسعود بختیاری) خواننده، ترانه‌سرا و آهنگساز مشهور بختیاری دارم. او از بزرگان این کشور و اهل مسجدسلیمان است و بسیاری از آثار او از جمله: مال‌کنون، هی‌جار، کبک تاراز، بر افتو، آستاره، بهیگ، گل‌های کاغذی را با جان و دل گوش می‌دهم.
 
نظر شما در باره پیامک‌های قومیتی چیست؟
متأسفانه این روزها با پیامک‌های توهینی علیه خیلی از قومیت‌ها و از جمله قوم لر مواجه هستیم. فراموش نکنیم پایه‌های این کشور بر مبنای تمام اقوام بنیان شده است و تضعیف هر قومی باعث تضعیف فرهنگ و پیشینه فرهنگی کشور می‌شود. لازم است همه ما به تاریخ و جغرافیای قومی هم احترام بگذارم و از تمسخر همدیگر اجتناب کنیم. به همه پیشنهاد می‌کنم از همین امروز و در راستای حفظ کرامت انسانی اقوام، هم‌پیمانی خود را با سایر فرهنگ‎ها و اقوام اعلام و از ارسال پیامک‎های توهین‎آمیز علیه هر قومی خودداری و دیگران را به انجام این مهم راهنمایی کنیم.
 
حضور بهنوش بختياري در غرفه گلونيآیا تا کنون به لرستان سفرکرده‌اید؟
بله من سفرهای متعددی به مناطق لر‌نشین کشور از جمله لرستان و شهر خرم‌آباد داشته‌ام و سال قبل نیز به دعوت اداره کل ارشاد اسلامی استان لرستان به خرم‌آباد آمدم. در تهران هم با بسیاری از هنرمندان تراز اول کشور که اصالت لری دارند از جمله مسعود رایگان، شهره لرستانی، حدیث فولادند، فاطمه گودرزی و ... ارتباط نزدیک دارم.
 
چه صحبتي با مردم لرستان دارید؟
علاقه خاصی به لرستانی‌ها، آداب‌ و رسوم آن‌ها دارم. سال قبل در هفته فرهنگی لرستانی‌ها در تهران حاضر شدم و در غرفه گلونی از این پوشش زیبای دختران لر استفاده کردم و حتی در صفحه شخصی خودم در فضای مجازی از لرستانی‌ها و آداب و سنن آن‌ها نوشتم و با افتخار از آن‌ها یاد کردم. این علاقه‌ي من ریشه در سادگی و صمیمیت مردم این دیار دارد، مردمان غیرتمندی که لازم است بیش‌تر آن‌ها توجه شود. در پایان سلام و ارادت خودم را به تمام لرها از جمله مردم لرستان ارسال می‌کنم؛ مطمئن باشید در هر جایی اولین حامی لرستانی‌ها هستم.

گفتگو بهنوش بختیاری عبدالرضا قاسمی - یافته
گفت‌وگو از عبدالرضا قاسمي
سردبير پايگاه خبري تحليلي يافته/ تهران


دیدگاه‌ها  

#1 عابد بابک بهاروند 1394-04-24 13:43
گفتگوی جالبی بود ممنونم از شما و خانم بختیاری که وقت گذاشتند.
به نظرم در بین اقوام ایرانی در شاهنامه تنها از دو قوم یاد شده است قوم لر و قوم کرد. قوم لر به نظرم به خاطر در مرکز قرار گرفتم و موقعیت جغرافیایی اش نسبت به دیگر اقوام که اکثر مرز نشین هستند توانسته است خلوص ژنتیکی اش را ثابت نگه دارد این قوم علاوه بر فرهنگ والای خود خواستگاه تمدن بشری نیز بوده است مفرغ ها و حکاکی های غارها نشانگر این واقعیت است.
نقل قول کردن
#2 بیرانوند 1394-04-24 13:50
درود برغیرتت شیرزن لر :lol:
نقل قول کردن
#3 میلاد شیدایی 1394-04-24 14:56
ممنون از آقای قاسمی عزیز که همیشه گزینه های ناب را انتخاب میکند .و
نقل قول کردن
#4 میم مستمر 1394-04-24 15:03
احسنت به جناب قاسمی احسنت به یافته و درود بر خانم بختیاری
نقل قول کردن
#5 میم مستمر 1394-04-24 15:05
باید از این بانوی برنای هنر مند قلمدار الفبای اصالت و مردانگی را آموخت که اصالت را همچون سربندی مرصع به همراه دارد
نقل قول کردن
#6 محمدرضا گودرزی 1394-04-24 15:05
سلام و تشکر از شما جناب قاسمی که همیشه به فکر معرفی فرهنگ اصیل مردم لرستان هستید
نقل قول کردن
#7 رضا 1394-04-24 17:33
باتشکر از سایت یافته که اینقدر مصمم و پیگیر اخبار هست ودر جهت پیشرفت لرستان عزیز تلاش میکنه.
رضا از الشتر
نقل قول کردن
#8 لر بختیاری 1394-04-24 22:33
قدمت لر به قبل از شکل گیری مرزهای ایران برمی گردد کافیست به سرزمین های منطق لر سفر کنی تا اثار باستانی این قوم بزرگ را به چشم ببینی
لر همواره نگهبان این کشور بوده و هست
آنان که قوم لر را مسخره می کنند نه هویت دارن نه ایرانی هستند
جاوید باد لر
نقل قول کردن
#9 رضا 1394-04-24 23:47
خانم بهنوش بختیاری از بازیگران بزرگ سینماست و امیدوارم که در تمام مراحل زندگیش موفق باشه. از خانم بختیاری بابت واکنششان نسبت به این موضوع در محیط مجازی تشکر میکنم
نقل قول کردن
#10 یوسف 1394-04-25 06:29
آفرین به این طرزتفکر
نقل قول کردن
#11 احمد 1394-04-25 11:29
غیرت زن و مرد نمی شناسد ،تشکر از خانم بختیاری و یافته
نقل قول کردن
#12 شیعه پوز 1394-04-25 12:22
خانم بختیاری از افتخارات لرها بوده و هستند....
جدا از یافته برای ترتیب دادن چنین مصاحبه ای تشکر میکنم
نقل قول کردن
#13 ذبیح الله نوریان 1394-04-25 16:45
از اینکه هنر مند هم تبار سرکار خانم بختیاری دغدغه قوم بزرگ لر را دارن واقعا جای افتخار است. امیدوارم ایشون در تمام مراحل زندگیشون موفق باشند .
نقل قول کردن
#14 عزیز نادری 1394-04-26 00:03
سلام،ضمن تشکر دجنابعالی. د مصاحبه که طُم لری میده بسیار لذت بردم،چند بیت شعر لری تقد یم میکم:


لُرم یعنی که ایرانی اصیلم

خدا دونه چب تشِ زیرِ بیلم
رفیق شنگ قطار و کوه وبرکم

مگر دُشمه. دِخواو بینه ذلیلم

دلم گاهی وپهنی آسمونه

زمونی چی هُماری دیلرونه

تموم دلخوشیم ایران زمینه

که دونم قورسون دشمنونه


توهم ای هُموطن زخمی پلنگی

اسیر کنج ای زندون تنگی

کمین کردیه دونم روزگاری

تو او شمشیر کروژ روز جنگی

مه دونم تومویی باد بهاری

دمار یخبنونه در میاری

میسازه سیپریسکی سیک ایوو

و ذوقی آشیونی یادگاری
نقل قول کردن
#15 راهبه 1394-04-26 02:08
ایول خانم بختیاری
نقل قول کردن
#16 مهناز بصیری 1394-04-26 10:58
زنان و مردان لر جزو پاکترین و بی ریا ترین و البته شجاع ترین قوم های ایران می باشند.
نقل قول کردن
#17 علی برزیلی 1394-04-26 18:16
ضمن سلام و خسته نباشید .
مصاحبه بسیار خوبی بود مختصر ومفید
آفرین به خانم بختیاری با این همه غیرت و شهامت
خیلی لذت بردم
نقل قول کردن
#18 احمد ستاری 1394-04-26 18:30
باتشکر از یافته نیوز وخانم بختیاری
نقل قول کردن
#19 لرستانیها 1394-04-26 20:14
خانم بهنوش بختیاری فقط اشاره داشتند به این موضوع و هیچ اشاره ای که کجا اتفاق افتاده متاسفانه نداشتند. بنده در صفحه خانم بختیاری بهشون گوشزد کردم که اگر خبری رو میزنید لطفا تکمیلش کنید که در کجا اتفاق افتاده و برای چه همه میدونن که مشکل استان لرستان بیکاری هستش که رتبه یک کشور رو داره و باید مسؤولین به کارخانجات تعطیل شده توجه بیشتری کنن و برای راه اندازی دوباره این کارخانجات تلاش کرد
نقل قول کردن
#20 عبدالرضا قاسمی 1394-04-26 22:11
به نقل از لرستانیها:
خانم بهنوش بختیاری فقط اشاره داشتند به این موضوع و هیچ اشاره ای که کجا اتفاق افتاده متاسفانه نداشتند. بنده در صفحه خانم بختیاری بهشون گوشزد کردم که اگر خبری رو میزنید لطفا تکمیلش کنید که در کجا اتفاق افتاده و برای چه همه میدونن که مشکل استان لرستان بیکاری هستش که رتبه یک کشور رو داره و باید مسؤولین به کارخانجات تعطیل شده توجه بیشتری کنن و برای راه اندازی دوباره این کارخانجات تلاش کرد


با سلام/ از ایشون سوال کردم که چرا نام شهر را در پیامتان قید نکرده اید؟
فرمودند: بیم داشتم مردم خرم آباد از این موضوع ناراحت شوند
نقل قول کردن
#21 ب.الشتر 1394-04-29 12:28
بهنوش خانم پايار باي .
انشاالله كه هميشه خاص و خرم و سرحال بوي.
آفرين بر غيرتت
نقل قول کردن
#22 علي 1394-04-30 14:32
با سلام و سپاس فراوان از جناب قاسمي كه بيش از همه ما براي لر تلاش دارند. و سپاس شايسته نصيب خانم نجيب و مشهور سينما .تلوزيون و ...ايران بهنوش بختياري كه افتخاري براي همه ايران هستند.
از خانم بهنوش مي خواهم كه در عرصه سياست هم وارد شوند كه بتوانند بهتر از حقوق لرها دفاع كنند.
توي هر شهر دياري كانديد شوند بنده به ايشان راي خواهم داد.
نقل قول کردن
#23 کیارش 1394-04-31 07:58
باسلام وتشکر از یافته خسته نباشی شیر زن لر مایع افتخار تمام لرها غیرتت نسبت به لرها جای ستایش دارد موفق باشی بازیگر معبوب
نقل قول کردن
#24 امیر 1394-05-09 02:17
سلام گفتگوی خوبی بود امیدوارم به توصیه سرکار خانم بختیاری در مورد عدم ارسال پیامکهای قومیتی توحه نماییم متشکرم
نقل قول کردن
#25 کیارش بختیاری 1394-05-16 14:00
با درود...از بهنوش بختیاری که با تعصب از قوم خود حمایت میکنند بسیار سپاسگزاریم....
نقل قول کردن
#26 دیار لوروستانی 1394-07-20 19:33
ییما لوریم و لورستانی زنه بوی لورررر
نقل قول کردن
#27 من میگم لرم 1394-08-08 23:23
هرکی نووه لر نی .........فنا میره چون نی.
نقل قول کردن
#28 محمد شهرویی 1394-10-26 01:38
سلام.متأسفم که اکثرمردم لُر را جزو قومیت ها به شمار می آورند. لر به آن بخش از مردم فارس گفته می شده که در کوهستان ساکن بودند. در واقع به آن قسم از مردم غیرشهری و غیر روستایی فارس گفته می شد.این واژه را اولین بار حمدالله مستوفی بکار برده است. رویش نام لر از عصر مغول ها صورت گرفته است. با وجود عدم توافق مورخین در علت و وجه تسمیه لکن همه در فارس بودنشان متفقند. خیلی مسخره است که تعصب نژادی یا بی سوادی باعث می شود تنها مردم مهد کوروش هخامنشی(آنزان) و محور حکومتی آنان و گویش لری که اصل فارسی ناب است و ... دیده نشود. لر قومیت نیست اصل اصل قوم فارس است!09386463220
نقل قول کردن
#29 شاهین بختیاری 1394-11-05 03:51
بنازم به غیرتت شیر دختر بختیاری این دفاع از اصالتت نشان از شرف و خانواده دار بودنته بهت افتخار میکنم انشالا همبشه و همه جا بدرخشی
نقل قول کردن
#30 امید 1395-03-07 20:23
مابه شماافتخارمیکنیم ایشالله همیشه سلامت باشید
نقل قول کردن
#31 زال پدرام ازچهارمحال بختیاری 1395-04-03 00:12
ممنون ازشماکه اصالت بختیاری راحفظ کرده اید
نقل قول کردن
#32 مریم 1396-01-18 20:20
سقت با غیرت
نقل قول کردن
#33 ساحل 1396-01-25 01:54
تشکر
نقل قول کردن
#34 دالوند 1397-03-24 23:02
خدا حفظ کنه خانم بختیاری و تمام هنرمندان عزیز لر و تشکر از خبرگزاری یافته زنده با لر و پاینده باد ایران عزیز
نقل قول کردن
#35 به بختیاری بودنت افتخارکن 1397-06-21 15:49
خانم بختیاری درود به شرفت
خانم بختیاری شما مایه افتخار
همه ما بختیاری ها هستی
خیلی دوستون دارم ایشالله همیشه
توی زندگیتان موفق باشی
زنده باد بختیاری ها
نقل قول کردن
#36 محمد 1397-09-24 10:59
آفرین به شیر زن بختیاری
نقل قول کردن
#37 بهزاد 1397-12-26 22:15
:lol: درود بر سرکار خانم بختیاری.بهت افتخار میکنیم.ما هم همه جوره حامی شما و هنرمندان دیارمون هستیم
نقل قول کردن
#38 چهارلنگ 1398-06-02 17:08
بدرود خانم بهنوش بختیاری ما افتخار میکنیم بهت امیدوارم موفق باشی درزم تو الگوی ما هستی
نقل قول کردن
#39 سلام بنازم غیرتت خانم بختیاری 1398-07-09 09:45
میلاد
نقل قول کردن
#40 حمید رضا 1398-08-01 12:01
زنده بادبختیاری
نقل قول کردن
#41 سید علی 1398-12-09 19:18
لر ، یعنی اصالت ، لر یعنی ریشه و بن ، لر یعنی دلسوز ، لر، یعنی شجاع و نترس ، لر یعنی غیرت بنده نیز لر هست از بازیگر بسیار عالی بهنوش بختیاری که لر هستند و اصالت ش را حفظ کرده تشکر کرده
نقل قول کردن
#42 Mahaya 1399-09-08 19:52
واقعا افتخار میکنم به همچین همشهری وهم طایفه ای و از هم مهمتر افتخار بختیاری بودنمه .من به شخصه هر شهری برم به زبون خودم حرف میزنم اگرم باعث جلب توجه نمیشد با لباس محلیمون میرفتم بیرون
نقل قول کردن
#43 از تبار شجاعت و غیرت 1399-09-24 21:52
شیر دات حِلالِت، شیر ژن.غیرت ژن و پیا نِمَشناسی...
نقل قول کردن
#44 انیس دختر بختیاری 1400-02-27 03:03
دمت گرم بانوی با اصالت افتخاری سی ایما بختیاری ها و لر ها خداحفظت کنه شیرت حلالت ارزشدار
نقل قول کردن
#45 درود بر تو خانم بختیاری همشهری 1400-11-23 15:08
درود بر غیرت وش رفت باد خانم بهنوش بختیاری همشهری عزیز
نقل قول کردن
#46 رادمهر 1401-09-14 18:53
درودبرشرف وغیرتت شیرزن لر همه بایدبه لربودن افتخارکنیم
نقل قول کردن
#47 سجاد 1401-09-27 03:44
درود ب شرف هرچی لره توی ایران و خارج از ایران و خانم بختیاری که باعث افتخار لرهاست
نقل قول کردن
#48 سیما 1402-03-29 23:49
واقعا شجاع ترین مردم کسی که هویتکخودش رو‌با تحکم‌فریاد بزنه‌.زنده‌وپای نده باد بختیاری من یک بختیاری هستم واین افتخار منه همیشه به زبان‌خودم‌حرف میزنم‌همونزور که بک کرد ویک بلوچ ویک ترک به زبان‌خودش حرف میزنه
نقل قول کردن
#49 سیما 1402-03-29 23:52
شجاع ترین مردم کسی که هویت خودش رو فریاد بزنه آهای مردم دنیا من یک بختیاری ام زنده وپلینده باد بختیاری من به زبان خودم حرف میزنم همونطور که یک کرد یا یک بلوچ به زبان خودش حرف میزنه خیلی هم افتخار میکنم که زبانم پلرسی باستان است اونایی که مسخره میکنن خیلی دلشون بخواد ایرانی باستانی صحبت کنن بی اصل ونسب های بی بته
نقل قول کردن
#50 سیما 1402-03-29 23:53
ر
زنده وپایندا باد بختیارییییییی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا