موسیقی در لرستان، همواره از اهمیت و نقش به‌سزایی در کشور و استان برخوردار بوده و مردم این دیار از دیرباز با موسیقی انس والفت خاصی داشته؛ به گونه‌ایی که درجای‌جای زندگی‌شان حضوری پررنگ و عجین شده و ملموس را دارا است.
جهت نگه‌داشت این موسیقی نیز تلاش‌های زیادی توسط بزرگان موسیقی استان صورت گرفته و تجربیات آن‌ها سینه به سینه در اختیار جوانان قرار گرفته که نتیجه آن ظهور جوانان با استعدای در این عرصه است.
بابك پيماني نوازنده لرستانيیکی از این جوانان "بابک پیمانی" نوازنده خرم‌آبادی است؛ پیمانی نوازنده تنبک 21 سال سن دارد و از 11 سالگی به صورت حرفه‌ای پا به عرصه موسیقی گذاشته است.
به منظور آشنایی با این جوان با استعداد لرستانی، گفت‌وگویی با وی انجام داده ایم که در پی می‌خوانید:
 
ابتدا لازم است تشکر کنم از این‌که دعوت ما را برای گفت‌وگو قبول کردید. لطفاً خودتان را معرفی کنید.
بابک پیمانی هستم. متولد شهر زیبای خرم‌آباد  و 21 سال سن دارم.
 
آقای پیمانی؛ چه زمانی عشق به موسیقی را در درون‌تان کشف کردید و چگونه جذب این هنر شدید؟
 در دوران کودکی و حدود 4 یا 5 سالگی، به‌شدت با هر وسیله‌ای شروع به نواختن ریتم می‌کردم و نسبت به سازهای کوبه‌ای و به‌خصوص تنبک عکس‌العمل نشان می‌دادم و در مجالس جشن و سرور لرستان هم که موسیقی محلی را به صورت زنده  می‌دیدم واقعن از شنیدن آن لذت می‌بردم.
 
از اولین اجرا بگویید. به طور رسمی از چه سالی نوازندگی کردید؟
حدود 11 سال سن داشتم که به گروه فلک‌الافلاک با سرپرستی آقای فرشاد سیفی و خوانندگی آقای بهمن اسکینی وارد شدم و اجرا کردم؛ ولی قبل‌تر از آن با گروه‌های سرود همکاری داشتم.
 
آیا کسی دیگری از خانواده‌ی شما اهل موسیقی هست؟
بله! برادرم يك سالی هست که شروع به یادگیری ساز سرنا کرده و سرنا می‌نوازد.
 

ساز تخصصی شما چیست و در این راه از محضر چه اساتیدی بهره بُرده‌اید؟
ساز تخصصی من تنبک است؛اما به دیگر سازهای کوبه‌ای هم تسلط دارم و در محضر استاد محمدرضا کریمی و به‌طور غیرمستقیم از جزوه و کتاب‌های اساتید موسیقی، بهمن رجبی و نوید افقه بهره برده‌ام.
 
به نظر شما تحصیلات تا چه حد در موفقیت اهالی موسيقي تاثیر‌گذار است‌؟
درجواب این سوال باید نوع موسیقی را مشخص کرد برای مثال موسیقی فولک محلی خودمان که به‌صورت سینه به سینه بوده و مقام‌ها و ظرایف ان را باید لمس کرد و در شرایط خاص خودش قرار گرفت؛ چون در هیچ دانشگاهی یافت نمی‌شود. البته تحصیلات، کمک‌های خود را به نوازنده می‌کند و در هر زمینه‌ای شناخت بسیار مهم است.
 
چه توصيفي از هنر موسيقي داري؟
بهترین تعریف همان تعریف عمومی از موسیقی است. موسیقی هنری است که با صداها شکل می‌گیرد. موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله‌ی صداهاست؛ موسیقى تراوش احساسات و اندیشه‌هاى آدمى و مبین حالات درونى وى مى‌باشد.
 
نظرت شما در خصوص فضاي موسیقی لرستان در حال حاضر چيست‌؟
خدا را شکر در هر زمینه و سازی، نیروهای خوب و قوی داریم و این روزها روند رو به رشد موسیقی را در استان می‌توان به‌خوبی حس کرد و امیدوارم شرایط خاص باعث مهاجرت دوستان نشود.
 
شما هم به مهاجرت به پایتخت فکر کرده‌اید؟
 بله. گاهی اوقات! مسلماً انسان همیشه علاقه خاصی به پیشرفت و قرار گرفتن در تریبون‌های بزرگ‌تر را دارد و البته مسایل مادی هم تاثیر خاصی بر این موضوع دارد؛ برای مثال درآمد یک موزیسین در پایتخت چندین برابر موزیسین‌هایی است که در شهرستان فعالیت می‌کند. این درآمد هم در بخش آموزش و هم اجرای کنسرت قابل توجه است.
 
تفاوتهای موسیقی بومی لرستان را از نظر زبان و لهجه چگونه می‌بینید؟
زیبایی موسیقی سرزمین ما این است که در هر گوشه‌اش لهجه‌ها، ملودی‌ها و فیگور‌های مختلف ریتمیک خاص خود را دارد و هر کدام از ظرایف خاص و پر بار برخوردارند؛ برای مثال همان ملودی زیبای "سیت بیارم" در هر گوشه به حالت خاص خود اجرا می‌شود.

توصیه‌ی شما برای بهتر شدن وضعیت موسیقی لرستان چیست؟
جدی گرفتن موسیقی اصیل استان در کلاس‌های آموزشی در آموزشگاه‌ها، برگزاری کارگاه‌های گوناگون در سنین مختلف، ایجاد بودجه برای برگزاری کنسرت و ضبط آلبوم، حمایت بیشتر رسانه از موسیقی استان و البته تحقیق‌های میدانی و مطالعه در مورد این موسیقی غنی برای شناخت هر چه بیش‌تر آن.
 
از نقش آموزش گفتید! شما کارگاه‌های آموزشی که این ماه‌ها در خرم‌آباد برگزار کردید با چه هدفی بوده و چقدر در رسیدن به هدفتان موفق بوده‌اید؟
خدا را باید شکر کنم چون کارگاه‌هایی که برگزار کردم با استقبال زیاد علاقه‌مندان مواجه شد. هدف نگرشی نو و پرداختن به فیگورهای ریتمیک مختلف موسیقی استان بود، البته در قالب چارچوب اصلی خود و اجرای قطعات کوبه‌ای برای شناخت بیش‌تر مردم از زیبایی‌های سازهای کوبه‌ای (چون همیشه مردم ساز کوبه ای را وابسته به ملودی می دانند)
 
 این روزها ورود فنآوریهای جدید به موسیقی، باعث فاصله گرفتن از پرده‌بندی‌های دست‌نخورده و بکر شده. آیا این موضوع به موسیقی بومی ما آسیب‌ نمیرساند؟
همان‌طور که عرض کردم باید فرزندان خود را با موسیقی بومی آشنا کنیم که به زیبایی‌های آن پی ببرند؛  اگر شناخت را به وجود آوریم حتما موسیقی بومی با توجه به زیبایی‌هایش در راس قرار می‌گیرد و دیگر کسی پیدا نمی‌شود که ملودی‌های پر بار را با کیبوردهای معمولی و ریتم‌های ساختگی (که اکثرا" به‌صورت اشتباه چیده می‌شوند) گوش دهد و با این حرکت به موسیقی بومی آسیب برساند.
 
بابک پیمانی نوازنده خرم‌آبادی   با کدام گروه‌ها سابقه همکاری داشته اید؟
من با گروه های مختلف از جمله گروه موسیقی تال، فلک‌الافلاک، سیمره، زاگرس، نوبانگ، چکاد،  تاراز، کاسیت و ... همکاری داشته‌ام.
 
گویا اجراهای زیادی در داخل و  خارج کشور هم داشته‌اید؟
بله، همین ماه گذشته (اسفند 93) با گروه تال به سرپرستی استاد فرج علی‌پوردر لندن سالن "کدگن هال" کنسرت موسیقی محلی داشتم و سال گذشته هم در کشورهای امارات و ترکیه برنامه داشتیم. همچنین با گروه زاگرس به هندوستان و ارمنستان سفر کردیم.
 
چه تفاوتی بین اجرای داخل استانی و برون استانی می‌بینید؟
طبیعی است که اشتیاق مردمان شهرها و کشورهای دیگر نسبتا زیاد است و این استقبال زیاد بدون شک باعث حمایت از موسیقی محلی ما خواهد شد.
 
تا کنون شده تصميم بگيريد كارهنري را رها كنيد؟ چگونه با این مسأله کنار آمده‌ای؟!
هرگز، چون زندگی بدون هنر در ذهنم نمی‌گنجد.
 
تشکر از این‌که وقت ارزشمند خودتان را به خوانندگان ما اختصاص دادید. در پایان  اگر پیام خاصی دارید بیان کنید.
بنده هم از پایگاه خبری یافته به خاطر بهادادن به هنرمندان کمال تشکر را دارم و اجازه می‌خواهم یادی کنم از مرحوم پدرم که حمایت‌های او باعث پیشرفت من شد و آرزوی بهترین‌ها را برای همه فرهیختگان و هنرمندان این سرزمین از ایزد منان خواستارم و امیدوارم هر روز شاهد پیشرفت هرچه بیش‌تر موسیقی لرستان باشیم.

بابک پیمانی نوازنده خرم‌آبادی

گفت‌وگو: عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته