شما خوانندگان عزیز را دعوت میکنیم گفتگوی ما با ایشان را مرور نمایید:
- من قبل از هر چیز لازم میدانم از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما و کسانی که شما را میشناسند گذاشتید، تشکر کنم.
من حامد فیضیان متولد 29 شهریور 1356 در محلهی شیرخوارگاه خرمآباد و بزرگ شدهی این شهر عزیز هستم. متأهل و دارای دوفرزند؛ یک دختر و یک پسر.
- آقای فیضیان با توجه به اینکه شخصیت هنری شما بیش از هر چیز مورد توجه مردم است، برای مخاطبان جذاب خواهد بود که بدانند شما چگونه به عالم هنر و نوازندگی گرایش پیدا کردید؟
یادم هست که سال 1367 مقارن با 11 سالگیام، پسر دایی مادرم بنام محمود ساکی که معلم و فرهنگی بود کمانچهای داشت که برای اولین بار کمانچه را در دست ایشان دیدم و با آن آشنا شدم. یکی دو نفر از همسایههای ما هم کمانچه داشتند و کمانچه میزدند و این عوامل در مجموع، و صدای سحرانگیز کمانچه جرقهی اولیه را در ذهن من بوجود آوردند و من عاشق کمانچه شدم.
- شکلگیری شخصیت هنری حامد فیضیان متأثر از چه کسانی بوده است؟
- شخصیت هنری شما بیشتر مدیون کدامیک از این اساتید بوده است؟
- بنابراین اینطور جمعبندی میکنم که گرچه شما خود را مدیون و وامدار اساتید و پیشکسوتان این ساز میدانید، اما علاقه و پشتکار و تمرین مستمر خود را مهمترین عوامل ارزیابی میکنید؟
بله، همین طور است.
- شما به جز هنر نوازندگی کمانچه، هنر نواختن چه سازهای دیگری را دارید؟
- شما در آلبوم گلارا که به بازار ارائه دادهاید، بجز کمانچه سازهای دیگری هم نواختهاید؟
- شمهای از کارنامه کاری حامد فیضیان؟
- حامد فیضیان نشان داده است که علایق و توانمندیهای متنوعی در موسیقی دارد، مشخصاً آثاری از شما در نوازندگی، ترانهسرایی، آهنگسازی و تنظیم دیده شده است، شما خودتان را در کدامیک از این علایق تواناتر ارزیابی میکنید؟
من بیش از همهی اینها که گفتید خودم را یک نوازنده میدانم. در زمینه آهنگ سازی هم بایستی بگویم که اغلب کارهای من در مقولهی ملودی سازی قابل ارزیابی هستند و آهنگ سازی گستره و حوزهی وسیعتری است که بدون تعارف من در آن نیازمند تلاش و کوشش بسیاری هستم. ترانه سرایی و تنظیم هم از دیگر علایق من است که قضاوت آن با کارشناسان و مردم عزیز است.
- آمال و آرزوهای شخصی حامد فیضیان؟
- آمال و آرزوهای حامد فیضیان در عالم هنر و موسیقی؟
اول از همه آرزو دارم که وضعیت بازار موسیقی سروسامان داده شود به نحویکه این اوضاع کپی رایت و فلش و CD های غیرمجاز که صدمه بزرگی به هنر و هنرمند میزند مدیریت شود. در وهلهی بعد آرزو دارم که خالق کارهای ارزشمند، مفید و ماندگاری برای مردم و اجتماعی که در آن زندگی میکنم باشم.
- مایهی آرامش و دلخوشیهای شما در زندگی خانوادگی، اجتماعی و فردی و هنری؟
ما در این آموشگاه با جذب اساتید و مدرسین خوب و بنام موسیقی استان اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی کمانچه، تمبک، سنتور، ویلن، موسیقی کودک، تار و سه تار، دف، نی، پیانو و سلفژ کردهایم. بدیهیست که علاقه و پیگیری و تمرین هنرجویان از عوامل مهم یادگیری است اما با این حال ما در طی سالیان گذشته هنرجویان بسیارخوبی را پرورش دادهایم.
آموزشهای عمومی و تکمیلی تنها آموزشهای مورد نیاز انسانها نیستند، گرچه هم اکنون در بسیاری کشورها موسیقی جزئی از برنامه درسی دانشآموزان و نو آموزان است و ما در مقاطع دانشگاهی رشتههای تحصیلی مرتبطی در این زمینه داریم. موسیقی غذای روح است و انسانها برای آرامش و زندگی بهتر و رشد و تعالی نیازمند آن هستند.
- در یک تفکیک کلی، حوزههای مرتبط با زندگی انسان شامل: اقتصاد، سیاست، فنی-تجربی و فرهنگی و اجتماعی میشود، حامد فیضیان فعالان کدام حوزه را دارای اثربخشی بیشتری برای عموم مردم ارزیابی میکند؟
به نظر من فعالان حوزه فرهنگ و هنر نقش پر رنگتر و اثرگذار تری در پیشرفت و آگاهی بخشی به عموم مردم داشتهاند. مخصوصاً از زمانی که مردم موفق شدند که تعصب را کنار بگذارند و با موسیقی و جنبههای تاثیرگذار آن ارتباط برقرار کنند این تأثیرگذاری بیشتر شد و سرعت بیشتری گرفت.
- من هم با شما همعقیده هستم که فعالان اجتماعی و فرهنگی بیشترین خدمت را به ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم داشتهاند و برای آن توجیه خود را دارم، اما شما فرایند تأثیرگذاری مد نظرتان را چگونه توجیه میکنید؟
ببینید، به نظر من، جذابیت نهفته در هنر، و خلوص اهالی هنر باعث این تأثیرگذاری و عامل مهمی در این زمینه بوده است.
- شما با فعالیت در حوزهی موسیقی به دنبال تحقق چه اهدافی و انتقال چه پیامها و مفاهیمی هستید؟
با توجه به اینکه بخش عمدهای از وقت بنده صرف اداره آموزشگاه و آموزش میشود، و اقتصاد و تأمین معیشت بخش قابل توجهی در زندگی هنرمند است، در ابتدا به دنبال این هستم که کار هنری و آموزش آن را بعنوان یک شغل به تثبیت برسانم. و درکنار آن نوازندگان خوبی را آموزش بدهم و تحویل حوزهی موسیقی بنمایم. پرورش گوش و هوش موسیقیایی مردم از طریق توجه دادن آنان به ظرایف و زیباییهای موسیقی که نقش قابل توجهی درسلامت روان و تعادل بخشی به زندگی دارد از دیگر اهدافی است که به دنبال آن هستم. امیدوارم که در حفظ، اشاعه و رشد موسیقی محلی لرستان مؤثر باشم.
- برای تحقق اهدافتان چه طرح وبرنامهها و تدابیری اندیشیدهاید؟ (نقشه راه شما)؟
من قبل از هر چیزی سعی میکنم که با ارائهی چهره و شخصیت متعهد و منظم از یک هنرمند،الگوی مناسب و جذابی برای جامعه باشم و از این طریق گامهای بعدی را برای تحقق آرزوهایم بردارم. تأسیس آموزشگاه و اخذ مجوز آن بستر و زمینه مناسبی برای حرکت در جهت رسیدن به اهدافم میباشد و من پای مدیریت و آموزش در آن ایستادهام، همکاری با صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد و حوزه هنری، ساخت چندین آهنگ برای خودم و خوانندگان هم استانی از جمله آقایان صفاری، اسکینی، آشتیانی، میزاوند و بردیا مهرآرا از جمله اقدامات و برنامههایی است که داشته و دارم.
- در صورت پیشنهاد کار به شما در زمینه ساخت موسیقی برای فیلم و سریال و یا برای مضامین و موضوعات گوناگون، آیا توانایی و بضاعت آن را در خود میبینید؟
قبل از هر چیز بایستی بگویم که توجه من بر موسیقی محلی لرستان متمرکز شده است، در این حوزه با توجه به وقت و عمری که گذاشتهام و شناختی که بدست آوردهام و تجربیاتی که کسب کردهام میتوانم در حد وسع و تواناییام ارائه دهنده خدمت و کار باشم. من برای انجام کار توجه و دقت بسیاری برروی انتخاب شعر و ترانه دارم و معتقدم که اگر شعر و ترانهی خوبی باشد، میتوان آهنگ زیبایی را بر ایش ساخت.
- دارا بودن حس زیبایی شناختی یکی از ضروریات و ابزار مورد نیاز یک هنرمند است، شما برای رشد و شکوفایی بیشتر این حس در خودتان چه اقداماتی را انجام دادهاید؟
من احساس را در کار موسیقی بسیار مهم میدانم. در نقشهایی که در موسیقی به عهده میگیرم چه به عنوان نوازنده یا خواننده و آهنگ ساز و ... احساسم را پایه و اساس کار قرار میدهم.
- فکر نمیکنید که برای پرورش این حس بیش از همه بایستی مراقب ظرافتها و حساسیتهای ذاتی خود باشیم، تا از خالص و محض دیدن، شنیدن و گفتن( انعکاس) امور و پدیدهها غافل نشویم؟
دقیقاً، هنرمند بایستی برای درست دیدن، درست شنیدن و درست گفتن و انعکاس دادن درست از وابستگی و حاشیهها و تعلقاتی که باعث انحراف و بیراهه میشوند بپرهیزد.
- من فکر میکنم که سفارشی دیدن و یا خودخواهانه دیدن مانع تکامل و پویایی حس زیبایی شناختی و برقراری ارتباط با مخاطب میشود؟
موافق هستم.
- به نظر شما چه امکانات و ابزاری میتواند بی غل و غش دیدن و خالص دیدن را تقویت کند؟
حشر و نشر و نشست و برخاست با بزرگان و اساتید، مطالعه و تمرکز بر روی موضوعات و مضامین از مهمترین عوامل کمکی در این راستا هستند.
- اشراف و توانایی خود در موسیقی لرستان را در چه سطحی ارزیابی میکنید؟
من بدون تعارف عرض میکنم که هنوز خود را شاگرد و جوینده میدانم و اصطلاحاً حالا حالاها باید کار کنم و تمرین داشته باشم تا بتوانم حرفی برای گفتن داشته باشم.
- نقطه ضعف و پاشنهی موسیقی لرستان از نظر شما؟
نبود اتحاد در بین هنرمندان حوزه موسیقی مهمترین ضعفی است که موسیقی ما از آن رنج میبرد. موسیقی لرستان بسیار گسترده است، ما موسیقی کار، شادی، سوگ، عشق و عرفان و رزم داریم که اگر شرایط لازم فراهم شود میتوان آن را قوت بسیاری بخشید.چشم انداز موسیقی لرستان میتواند بسیار روشن و امید بخش باشد.
- نقطه ضعف و پاشنهی آشیل حامد فیضیان؟
من متأسفانه بهدلیل مشغلهی زیاد فرصت مطالعه عمومی و تمرکز بر مباحث نظری موسیقی را کمتر داشتهام، که بایستی برای رفع آن اقدام کنم.
- تعریف و تبیین شما از موسیقی؟
موسیقی صدای طبیعت خدا است. موسیقی صدای آب است، صدای خشخش برگ درختان است. موسیقی صدای دل و روح انسان است. من موسیقی را صدای عشق میدانم که خدا در دل انسان گذاشته است.
- شما دلایل آنچه را که باعث شده موسیقی لرستان در زمره موسیقیهای مورد اقبال عموم مردم کشور و حتی دیگر ملل باشد را چگونه توجیه میکنید؟
به نظر من برآمدن موسیقی ما از احساسات ناب انسانی و منطبق بودن آن بر احساسات مشترک انسانی مهمترین عامل در استقبال عمومی از نوع موسیقی ماست. دایه دایه، بزران و بسیاری از این دست در همه جا طرفدار دارد.
- استمرار و جریان موسیقی لرستان را بیشتر مدیون سازمانها و دستگاههای متولی امر میدانید یا شخصیتها و فردیتها؟
شخصیتهای دارای نبوغ و استعداد ذاتی خدمات بسیاری به موسیقی این سرزمین کردهاند. در روزگارانی رضا سقایی با صدای خاص و منحصربه فرد خود لرستان را پرآوازه کرد. و مرحوم شاهمیرزا مرادی با اشراف بر دقایق و ظرایف موسیقی لرستان و شرکت در فستیوالهای بینالمللی نام لرستان را بر سر زبانها انداخت. و در روزگار جنگ تحمیلی محمد میرزاوندی و ایرج رحمانپور و استاد شکارچی سنگ تمام گذاشتند، که خوشبختانه استاد رحمانپور با حضور خود در بطن تحولات و استفاده از مضامین نو و جدید و شم هنرمندانهاش همچنان موثر و تأثیر گذار است. استاد فرج علیپور نوازندهی بیبدیل کمانچه لری که میراثدار بزرگان بسیاری است، نقش موثر و انکار ناشدنی - مستقیم و غیر مستقیم - در اکثریت قریب به اتفاق کارها و آثار تولید شده در سالهای اخیر داشته و دارد و به فرهنگ و هنر لرستان ادای دین کرده است. بزرگانی همچون «غلامرضا سبزعلی» و «بهمن اسکینی» و «فضلالله صفاری» شریک شادی و غم مردم بوده و هستند، گرچه تمام اینها ناشی از نبوغ ذاتی و عشق اینان به موسیقی بوده است اما در تمام کارهای این عزیزان و در مراحل مختلف ردپای دستگاهها و نهادها دیده میشود مثلاً اگر رادیو و تلویزیون نبود امکان این همه نفوذ و فراگیری وجود نداشت. با این حال معتقدم دستگاهها میتوانند بسیار اثربخشتر از آنچه تاکنون بودهاند باشند.
- نظر حامد فیضیان در مورد شخصیتها و دوستان همکار در حد یک جملهی کوتاه:
«البته آقای فیضیان بر اساس نجابت ذاتی لرها با اصرار و پافشاری ما مبنی بر فواید شفافیت در مورد دوستان و همکارانش اظهار نظر کرد و ابراز داشت که آنان بایستی در مورد وی اظهار نظر کنند.»
دکترعلی اکبر شکارچی: دنیای اخلاق و معرفت.
استاد ایرج رحمانپور: ترانه سرای بزرگ و خوانندهای صاحب سبک.
استاد فرج علیپور: قدرتمند و صاحب سبک در نوازندگی.
استاد غلامرضا موسائیان: مدرس و معلمی شریف و بزرگوار.
غلامرضا سبزعلی: ترانه سرا و شاعری توانمند.
بهمن اسکینی: خوانندهای خوب.
سیفالدین آشتیانی: خوانندهای خوب.
منوچهر رحمتی: دوست خوبم.
گروه ملکیها: گروهی با استعداد، خوش اخلاق و با آینده.
برادران صادقی (رامین و بابک): دوستانی مستعد و با اخلاق.
فرشاد سیفی: دوستی عزیز
امین عباسیان: دوستی نازنین
بابک پیمانی: نوازندهای چیره دست
شادروان رضا سقایی: خوانندهای خاص و منحصر به فرد
شادروان مجید احمدی: خوانندهای خوب، خدا رحمتش کند نسبت به من خیلی لطف داشت.
- از شما بهخاطر حوصلهای که به خرج دادید و وقتی که در اختیار ما قرار دادید، تشکر میکنم؟ و پیشاپیش در سال 1394 سالی سرشار از پیروزی و سربلندی در همهی عرصههای زندگی را برای شما آرزو دارم.
من هم از شما تشکر میکنم. با توجه به اینکه در اواخر سال 1393 هستیم اجازه میخوام که برای شما و همهی مردم عزیز و مخاطبان تون آرزوی سالی خوش همراه با آرامش و پیروزی داشته باشم.
گفتگو از امین ماسوری - سیمره/ این گفتگو در هفتهنامهی سیمره شماره 312 تاریخ 24 اسفند 1393 منتشر شده است.
بازنشر در پایگاه خبری یافته
دیدگاهها