مهندس «نازنین بیرانوند» از جمله لرستانی‌های موفق در ایالات متحده آمریکا است که از سن 12 سالگی به همراه خانواده برای ادامه تحصیل جلای وطن کرده‌‏اند.
از ویژگی‏‌های بارز وی این است که بر خلاف عده‌‏ای از ایرانیان که چند صباحی مقیم خارج کشور می‌شوند و هویت خود را به فراموشی می‌‏سپارند، ایشان هنوز هم پای‏بند بر اصالت‌ها و هویت ایرانی خویش است و با افتخار بر لُر بودن خود می‌بالد و می‌گوید: «در پاسپورتم نوشته شده نازنین بیرانوند».
خانم بیرانوند دوران راهنمایی و دبیرستان را در شهر نیویورک می‌گذراند و سپس تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه کالیفرنیا استِید  لُس‌‏آنجلس California state university تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی عمران به پایان می ‏رساند.
این مهندس موفق می‌گوید: «با روزی 3 دلار در کتابخانه‌ی مدرسه به کسب درآمد مشغول بوده‌اَم و مدت‌ها در فروشگاه مَک‌دونالد با درآمدی بیش‌تر کار می‌کردم. سال‌ها بعد بدون هیچ پشتیبانی یکه و تنها به انجام پروژه‌های عمرانی روی آوردم».
از خوب روزگار، بخت یاری‌گرش می‌شود و چراغ‌های موفقیت در پیش رویش یکی پس از دیگری روشن می‌گردند. این لرستانی موفق امروز صاحب یک شرکت فنی- عمرانی است و همچنان پر قدرت و پر انرژی کار می‌کند‌.
وی می‌گوید: هنوز نتوانسته‌ام دینم را به سرزمینم ادا کنم و به دنبال یک فرصت طلایی می‌گردم تا بتوانم با سرمایه‌گذاری در لرستان، گامی هر چند کوچک برای کهن دیار لرستان بردارم.
با او به گفت وگو می‏ نشینیم و چند و چون کار را از زبان این لرستانی لس‌آنجلس‌نشین می‌شنویم:
 
خانم بيرانوند، با وجود گرفتاری و ازدحام کار از این که این فرصت را در اختیار ما گذاشتید سپاس‌گزاریم. در آغاز بفرمایید جرقه‏‌ی سرمایه‌گذاری در لرستان چه زمانی در ذهن‏تان زده شد؟
با تشکر از شما. ابتدا باید گفت این‌جا وطن ماست. همچنین زادگاه من است و هماره مِهر باطنی داشته‌ام که به هر طریق ممکن خدمتی بکنم. البته‌، لرستان دارای فرهنگ، تاریخ و اصالت کهن است. همچنین مهمان‌نوازی مردمانش زبانزد خاص و عام است. این قوم با تاریخی چند هزار ساله در رسیدن به جایگاه واقعی و در خورش ناکام مانده است‌. همچنان که می‌بینیم لرستان امروز یکی از محروم‏ترین نقاط ایران است و مردمش از داشتن خیلی امکانات بی‏‌بهره هستند. اگر بتوانم قصد دارم اقداماتی در راستای رفع این موضوع انجام بدهم. متأسفانه در این مدّت که لرستان بوده‌اَم صحنه‌هایی به چشمم خورده که باعث رنجش و آزردگی خاطرم شده است.
 
با عرض پوزش! می‌فرمایید از چه صحنه‌هایی ناراحت شده‌اید؟
بله. خانواده‌هایی را می‌دیدم که با فرزندان‏‌شان فارسی حرف می‏‌زدند. چرا مردم لباس محلی نمی‏‌پوشند؟! جُک‌هایی که درباره‌‏ی اقوام مختلف به ویژه لُرها بین مردم می‌چرخد خودشان براي هم مي‌فرستند، همگی از مواردی بودند که ناراحت کننده می‌باشند. باید قدر خودمان را بیش از این‌ها بدانیم. بنده 5 سال پیش به ایران آمدم و یک‏ دست لباس محلی به آمریکا بردم. در جشن‌های باستانی مهرگان و نوروز که ایرانیان مقیم در کالیفرنیا برگزار می‌‏کنند، آن لباس محلّی را می‌پوشم. باور کنید آن روز خیلی از مردم آن‌جا آمدند و با من عکس گرفتند. مجذوب آن لباس شده بودند.
لُر زبانان در حوزه‌های مختلف افتخار آفرینان زیادی داشته و دارند. دکتر ملک‌حسینی تنها پزشک پیوند کبد در آسیا، پروفسور موسیوند مخترع قلب مصنوعی، پروفسور کرم‌زاده استاد جهانی ریاضی، دکتر احسان کامرانی مخترع قرنیه‌‏ی مصنوعی و استاد دانشگاه هاروارد از جمله‏‌ی این افتخار‌آفرینان می‌باشند.
 
لطفاً از پروژه‌هایی که انجام داده‌اید بگویید؟
تا به حال پروژه‌های کوچک و بزرگ زیادی انجام داده‌ام. پروژه‌ی نمایشگاه‌های عرض‏‌المعارض در منطقه‌‏ی مشرف کشور کویت در سال 96-1995 میلادی، پروژه‌‏ی راه‌‏سازی ایالت اِیر واین تا اورِنج کانتی به مسافت 80 مایل(120 کیلومتر) در سال 1997، پروژه‌‏ی بزرگ تعویض لوله‏‌های زیر زمینی منازل مسکونی در منطقه‌ی کیفان کویت، احداث 40 واحد ویلایی و ساختمانی ایالت سَن‏دیهِ ‏گو در سال 2003، و چند پروژه‌ی دیگر از جمله کارهای انجام شده توسط بنده می‌باشد. در فروردین‌ماه سال آینده کمپانی آمریکایی اِنکان، پروژه ‏های هتل 5 ستاره و راه‌سازی شهر دوحه‏ ی قطر را آغاز خواهد کرد و به عنوان یکی از 3 مدیر این پروژه همکاری خواهم داشت.
 
در ایران بیشتر مردان در کارهای عمرانی فعالیت دارند، به نظر شما زن‏‌ها می‌توانند همچون مردها از عهده‌ی این کارها برآیند؟
بدون شک این طور است. زن‏ها می‌‏توانند پر کار و پر انرژی پا به پای مردها کار کنند. پروژه‌‏هایی که خانم‌ها در آن فعالیت داشته‏‌اند خوب از کار در آمده‏‌اند که این نشانگر توانایی آن‌هاست. بنده در پروژه‌های شخصی که به انجام رسانده‌ام به این قابلیت خود پی برده‌‏ام که می‌توانم همچون مردها از عهده‌ی کارها بر آیم‌. شما حتی می‏‌توانید در زندگی عشایری توانایی زنان را به خوبی مشاهده کنید. یک زن روستایی در امور کشاورزی و دامداری دوشادوش مردان زحمت می‌‏کشد و علاوه بر آن مسوولیت خانه ‏داری بر عهده‌ی آنان است.
 
تصمیم‌تان برای سرمایه‌گذاری در لرستان چقدر جدی است؟
بدون تردید تا 70 درصد قصد سرمایه‌‏گذاری دارم. دو سال پیش با معاون استاندار و شهردار برخي از شهرها رایزنی داشتم که متأسفانه بی‌‏نتیجه ماند! واقعیت را بگویم آن‌ها جدی نبودند و حرف‌های‌شان در حد شعار بود. سپس برگشتم به آمریکا و بی‌‏خیال سرمایه‌گذاری در زادگاهم شدم. اما این بار عزم خود را جزم کرده‏‌اَم که برای بلند مدّت این‌جا بمانم و نتیجه‌ای مثبت بگیرم.
 
آیا برای لرستان طرح یا طرح‏هایی دارید؟
بله. لرستان در کارهای عمرانی و شهرسازی مشکلات عدیده‌ای دارد. در این حوزه نگاه‌ها اصولی و کارشناسانه نیست و از مدیران مربوطه می‌‏خواهم به این روال ساخت و ساز نداشته باشند، چرا که می‌توان از این پس بر پایه‌ی درست و اصولی ساخت و ساز صورت بگیرد. بنده نیز در حد توان و تا جایی که امکان داشته باشد برای تغییر این وضعیت اقدام خواهم کرد. همچنین با یکی از دوستان مشاوره داشته‏‌اَم و چند طرح اقتصادی و فرهنگی را در اختیارم قرار داده که باید روی آن‌ها مطالعات لازم را انجام بدهم.
 
بیشتر مایلید در راستای چه طرح‏هایی حرکت کنید؟
خیلی‌ها بر این عقیده هستند که در ایران نمی‌‏شود فعالیت کرد. به نظرم هر کس بخواهد کار انجام بدهد، می‌‏تواند. من قصد دارم بیش‌تر روی احداث طرح‏های عمرانی، ورزشی، تفریحی برای بچه‌‏ها و جوانان مانور بدهم. اما بیش‌تر فعالیت و اقدام جدی روی طرح‏های عمرانی را دوست دارم و در اولویت اول قرار دارند.
در بروجرد 200 هزار متر زمین خریداری کرده‌اَم که مایلم به زودی و به عنوان نخستین گام آن را در قالب یک پروژه‌ی تفریحی ـ ورزشی احداث کنم.
 
دربارهی این طرح در بروجرد بیشتر بگویید.
یک طرح چند منظوره در قالب پروژه‏‌ای تفریحی ـ ورزشی است. در حال تهیه‏‌ی طرح مذکور هستم و مایلم فعلاً بیش از این درباره‌‌ی آن چیزی نگویم تا روزی که رسمأ شروع به کار را آغاز می‌‏کنم.
 
در لرستان اماکن تفریحی وجود دارد، اما مکان‌های چند‌منظوره که بخش ورزشی نیز در آن گنجانده شده باشد آن‌چنان که شایسته باشد به چشم  نمی‌‏خورد. برای بخش ورزشی این پروژه تدبیر خاصی مد نظر بوده است؟
لرستان در بسیاری از حوزه‌‏ها دارای کمبود است و این کمبودها بستری فراهم ساخته که چیزی جز محرومیت برای آن به ارمغان نیاورده، و طبق آمار لرستان از جمله مناطق ایران می‌باشد که محرومیت در آن موج می‏‌زند. با مطالعات از پیش انجام شده از چند جهت برای بخش ورزشی برنامه‌‏ریزی کرده‌ام. در دوران مدرسه کاراته می‌رفتم و امروز گُلف و بولینگ بخشی از زندگی من می‌‌باشد.
امیدوارم روزی برسد که سرزمین مادری ام دوباره بر تارک تاریخ بدرخشد.
 
استاندار لرستان که دنبال جذب سرمایه‏ گذار جهت سرمایه‏ گذاری در لرستان می‏باشد، بدون شک می‏ تواند با خانم مهندس بیرانوند رایزنی و مذاکره نمايد.
 
گفت‌وگو از: امين  ماسوري / این گفتگو در نشریه «نشر اندیشه» منتشر شده است.
 بازنشر در پایگاه خبری یافته