یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

مهندس «نازنین بیرانوند» از جمله لرستانی‌های موفق در ایالات متحده آمریکا است که از سن 12 سالگی به همراه خانواده برای ادامه تحصیل جلای وطن کرده‌‏اند.
از ویژگی‏‌های بارز وی این است که بر خلاف عده‌‏ای از ایرانیان که چند صباحی مقیم خارج کشور می‌شوند و هویت خود را به فراموشی می‌‏سپارند، ایشان هنوز هم پای‏بند بر اصالت‌ها و هویت ایرانی خویش است و با افتخار بر لُر بودن خود می‌بالد و می‌گوید: «در پاسپورتم نوشته شده نازنین بیرانوند».
خانم بیرانوند دوران راهنمایی و دبیرستان را در شهر نیویورک می‌گذراند و سپس تحصیلات آکادمیک خود را در دانشگاه کالیفرنیا استِید  لُس‌‏آنجلس California state university تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی عمران به پایان می ‏رساند.
این مهندس موفق می‌گوید: «با روزی 3 دلار در کتابخانه‌ی مدرسه به کسب درآمد مشغول بوده‌اَم و مدت‌ها در فروشگاه مَک‌دونالد با درآمدی بیش‌تر کار می‌کردم. سال‌ها بعد بدون هیچ پشتیبانی یکه و تنها به انجام پروژه‌های عمرانی روی آوردم».
از خوب روزگار، بخت یاری‌گرش می‌شود و چراغ‌های موفقیت در پیش رویش یکی پس از دیگری روشن می‌گردند. این لرستانی موفق امروز صاحب یک شرکت فنی- عمرانی است و همچنان پر قدرت و پر انرژی کار می‌کند‌.
وی می‌گوید: هنوز نتوانسته‌ام دینم را به سرزمینم ادا کنم و به دنبال یک فرصت طلایی می‌گردم تا بتوانم با سرمایه‌گذاری در لرستان، گامی هر چند کوچک برای کهن دیار لرستان بردارم.
با او به گفت وگو می‏ نشینیم و چند و چون کار را از زبان این لرستانی لس‌آنجلس‌نشین می‌شنویم:
 
خانم بيرانوند، با وجود گرفتاری و ازدحام کار از این که این فرصت را در اختیار ما گذاشتید سپاس‌گزاریم. در آغاز بفرمایید جرقه‏‌ی سرمایه‌گذاری در لرستان چه زمانی در ذهن‏تان زده شد؟
با تشکر از شما. ابتدا باید گفت این‌جا وطن ماست. همچنین زادگاه من است و هماره مِهر باطنی داشته‌ام که به هر طریق ممکن خدمتی بکنم. البته‌، لرستان دارای فرهنگ، تاریخ و اصالت کهن است. همچنین مهمان‌نوازی مردمانش زبانزد خاص و عام است. این قوم با تاریخی چند هزار ساله در رسیدن به جایگاه واقعی و در خورش ناکام مانده است‌. همچنان که می‌بینیم لرستان امروز یکی از محروم‏ترین نقاط ایران است و مردمش از داشتن خیلی امکانات بی‏‌بهره هستند. اگر بتوانم قصد دارم اقداماتی در راستای رفع این موضوع انجام بدهم. متأسفانه در این مدّت که لرستان بوده‌اَم صحنه‌هایی به چشمم خورده که باعث رنجش و آزردگی خاطرم شده است.
 
با عرض پوزش! می‌فرمایید از چه صحنه‌هایی ناراحت شده‌اید؟
بله. خانواده‌هایی را می‌دیدم که با فرزندان‏‌شان فارسی حرف می‏‌زدند. چرا مردم لباس محلی نمی‏‌پوشند؟! جُک‌هایی که درباره‌‏ی اقوام مختلف به ویژه لُرها بین مردم می‌چرخد خودشان براي هم مي‌فرستند، همگی از مواردی بودند که ناراحت کننده می‌باشند. باید قدر خودمان را بیش از این‌ها بدانیم. بنده 5 سال پیش به ایران آمدم و یک‏ دست لباس محلی به آمریکا بردم. در جشن‌های باستانی مهرگان و نوروز که ایرانیان مقیم در کالیفرنیا برگزار می‌‏کنند، آن لباس محلّی را می‌پوشم. باور کنید آن روز خیلی از مردم آن‌جا آمدند و با من عکس گرفتند. مجذوب آن لباس شده بودند.
لُر زبانان در حوزه‌های مختلف افتخار آفرینان زیادی داشته و دارند. دکتر ملک‌حسینی تنها پزشک پیوند کبد در آسیا، پروفسور موسیوند مخترع قلب مصنوعی، پروفسور کرم‌زاده استاد جهانی ریاضی، دکتر احسان کامرانی مخترع قرنیه‌‏ی مصنوعی و استاد دانشگاه هاروارد از جمله‏‌ی این افتخار‌آفرینان می‌باشند.
 
لطفاً از پروژه‌هایی که انجام داده‌اید بگویید؟
تا به حال پروژه‌های کوچک و بزرگ زیادی انجام داده‌ام. پروژه‌ی نمایشگاه‌های عرض‏‌المعارض در منطقه‌‏ی مشرف کشور کویت در سال 96-1995 میلادی، پروژه‌‏ی راه‌‏سازی ایالت اِیر واین تا اورِنج کانتی به مسافت 80 مایل(120 کیلومتر) در سال 1997، پروژه‌‏ی بزرگ تعویض لوله‏‌های زیر زمینی منازل مسکونی در منطقه‌ی کیفان کویت، احداث 40 واحد ویلایی و ساختمانی ایالت سَن‏دیهِ ‏گو در سال 2003، و چند پروژه‌ی دیگر از جمله کارهای انجام شده توسط بنده می‌باشد. در فروردین‌ماه سال آینده کمپانی آمریکایی اِنکان، پروژه ‏های هتل 5 ستاره و راه‌سازی شهر دوحه‏ ی قطر را آغاز خواهد کرد و به عنوان یکی از 3 مدیر این پروژه همکاری خواهم داشت.
 
در ایران بیشتر مردان در کارهای عمرانی فعالیت دارند، به نظر شما زن‏‌ها می‌توانند همچون مردها از عهده‌ی این کارها برآیند؟
بدون شک این طور است. زن‏ها می‌‏توانند پر کار و پر انرژی پا به پای مردها کار کنند. پروژه‌‏هایی که خانم‌ها در آن فعالیت داشته‏‌اند خوب از کار در آمده‏‌اند که این نشانگر توانایی آن‌هاست. بنده در پروژه‌های شخصی که به انجام رسانده‌ام به این قابلیت خود پی برده‌‏ام که می‌توانم همچون مردها از عهده‌ی کارها بر آیم‌. شما حتی می‏‌توانید در زندگی عشایری توانایی زنان را به خوبی مشاهده کنید. یک زن روستایی در امور کشاورزی و دامداری دوشادوش مردان زحمت می‌‏کشد و علاوه بر آن مسوولیت خانه ‏داری بر عهده‌ی آنان است.
 
تصمیم‌تان برای سرمایه‌گذاری در لرستان چقدر جدی است؟
بدون تردید تا 70 درصد قصد سرمایه‌‏گذاری دارم. دو سال پیش با معاون استاندار و شهردار برخي از شهرها رایزنی داشتم که متأسفانه بی‌‏نتیجه ماند! واقعیت را بگویم آن‌ها جدی نبودند و حرف‌های‌شان در حد شعار بود. سپس برگشتم به آمریکا و بی‌‏خیال سرمایه‌گذاری در زادگاهم شدم. اما این بار عزم خود را جزم کرده‏‌اَم که برای بلند مدّت این‌جا بمانم و نتیجه‌ای مثبت بگیرم.
 
آیا برای لرستان طرح یا طرح‏هایی دارید؟
بله. لرستان در کارهای عمرانی و شهرسازی مشکلات عدیده‌ای دارد. در این حوزه نگاه‌ها اصولی و کارشناسانه نیست و از مدیران مربوطه می‌‏خواهم به این روال ساخت و ساز نداشته باشند، چرا که می‌توان از این پس بر پایه‌ی درست و اصولی ساخت و ساز صورت بگیرد. بنده نیز در حد توان و تا جایی که امکان داشته باشد برای تغییر این وضعیت اقدام خواهم کرد. همچنین با یکی از دوستان مشاوره داشته‏‌اَم و چند طرح اقتصادی و فرهنگی را در اختیارم قرار داده که باید روی آن‌ها مطالعات لازم را انجام بدهم.
 
بیشتر مایلید در راستای چه طرح‏هایی حرکت کنید؟
خیلی‌ها بر این عقیده هستند که در ایران نمی‌‏شود فعالیت کرد. به نظرم هر کس بخواهد کار انجام بدهد، می‌‏تواند. من قصد دارم بیش‌تر روی احداث طرح‏های عمرانی، ورزشی، تفریحی برای بچه‌‏ها و جوانان مانور بدهم. اما بیش‌تر فعالیت و اقدام جدی روی طرح‏های عمرانی را دوست دارم و در اولویت اول قرار دارند.
در بروجرد 200 هزار متر زمین خریداری کرده‌اَم که مایلم به زودی و به عنوان نخستین گام آن را در قالب یک پروژه‌ی تفریحی ـ ورزشی احداث کنم.
 
دربارهی این طرح در بروجرد بیشتر بگویید.
یک طرح چند منظوره در قالب پروژه‏‌ای تفریحی ـ ورزشی است. در حال تهیه‏‌ی طرح مذکور هستم و مایلم فعلاً بیش از این درباره‌‌ی آن چیزی نگویم تا روزی که رسمأ شروع به کار را آغاز می‌‏کنم.
 
در لرستان اماکن تفریحی وجود دارد، اما مکان‌های چند‌منظوره که بخش ورزشی نیز در آن گنجانده شده باشد آن‌چنان که شایسته باشد به چشم  نمی‌‏خورد. برای بخش ورزشی این پروژه تدبیر خاصی مد نظر بوده است؟
لرستان در بسیاری از حوزه‌‏ها دارای کمبود است و این کمبودها بستری فراهم ساخته که چیزی جز محرومیت برای آن به ارمغان نیاورده، و طبق آمار لرستان از جمله مناطق ایران می‌باشد که محرومیت در آن موج می‏‌زند. با مطالعات از پیش انجام شده از چند جهت برای بخش ورزشی برنامه‌‏ریزی کرده‌ام. در دوران مدرسه کاراته می‌رفتم و امروز گُلف و بولینگ بخشی از زندگی من می‌‌باشد.
امیدوارم روزی برسد که سرزمین مادری ام دوباره بر تارک تاریخ بدرخشد.
 
استاندار لرستان که دنبال جذب سرمایه‏ گذار جهت سرمایه‏ گذاری در لرستان می‏باشد، بدون شک می‏ تواند با خانم مهندس بیرانوند رایزنی و مذاکره نمايد.
 
گفت‌وگو از: امين  ماسوري / این گفتگو در نشریه «نشر اندیشه» منتشر شده است.
 بازنشر در پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 شهروند 1393-11-04 07:54
درود بر شما که نمونه یک لر تحصیلکرده و با اصالتی
در پناه خدا
نقل قول کردن
#2 ستاره 1393-11-04 09:12
احسنت به این ترییت و حس مسئولیتی که در وجود این خانم هست . ما تعدادی فامیل داریم که سالهاست در آمریکا زندگی میکنن ، حتی احوال نزدیکترین فامیل خودشون رو نمیپرسن انگار که اصلا هیچگونه وابستگی به اینجا ندارن . تا برسه بخوان کاری واسه شهر شون کنن .
نقل قول کردن
#3 همشهری 1393-11-04 09:21
به نظر شما خانم بیرانوند می تواند بخشی از خیابانهای خاکی خرم آباد را آسفالت کند
نقل قول کردن
#4 حسین 1393-11-04 12:03
احسنت
نقل قول کردن
#5 بهنام مرادی 1393-11-04 12:58
با سلام.
نویسنده گرامی، جناب آقای ماسوری از گفت و گوی انجام شده با خانم مهندس حظ وافر کردم.
بابت گفت و گو از شما متشکرم.
نقل قول کردن
#6 خرم آبادی 1 1393-11-04 13:28
مصاحبه ایشان را خواندم و منتظر بودم که بفرمایند در سرزمین مادریشان چه طرحی را اجرا خواهند نمود ، ولی با کمال تعجب دیدم که قصد سرمایه گذاری در شهر دیگری را دارند ، لذا ضمن تشکر از طبع بلند ایشان ! می خواستم به اطلاع این همشهری عزیز برسانم که در تمام طول عمرم نه دیده و نه شنیده ام که سرمایه داری از شهر مورد نظر شما در خرم آباد سرمایه گذاری نموده باشد ، در هر صورت موفق باشید
___________________
يافته: احتمالا مادر ايشان از بيرانوندهاي بروجرد باشد
نقل قول کردن
#7 بیرانوند 1393-11-04 15:05
ضمن تشکر از خانم مهندس بیرانوند. قابل توجه خرم ابادی 1. من از بیرانوندهای بروجرد هستم تقریبا نیمی از جمعیت بروجرد را ایل بیرانوند تشکیل میدهد بروجردی ها که ما را لر به معنی غیر بروجردی خطاب میکنند ما به لر بودنمان افتخار میکنیم و نفس کار مهندس عالی است و همیشه ما را از خود بدانید جز جدایی ناپذیر از لرستان. خدا کند سرمایه گذار داشته باشیم در هر گوشه لرستان که سرای من است
نقل قول کردن
#8 علی نوروزی 1393-11-04 17:00
گفتگوی خوبی بود. آفرین به خانم بیرانوند و آقای ماسوری که این شخصیت ها را کشف میکنه و نظرشون رو برای سرمایه گذاری در استان محروم مون جلب میکنه. تشکر از آقای ماسوری و خانم بیرانوند.
نقل قول کردن
#9 ایمان مظفری 1393-11-04 18:26
باسلام..دوستان چندی پیش با دوستی برای کاری به دانشگاه الزهرا رفتیم..وقتی منتظر ایشون بودم در تابلوی اعلانات نام خانمی به نام [...] نظرمو جلب کرد با سمتی خوب در دانشگاه مشغول بود.. به هر طریق ایشون رو دیدمو ازشون پرسیدم خانم [...] شما اصالتا لرستانی یا لر هستید؟ خیلی جالب بود که با لحنی بسیار بد جلوی همکاران جواب دادند نه نه نه ؟ من پدرم ومادرم احتمالا لر بوده من لر نیستم .اصلا حتی لرستان هم نرفتم من اصلا [...] نرفتم ؟؟؟ گفتم کی اسم [...] اورد؟؟ من اصلا ....؟ به هرحال ازاین دست ادمهاهم داريم دوستان.... البته اینها لر نباشند خیلی بهتره باور کنید . بايد به امثال خانم بيرانوند افتخار كرد
نقل قول کردن
#10 گلچین 1393-11-04 19:21
استاندار باید از اینطور افراد درخواست کند که به صحنه بیایند.
:P
نقل قول کردن
#11 خرم آبادی 1 1393-11-05 11:21
آقا یا خانم بیرانوند می فر مایند در آن شهر ما را لر می خوانند ، البته با استهزاء ، اینجانب هم دلم از این می سوزد ، در هر حال سرزمین مادری که بسیار هم قداست دارد به جایی گفته می شود که در آن ریشه داریم ، نه جایی که به آن مهاجرت کرده ایم . علی ایحا ل از دوستا نی که منفی داده اند تشکر میکنم ، این نشان میدهد که بروجردی های عزیز ، یافته را با دقت رصد می کنند .
نقل قول کردن
#12 اي كي يو سان 1393-11-07 08:23
خسته نباشين
ليكن اينقدر بوق و كرنا نداره ؟؟؟
نقل قول کردن
#13 امیر رباطی 1393-11-07 10:07
ای.کی.یو سان! استاندار داره زحمت میکشه سرمایه گذار جذب کنه تا الانم ایشون نتونسته این کارو انجام بده در حالیکه میتونن از خانم بیرانوند و کسانی مثه ایشون استفاده کنه شاید این خراب شده بتونه حرکت کوچیکی داشته باشه.
نقل قول کردن
#14 رضا نژاد 1393-11-10 17:30
آفرین بر این زن.
نقل قول کردن
#15 شهرام 1393-11-25 17:24
چه فایده همه فقط به فکر آبادانی بروجردن و انگار نه انگار که این استان مرکزش خرم آباده
نقل قول کردن
#16 چراغ گودرزی 1394-06-13 22:58
با عرض سلام خدمت خانوم مهندس بیرانوند.بنده یکی از آشنایان قدیمی هستم مدتی زیادی است که دنبال آدرس شما میگردم. بنده چراغ گودرزی هستم که در کویت کار میکردیم. لطفا در اسرع وقت با من تماس بگیرید 09337718499
نقل قول کردن
#17 محمد تقی قهرمانی 1394-06-14 01:31
با سلام وتشکر از اقای ماسوری وسرکار خانم بیرانوند این شیر زن غیور وسرفرازلر هر زمان که ایشان اراده کنند و بیایند وشروع کنند ما نیز هر کمکی از مون بر بیاد دریغ نمی کنیم
نقل قول کردن
#18 رمضان رحمتی دورودلرستان 1394-11-26 18:58
باسلام خدمت تمام دوستان من می خام یک کارخانه تولیداسباب بازی وسیسمونی بزنم دورود سرمایه کم دارم نیازبه حمایت دارم اماکسی نیست که کمک بکنه من چندسال تجربه دارم دراین رابطه چراما خودمان می توانیم تولیدصددرصدکنیم بایدازچین واردکنیم باعث شرمندگی من می شود حیف است امکانات باشه امااستفاده نکنیم لرستان چنین کارخانه ای نداره اگرچنین کسی بودبه این شماره تماس بگیره ۰۹۰۳۶۳۰۷۱۴۴
من درخدمت هستم راستی اگرمدیران به فکرخودشان نباشندویک طرح استانی کارخانه جات رابیارند دورودمابیکارندا ریم ریسک پذیرنیستن که من خبردارم که این طرحها رادادن استان ازترس خودشان قبول نکردن
اگراین طور طرحی رابدن دست من قسم می خورم که به اجرا بذارم
باتشکرفراوان خیلی کارهامی شه کرد اگردست به دست هم بدیم باتشکرازهمه دوستان
نقل قول کردن
#19 رمضان رحمتی دورودلرستان 1394-11-26 19:09
یک زن بایدبه فکرمردم وطنش باشه ازاون سردنیا کاری بکنه هسنت به غروراون زن ما اینجا برخي مسعولین ازترس خودشان از ریسک جزب سرمایه وانجام این کارها سرباز می زنندکه باعث شرمندگی است
من رمضان رحمتی ازدورودلرستان اگر روزی سرمایه به دست بیارم کاری می کنم دورود دارای شهرک صنعتی پر رونقی بشه که نداره اینجاهیچی روی نظم نیست
اگرشمادوستان دیدیدوام می خاستم بگیرم تولیدی بزنم آنقدرسنگ انداختن جلوی پایم گه نگو
به امیدانتظارکمک برای استان نه من انشاالله روزی بیادکه باچشم خودم ببینم
نقل قول کردن
#20 محمدرضا عباس پور 1395-06-26 23:29
مصاحبه خوبی با ایشان انجام گرفته است.
ضمن تشکر از یافته و آقای ماسوری و آرزوی موفقیت برای خانم بیرانوند.
نقل قول کردن
#21 عاطفه م 1395-07-17 21:42
گفتگوی جالبی بود،انشالاه که خانم بیرانوند بتوانند به برنامه هایی که برای لرستان در نظر دارند جامه عمل بپوشانند،همچنین تشکر میکنم از آقای ماسوری
نقل قول کردن
#22 علی بیرانوند روستای بزازنابروج 1395-12-02 15:26
ازخانم بیرانوندتشکرفرا وان روداریم انشاالله که موفق باشن
نقل قول کردن
#23 علی بیرانوند روستای بزازنابروج 1395-12-02 15:28
تشکرفراوان ازایشان
نقل قول کردن
#24 رضا بلور بیرنون 1396-01-13 00:14
با سلام وعرض ادب خدمت خانم بیرانوند
قابل توجه مراجعین محترم خانم بیرانوند بچه بروجرد روستای بزازنا می باشد
نقل قول کردن
#25 روشنک بیرانوند 1396-03-28 03:26
خانم بیرانوند عزیز..امیدوارم در تمام مراحل زندگیتون مثل سابق موفق و پیروز باشید..و همیشه بدرخشید..
نقل قول کردن
#26 فرشاد بیرانوند 1398-06-19 19:04
احسنت وآفرین بسیار بر افتخار ایلم مهندس بیرانوند
نقل قول کردن
#27 سلام خانم نازنین بیرانوند امید 1402-02-09 02:19
سلام خانم نازی بیرانوند امیدوارم حالتون خوب باشه وهمچنین دخترتان پرندوش من یک زمان کوتاهی دوکودکی پرستار دختران بود وقتی منزلتان فرحزاد بود
نقل قول کردن
#28 ازنین بیرانو 1402-02-09 02:23
با سلام به خانم مهندس نازی بیرانوند امیدوار حالتان خوب

باش من پرستار دختران پرندوش بودم زمانی که شما فرحزاد بودید
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا