یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

خانه هنرمندان تهران این روزها میزبان هنرنمایی جوانی از خطه لرستان است.
"امین هنامی " جوان خوش‌ذوق خرم‌آبادی با هجده اثر نقاشی‌خط، اولین نمایشگاه انفرادی‌اش را با عنوان "این راز سربه‌مهر " در تهران برپا کرده است.
وی پیش از این در چندین نمایشگاه به صورت گروهی حضور داشته است.
هنامی 32 ساله در خرم‌آباد به دنیا آمده و فعالیت هنری‌اش را از سال 1376 در همین شهر آغاز کرد.
او که سابقه 15 سال فعالیت حرفه‌ای را در هنر گرافیک در کارنامه دارد، تحصیلات دانشگاهی را در همین رشته به پایان برده و هم‌اکنون به کار تدریس مشغول است.
روز گذشته در محل برپایی نمایشگاه این هنرمند خوشنویس کشور، در نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان تهران به دیدارش رفتیم و گفتگویی با او انجام دادیم.
 

چرا "این راز سربه‌مهر "؟ علت انتخاب این نام برای نمایشگاه چه بود؟
انتخاب عنوان نمایشگاه به این خاطر بود که خوانش آثار به راحتی نیست و ترکیب‌بندی سیاه‌مشق گونه آثار به رمزآلود بودن آن‌ها اشاره دارد و نوع ترکیب‌بندی کلی اثر و مضمون اثر که برگرفته از اشعار شعرای ادب پارس هست و بیننده با توجه به درک و فهمش از موضوع می‌تواند تعریف خاصی داشته باشد و درنتیجه هر اثر هنری تعاریف متفاوتی می‌تواند داشته باشد؛ به این دلیل عنوان "این راز سربه‌مهر " را برای نمایشگاه انتخاب کردم. نام انتخابی برای نمایشگاه یک نام رمزگونه است که هر بیننده‌ای با برداشت خودش از آن رمزگشایی می‌کند.
 
گفتید که از اشعار شاعران نامی ایران استفاده کرده‌اید! آیا دلیل خاصی دارد؟
مضامین اکثر آثار اشعار اساتید ادب ایران سعدی، حافظ، مولانا و ... هستند که در مایه‌های عرفانی و ادبی سروده شده‌اند. احساس می‌کنم که هنر نقاشی‌خط می‌تواند ظرایف و دقایق ادب پارسی را خیلی خوب نشان دهد و به فهم بهتر و بیشتر مضمون اشعار کمک کند، چرا که ارتباط و هماهنگی بسیار زیادی میان لطافت اشعار شاعران بزرگ ایرانی با روح حاکم بر خوش‌نویسی ایرانی مخصوصاً در حوزه‌ی خط نستعلیق وجود دارد.
 
بازدیدکنندگان با دیدن آثار شما احساس می‌کنند که نوعی از کار سیاه‌مشق را عرضه کرده‌اید؟
بله به‌نوعی استفاده از هنر سیاه‌مشق است، ولی دقیقاً " کارهای سیاه‌مشق نیست. کلمات به شکل پس‌وپیش به روی‌هم افتاده‌اند، آثار من از هنر قطاعی با گرایش به سیاه‌مشق خط نستعلیق الهام گرفته و صرف ترکیب خطوط نستعلیق بر اساس نظمی خاص و هنرمندانه می‌تواند بخش زیادی از بار معنایی و لطافت و عمق کلام شاعران و حکمای ایرانی را به بیننده انتقال دهد.

 
چرا به سمت این نوع ناشناخته از هنر رفتید؟
هنرمندان در هر زمانه‌ای باید خلاقیت داشته باشند، اگر قرار باشد همیشه کارهای سنتی را انجام دهیم، جایی برای بروز خلاقیت نمی‌ماند، من فکر می‌کنم هنرمند باید همیشه دریچه‌های جدیدی از زیبایی را به مردم نشان دهد، هنرمند باید سلیقه مردم را ارتقاء دهد.
 
آیا با این استدلال توانسته‌اید توجه مثبت مخاطبان را جلب کنید؟
خوشبختانه مردم کارهای نو و جدید را دوست دارند و سلایق به سمت دیدن هنرهای جدید سوق پیداکرده و در طول برگزاری نمایشگاه، استقبال خوبی توسط مردم صورت گرفته است.
 
از چه موادی در کارهایتان استفاده می‌کنید؟
بن‌مایه اصلی ترکیب یکسری مواد با هم هستند که با نوعی چوب ترکیب می‌شوند. ترکیب مواد بر روی شاسی چوبی و شاسی پارچه قرار دارد.
 
و سخن پایانی؟
از همه علاقه‌مندان به هنر اصیل ایرانی و به‌خصوص لرستانی‌های عزیز دعوت می‌کنم در فرصت باقیمانده از این نمایشگاه دیدن کنند.

قابل ذکر است نمایشگاه "این راز سربه‌مهر " با معرفی 18 اثر نقاشی‌خط از امین هنامی از 24 مهرماه با حضور جمعی از علاقه‌مندان هنر و فرهنگ اصیل ایرانی، هنرمندان کشوری و لرستانی‌های مقیم تهران در نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان تهران افتتاح شد.
این نمایشگاه در خیابان طالقانی، ضلع جنوبی باغ هنر تا 4 آبان ماه از ساعت 13 تا 20 میزبان علاقه‌مندان است.

 
گفت‌وگو: عبدالرضا قاسمی/ پایگاه خبری یافته

دیدگاه‌ها  

#1 خطاط 1395-07-28 17:35
باسلام وخسته نباشید محضر مبارک وذی شرافت جناب مستطاب آقا ی عبدالرضا قاسمی شخصیتی فرهیخته ونجیب ازاثار اساتید گرانقدر لرستان جناب مستطاب آقا ی علی جعفر غضنفری خامه ی بیدل واستاد صمد زالپور استفاده گردد باتشکر
نقل قول کردن
#2 میم.مستمر 1395-07-28 22:27
به به ،شمیم ناب هنر خط در معیت نقاشی و معرفی بدیع به شکل متریالی خاص که شاهکار جناب خانمی است،واقعا حیف است این حضور فرهنگی و بزرگ مردی از تبار لرستان در خانه ی هنرمندان پایتخت با حضور حداکثری همشهریان پایتخت نشین،لبریز نشود
و حیف تر آنکه تنها و تنها یافته میداندار این موضوع است و تمام سرچ های گوگل مربوط به تلاش یافته است در عرصه های رسانه ای

انگار جور همه را باید یافته تحمل کند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا