یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

امروزه زنان نيز هم‌پاي مردان در فعاليت‌هاي اجتماعي مشاركت دارند. شايد تا چند سال قبل نشستن زنان پشت فرمان اتومبيل چندان در ديار ما جا نيافتاده بود، اما امروزه مي‌بينيم كه برخي زنان علاوه بر رانندگي با ماشين‌هاي شخصي، به عنوان راننده آژانس جهت تأمين آسايش ساير بانوان به اين مهم مي‌پردازند.

به منظور آشنايي بيش‌تر با خدمات اين بانوان، با "نسرين نادري" مدير عامل تاکسی بی‌سیم بانوان خرم‌آباد نسرين نادري مدير عامل تاکسی بی‌سیم بانوان خرم‌آبادبه گفت‌وگو نشستيم:

خانم نادری چطور شد که به فکر راه‌اندازی تاکسی بی‌سیم بانوان در خرم‌آباد افتادید‌؟

من در سفری که به تهران برای انجام فعالیت‌های صادرات و واردات داشتم‌، با تاکسی بی‌سیم بانوان آشنا شدم و واقعاً از این کار خوشم آمد‌؛ این بود که از همان روز به فکر انجام این کار افتادم.

 

پس شما قبلاً در امر صادرات و واردات فعالیت داشته‌اید. می‌توانید کمی بیش‌تر در این باره توضیح دهيد؟

بله حدود ۸ سال در زمینه واردات و صادرات انواع کالاهای غیر قاچاق مورد نیاز بازار داخلی وخارجی، کشورهایی چون دبی‌، استرالیا‌، عراق از طریق  مرز مریوان با داشتن حق عمل کار فعالیت داشتم .

 

آیا در تأسیس تاکسی بی‌سیم بانوان با مشکلاتی هم روبه‌رو شدید‌؟

در تأسیس این کار با مشکلات زیادی برخورد کردم‌، چون نظرات متفاوتی در رابطه با انجام این کار هست‌. تاکسی‌رانی با این کار موافق نبود‌. دوندگی‌های زیادی برای  انجام آن داشتم که گفتن آن خیلی طولانی می‌شود ولی در نهایت به ثمر رسید .

 

دیدگاه مردم و مسوؤلان در ارتباط با این کار چیست‌؟

برخی این کار رو یک کار مردانه می‌دانند و همین باعث موضع‌گیری آنها می‌شود‌؛ علاوه بر این معتقدند فرصت شغلی آقایان که سرپرست خانواده محسوب می‌شوند با این کار از دست می‌رود‌. ولی اول این که راننده‌های ما طبق قوانين حق جابه‌جایی مسافران مرد را ندارند و آموزش‌های فنی لازم را ديده‌اند و از طرفی مگر خانم‌ها احتیاج به کار ندارند‌، بیش‌تر خانم‌های استخدام شده در این‌جا خود سرپرست خانواده هستند و اولویت اصلی استخدام با این قشر از بانوان است .

 

آیا تا الان پیش آمده که برای راننده‌ها مشکلی در زمینه‌‌ي این اختلاف نظر‌ها پیش آید؟

بله خیلی پیش آمده‌؛ به خصوص در اوایل کار که هنوز خوب جا نیفتاده بود، برای تلفن آژانس مزاحمت ایجاد می‌کردند، حتی در چند مورد کار به درگیری كشيه. ولی با این وجود طرفداران ما خیلی بیشتر از مخالفین هستند و مشکلات پیش آمده از سوی یک‌سری اراذل و اوباش بوده است. هر چه باشد ما داریم خواهران مادران همان‌ها را جابه‌جا می‌کنیم .

 

شما برای امنیت مسافرین و راننده‌ها چه کاری انجالم داده‌اید‌؟

در حال حاضر ما از بی‌سیم جهت کنترل و هماهنگی استفاده می‌کنیم‌. مشکل بی‌سیم این هست که برد کمی رو پوشش می‌دهد. بنده از ارگان‌ها و ادارتی چون اداره کار و استانداری تقاضا دارم که با ما همکاری کنند و تصحیلاتی را در اختیار ما قرار دهند تا با آن‌، تجهزاتی چون تاکسی‌متر و سیستم‌های جی‌پی‌اس را جهت پشتیبانی بهتر و امن‌ترتهیه کنیم .

 

شما باعث اشتغال چند نفر شده‌اید و شرایط استخدام  به چه نحوي است‌؟

هم‌اکنون  40 نفر  در این‌جا مشغول به کار هستند و ما هم چنان به دلیل میزان تقاضا و مراجعه‌ی بالایی که داریم به افراد زیاد‌تری تا حدود ۱۰۰-۱۵۰ نفر نیاز داریم‌.  از خانم‌هایی که به این شغل تمایل دارند درخواست می‌کنم‌، به این‌جا مراجعه کنند‌. حتی در صورت نیاز ما خودرو در اختیار آنها  قرار می‌دهیم .همان‌طور که گفتم ما دوست داریم خانم‌های سرپرست خانواده را جذب کنیم و اولویت با این گروه است ولی در کل شرایط ما داشتن گواهی‌نامه، داشتن خودرو سواری‌(در هر مدلی) و توانایی شناسایی مسیرها و پای‌بندی به قوانین  می‌باشد. از مسؤلین کمیته امداد امام خمینی‌(ره) خواهشمندانم تصحیلاتی را در اختیار  افراد مراجعه کنند تحت پوشش قرار دهند. زیرا آنها توانایی تأمین هزینه خودرو و حتی دریافت گواهی‌نامه را ندارند و از طرفی به این شغل نیاز‌مند هستند‌. به هر حال دادن شغل به این افراد خیلی بهتر از کمک کردن به صورت نقدی هست‌، در واقع همان قضیه ماهی دادن و یاد دادن ماهی‌گیری هست.

 

میزان مراجعه به آژانس شما چگونه است‌؟

آژانس ما دارای 8 هزار اشتراک است، هم‌اکنون ما اشتراک بسیاری از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌هاي دخترانه را تحویل گرفته‌ایم‌. در واقع مشکل كمبود نیرو داریم نه میزان مراجعه‌. همین است که ما از خانم‌های راننده تقاضای همکاری می‌کنیم‌. همان‌طور که می‌دانید حدود 80 درصد جابه‌جایی‌هاي آژانس‌ها مربوط به خانم‌ها می‌باشد. ما نمی‌توانیم پاسخ‌گوی درخواست آنها باشیم.

 

میزان درآمد روزانه و ساعت کاری راننده‌ها به چه صورت است‌؟

به صورت متوسط هر راننده روزانه ۴۰-۳۰ هزار درآمد دارد که از آن‌، ماهانه ۸۵ هزار تومان را به عنوان حق کمسیون به حساب ما واریز می‌کند‌. ساعات کاری ما نیز از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب می‌باشد که طبق یک‌سری روال‌، خانم‌ها شیفت و ساعت کاری خود را تعیین می‌کنند.

 

آیا شما طرح خاصی برای بهبود یا پیشرفت کارتان دارید؟

یکی از اهداف من همان تلاش برای تهیه تاکسی‌متر و نصب جی‌پی‌اس می‌با‌شد و تلاش بعدی بنده راه‌انداز‌ی تاکسی بی‌سم آقایان برای خانواده‌ها می‌باشد .

 

فرق تاکسی بی‌سیم آقایان با دیگر آژانس‌ها چیست‌؟

ما در این کار آقایانی را انتخاب می‌کنیم که حتماً متأهل باشند و  مرحله گزینش  را طی کرده باشند.

 

میزان تحصیلات شما چقدر است و نظر شما در مورد کارآفرینی چگونه است‌؟

تحصیلاتم زیر دیپلم است‌. برای راه‌اندازی یک کار خوب نیاز به شناسی فرصت‌ها وکسب دانش در آن رابطه و سپس تلاش‌، همت‌، توکل و پشتکار می‌باشد‌. در خیلی از موارد تحصیلات حرف اول را نمی‌زند و این پارامترهای دیگر است که تعیین کننده‌اند‌. متأسفانه امروزه اکثر جوانان ما، به  جای این که تحصیلات‌شان پلی برای انتخاب بهتر آینده کاری‌شان باشد به یک سد تبدیل شده‌، زیرا آن‌ها دنبال لقمه آمده هستند‌. بهتر است دید خود را بازتر کنند‌، اگر نمی‌توانند در رشته تحصیلیشان صاحب کار شوند مهم نیست می‌توانند از آن به عنوان یک تجربه مفید در بقیه زندگی‌شان استفاده کنند .

 

شما صاحب چند فرزند هستید و آیا در اداره کارها به شما کمک می‌کنند‌؟

بله‌، بنده 4 فرزند دارم که هر کدام به نوبه خود در اداره کارهای آژانس و همچنین خانه به من کمک می‌کنند و از آن‌ها راضی هستم.

 

همان طور که گفتید شما قبلاً در کار واردات و صادرات مشغول بوده‌اید و الان از ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب مشغول به کار هستید‌، این شرایط به عنوان یک زن و داشتن وظایف مادری و همسری برای شما سخت نیست و خانواده از این شرایط راضی هستند؟

حقیقت این است که روحیه من چندان با خانه سازگار نیست‌، به نظر من هرکس باید با توجه به استعدادش برای خود کاری دست و پا کند‌، به هر حال این نظر من است‌. گاه پیش آمده که برای کارهای واردات و صادرات یک ماه از خانه دور بوده‌ام ولی مادرم از فرزندانم مراقبت کرده و من از این بابت مطمئن بوده‌ام‌. خانواده‌ام کاملاً به این وضع عادت کرده‌اند و خود را با آن تطبیق داده‌اند‌. خوب است که یک زن وقت مساوی بین کار و خانواده اش داشته باشد ولی همیشه این اتفاق نمی‌افتد‌. سعی می‌کنم در فرصت کمی که با خانواده‌ام دارم به آنها رسیدگی کنم و آنها اصلاً از این وضع ناراضی نیستند‌.



دیدگاه‌ها  

#1 سمیه 1396-06-15 23:27
با سلام و خسته نباشید
من یه ماشین پراید دارم و گواهینامه هم دارم و خیلی نیاز دارم به کار و اینکه مشغول بشم و بتونم خودم دست به حسب بشم به شغل رانندگی علاقه زیادی دارم
خواهشمندم آدرس این آژانس رو بنویسید تا مراجعه کنم و به امید خدا مشغول به کار بشم
شماره موبایلم 09394144976
نقل قول کردن
#2 زهره 1396-10-18 20:03
من تحت پوشش کمیته هستم و نیاز ب کار دارم همچنین عاشق رانندگیم اما ماشین ندارم میشه منم بیام سرکار
نقل قول کردن
#3 پانیذ 1397-03-06 00:48
سلام وخسته نباشید من یه پراید دارم
گواهینامه ام دارم البته سابقه سرویس
مدارس راهم دارم لطف کنید ادرس

آژانستون رو بنویسیدممنون میشم

نیاز به کار دارم ۰۹۱۶۹۸۰۸۵۸۷
نقل قول کردن
#4 لیلا 1401-07-15 09:07
من یه پراید دارم و به کار در آژانس نیازمندم ومیشه لطف کنید چطور میتونم در این آژانس خدمت کنم
نقل قول کردن
#5 لیلا 1401-07-15 09:08
لیلا

من یه پراید دارم و خوشحال میشم در این آژانس مشغول به خدمت بشم .
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا