چندي قبل آيين رونمايي از فيلم "آخرين سياه‌چادر" فيلمي مستند از "سيد محمد سيف‌زاده" در خرم‌آباد برگزار شد.
اگر چه مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و كارگردان فيلم پيش از آغاز نمايش فيلم توضيحاتي در خصوص فيلم ارائه دادند، اما به نظر رسيد كه بسياري از علاقه‌مندان فرهنگ، هنر و تاريخ لرستان سؤالاتي در اين خصوص داشتند كه در سخنان آنان مطرح نشده بود.
به همين دليل به سراغ آقاي سيف‌زاده رفتيم و برخي از اين سؤالات را با وي مطرح كرديم كه در پي مي‌خوانيد:
 
آقاي سيف‌زاده، هدف شما از ساختن فیلم مستند داستانی آخرین سیاه‌چادر چه بود؟
همه‌ آثاری که در طول عمر ساخته‌ام در راستای زوایای پنهان و آشکار سرزمین لرستان و آداب و رسوم و مفاخر این دیار است و در اين اثر نيز سعي كردم رويه پيشين را دنبال نمايم.
 
از نظر خودتان شیوه‌ي ارائه این فیلم با آثار قبلی شما متفاوت است؟
این فیلم به صورت "مستند داستانی" با بازسازی صحنه‌هایی از دو مقطع تاریخی از آغاز و پایان قرن گذشته به شیوه‌ی فیلم‌های اپیزود ساخته شده است.
 

چون برخي از خوانندگان ما ممكن است با اصول و اصطلاحات فيلم‌سازي آشنا نباشند، در مورد فیلم اپیزود  توضیح دهيد سيد محمد سيف‌زاده فيلمساز و كارگردانكه منظور چيست؟
 بنا به تعاریف علمی جهان، در آثار اپیزودیک روابط علّی و معلولی و شخصیت‌پردازی به صورت دیگر ژانرها و سبک‌های فیلم‌سازی وجود ندارد بلکه برش‌هایی از رویدادهای زندگی تصویر می‌گردد. در فیلم بلند آخرین سیاه‌چادر برشی از مقاطع مختلف زندگی است.
 
پس در حقيقت فقط اشاره‌ای داشتید به فضای زندگی قدم‌خیر؟
بله، هدف ما مقایسه وضعیت ایلات لرستان در جوامع سنتی و کهن دنیای امروز که روزهای پایانی نظام ایلی را می‌گذراند داشتیم و نام فيلم نيز برگرفته از همين موضوع مي‌باشد.
 
به نظر شما آيا در پرداختن به نام‌آوران مشکلاتی هست؟
يقيناً. ما در استانی زندگی می‌کنیم که بلوط‌ها زخم خورده‌اند، مفرغ‌ها رنگ باخته‌اند و از فیلم‌سازی حرفه‌ای رمقی نمانده است! فقط باید هم‌چنان فیلم کوتاه و مستند ساخت چاره‌ای نیست. طي 4 دهه فقط 4 فیلم سینمایی ساخته شده است هم اکنون حمایتی از ساخت فیلم سینمایی در لرستان نمی‌شود، لذا باید به روایت‌ها مستند و داستانی روی آورد.
 
و روایت شما در فيلم آخرين سياه‌چادر چه روایتی است؟
برداشتی آزاد و اپیزودیک از زندگی زنان نام‌آور لرستانی و "مقایسه" با وضعیت امروز زندگی ایلات در لرستان و نيز اهمیت دادن به ضد قهرمان در هنر دراماتیک اصل است.
دیگر بلوط‌ها زخم خورده و مفرغ‌ها رنگ باخته‌اند/ از فیلم‌سازی حرفه‌ای در لرستان خبری نیست