یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

آن‌قدر شفاف و بی‌غل و غش است که وقتی برای مصاحبه روبه‌رویش می‌نشینم، احساس می‌کنم سال‌هاست می‌شناسمش!
 وجود پرمهرش فاصله‌ی تقویمی سن و سال‌مان را هاشور محبت می‌زند. در همان زمان کوتاه به راحتی دریافتم که "فریدون آسرایی" علاوه فيدون آسراييبر صدای دلنشین، پر از احساس و منحصر به فردش، بسیار ساده و صمیمی است و همین شفافیت او را به خواننده‌ای مردمی تبدیل کرده است.
آن‌چه فریدون را در مرز 60 سالگی در اوج محبوبیت قرار داده است صداقت و یکرنگی اوست، خواننده‌ای که زخم عشق روحش را خراش داده است و به‌رغم ترک‌های قلبش، کینه و انتقام نتوانسته است در وجود مهربانش رخنه کند.
فریدون پس از عدم موفقیت در آلبوم اولش با نام سلام در دومین آلبوم (‌غریبه) توانست رکورد پرفروش‌ترین آلبوم سال را بشکند و اکثر آهنگ‌هایش توسط مردم در کوچه و خیابان و ماشین ورد زبان‌ها بود.
 این مهندس کشاورزی اهل آسارا (‌40 کیلومتری کرج به سمت چالوس) در خانواده‌ای پرجمعیت با 4 برادر و 2 خواهر متولد شده است. فرزند یکی به آخر خانواده‌ی آسرایی می‌گوید زندگی عجیب و غریبی داشته است، از 22 سال زندگی و تحصیل در فیلیپین و کانادا، عشق‌های نافرجام و ... هیچ کدام از ناملایمات روزگار نتوانست قلب مملو از عشق‌اش را به سمت انتقام و تسویه حساب‌های شخصی سوق دهد.
 فریدون هنوز هم به عشق قدیمش وفادار است و در غم فراق یار هنوز هم می‌خواند؛ در غیاب او اما برای او!
ساعتي قبل از برگزاري كنسرت در خرم‌آباد با وي به گفت‌وگو نشستيم كه آن را در پي مي‌خوانيد:
 
آقای آسرایی آیا قبلاً هم به خرم‌آباد آمده‌اید؟
خیر، من برای اولین بار است که به خرم‌آباد می‌آیم.
 
فرصت داشته‌اید داخل شهر گشت‌وگذاری داشته باشید؟
متأسفانه این امکان میسر نشد، چون ما به‌صورت زمینی از خرمشهر حرکت کردیم و به خرم‌آباد آمدیم، فرصتی دست نداد تا کامل شهر را ببینیم، ولی در مسیر هتل تا سالن اجرا، خرم‌آباد را یکی از بهترین شهرهای ایران دیدم و اصلاً باورم نمی‌شد این‌قدر زیبا و خوب باشد.
 
آیا از موسیقی لرستان شناخت قبلی داشته‌اید؟
تا حدودی بله. موسیقی لرستان با نام زنده‌یاد رضا سقایی عجین شده است و چند آهنگ از ایشان را شنیده‌ام و می‌دانم مردم لرستان چقدر به سقایی علاقه دارند.
 
گفت‌و‌گو با جنتلمن موسیقی ایران/ فریدون آسرایی: موسيقي لرستان با نام رضا سقايي عجين شد

بعد از عدم موفقیت در آلبوم اول‌تان با نام سلام آلبوم غریبه پرفروش‌ترین آلبوم سال شد. رمز این موفقیت غریبه در چه چیزی نهفته بود؟
یک سری ایده‌ها و فضاهای جدید و همچنین 3 سال زمان گذاشتن برای این آلبوم در کنار بهروز صفاریان این آلبوم را به پرفروش‌ترین آلبوم سال تبدیل کرد.
 
فریدون آسرایی خیلی عجله برای انتشار آلبوم ندارد و وقتی هم آلبومی جدیدی را روانه بازار می‌کند، با استقبال بی‌نظیری مواجه می‌شود. چرا بیش‌تر آلبوم‌های‌تان با استقبال عمومی خوبی مواجه می‌شود؟
درست می‌گویید. من هیچ‌وقت عجله‌ای برای انتشار آلبوم نداشته‌ام، همیشه با وسواس خاصی آلبوم‌هایم را تهیه کرده‌ام، چون ایده پشت آلبوم‌هایم بوده در حیطه‌ی پاپ اکثر کارهایم بهترین آلبوم سال شناخته شده‌اند. آلبوم‌های غریبه، خاطرات گمشده و عشق یعنی در جشنواره‌های مختلف جایزه دریافت کرده‌اند.
 
در اکثر آهنگ‌های شما از عشقی نافرجام سخن به میان می‌آید! عشقی فراموش‌نشدنی با تم جدایی و تنهایی؛ چقدر بین شعرهایی که می‌خوانید و ماجراي زندگی‌تان رابطه وجود دارد؟
من از آن آدم‌هایی بودم که بین 20 تا 50 سالگی بارها و بارها عاشق شدم، عشق‌هایی که به‌رغم زیبایی‌ها و خاطرات جاویدانش به سرانجام نرسید! آخرین رابطه‌ی عاشقانه‌ام 11 سال دوام داشت و روزهای بسیار خاطره‌انگیزی را تجربه کردم، متأسفانه با یک کلمه‌ی جدا شویم، همه چیز تمام شد، به همین سادگی، دوران خیلی سخت بود ...
 
برای فراموش کردن آن عشق بی‌فرجام به خارج از کشور رفتید؟
بله بعد از این اتفاق و از همان سال اکثرا در مسافرت هستم. قرار گرفتن در آن محیط که تداعی‌کننده‌ی بسیاری از خاطرات رمانتیک بود برایم سخت و آزاردهنده بود. من بدون این که کینه‌ای به دل بگیرم و به فکر انتقام باشم هجرت را برگزیدم. خیلی از جاهای دنیا را گشتم، برای تحصیل، زندگی، خلاصه بگویم زندگی عجیب و غریبی داشته‌ام، اما بعد از آن جدایی گوشه عزلت ننشستم و زانوی غم بغل نکردم، سفر کردم و خود را به سفر سپردم ...
 
مهم‌ترین درسی که عشق به شما داد چه بود؟
عشق یعنی مادر، مادر تنها کسی است که معشوقش را هر آن‌چه که هست دوست دارد و ما نیز اگر توانستیم آدم‌ها را همان‌طور که هستند بدون توقع، دوست داشته باشیم، یک عاشق واقعی خواهیم بود.
 
غیر از صدای خوب، چه ویژگی یک خواننده را در بین مردم محبوب می‌کند؟
به نظر من اخلاق خوب از مهم‌ترین رموز موفقیت یک خواننده است، اخلاق خوب به‌منزله‌ی این که در کنار مردم و با مردم باشد، مردم به‌خوبی درک می‌کنند که خنده‌های چه کسی از ته قلبش است و چه کسی از روی تظاهر. من وقتی به خیابان می‌روم ساعت‌ها کنار مردم می‌ایستم عکس می‌گیریم و یا به سؤالات‌شان پاسخ می‌دهم، هیچ‌وقت خودم را تافته‌ی جدا بافته از مردم ندانسته‌ام، خیلی وقت‌ها با اتوبوس شرکت واحد و مترو این‌طرف، آن‌طرف می‌روم.
 
صدای کدام‌یک از خواننده‌های جوان را می‌پسندید؟
هر صدایی سلیقه‌های خاص خودش را دارد، بهتر است من اسم کسی را نیاورم، چون جوان‌های مستعد و آینده‌دار خوبی داریم.
 
چقدر نگاه فریدون به موسیقی اقتصادی است؟
شاید قبلاً صرف علاقه به موسیقی می‌پرداختم، اما پس از بازگشتم به ایران و برای تأمین هزینه‌های زندگی‌ام، به موسیقی به عنوان یک حرفه نگاه می‌کنم.
 
شنیده‌ایم شما خیلی فوتبالی هستید، طرفدار کدام تیم‌های داخلی و خارجی هستید؟
بله من فوتبال را خیلی دوست دارم، رئال مادرید و کریس رونالدو را خیلی دوست دارم (ترجيح مي‌دهد نام تيم داخلي را نبرد!)
 
بهترین فوتبالیست‌های ایران را چه کسانی می‌دانید؟
مهدی مهدوی کیا، علی دایی ولی اگر مجبور باشم فقط اسم یک نفر را بگویم، بهترین و تکرار نشدنی‌ترین فوتبالیست ایران را پرویز قلیچ‌خانی می‌دانم.
 
مهم‌ترین دغدغه‌ی اجتماعی فریدون آسرایی در حال حاضر چه موضوعی است؟
برجام! آرزو می‌کنم تحریم‌ها برداشته شود، امیدوارم شرایط اقتصادی مردم بهتر شود. وقتی شرایط اقتصادی مردم خوب باشد، طبیعتا آرامش در جامعه حاکم می‌شود، مردم شادتر زندگی می‌کنند و کنسرت‌های ما نیز با استقبال توأم می‌شود.
 
چه پیامی برای دوست‌داران لرستانی‌تان دارید؟
برای همه‌ی این عزیزان آرزوی سلامتی دارم و بسیار خرسندم که این سعادت نصیبم شد در کنار مردم خرم‌آباد حضور داشته باشم و با هم خاطره‌ای خوب بسازیم. خاطره‌ی امشب تا همیشه در قلب من باقی خواهد ماند.
گفت و گو: رضا  طولابی
 
حالا فریدون و مردم خرم‌آباد جزیی از خاطرات فراموش نشدنی هم شده‌اند و تا سال‌ها از حضور او در خرم‌آباد و اجرای بااحساسش به نیکی یاد خواهند کرد.
در پايان انجام این مصاحبه با هماهنگی بابک خسروی مسئول هماهنگي كنسرت و امین عباسیان رییس انجمن موسیقی لرستان میسر شد که جا دارد از این عزیزان قدردانی نماییم.

دیدگاه‌ها  

#1 عابد بهاروند 1395-02-05 08:34
درود بر شما. مصاحبه بسيار خوبي بود مصاحبه كننده سوالات بسيار پخته متين و جامعي كرده بودند نه زياد طولاني بود و نه زياد حاشيه رفته بود درود جناب آقاي طولابي عالي بود.
نقل قول کردن
#2 سارا 1395-02-05 09:37
خیلی خوب .گزارش کاملی بود .متشکریم
نقل قول کردن
#3 حمیدت 1395-02-05 09:37
بقول آقا« فریدن آسرایی» خرم آباد یکی از زیباترین شهرهای ایران است ..ولی ما که اهل خرم آباد هستیم زیاد راضی نیستیم به چند دلیل ۱-ترافیک روانی در شهر وجود ندارد ۲-ورودی جنوبی خرم آباد بسیار خرابه و ببشتر مثل ورودی یه روستاست۳-در عین زیبای بهانه زیادی برای گذراندن تعطیلات طولانی در آن وجودندارد مثل پارک آبی و تله کابین و مرکز خرید بزرگ و یا یه شهر بازی مدرن و......
نقل قول کردن
#4 امیر حیدری 1395-02-05 12:37
دم رضا طولابی گرم
خیلی حرفه ای وشیک مصاحبه کرده
نقل قول کردن
#5 م.مستمر 1395-02-05 15:35
دست مریزاد
ممنون از این مصاحبه ی زیبا ،صمیمی و صادقانه،
انشالله که این قبیل حضور هنرمندان در خرماباد بیشترو پرطنین تر باشد
واقعا واژه جتلمن برازنده ی ایشان است،متانت و شخصیت و بزرگی ایشان در مسابقه ی شب کوک بی نظیر بود
باید کر داواتی بر اطراف یافته ی بزرگ انداخت و خدا را به
واسطه وجودش شاکر بود
نقل قول کردن
#6 امین عباسی 1395-02-06 08:09
با تشکر فراوان از آقای طولابی
موضوعی که برای من خیلی جالب بود کپی صفحه اینستاگرام جناب آسرایی و مطلب زیبای ایشان بود ، مطلبی که طی دو سه سال گذشته به کرات از دیگر موزیسین ها شنیده و دیدیم و تاثیر بسزایی که نگارش اینگونه مطالب توسط هنرمندان طراز اول کشور در معرفی استان و جذب توریست دارد ، موضوعی که نمی دانم چرا توسط مسولین ارشد استان بعنوان یک پتانسیل دیده نمیشود و نمی خواهند قبول کنند یکی از مهمترین سرمایه های این استان موسیقی آن و علاقه وافر مردمش به این هنر است.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا