یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

شاید باورتان نشود شهر 500 هزار نفری خرم‌آباد تنها یک روز از سال خلوت می‌شود و آن هم به طرزي باور نکردنی!

در اين يك روز، شهر آن قدر خلوت می‌شود که به شهر ارواح شباهت دارد. آن روز 13 فروردین است: روز طبيعت!

این رسم که مردم روز 13 فروردین را در دامان طبیعت می‌گذرانند اصلي بدیهی است و در همه جای ایران عمومیت دارد، ولی باید قبول كنيم علاقه‌ی لرستانی‌ها به گذراندن این روز در دامان طبیعت به حدی است که مردم تمايل کم‌تری به گذراندن روز طبیعت در بوستان‌ها و پارک‌های داخل شهر دارند و ترجیح می‌دهند به خارج از شهر رفته و در دامان طبیعت بی‌نظیر همراه با اعضاي خانواده، دوستان و اقوام باشند.

کم‌تر اتفاق می‌افتد که خانواده‌ای در اين گشت و گذار نوروزي تنها باشد. اکثر مردم در گروه‌های چند نفره با فامیل و دوستان همراه هستند و این هم‌دلی و هم‌بستگی در طول سال نیز معمولاً بین این خانواده‌ها وجود دارد، چرا که لرها عموماً صادق و رک هستند و ترجیح می‌دهند با دوستان و یا به صورت خانوادگي به گردش و تفریح بروند.

در طول روز طبیعت، شهر خرم‌آباد آن‌قدر در خلوت و سکوت به سر می‌برد که ممكن است انسان تصور كند شاید سالیان سال است که هیچ کس در آن نبوده و زندگی نکرده است.

ظهر سيزدهم فروردين امسال از خيابان‌هاي مركز شهر عبور كردم. هیچ‌وقت خرم‌آباد را این‌قدر خلوت و در سکوت ندیده بودم. خوشحالي خود را از اين موضوع پنهان نکردم اما از طرفی هم دلواپس طبیعت بکر و زیبای استانم بودم که ممکن است در این روز، بعضی از مردم بعد از تفریح و گذراندن ساعاتی خوش در اغوش آن، رهايش كنند و دستخوش آتش، شکستن شاخ و برگ درختان و زباله‌هایش نمایند.

اميدورام در سال‌هاي آينده براي اين روز برنامه‌هاي فرهنگي متنوعي در نظر گرفته نشود تا به خاطر اين يك روز، يك سال را به افسوس بگذرانيم.

تصاويري از خيابان‌هاي مركزي خرم‌آباد در 13 فروردين 92:

خلوت‌ترین روز خرم‌آباد- عكس‌ها

خلوت‌ترین روز خرم‌آباد- عكس‌ها



عکس‌ها: سعيد  معتمدي

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا