نماد چيني به كار رفته در ميدان‌هاي خرم‌آباد - يافتهکار غیر‌کارشناسی به جزئی جدا نشدنی از پروژه‌های عمرانی خرم‌آباد تبديل شده به گونه‌ای که هيچ پروژه‌ای را پیدا نخواهیم کرد که کار بدسلیقی يا معايب ناشي از كار غيركارشناسي در آن پیاده نشود!

يكي از نهادهايي كه با پروژه‌هاي عمراني بسياري سر و كار دارد شهرداری خرّم‌آباد است.

متاسفانه پيمانكاران و مجريان طرح‌هاي شهرداري مركز استان در اكثر موارد به جای نو آوری و ارائه طرح‌هایی جدید و به روز كه جلوه داشته و قابل رقابت با بسیاری از شهرداری‌ها در سطح کشور باشد، در پروژهای عمرانی خود همیشه کارهایی انجام می‌دهد که تعجب همگان را بر می‌انگیزد.

روزی المانی با جنس نامرغوب و چینی بر اصلی‌ترین میادین شهر سوار می‌شود!(نظير: میدان شهدا و ميدان آزادی) روزی مجسمه‌ای که هیچ تناسبی بین سر و تنش دیده نمی‌شود به عنوان جهان‌پهلوان تختي بر مركز یکی از میدان‌های شلوغ و پر رفت و آمد شهر قد علم می‌کند و حال، میدانی با نام "عدالت" طراحی و مثلاً بازسازی می‌شود که علی‌رغم نام پرمحتوا و فصیحش، پس از رونمایی هیچ المان و مجسمه‌ای جز چند آب‌فشان و آب‌نما در آن به چشم نمي‌خورد و هیچ سنخیتی بین نام این میدان و موارد طراحي شده در ميدان پیدا نمي‌شود.

از لحاظ حس ارزشی بودن کار، به علت نبود المان و نمادی مناسب برای این میدان، هیچ تفاوتی بین قبل و بعد بازسازی آن احساس نمی‌شود.

نماي ميدان عدالت خرم‌آباد پس از بازسازي - بهمن 1392 - يافته

شوربختانه در شهر ما به بحث نور‌پردازی مناسب و اصولی که شاید بتواند قدری از این کاستی‌ها و مشکلات در پروژهای عمرانی این‌چنینی را نیز بکاهد اصلاً توجهی نمی‌شود و وضعیت نور‌پردازی در میادین اصلی و فرعی خرّم‌آباد تفاوت آن‌چنانی با سایر پروژه‌های عمرانی شهر ندارد و شاید بتوان گفت به مراتب وضعیت اسف‌بار‌تری دارند. به عنوان مثال در یکی از مهم‌ترین میادین شهر با نام شهدا، هنگام شروع بازسازی و زیباسازی‌اش، با کلی شور و تبلیغات از جانب مسوولان همراه بود ولی پس از اتمام بازسازی و تغییر المان آن به همراه نورپردازی پرحجم با صدای اعتراض مردم و رسانه‌ها همراه شد!

مجسمه ناموزون ميدان تختي خرم‌آباد - يافتهاگر چه به‌سازی میادین شهر اتفاق خوشایندی بود که باید آن را به فال نیک گرفت، ولی متاسفانه در خرم‌آباد رسم بر این شده است که بدون هیچ کار کارشناسی، فقط و فقط با تغییر المان میدان، آن هم با المان‌های چینی و یا مجسمه‌های مضحک و همچنین تعبیه چند آب‌فشان یا آب نما و نورپردازی‌هایی زننده، غیر‌اصولی و ابتدايي، چهره‌ای زشت و نازیبا به میادین شهر داده‌اند به گونه‌ای که هشتم آبان‌ماه امسال هنگام رونمایی از میدان تختی، مردم به جای تحسین پروژه جديد، به محض دیدن مجسمه ناموزون جهان‌پهلوان تختی که اصلاً تناسبی بین سر و تنه‌اش دیده نمی‌شد، با تعجب اين نكته را به هم گوش‌زد مي‌كردند و لبخندي ناشي از از اين موضوع بر لبان‌شان جاری می‌شد كه حتي غيركارشناس‌ها نيز اين عيب را به صورت واضح مشاهده مي‌كنند ديگر چه رسد به اين كه روزي استادي مجسمه‌ساز، گذارش به شهر ما و اين ميدان افتد و پرسشي در مورد اين اثر بنمايد كه چگونه طراح آن، عيب به اين بزرگي را نديده است و كسي هم نبوده كه اين موضوع را به او متذكر شود؟!

اکنون هم که با روشی نوین و با لامپ‌های مهتابی و LED آن را نورپردازی کرده‌اند تا ايرادهاي مجسمه بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد و اين موضوع در ذهن ما تداعي مي‌شود كه نکند قصد برجستگي عيوب مجسمه را داشته‌اند!

از سوي ديگر، میدانی که نامش "سبزه‌میدان" است و فقط به خاطر این که مغازه‌داران اطرافش با آن خاطره‌ها دارند، اجازه بازسازی از سوي شهرداري را نمي‌يابد و به نوعي ديگران برای آن تعیین و تکلیف می‌کنند‌! اين ميدان نيز كه در مركز شهر و نزديكي قلعه تاريخي فلك‌الافلاك قرار دارد، با وضعيت نابه‌هنجارش، باعث آبروريزی شهر تاریخی خرم‌آباد به عنوان مرکز لرستان است و جالب اين‌جاست كه متوليان به زشتي حريم و نماي اثر باستاني 1500 ساله‌اي مثل پل شكسته(شاپوري)، زباله‌هاي اطراف سنگ‌نوشته مربوط به دوره سلجوقي و ... توجهي ندارند اما اين ميدان 80 ساله را جزء يادگارهاي تاريخي اين شهر مي‌دانند!

در حالی که این اتفاقات به اصطلاح میمون و خوشایند در خرّم‌آباد اتفاق می‌افتد، برخی ديگر از شهرهای لرستان، بازسازی و تغییر المان میدان اصلی شهرشان را با طرحی کارشناسی انجام داده و سبب تحولی شگرف در مبلمان شهری ميادين مرکز شهرشان شده‌اند. به عنوان مثال میدان شهدای شهر بروجرد که با طرحی منسجم و زیبا به همراه آب‌نماهایی که در دور تا دور میدان و المان آن و همچنین نور‌پردازی مناسب و اصولی و از همه مهم‌تر کف‌سازی آن با سنگ‌فرشی زیبا و طرح‌دار، مبلمان مرکز این شهر را زیر و رو کرده است!

تفاوت زیباسازی در میدان شهدای خرّم‌آباد با میدان شهدای بروجرد که هر دو در سال 90 بازسازی شده‌اند، تنها در کاری کارشناسی و اصولی است.

نماي ميدان شهدا بروجرد در روز - يافته

نمايي از ميدان شهدا برورجرد در شب - يافته

به هر روی بحث طراحی و تغییر میادین شهر خرّم‌آباد با توجه به نقش پر رنگ‌شان در مبلمان شهری امری است که بیش از پیش توجه بیش‌تری از جانب مسوولان را می‌طلبد تا بار دیگر شاهد افتتاح ‌چنین پروژه‌هايي نازيبا نباشیم.

احمد ساكي - يافتهامید است که در بازسازی سایر میادین شهر، شاهد پیاده‌سازی طرح‌هایی منسجم و با پشتوانه کار کارشناسی باشیم.

 

 احمد   ساكي

دیدگاه‌ها  

#1 خورموئه 1392-11-28 02:54
جانا سخن از زبان ما میگویی! مجسمه مرحوم تختی که سرش 3 برابر تنشه! المان میدون شهدا که به تنها چیزی که ربط نداره شهیده! متاسفانه مشکل اینه که تو شهرداری همه خودشون رو کارشناس دکوراسیون میدونن وبه جای اینکه از آرشیتکتهای مجرب مشورت بگیرن و کار رو بسپرن دست کاردان خودشون با بی سلیقگی تمام اجراییش میکنن.! یعنی آدم میخواد سرشو بکوبه به میز از بی سلیقگی اینها!
نقل قول کردن
#2 شب تاب نیوز بروجرد 1392-11-28 09:21
رقابت میان شهر ما و شهر شما همیشه شیرین بوده و امیدواریم به شکل گسترده‌ای افزون و تداوم یابد.
ولی حیف که مدیران شهر شما رقابت را ناسالم کرده‌اند و گرنه شهر شما چیزی برای گفتن نداشت!
نقل قول کردن
#3 منصف 1392-11-28 13:18
تمام اين المانها و ميادين همان شاهكارهايي است كه نصيري شهردار قبلي برپا كرد و شما خبرگزاري يافته و مطبوعات اين كارها را شاهكار قلمداد كرديد و نصيري را با اين كارهاي مضحك به عنوان اسطوره معرفي كرديد . يادتونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
_______________________________
يافته: از نظر مدير مسوول و سردبير يافته، نصيري عملكرد مثبتي داشته است و اعتقادمان تغيير نكرده.
انتشار نظر هر يك از نويسندگان يافته بيان‌گر نظر ساير آن‌ها نيست. اما معتقديم هر كس اين حق را دارد كه نظرش را محترمانه و منصفانه ابراز نمايد، حتي اگر عليه ما نوشته باشد، آن را منتشر مي‌كنيم
نقل قول کردن
#4 مصطفی 1392-11-28 14:42
جالبه سامانه 137 هم راه اندازی کرده اند ولی هیچ گوش شنوایی نیست فقط تیکه انداختن کسانی که به خرم اباد می ایند ما باید خجالت بکشیم نه اقایان
نقل قول کردن
#5 احمد ساکی 1392-11-28 17:19
جناب منصف این گزارش به هیچ عنوان دلیلی بر انکار خدمات با ارزش و کارهای موثر هرمز نصیری نیست
اتفاقا با کارهای مهمی که نصیری انجام داد شهروندان را بعد از سالها از خواب غفلت بیدار نمود که اندکی هم نسبت به شهرشان توجه کنند. نقش بی بدیل نصیری در ایجاد حس مطالبه گری در مردم خرم اباد بی شک بر کسی پوشیده نیست!
هدف از این گزارش فقط گوشزد و تلنگری به مسئولین در جهت جلوگیری از ادامه کارهای غیر کارشناسیست!
نه در جهت تخریب فرد یا افراد خاصی
________________________________________
يافته: آقاي منصف كينه شخصي را مد نظر قرار داده و بي انصافي مي‌كند!
وقتي برخي پيمانكارهاي ما با نان حلال و درستي و پاكي بيگانه‌اند و پدر پروژه‌ها در مي‌آورند، تقصير امثال نصيري چيست؟
ديگران مي‌گويند:
كار بهتر = درامد بالاتر
اما در ديار ما مي گويند(يعني معتقدند!):
كار كمتر و درآمد بالا= زرنگي!
نقل قول کردن
#6 احمد ساکی 1392-11-28 17:30
به نقل از شب تاب نیوز بروجرد:
رقابت میان شهر ما و شهر شما همیشه شیرین بوده و امیدواریم به شکل گسترده‌ای افزون و تداوم یابد.
ولی حیف که مدیران شهر شما رقابت را ناسالم کرده‌اند و گرنه شهر شما چیزی برای گفتن نداشت!


بله در رقابت نا سالم با شما موافقم ولی مسئولین بروجردی هم گویا از همان اول بذر رقابت ناسالم را پاشیدند و به دنبال آن مسئولین شهر خرم آباد هم در حهت پاسخ به آن، دنباله رو این رقابت ناسالم شدند
خرم اباد چوب مدیران غیر بومی اش را می خورد وقتی که رئیس میراث فرهنگی سابق لرستان که اتفاقا بروجردی بود ، تنها هدفش و کارش در خرم اباد تخریب برکه و فضای سبز گلستان خرم آباد بود و يا نابودي پل شكسته 1500 سال اين شهر و پس از اتمام ماموریتش !!! و در امدن صدای این فاجعه زیست محیطی فرار را بر قرار ترجیح داد!
با این روند باید هم تک تک فرصت ها و سرمایه های خدادای خرم اباد گرفته شود
نقل قول کردن
#7 خورموئه 1392-11-28 22:59
به نقل از شب تاب نیوز بروجرد:
رقابت میان شهر ما و شهر شما همیشه شیرین بوده و امیدواریم به شکل گسترده‌ای افزون و تداوم یابد.
ولی حیف که مدیران شهر شما رقابت را ناسالم کرده‌اند و گرنه شهر شما چیزی برای گفتن نداشت!

این بروجرد که میگید دقیقاً کجای استان بوشهره؟ یا شایدو سیستان!
نقل قول کردن
#8 ساکی پاسخ به شب تاب 1392-11-29 11:04
اضافه می کنم که یه کم انصافم خوب چیزیه!
بروجرد به جز تپه چغا که اونم مصنوعیه و یه مسجد جامع 400-500 ساله چی داره؟
خرم آباد شهریه که دارای تنها دریاچه آب شیرین درون شهری ایران (دریاچه کیو) شهر جشمه های جوشانه و شما بگین کدوم شهر توی ایران به اندازه خرم آباد سراب و چشمه و آبشار درون شهری داشته باشه
سراب های کیو،گلستان،دارا یی،مطهری، گرداب سنگی و ... آبشار دره گرم و ...
خرم آباد شهریه که امروز و فرداس با نام دره لر ثبت جهانی بشه! و خرم آباد جایی که تنها پل تمام سنگ جهان ( پل شکسته ) رو در بطنش داره
قلعه تاریخی (فلک الافلاک)و شاهکار مهندسی جهان رو داره،شهری که هر 100 متری از اون دارای یه بنای تاریخی از دوره ساسانی و سلجوقی و صفوی هست و از مناره آجری گرفته تا گرداب سنگی و آسیاب گبری و سنگ نوشته ،پل گپ،تپه های باستانی ماسور و کرگانه،میدان های گپ و سه سیک،کاروانسرای میرزا سید رضا،نگارخانه میرملاس،گرداب سنگی،بنای بابا طاهر،حمام گپ وحسین خانی،مقبره حیات الغیب،زورخانه طیب،بقعه شجاع الدین خورشید،غارهای تاریخی و باستاني ارجنک،کنجی،گرار جنه،یافته،قمری، پاسنگر و ...
نقل قول کردن
#9 عادلی 1392-11-29 15:17
به نقل از ساکی پاسخ به شب تاب:
اضافه می کنم که یه کم انصافم خوب چیزیه!
و صفوی هست و از مناره آجری گرفته تا گرداب سنگی و آسیاب گبری و سنگ نوشته ،پل گپ،تپه های باستانی ماسور و کرگانه،میدان های گپ و سه سیک،کاروانسرای میرزا سید رضا،نگارخانه میرملاس،گرداب سنگی،بنای بابا طاهر،حمام گپ وحسین خانی،مقبره حیات الغیب،زورخانه طیب،بقعه شجاع الدین خورشید،غارهای تاریخی و باستاني ارجنک،کنجی،گرارجنه،یافته،قمری،پاسنگر و ...

همش که تو غاری؟ پس کی از غار در میای؟
نقل قول کردن
#10 Amin 1393-04-26 14:43
خطاب به اقای ساکی و کسانی که شمشیر از رو می بندند
دوست عزیز شما تو بیان هم سر جنگ داری چگونه انتظار همکاری مسالمت آمیز داری؟ در ضمن کلی از آثار تاریخی نام نبردی که هیچ سرمایه هایی چون آیت اله بروجردی که در زمان خودش و حتی تا به این موقع هنوز مثل خودش رو ندیده رو یادت رفت برو یه مقدار مطالعه کن هر موقع تونستی تو نظر دادن منصف باشی معلومه تغییری حاصل شده
موفق باشی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید