دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر در بخش "سینما حقیقت" برای فیلمساز لرستانی اتفاق خوبی بود که بعد از دو دهه نام لرستان را بار دیگر در این رویداد بین المللی طنین انداز کرد تا "سید غلامرضا نعمت‎پور" جایزه خود را به لرستان و تاریخ و فرهنگ غنی آن تقدیم کند.

به گزارش یافته، مستند "برای گونگادین بهشت نیست" ساخته سید‌غلامرضا نعمت‌پور فیلم‌ساز لرستانی است که درباره زندگي علی میردریکوند، نویسنده لرستانی ساخته شده است.

ميردريكوند بعد از ورود متفقین زبان انگلیسی را یاد می گیرد و کتابی می‌نویسد که متقاضی بسیاری در آمریکا و انگلیس پیدا می‌کند اما کمتر کسی در ایران این نویسنده را می‌شناسد.

این اثر تا کنون در جشنواره های متعددی پذیرفته شده و جایزه دریافت کرده است. مستند "برای گونگادین بهشت نیست" در سال 92 تولید شده‎است و تا کنون در جشنواره‌ منطقه‌ای سینمای جوان جایزه بهترین تحقیق و پژوهش را دریافت کرده و در جشنواره‌های رشد، مستقل خورشید، تورنتو کانادا و فیلم‌های ایرانی آمریکا پذیرفته شده‎است.

این فیلم مستند همچنین تندیس برتر جشنواره‌ سی‌ام فیلم کوتاه تهران را در بخش بهترین تحقیق و پژوهش مستند از آن خود کرده‎است و جایزه بخش تدوین و تندیس بهترین تحقیق و پژوهش جشنواره منطقه ای بام ایران در شهرکرد را به خود اختصاص داده‎است.

مستند "برای گونگادین بهشت نیست" در ادامه موفقیت‎های خود در جشنواره‎های متعدد در هفتمین جشنواره بین‎المللی سینما حقیقت موفق به دریافت بهترین مستند پرتره شده‎است.

این اثر ارزشمند همچنین پس از معرفی به عنوان کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، شب گذشته در مراسم اختتامیه این جشنواره توانست سیمرغ بلورین بخش بهترین تحقیق و پژوهش فیلم مستند را به خود اختصاص دهد، عنوانی که برای لرستان پس از دو دهه سیمرغ به همراه داشت.

قابل ذكر است آخرین باری که لرستانی‎ها توانستند در جشنواره فیلم فجر سیمرغ از آن خود کنند در سال 1371 با اثر "خون بس" ناصر غلامرضایی بوده‎ است.

 

لرستان فیلمسازانی دارد که میتوانند در سطح بین المللی نیز بدرخشند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در این رابطه  گفت:  کسب سیمرغ توسط هنرمند لرستانی نشان دهنده این است که لرستان فیلم‌سازانی دارد که اگر مورد توجه و حمایت قرار گیرند نه تنها مرزهای ملی که مرزهای بین المللی را نیز در می نوردند.

"حجت‌الاسلام علی اسماعیلیان" با بیان این که کسب سیمرغ توسط فیلم‌ساز لرستانی چندمین اتفاق خوبی است که در حوزه فرهنگ و هنر لرستان طی سال‎جاری رخ می‎دهد، بیان داشت: حضور یک گروه نمایش لرستان در جشنواره تئاتر فجر، کسب عنوان بین‎المللی توسط کاریکاتوریست لرستانی و دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر همه نشان دهنده ظرفیت‎های لرستان در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی با بیان این که فیلم مستند "برای گونگادین بهشت نیست" تا کنون جوایز متعددی را از جشنواره‎های مختلف داخلی و خارجی کسب کرده‎است، افزود: با کسب سیمرغ جشنواره بین‌المللی فجر کلکسیون افتخارآفرینی‌های غلامرضا نعمت‌پور فیلم‌‌ساز جوان لرستانی تکمیل شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با بیان اینکه لرستان هنرمندان خوبی دارد که در صورت حمایت حداقلی می‎تواند افتخارات زیادی کسب کند، افزود: در صورت حمایت از فعالان این حوزه و توجه به شکوفایی ظرفیت‎های این بخش ما می‎توانیم در سطح دنیا حرف برای زدن داشته باشیم.

هنرمندان سرمایه های ملی ما هستند

"حجت الاسلام اسماعیلیان" با تشکر و قدردانی از تلاش هنرمندان لرستانی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به رغم علاقمندی و تلاش برای حمایت حداکثری از هنرمندان طی سال‌های اخیر نتوانسته‎است با توجه به تنگناهای اقتصادی و مالی که در کل کشور وجود داشته آن طور که باید و شاید در خدمت هنرمندان باشد ولی تلاش کرده‎است تا حمایت‌های حداقلی و در حد توان و امکانات را از آنها داشته‎ باشد.

وی با بیان این که هنرمندان لرستانی با افتخارآفرینی‌های اخیر در حوزه تئاتر، فیلم، انیمیشن و کاریکاتور زمینه خوشحالی مردم و علاقمندان حوزه فرهنگ و هنر را فراهم کرده‎اند، عنوان کرد: امیدواریم این رویدادها و خالق آنها جایگاه خود را در سطح استان پیدا کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با بیان این که حمایت مدیران ارشد اجرایی استان و تقدیر از این هنرمندان موجب مضاعف شدن تلاش و انگیزه آنها خواهد شد، بیان داشت: این هنرمندان سرمایه‎های ملی ما هستند.

"حجت‌الاسلام اسماعیلیان" ادامه داد: درست است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه هدایت، راهنمایی و حمایت هنرمندان را بر عهده دارد ولی این قشر به عنوان سرمایه های ملی به مانند دیگر اقشار نیازمند توجه و حمایت دیگر متولیان امر هستند تا بتوانند جایگاه خود را در ابعاد مختلف پیدا کنند.

استعداد و ظرفیت فیلم‌سازان لرستانی برای کسب عناوین بین المللی

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان نیز در این  رابطه گفت: کسب سیمرغ جشنواره بین المللی فیلم فجر توفیق بزرگی برای هنرمندان و فیلمسازان لرستانی است.

"ماشاء‌الله امان‎الهی بهاروند" عنوان کرد: کسب این موفقیت نشان دهنده استعداد و ظرفیت فیلمسازان لرستانی برای کسب عناوین بین‎المللی است.

وی با تاکید بر اینکه باید در راستای حمایت از حوزه فرهنگ و هنر و هنرمندان لرستانی سرمایه‎گذاری صورت گیرد، ادامه داد: فیلم "برای گونگادین بهشت نیست" اثر غلامرضا نعمت‎پور مستند خوبی است که این اداره کل در حد وسع و توان خود از عوامل تهیه فیلم حمایت کرده‎است.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با بیان این که از موفقیت این اثر بسیار خوشحالیم عنوان کرد: این موفقیت حکایت از آن دارد که پتانسیل خوبی در لرستان برای ساخت آثار فاخر وجود دارد.

" بهاروند" با بیان این که برنامه داریم در مراسم اختتامیه اکران آثار جشنواره فیلم فجر در لرستان از افتخارآفرینی این هنرمند لرستانی تقدیر کنیم، بیان داشت: خوشبختانه طی سال‎جاری هنرمندان لرستانی در جشنواره مختلف موفق به کسب افتخارات زیادی شدند که این توفیقات نشان دهنده ظرفیت‎های بالای هنری لرستان است.

افتخارات هنرمندان لرستانی و ضرورت توجه مدیران ارشد استان

وی حضور یک اثر نمایشی لرستان در جشنواره تئاتر فجر پس از نزدیک به 17 سال، کسب عنوان آرش فروغی کاریکاتوریست لرستانی در جشنواره بین‎المللی طنز برزیل با حضور کشورهای مختلف دنیا، تجلیل از نصرت الله مسعودی پیشکسوت تئاتر لرستان در جشنواره بین المللی تئاتر فجر و در نهایت کسب سیمرغ جشنواره فیلم فجر توسط غلامرضا نعمت‎پور را از توفیقات حوزه فرهنگ و هنر لرستان طی ماههای اخیر برشمرد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با بیان این که طی دو دهه اخیر لرستان در جشنواره بین المللی فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ نشده است، عنوان کرد: با این وجود هنرمندان لرستانی بسیار خوبی در حوزه فیلمسازی از جمله وحید موسائیان، ناصر غلامرضایی و ... داریم که در جشنواره مختلف ملی و بین المللی برای لرستان افتخارآفرینی کرده‎اند.

بهاروند با بیان این که در بخش مستند جشنواره فیلم فجر نیز طی سال‎های اخیر کارهای خوبی ارائه شده‎است، یادآور شد: اثر هنرمند لرستانی نیز کار خوبی است که تاکنون در جشنواره‎ها مختلف حائز رتبه شده و انعکاس بسیار خوبی داشته‎است که کسب سیمرغ جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز اتفاق خوبی برای حوزه فیلمسازی لرستان محسوب می‎شود.

به هر روی موفقیت های هنرمندان لرستانی که هر کدام بعد از سال‌ها برای لرستان به دست آمده‎اند حکایت از ظرفیت خوبی‎ است که در این بخش وجود دارد و انتظار می‎رود مسئولان لرستان از جمله مدیران ارشد اجرایی استان از این افتخارآفرینی‌ها تجلیل کنند تا توان و انگیزه هنرمندان لرستانی برای حضور در عرصه‎های مختلف مضاعف شود.

دیدگاه‌ها  

#1 کامران 1392-12-01 21:59
لطفا اطلاعات غلط به خواننده ها ندهید . وحید موساییان سال 85 سیمرغ بهترین فیلم مستتد را برای فیلم سرزمین گمشده گرفته بود.
___________________________________
يافته: در تقسيم‌بندي اين خبر فيلم‌سازاني مد نظر بوده‌اند كه هم در لرستان سكونت داشته‌اند و هم اثرشان مربوط به تاريخ و فرهنگ لرستان بوده است.
آقاي موساييان لرستاني هستند اما سال‌هاست ساكن تهران و نيز اثري غيرمرتبط با لرستان داشته‌اند، لذا در اين تقسيم‌بندي لحاظ نشده‌اند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید