كشتي پهلواني جهان - خرم‌آباد - يافتهسرانجام مسابقات جام جهاني كشتي پهلواني كه تبليغات بسياري براي برگزاري آن انجام شد به پايان رسيد، اما بسياري از مردم معتقدند آن‌چه كه از ميزباني اين رقابت‌ها بايد عايد مردم لرستان مي‌شد، نشد!

به گزارش يافته، ميزباني رقابت‌هاي جهاني با عنوان جام جهاني كشتي پهلواني در شرايطي كه فقط 24 ورزشكار خارجي در آن شركت داشتند و در كوران رقابت‌ها نيز مشخص شد بجز 4 يا 5 نفر آن‌ها، بقيه حرفي براي گفتن ندارند و به جاي كشتي‌گير بودن، فقط توريست هستند، اگر چه در نوع خود به لحاظ اولين ميزباني يك رقابت خارجي در خرم‌آباد جالب به شمار مي‌رفت اما در حقيقت هيچ سود و منفعتي براي مردم لرستان نداشت.

تعطيل كردن 3 روزه بخشي از شهر خرم‌آباد در قالب طرح ترافيك بخصوص روز پنج‌شنبه كه مردم را با مشكل عبور و مرور براي رفتن به آرامستان خضر مواجه كرده بود آن هم به بهانه آبروداري جلوي 24 خارجي كه نصف يك اتوبوس هم نمي‌شدند، چه چيز را توجيه مي‌كند؟!

اين كه نيمي از مردم يك شهر قرباني و معطل 24 خارجي شوند كه نكند بعدها از ترافيك شهر ما بد بگويند در حالي كه نگران اين نيستيم كه همين مردم هر روز با همين معضل مواجه هستند و به فكر رفع آن براي مشكل همه روز مردم برنمي‌آييم!

سطح برگزاري اين رقابت‌ها نيز همان طور كه عنوان شد بسيار پايين بود و بجز كشتي‌گيران كشورمان كه با تعداد زياد كانديداي كسب جوايز بودند، حضور كشتي‌گيران ضعيفي از بنين، مالزي، تايوان، نپال و ... كه نه تنها در كشتي بلكه در هيچ رشته ورزشي ديگري محلي از اِعراب ندارند، تنها براي بالا بردن آمار خارجي‌‌هاي شركت‌كننده قابل توجيه بود!

در رقابت‌هاي جهاني معمولاً در هر وزن از هر كشور يك نماينده بيش‌تر اجازه‌ي حضور در مسابقات را نمي‌يابد و با توجه به قوانين فدراسيون‌هاي برخي رشته‌هاي ورزشي نظير وزنه‌برداري يا دو‌وميداني در هر وزن يا ماده، اجازه حضور نهايتاً 2 نماينده از يك كشور داده مي‌شود.

حال آن كه ما با 6 نماينده در اين مسابقات حضور يافتيم و با اين همه ادعاي پهلواني و جوانمردي جلوي چشم رقيبانِ ناآماده‌ي خارجي، به خاطر تجديد قوا و كسب جوايز توسط خودي‌ها، دست هم‌ديگر را جلوي چشم همه بالا كرديم تا نفرات‌ آماده و تازه‌نفس ايران حريفان پا به سن گذاشته و خسته‌ي خارجي - كه كسي نبود به نفع آن‌ها كنار برود - را شكست دهند، اين حركت غيرمنصفانه كجا نشان از پهلواني و جوانمردي دارد؟!

از طرف ديگر، به مصداق "اگر نخورده‌ايم نان گندم، ديده‌ايم دست مردم" به هنگام برگزاري هيچ مسابقه‌ي جهاني بيش از يك مراسم تقدير آن هم از قهرمانان زبده و مشهور صورت نمي‌گيرد و نهايتاً برنامه‌هاي جانبي كشور ميزبان ممكن است به برگزاري يك مراسم تجليل از پيشكسوتان نيز در زماني بسيار محدود و مشخص به شكلي كه اصل مطلب قرباني فرع آن نشود منجر شود، اما اين ميزباني جهاني ما چه جور مسابقات جهاني بود كه بيش از 7 يا 8 بار مراسم تقدير بين 50-40 كشتي برگزار شد؟

ظريفي به طعنه مي‌گفت: «گويا اصلِ موضوع، مراسم جهاني تقدير است و بين آن‌ها به عنوان پيام بازرگاني، گه‌گاه كُشتي هم برگزار مي‌شود!» موضوعي كه صداي مسوولان شبكه تلويزيوني ورزش را هم درآورد و آن‌ها ناچار شدند كُنداكتور خود را چند بار به هم بريزند تا پس از پخش مقادير زيادي تجليل و تقدير و همچنين پايكوبي و آواز محلي، بالاخره با تاخير فراوان، كُشتي‌هاي فينال و رده‌بندي را هم پخش نمايند!

گويي "كمبود مراسم تقدير" داشتيم و برخي از خارجي‌ها نيز از اين موضوع به تنگ آمده بودند! آن‌قدر تقدير از نوع سياسي، اقتصادي، اجتماعي، ورزشي و ... در اين مسابقات ديديم كه به نظر ما از اين پس هر چه تقدير است لوث شده محسوب مي‌شود!

پرواضح است كه سيستم برگزاري اين مسابقات فقط بر پايه "پول" بنا شده بود و به همين دليل اكثر كساني كه در برگزاري آن دخالت داشتند وظايف‌شان را در قبال همان "مبلغ دريافتي" انجام دادند! نمونه‌اش هم كميته روابط عمومي كه حتي از برگزاري يك نشست خبري پيش از مسابقات عاجز بود و ضمن بي‌احترامي كامل به جامعه خبري لرستان، با صرف هزينه‌هاي سنگين و بي‌مورد در پذيرايي از خبرنگاران پرشمار مركزنشين، عملاً به دليل آشنا نبودن به روال پوشش مسابقات ورزشي صداي اعتراض خيلي‌ها را درآورد، به گونه‌اي كه خبرگزاري ايسنا نيز در مورد سردرگمي خبرنگاران و مشكلات دريافت اطلاعات و اخبار مسابقات و ارسال آن‌ها مطلبي منعكس نمود.

به يقين اگر چنين مسابقاتي در استان ديگري برگزار مي‌شد، بدون صرف هزينه‌هاي سنگين، به راحتي مي‌شد با تقسيم‌بندي امور، اطلاع‌رساني بهتري نمود و تصاوير ارسالي توسط نيروهاي صداوسيماي مركز لرستان و پوشش بهتر اخبار و حواشي مثبت مسابقات توسط خبرنگاران نشريات و خبرگزاري‌هاي بومي استان به لحاظ آشنايي بهتر، شايد انعكاس به مراتب قوي‌تري از حضور اكيپ چند نفره برنامه "ورزش و مردم" و غيره براي پوشش 3-4 دقيقه‌اي اين مسابقات در برنامه‌شان پيدا مي‌كرد.

همان طور كه عنوان شد، عدم آشنايي عده‌اي با روال پوشش اخبار مسابقات ورزشي در استان‌ها باعث شد تا توان و پتانسيل خبرنگاران استان نيز ناديده انگاشته شود و در شرايطي كه اكثر خبرگزاري‌ها يا صداوسيما در اين استان نمايندگي دارند، به سبك نيم قرن قبل، از جاي ديگري خبرنگار بياورند بلكه غريبه‌ها دل‌شان به حال مسوولان برگزاري سوخته و خبري و تصويري از اين مسابقات روي آنتن‌هاي شبكه سراسري ببرند، البته شايد هم دليل و انگيزه اصلي دعوت آن‌ها همين بود كه در رسانه‌هاي سراسري مطرح شوند!

خبرنگاراني كه روز مسابقه‌ي تيم‌هاي گهر و استقلال در دورود حضور يافتند، خوب مي‌دانند كه سطح برگزاري آن مسابقه به مراتب از چنين مسابقه‌اي جهاني آن هم با حضور 24 خارجي بسيار بالاتر بود و روزي تاريخي به همت آن‌ها براي لرستان و لرستاني رقم خورد. مسوولان سازمان ليگ حرفه‌اي فوتبال كشورمان با سازمان‌دهي درست خبرنگاران كه اكثراً هم بومي لرستان بودند، پوشش مناسبي از آن مسابقه‌ي تاريخي به عمل آوردند.

شايد ماندگاري فرهنگي كار خوب تماشاگران خونگرم دورودي، تا حد زيادي مرهون تلاش همان خبرنگاران بومي بود كه با انعكاس خوبي‌ها و چشم‌پوشي از معدود موارد ناخوشايند باعث تصويرسازي مناسب از آن رقابت شدند، در  حالي كه حضور پرشمار خبرنگاران مركزنشين در رقابت‌هاي كشتي جهاني خرم‌آباد هرگز چنين دستاوردي در پي نخواهد داشت و به يقين نكات منفي مسابقات نيز در صورت عدم وصول هزينه‌ي حضور آن‌ها، به موقع منعكس خواهد شد و از شرمندگي ميزبانِ پول‌دار اين رقابت‌ها به زودي يا پس از چند سال ديگر، حسابي درخواهند آمد!

از حاتم‌طايي شدن برگزاركنندگان اين رقابت‌ها جلوي دوربين‌هاي تلويزيوني براي غريبه‌ها نيز كه بگذريم، عدم توجيه اهداف مشخص ميزباني، باعث شد تا عده‌ي زيادي از مردم و مسوولان لب به انتقاد از برگزاري مسابقه‌اي با چنين ريخت و پاش بي‌حاصل براي لرستاني‌ها بگشايند.

"ابراهيم آقامحمدي" نماينده مردم خرم‌آباد طي ‌گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان نمود در شرايطي كه بسياري از پروژه‌هاي عمراني ورزش لرستان با ركود كامل مواجه هستند و يا برخي از آن‌ها فقط براي چند ميليون تومان لنگ مانده‌اند، اعتراف به انجام هزينه‌هاي ميلياردي براي اين مسابقات 2 روزه با حضور ورزشكاران نه چندان مطرح و سطح بالاي چند كشور چه توجيهي دارد؟!

وي با بيان اين كه اگر برگزاركنندگان داعيه‌ي احيا روح پهلواني و جوانمردي در ميادين ورزشي لرستان را دارند چرا پي‌گير تكميل طرح زورخانه‌هاي مصوب شهرهاي استان نمي‌شوند، اظهار داشت: اگر براي هر كدام از زورخانه‌هايي كه ساخت‌شان در 9 شهر لرستان مصوب شده، يك‌صد ميليون تومان خرج مي‌كردند، علاوه بر اين كه نصف هزينه‌ي اين مسابقات هم نمي‌شد، نام نيكي از خود در تاريخ اين شهرها و مناطق بر جاي مي‌نهادند.

از ديگر نكات تاسف‌بار اين مسابقات كه حرف و حديث‌هاي بسياري پيش آورد، عدم دعوت از "غلام‌رضا محمدي" سمبل و اسطوره‌ي كشتي لرستان جهت حضور و يا تجليل در اين مسابقات بود.

نيك گفته‌اند: «آن‌جا كه آب هست، تيمم باطل است». در شرايطي كه برگزاركنندگان هيچ‌كدام از رفقا و نزديكان‌شان را جهت تقدير از قلم نينداختند، بي‌توجهي تعمدي به مربي پرافتخار تيم ملي كشتي ايران، نوعي هدف تخريبي عمدي را براي بسياري از مردم لرستان تداعي كرد كه به يقين اين مورد نيز با شعار جوانمردي و پهلواني متوليان برگزاري مسابقات منافات دارد.

اين در شرايطي است كه غلام محمدي به منظور طعنه زدن به اين افراد، روز دوم مسابقات براي دقايقي در سالن محل برگزاري مسابقات حضور يافت و مورد تشويق بي‌امان و خالصانه تماشاگران قرار گرفت بدون اين كه هزينه‌هاي ميلياردي كرده باشد، ميزان محبوبيت خود را به رخ برخي از حضار كشيد!

وي در پاسخ سؤال خبرنگار ما مبني بر اين كه چرا وقتي از بسياري كه حتي ورزشي هم نبودند تقدير شد ولي از شما كه تنها كشتي‌گير لرستاني هستيد كه 4 مدال جهاني داريد، تقدير نشد، با دلخوري پاسخ داد: «تقدير پيشكش آقايان باشد، اصلاً دعوتي هم از من نكردند» و ناگفته‌ها را به فرصت مناسبي موكول كرد.

به هر حال، پرونده‌ي برگزاري اين مسابقات بسته شد، اما مسوولان برگزاري بايد بدانند در زمينه‌هاي مختلف از جمله فرهنگي، ورزشي و البته پهلواني، نمره‌ي قبولي از اين مسابقات نگرفتند. شايد اصلي‌ترين دليل اين باشد كه فكر مي‌كردند كه همه چيز با "پول" و "تقدير و تجليل" درست مي‌شود، در حالي كه چنين نبود!

اميد آن كه در برنامه‌ريزي براي ميزباني مسابقات آتي يا تحكيم پايه‌هاي حضور تيم‌هاي ورزشي‌مان در مسابقات كشوري، از هم‌اكنون به فكر بررسي اصولي و صحيح توانمندي‌هاي استان‌ جهت حضور موفق در رقابت‌ها و همچنين معرفي چهره‌اي درست از لرستان و لرستاني وراي تجليل و تقديرهاي پرشمار با اهداف سياسي، اقتصادي و ... باشيم تا در آينده، ما را به جاي ميزبانِ جام جهاني، ميزبانِ "تقدير و تجليل" از دوستان و آشنايان و يا هر آن كس كه ممكن است روزي به كار ما آيد، ندانند! "هر چيز به جاي خود نكوست!"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


دیدگاه‌ها  

#1 قاسم 1392-08-12 09:24
حرفهای دل ما رو زدید ،، حضور پهلوانان کشتی گیر هندی !! از نکات جالب این مسابقات بود ، فکر میکنم اگر پدربزرگ مرحوم بنده ! در این مسابقات حضور داشت خیلي سخت تر میشد ضربه فنیش کرد !!
نقل قول کردن
#2 ورزش دوست 1392-08-12 12:54
واقعا حرف دل ما و حقیقتو گفتید.ممنون
نقل قول کردن
#3 محمود داودی نژاد 1392-08-13 21:05
سلام آقای جایدی خیلی از کاستی ها را ما قبول داریم
کدام سرمایه دار در لرستان در این 30 سال اخیر قدم خیری برای ورزش لرستان برداشته
برخی ها که به واسطه خیلی از زد وبند ها به نوایی رسیده اند وصاحب ثروت با آورده شده اند برای ورزش کجا هزینه نموده اند
آقا رضا عزیز مغرضانه پهلوان دولتشاهی را که می توان تنها جوانمرد سرمایه دار حامی ورزش وجوانان باشد را دلسرد وفراری نکنید

در پایان از شما دوست عزیز وگرامی در صورت تکدر خاطر عذر خواهی می کنم ولی می دانم شما هم دغدغه خاطر ورزش لرستان را دارید ولی باید به جای فراری دادن امثال دولتشاهی ها حداقل با انعکاس درست اخبار ورزشی باعث تقویت انان شویم نه فرار از عرصه ورزش
_____________________
يافته: سلام و سپاس از نقد شما
فقط در متن از كلمه "مغرضامه" استفاده كرده‌ايد. من با كدام غرض اين مطلب را نگاشته‌ام؟ كاش به مورد مغرضانه اشاره مي‌كرديد.
پيش از برگزاري مسابقات و در مسجد ختم پدر آقاي محمدي‌اصل در مورد بي‌احترامي آقايان به شما و آقاي مريدي مطالبي عرض كردم. اگر جز دفاع از حقوق خبرنگاران ورزشي استان، مردم و كسي مثل غلامرضا محمدي به نفع خودم چيزي نوشته‌ام، لطفا عنوان كنيد.
اين آقايان، منصور برزگر كه رقيب غلام براي مربي‌گري تيم ملي است را به خرم‌آباد مي اورند و تقدير مي‌كنند اما غلام را كه همتبار ماست و باعث افتخار استان ما بوده به دلايلي مطرح نمي‌كنند...
به نظر شما با چنين كارهايي جهت منافع لرستاني‌ها قدم برداشته‌اند يا منافع شخصي خودشان؟
نقل قول کردن
#4 عزیزی 1392-08-14 22:24
آقای دولتشاهی آقای محمدی را رسما دعوت کرده بود ؛ اما آقای محمدی ترجیح داده بود که با آقای هدایتی باشد .
گر پرده بر افتد نه تو مانی و نه من
___________________________________
يافته: برادر عزيز براي شما هنوز پرده هست ! منصور برزگر رقيب غلام‌رضا محمدي براي مربي‌گري تيم ملي است. چرا از رقيب وي به گرمي استقبال و تقدير مي‌شود و در كنار قهرمانان بزرگ كشور اما غلام محمدي بايد با چند كشتي گير و باستاني‌كار محلي تقدير شود؟ آيا براي اين دعوت ديرهنگام هدفي جز تخريب تعمدي مي‌توان متصور بود ؟
و چند مورد ديگر مثل ندادن پول مرداني كه سوم شد ودست آخر به زحمت 8 ميليون به او دادند و ...
نقل قول کردن
#5 ميرزايي 1392-08-15 13:47
وا... آبروي ما لرها رفت ايتقدر ديديم از هر كسي تقدير كردند. لرها بايد مغرور باشند نه اين كه بدهند بنرشان را روبروي دوربين تلويزيوني بزنند و هي اسم آنها را از بلندگوي سالن بگويند . البته ميگويند خود اين دولتشاهي آدم بدي نيست و خيلي از نوچه هاي دور و برش او را وادار به اين كارها ميكنند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید