یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

انتقاد از مرمت غیراصولی آثار تاریخی لرستان: مرمت پل تاریخی با سنگ‌های معدنی!مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از مرمت غیراصولی آثار تاریخی استان انتقاد کرد و گفت: چه کسی اجازه داده که روی طاق پل تاریخی و برای مرمت آن از سنگ‌های "معدنی" استفاده شود؟
به گزارش يافته به نقل از مهر، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با انتقاد از وضعیت مرمت آثار تاریخی لرستان در گذشته اظهار داشت: متاسفانه در برخی موارد بدون رعایت اصول کار مرمت آثار تاریخی در لرستان صورت گرفته است.
عبدالرضا مهاجری‌نژاد با تاکید بر این که وظیفه کارشناسان و متولیان در هنگام مرمت آثار تاریخی نظارت لازم است عنوان کرد: هیچ کاری در حوزه مرمت آثار تاریخی نباید بدون اصول و کار فنی صورت گیرد.
عبدالرضا مهاجري‌نژاد مدير كل ميراث فرهنگي لرستانوی با تاکید بر این که هیچ کسی حق دخل و تصرف در آثار تاریخی را ندارد تصریح کرد: در مرمت آثار تاریخی اختلاف سلیقه وجود دارد اما نباید این منجر شود که کار در چارچوب اصولی و فنی صورت نگیرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با انتقاد از وضعیت مرمت قلعه فلک‌الافلاک در گذشته ادامه داد: کجای دنیا شما دیده‌اید در اثر تاریخی که "رمپ" دارد پله زده شود؟
مهاجری‌نژاد همچنین با طرح این سوال که چه کسی اجازه داده که روی طاق پل تاریخی و برای مرمت آن از سنگ‌های "معدنی" استفاده شود؟ گفت: باید در هنگام مرمت آثار تاریخی بحث کارگاهی و علمی صورت گیرد تا از تخریب آثار تاریخی و همچنین وارد شدن هزینه های مالی جلوگیری صورت گیرد.
وی با تاکید بر این که باید ضوابط و اصول در کار مرمت آثار تاریخی رعایت شود گفت: هیچ کاری بدون عیب و ایراد نیست ولی باید با اقدامات لازم این ایرادات با کارهای علمی و کارشناسی به حداقل برسند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین به وضعیت بافت‌های تاریخی در شهرهای خرم‌آباد و بروجرد اشاره کرد و گفت: بافت تاریخی شهر بروجرد یکی از با اصالت‌ترین و غنی‌ترین بافت‌های کشور محسوب می‌شود.
مهاجری‌نژاد همچنین به بافت تاریخی شهر خرم‌آباد اشاره کرد و گفت: متاسفانه بافت‌های تاریخی شهر خرم‌آباد نیز وضعیت مطلوبی ندارند و باید اقدامات لازم را برای حفاظت از آنها صورت گیرد.
وی با تاکید بر این که مطابق قانون باید بافت‌های تاریخی هر شهری یک شهردار داشته باشد گفت: باید با همکاری شهرداری، معاونت عمرانی استانداری لرستان و همچنین مدیریت ارشد استان برای بافت‌های تاریخی دو شهر خرم‌آباد و بروجرد شهردار در نظر گرفته شود تا زمینه احیا و حفاظت از این بافت‌ها فراهم شود.
این انتقادات مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این خبرگزاری مهر بارها در گزارش‌های متعدد بر ضرورت نظارت بر روند مرمت آثار تاریخی این استان تاکید کرده بود. در آخرین پی‌گیری‌ها در گزارشی با عنوان "شاه‌کار مرمت تنها پل تمام سنگ دنیا/ پل جدیدی ساخته شد!"(كليك كنيد) به عمق مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت پرداخت که متاسفانه مسوولان وقت با بی‌توجهی از کنار صورت مسأله‌ی اصلی یعنی مرمت غیراصولی بناهای تاریخی استان عبور کردند.
قابل ذكر است كه نمونه‌ي اين مرمت‌هاي غيراصولي از بين بردن چهره باستاني و زيباي طاق پل شكسته خرم‌آباد(پل شاپوري) در سال‌هاي 1388 و 1389 به دستور مدير كل وقت اين نهاد در استان بود كه به جاي مرمت اين اثر تاريخي، به نوعي آن را بازسازي كردند!
 

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا