یافته، اولین پایگاه خبری دارای مجوز در لرستان

دكتر حسين بهارونددانشمند ایرانی برنده جایزه علوم زیستی یونسکو معتقد است برای رسیدن به درخت تنومند فناوری باید ریشه عمیقی در تولید علم ایجاد شود.
به گزارش يافته، دکتر حسین بهاروند محقق لرستاني و رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان که به تازگی موفق به دریافت جایزه بین‌المللی یونسکو سال 2014 در حوزه علوم زیستی شده است، با تاکید بر اهمیت توسعه علم در پیشرفت فناوری کشور اظهار کرد: رسیدن به فناوری مستلزم تولید علم در کشور است و باید این مقوله را جدی‌تر پی‌گیری کنیم.
وی درباره دریافت جایزه علوم زیستی یونسکو گفت: طرح تحقیقاتی من با عنوان "سلول‌های بنیادی و طب ترمیمی" برنده جایزه علوم زیستی یونسکو شد. این طرح با عنوان کامل "سلول‌های بنیادی و طب ترمیمی: از تولید علم تا کاربرد علم"، حاصل تحقیقاتی است که از سال 79 آغاز کرده‌ام و تا کنون به طول انجامیده است. این طرح در حال حاضر به نتیجه رسیده و همچنان در ابتدای راه است.
برنده جایزه علوم زیستی سازمان یونسکو در ادامه بیان کرد: این جایزه متعلق به محققانی است که در کشورهای در حال توسعه در زمینه علوم حیاتی و ارتقاء کیفیت زندگی انسان‌ها موثر بوده‌اند‌.
وی با اشاره به این موضوع که این طرح در 4 مرحله تعریف شده اظهار کرد: مرحله اول این طرح، تولید سلول‌های بنیادی بوده است که از ابتدا از سلول های بنیادی جنینی، سلول های پرتوان القایی یا IPS و سپس جداسازی برخی از سلول‌های بنیادی بزرگسالان نظیر سلول‌های بنیادی عصبی و سلول های بنیادی مزانشیمی بوده است.
بهاروند با بیان این که تمایز سلول‌های بنیادی در انواعی از سلول ها نظیر سلول‌های عصبی، کبدی، قلبی و شبکیه‌ای انجام شده است، تصریح کرد: دو PATENT در کشور آمریکا (در حال ثبت) به نام روژل (ماده زمینه‌ای برون سلولی) و دو کوچک‌مولکول که سبب حفظ بنیادینگی سلول‌های بنیادی جنینی موش می شود، شروع شده است.
وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این حدود 190 مقاله ISI و چهار کتاب بین‌المللی نیز در این زمینه تهیه شده است.
دکتر بهاروند خاطر‌نشان کرد: بحث ترجمان علم سلول‌های بنیادی در مدل‌های بیماری جانوری مرحله دوم این طرح بوده که مانند مدل بیماری دیابت، آلزایمر، آسیب شبکه ای و نظایر آن ایجاد شده و عملکرد پیوند سلول های بنیادی در این مدل‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان درباره مرحله سوم مقوله مطرح شده در این طرح اظهار کرد: پیوند سلولی در کارآزمایی های بالینی سومین مرحله این طرح بوده که در این زمینه در پژوهشکده رویان، 36 کارآزمایی بالینی استفاده از پیوند سلول‌های بنیادی در آدمی صورت گرفته است.
وی در ادامه افزود: کاربرد علم سلول های بنیادی به عنوان مرحله چهارم این طرح در واقع کارآزمایی بالینی پیوند برای بیماری لک و پیس، آکنه و پیوند سلول برای بعضی از ضایعات غضروفی زانوبوده است.
دکتر بهاروند ضمن اشاره به این موضوع که پزشکی امروز بر اساس دارو درمانی بوده است اظهار کرد: پزشکی آینده همراه با سلول درمانی یا همان طب ترمیمی خواهد بود اگر چه در حال حاضر سلول‌های بنیادی در دوران طفولیت کاربردی خود هستند.
رئیس پژوهشکده سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان همچنین درباره دریافت این جایزه گفت: بعد از لطف پروردگار، این جایزه حاصل تلاش‌های بنده وهمکاری تیم خوبی متشکل از همه پژوهشگران، دانشمندان ومحققان پژوهشگاه رویان بوده است.
بر اساس این گزارش، این نخستین بار است که یکی از محققان ایرانی موفق به دریافت چنین جایزه‌ای می‌شود. این جایزه به سازمان‌ها یا افرادی اختصاص می‌یابد که پژوهش یا تحقیقاتی را در حوزه علوم زیستی انجام داده تا پژوهش‌ها بتوانند زندگی انسان‌ها را دستخوش تغییر کنند.
کمیسیون ملی یونسکو در ایران پس از اعلام فراخوان جایزه یونسکو- گینه استوایی در سال 2014 و پس از بررسی درخواست متقاضیان، دکتر حسین بهاروند از پژوهشگاه رویان ایران را به همراه 2 نفر دیگر از کشورهای عضو یونسکو به طور مشترک برنده این جایزه اعلام کرد.
جایزه یونسکو- گینه استوایی شامل مدال، لوح تقدیر و مبلغ 300 هزار دلار به برندگان است.
 
بیوگرافی کامل دکتر حسین بهاروند کامل +سوابق و عکس
حسین بهاروند
 متولد:  1350
نام پدر: علی
وي مدرک دکترای خود را در رشته زیسیت شناسی تکوینی سال 1383دریافت نمود. سال 1374 در حالی که دانشجوی کارشناسی ارشد بود به پژوهشگاه رویان پیوست.
سال 1390 استاد تمام پژوهشگاه رویان شد و از سال1382 ریاست گروه زیست شناسی تکوینی رویان را بر عهده دارد.
ضمناً ایشان از سال 85 رئیس گروه زیست شناسی دانشگاه علم و فرهنگ را نیز عهده دار است.
وی در سال 1382 اولین جنین انسانی و موش را در ایران تولید نمود. سال 87 به همراه همکارانش موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوانت القایی انسانی و  موش گردید. تا کنون 188 مقاله بین‌المللی 98 مقاله داوری شده داخلی به همراه 6 فصل در کتب بین‌المللی به چاپ رسیده است.
7 کتاب تالیفی به فارسی و 8 کتاب ترجمه شده از آثار وی است. 3 کتاب به زبان انگلیسی چاپ شده توسط انتشارات springer امریکا نیز از تالیفات وی است.
دکتر بهاروند جز هیأت تحریریه 8 مجله بین‌المللی بوده 20 جایزه بین‌المللی و ملی دریافت نموده است.
در دهمین، دوازدهمین و هفدهمین جشنواره رازی {1383/1385/1391} جایزه تحقیقات در علم پزشکی و بیست و ششمین جشنواره خوارزمی سال {1391} جایزه تحقیقات در حوزه علوم پایه را نیز دریافت کرد.
سال 1389 در بیست و هفتمین دوره کتاب جمهوری اسلامی ایران کتاب سلول‌های بنیادین به تالیف وی به عنوان کتاب برگزیده شناخته شد.
وی در سال 1389 موفق یه دریافت جایزه محقق جهان اسلام در حوزه فناوری و علوم ازisesco {سازمان علمی اموزشی فرهنگی علمی} گردید.
سال 1392 نیز رتبه اول در گروه بالینی غیر جراحی و جایزه دکتر هادوی را از جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی دریافت نمود.
  
 
منبع: ویکی پدیا
 
 

دیدگاه‌ها  

#1 ایمان مظفری 1393-06-08 22:39
باسلام و تشکر..برادر عزیز بابت چاپ این مطلب ودرج نام نویسنده کمال تشکر رادارم ..من چندی پیش شماره اقای اذری رو ازتون میخواستم بابت مصاحبه حضوری و ثبت در وبلاگ..در صورت امکان شماره ای از خودتان برایم ارسال فرمایید تا بتوانم در مورد موضوعی باشما صحبت کنم. تشکر
نقل قول کردن
#2 نادنادر بهاروند 1394-04-02 15:44
سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای دکتر حسین بهاروند آقای دکتر شما او دیگر جوانانی که برای پیشرفت ای مملکت تلاش میکنن هستین
نقل قول کردن
#3 نادنادر بهاروند 1394-04-02 15:45
امیدوارم مراکزی همچون رویان در دیگر استانها راه اندازی شود با تشکر بهاروند
نقل قول کردن
#4 گودرز بهاروند 1395-10-04 21:21
موفق باشه دکتر عزیز و گرامی ،انساءالله شاگردان زیادی تحویل جامعه بده
نقل قول کردن
#5 سیف 1395-12-01 00:52
ایشان ازمفاخرجهان است مالرستانی هابه اوافتخارمیکنیم
نقل قول کردن
#6 محمد بهاروند 1395-12-27 06:34
ایشالا زنده باشی پسر عموی عزیزم.باعث افتخارم هستی.
نقل قول کردن
#7 طلایی 1397-12-14 17:21
به وجودت افتخار میکنم و به خود می بالم جناب آقای دکتر بهاروند عزیز.امروز در جلسه تکریمتون شرکت کردم در دانشگاه لرستان.خیلی خوسحال شدم از نزدیک ملاقاتتون کردم
نقل قول کردن
#8 ولی صادقی 1398-08-21 19:57
به وجود همچه افردای همچو شما به خودمیبالم
میبالم امیدوارم نتیجه زحماتتون به اسانی در اختیار عموم قرار گیرد
نقل قول کردن
#9 مراد بهرامي 1398-09-07 03:33
دكتر عزيز نه تنها باعث لرستان و تمام ايران بلكه جهان به وجودت افتخار ميكند. برايت ارزوي تندرستي ، موفقيت و سرافرازي ميكنم.
نقل قول کردن
#10 حمید پسر عموت 1399-09-15 23:27
سلام پسر عمو مهمون بهت افتخار میکنیم موفق باشی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

تذكر: نظرات حاوي توهين يا افترا به ديگران، مطابق قوانين مطبوعات منتشر نمي‌شوند

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بازگشت به بالا